Přírodní nerostné statky uložené
v zemi jsou podle stavu našeho zákonodárství
buď majetkem majitele půdy anebo jsou z tohoto majetkového
práva vyňaty a vyhrazeny výlučné
disposici státu (§ 3. ob. hor. zák.). K nerostům
tohoto posledního druhu, pokud jsou uloženy na svých
přirozených ložiskách, patří
uhlí kamenné i hnědé.
Význam uhlí pro prosperitu státu byl poznán
teprve ve století devatenáctém, kdy počalo
se kamenného uhlí používati jako průmyslového
paliva. Země, které uhlím jsou bohaty, dosáhly
netušeného rozvoje a blahobytu a stojí v kulturním
ohledu na místě vynikajícím.
Státní moc starala se - uznávajíc
důležitost tohoto odvětví průmyslového
- o to, aby vývoj dolování uhelného
byl co nejintensivněji podporován. Za tím
účelem bylo upraveno zákonodárství
i poměr s tu jako podnikatele na poli průmyslu hornického.
Zákon ze dne 23. května 1854 č. 146 ř.
z. stanovil zásady, pokud se týče nabývání
i technického obhospodařování majetku
dolového, na jejichž základě pracovalo
zákonodárství dále, nedotýkajíc
se stěžejních vůdčích
myšlenek původního zákonodárce.
Stát pokud možno podporoval soukromé podnikání,
ponechávajíc si jen nepatrné zlomky dolového
majetku, který pro časté neúspěchy
finanční spíše zmenšoval. Za to
rozmnožoval se dolovací průmysl soukromý
velmi slibně.
O vývoji tomto v zemích koruny České
(v Čechách, na Moravě a ve Slezsku) svědčí
přiložená tabulka, obsahující
leta mezi r. 1890 a 1919. Bylo to po výtce uhlí
hnědé, jež v r. 1913 vykazuje těžbu
proti r. 1890 o 107.200 q tedy o 87% vyšší, kdežto
uhlí kamenného se vytěžilo v r. 1915
o 61.600.000 q tedy o 74.6% více než v r. 1890.
Průměrný vzestup těžby uhlí
vůbec v našem státě v roce 1915 oproti
roku 1890 činí (205.692.151 q v r. 1890, 325.851.947
q v roce 1915) okrouhle 120.2 milionů q čili 58.4%.
V prvním roce naší státní samostatnosti.
t. j. v r. 1919 činila těžba uhlí kamenného
v našem státě 103,807.677 q, uhlí hnědého
mimo Slovensko 169.620.183 q, na Slovensku pak 1,468.689 q, tedy
dohromady uhlí hnědého 171,088.872 q, všeho
uhlí pak 274,896.549 q, při čemž bylo
zaměstnáno na dolech 116.252 dělníků.
Vlastní spotřeba uhelných závodů
mimo Slovensko činila v tomto roce 38,120.830 q, tedy 13.9%
celkové výroby. Kamenouhelné doly spotřebovaly
18%, hnědouhelné doly 11% těžby pro
vlastní spotřebu.
Vypočteme-li přibližně vlastní
spotřebu dolů na Slovensku (as jako u kamenouhelen),
zbývá prodejného uhlí 236,555.720
q. Podle toho by připadalo na hlavu obyvatelstva československého
státu as 17.7 q uhlí na rok. (Obyvatelstvo čítá
13.5 milionů. Od toho třeba odečísti
dělníky a zřízence, zaměstnané
při uhelném dolování v počtu
as 120.000, kromě toho by bylo snad správno odpočítati
i jejich ve společných domácnostech s nimi
žijící příslušníky.)
Poměr tento ovšem se pošine, vezme-li se v úvahu
vývoz za hranice. O vývozu tomto scházejí
dosavade přesná data. Podle statistiky za rok 1913
vyvezlo se hnědého uhlí ze severočeského
revíru do zemí bývalého Rakouska as
13.3 milionů q, do Německa pak 71.993.280 q. Vývoz
z revíru Mor. Ostravského šel z největší
části do Uher a byl úplně kompensován
uhlím, převáženým z dolů
Vítkovického kamenouhelného těžařstva
v Petřkovicích (Pruské Slezsko).
Hornoslezského uhlí se dovezlo do zemí českých
v r. 1913 as 46.4 milionů q, takže přebytek
vývozu proti dovozu uhlí byl as 40 milionů
q.
V r. 1919 vyvezlo se do Německa poměrně velmi
málo, za to vyváželo se do Rakouska nejvíce,
méně pak do Polska a Jugoslavie.
Béřeme-li za podklad data vývozní
z měsíce října 1919, shledáváme,
že pro nejnutnější naši spotřebu
se nám nedostává ročně as 14
milionů q uhlí. Toto číslo ovšem
by bylo velmi zvýšiti, kdyby průmysl náš
měl pracovati podle své skutečné potence.
Roční spotřeba uhlí na obyvatele činila
v r. 1913:
Ve | Spoj. stát. Sev. Amerických | 51.0 q | 56.4 q |
V | Anglii | 41.7 q | 58.0 q |
V | Kanadě | 39.3 q | |
V | Německu | 37.3 q | 38.5 q |
V | Belgii | 34.9 q | 35.6 q |
Ve | Franci | 15.8 q | 10.3 q |
V | býv. Rakousku | 14.7 q | |
V | býv. Rakousko-Uhersku | 11.6 q | |
V | Rusku a Japonsku | 2.4 q | |
V | Čechách, na Moravě a ve Slezsku | 32.0 q | 24.6 q |
Jest tedy dokázáno, že nejsme dosud, co se
týče výroby uhlí, soběstačni.
Zvýšiti těžbu uhlí v našem
státě jest zajisté možno, ovšem
otázkou velmi těžce zodpověditelnou
jest, můžeme-li se vůbec obejíti bez
vývozu a přívozu tohoto statku tvořícího
nové statky.
Není třeba blíže dokazovati, že
stát jest povinen, aby toto nerostné bohatství
co nejintensivněji chránil před rozmrháním
a staral se o to, aby ho co nejúplněji a nejúčelněji
využil pro potřeby celostátní.
Stát použil tohoto svého práva již
za války a zavedl státní uhelné hospodářství,
dav veškeré uhelné zásoby i výrobu
pod závěru a ustanoviv komisi pro uhelné
hospodářství při ministerstvu veřejných
prací. Mimo to zařízeny byly inspektoráty
pro uhelnou dopravu, jež podléhaly přímo
ministerstvu a prováděly jeho rozkazy co do opatření
uhlí (Min. nař. ze dne 11. května. 1917 č.
216 ř. z.).
Zařízení toto bylo převzato i v naší
republice.
Na otázku, zdali se tento způsob obhospodařování
uhelných paliv osvědčil, nelze odpověděti
kategoricky kladně ani záporně. Uváží-li
se však, že uhlí jest nedostatek, že mimo
to i doprava nestojí mnohdy na výši nutné
potřeby, nelze se diviti, že zařízení
stávající pro rozdělování
uhelných paliv nemohou fungovati bezvadně. V ohledu
tomto jest však tu opravdová a stálá
snaha po zlepšení a nesporno jest, že dosud byli
jsme s to, svým nejdůležitějším
průmyslům opatřiti potřebné
uhlí i dostáti podle možnosti - třeba
s velkým sebezapřením a strádáním
ve vlastní zemi - závazkům, uloženým
našemu státu podle smluv mezinárodních.
Vláda hodlá na osvědčených
základech budovati dále tak, aby nerušila přirozeného
chodu hospodářského života a násilnými
změnami a kromě toho, aby nepodvazovala chuť
k podnikání na poli průmyslu hornického.
Dokud potrvá nedostatek uhlí, dotud bude třeba
zachovati nucené hospodářství uhelné
ve formě co nejtužší, aby veškerá
těžba byla co nejjistěji a nejúplněji
zachycena a rozdělena na spotřebitele podle zásad,
jež stanoví správa státní právě
v zájmu celostátním.
Stát dále nemůže ponechati za nedostatku
zboží tvoření cen volné soutěži
podnikatelů, nýbrž musí v zájmu
konsumentů rigorosně prováděti stanovení
cen prodejných veškerých uhelných paliv
podle cís. nařízení ze dne 24. března
1917 č. 131, ř. z. po případě
zákona ze dne 17. října 1919, č. 568
sb. zák. a nař.
Bohatství uhelné, které jest uloženo
v oblasti našeho státu, jest sice veliké, avšak
vzhledem k vysoké průmyslové vyspělosti
státu omezeno na dobu poměrně krátkou,
takže jeví se železná nutnost, aby pokladu
tohoto bylo co nejintensivněji šetřeno, t.
j. hospodařeno s ním tak, aby bylo jeho tvořivých
vlastností co nejdokonaleji využito a aby na výtěžku
participoval stát v poměru přiměřeném
ku svému významu.
Úkolů takto vytčených hodlá
se vláda zhostiti provedením ustanovení tohoto
zákonného návrhu.
Vláda vychází z úvahy, že uhelná
nouze jest zjevem přechodným, třeba že
trvá již delší dobu, a bude ještě
nějaký čas trvati. Není tedy radno
tvořiti zařízení, která by
znamenala trvalé zatížení státního
hospodářství a zbyrokratisovala by obchod
uhelný, jenž v dohledné době stane se
zase záležitostí řídící
se železným zákonem nabídky a poptávky
a bude vyžadovati pro zdárné provádění
velmi zdatných obchodnicky školených sil. Jest
to zvláště netušený vývoj
německého průmyslu hnědouhelných
briket a rozmach těžby kamenouhelné, který
se zcela jistě dostaví v čase, jakmile se
poměry mezistátní konsolidují v revíru
Hornoslezském. Méně cenné marky uhlí
falknovského, jež pro výhodné železniční
spojení a sazby mohly býti snadno odbyty v sousedních
krajích Bavorska i Saska, budou zajistě nuceny hledati
odbytiště svá, která jim nyní
částečně zabral průmysl hnědouhelných
briket ve středním Německu, buď bojem
konkurenčních anebo v krajinách jiných,
které ovšem bude třeba pro ně dobývati.
Uhelný obchod má býti reformován potud,
že zbytečný meziobchod bude vyloučen
a že zisky obchodníků budou upraveny tak, aby
byla jim zabezpečena slušná existence podle
poměru jejich práce a risika. Konsument pak bude
chráněn ustanovením, že cenu uhlí
na vyrábějícím závodě
bude přesně znáti a každý přestupek
předražení bude trestán podle ustanovení
důchodkového trestního zákona.
Aby rozdílení uhlí dělo se racionelně
při využití prostředků dopravních,
ustaví se odborný sbor "uhelná rada"
u ministerstva veřejných prací, jenž
stanoví každoročně generální
plán zásobení uhlím jak tuzemska,
tak i vývozu uhlí z našeho státu.
Rada tato bude povolána, aby ministru veřejných
prací podala podklady pro stanovení cen uhelných
jak na jednotlivých závodech, tak i pro úpravu
cen pro velko- i maloobchod.
Výkonnými orgány uhelné rady zůstanou,
pokud toho bude třeba, dosavadní uhelní inspektoři,
uhelny, neb uhelné komory.
Aby pak základ uhelného hospodaření,
totiž těžba byla úplně a dokonale
zachycena, jest nevyhnutelně zapotřebí provésti
uhelnou dávku. Dávka tato by byla vybírána
přímo na závodech za kontroly finančních
orgánů tak, že by majitel dolu ji odváděl
z ceny prodejné ustanovené ministerstvem veřejných
prací a veřejně vyhlášené.
Tímto způsobem dosáhne stát nejvýše
potřebného, důležitého a stálého
příjmu a tímto způsobem se částečně
můžeme vymaniti z dosavadní poplatnosti Německu,
jež z našeho tam vyvezeného uhlí vybírá
daň a stejně daní zatěžuje uhlí
své k nám dovážené. Mimo to jedině
tímto způsobem lze získati státu příjem
z uhlí, které musíme podle mezinárodních
ustanovení dovážeti od států
povstalých z bývalého Rakousko-Uherska.
Ostatně existuje daň z uhlí v našem
státě v území připojeném
z Německé říše. Tato daň
nahradí se touto dávkou.
Výnos této dávky může být
odhadnut podle nynějšího stavu těžby
na 550 až 600 milionů korun čsl. při
uhlí kamenném a na 500 milionů korun čsl.
při uhlí hnědém.
Ježto při vybírání dávky
uhelné není stát zatěžován
nějakou další nákladnou organisací
úřední neb kontrolní, jeví
se býti tento příjem nezkráceným
a jistým.
Co se tkne shora uvedených úkolů státních
vzhledem k úpravě těžby co do množství,
účelnosti i ekonomie, jest to uhelná rada,
jež ve k tomu povolaných výborech podle úsudku
zkušených odborníků podává
své dobrozdání, podle něhož pak
zařídí dozorčí úřady
hornické potřebné kroky u závodů
uhelných.
Táž uhelná rada řeší otázky
co nejúplnějšího využití
paliv.
Zákon tento lze provésti velmi rychle, neboť
podklady jeho určené ceny uhelné - jsou již
hotovy.
Ježto tímto zákonem lze dosíci těchto
cílů, zdokonalení dosavadní uhelné
distribuce, přípravy pro hospodářství
volné, zajištění náležitého
podílu státu na výnosu uhelné těžby
bez zatížení státního hospodářství
a bez vsáhání do stávajících
práv soukromých, jsou předpoklady pro jeho
účelnost jistě dány.
Poněvadž pak složení uhelné rady
jest tak provedeno, že zastoupeny jsou v ní veškeré
zájmové skupiny, tedy nejen producenti, ať
již podnikatelé neb dělníci i zřízenci,
nýbrž i spotřebitelé a sprostředkovatelé
mezi výrobci a konsumenty, dále, že jsou tu
odborníci nejen theoretičtí, nýbrž
i praktičtí a že při povolávání
těchto členů dbá se, aby veškery
kraje říše byly zastoupeny, jest dána
záruka, že tento sbor vyhoví úkolům
na ně vzneseným. Způsobem obdobným
podle zásad demokratických zřízeny
jsou při uhelných inspektorátech uhelné
komory, jež v jednotlivých produkčních
okresech dohlížejí na detailní provedení
opatření uhelné rady.
Vláda má vždy k disposici korrektiv při
záležitostech, jež jest řešiti z
hlediska celostátního tím, že může
ceny po případě snížiti a není
vázána návrhy na redukci těžby.
Osnova budiž přikázána výboru
technickému a rozpočtovému s tím,
aby podaly o ní zprávu do 5 dnů.
82,717.733 | |||||||
84,958.644 | |||||||
85,619.943 | |||||||
90,043.884 | |||||||
88,153.757 | |||||||
89,135.271 | |||||||
90,739.220 | |||||||
96,376.409 | |||||||
100,924.039 | |||||||
104,816.791 | |||||||
97,480.116 | |||||||
106,667.464 | |||||||
100,883.563 | |||||||
104.809.026 | |||||||
107,747.946 | |||||||
113,715.918 | |||||||
120,701.541 | |||||||
123,895.516 | |||||||
124,041.391 | |||||||
124,371.113 | |||||||
123,178.005 | |||||||
126,229.563 | |||||||
136,271.420 | |||||||
142,358.565 | |||||||
135,834.536 | |||||||
144,366.669 |