Důvodová zpráva.

Přírodní nerostné statky uložené v zemi jsou podle stavu našeho zákonodárství buď majetkem majitele půdy anebo jsou z tohoto majetkového práva vyňaty a vyhrazeny výlučné disposici státu (§ 3. ob. hor. zák.). K nerostům tohoto posledního druhu, pokud jsou uloženy na svých přirozených ložiskách, patří uhlí kamenné i hnědé.

Význam uhlí pro prosperitu státu byl poznán teprve ve století devatenáctém, kdy počalo se kamenného uhlí používati jako průmyslového paliva. Země, které uhlím jsou bohaty, dosáhly netušeného rozvoje a blahobytu a stojí v kulturním ohledu na místě vynikajícím.

Státní moc starala se - uznávajíc důležitost tohoto odvětví průmyslového - o to, aby vývoj dolování uhelného byl co nejintensivněji podporován. Za tím účelem bylo upraveno zákonodárství i poměr s tu jako podnikatele na poli průmyslu hornického.

Zákon ze dne 23. května 1854 č. 146 ř. z. stanovil zásady, pokud se týče nabývání i technického obhospodařování majetku dolového, na jejichž základě pracovalo zákonodárství dále, nedotýkajíc se stěžejních vůdčích myšlenek původního zákonodárce.

Stát pokud možno podporoval soukromé podnikání, ponechávajíc si jen nepatrné zlomky dolového majetku, který pro časté neúspěchy finanční spíše zmenšoval. Za to rozmnožoval se dolovací průmysl soukromý velmi slibně.

O vývoji tomto v zemích koruny České (v Čechách, na Moravě a ve Slezsku) svědčí přiložená tabulka, obsahující leta mezi r. 1890 a 1919. Bylo to po výtce uhlí hnědé, jež v r. 1913 vykazuje těžbu proti r. 1890 o 107.200 q tedy o 87% vyšší, kdežto uhlí kamenného se vytěžilo v r. 1915 o 61.600.000 q tedy o 74.6% více než v r. 1890.

Průměrný vzestup těžby uhlí vůbec v našem státě v roce 1915 oproti roku 1890 činí (205.692.151 q v r. 1890, 325.851.947 q v roce 1915) okrouhle 120.2 milionů q čili 58.4%.

V prvním roce naší státní samostatnosti. t. j. v r. 1919 činila těžba uhlí kamenného v našem státě 103,807.677 q, uhlí hnědého mimo Slovensko 169.620.183 q, na Slovensku pak 1,468.689 q, tedy dohromady uhlí hnědého 171,088.872 q, všeho uhlí pak 274,896.549 q, při čemž bylo zaměstnáno na dolech 116.252 dělníků.

Vlastní spotřeba uhelných závodů mimo Slovensko činila v tomto roce 38,120.830 q, tedy 13.9% celkové výroby. Kamenouhelné doly spotřebovaly 18%, hnědouhelné doly 11% těžby pro vlastní spotřebu.

Vypočteme-li přibližně vlastní spotřebu dolů na Slovensku (as jako u kamenouhelen), zbývá prodejného uhlí 236,555.720 q. Podle toho by připadalo na hlavu obyvatelstva československého státu as 17.7 q uhlí na rok. (Obyvatelstvo čítá 13.5 milionů. Od toho třeba odečísti dělníky a zřízence, zaměstnané při uhelném dolování v počtu as 120.000, kromě toho by bylo snad správno odpočítati i jejich ve společných domácnostech s nimi žijící příslušníky.)

Poměr tento ovšem se pošine, vezme-li se v úvahu vývoz za hranice. O vývozu tomto scházejí dosavade přesná data. Podle statistiky za rok 1913 vyvezlo se hnědého uhlí ze severočeského revíru do zemí bývalého Rakouska as 13.3 milionů q, do Německa pak 71.993.280 q. Vývoz z revíru Mor. Ostravského šel z největší části do Uher a byl úplně kompensován uhlím, převáženým z dolů Vítkovického kamenouhelného těžařstva v Petřkovicích (Pruské Slezsko).

Hornoslezského uhlí se dovezlo do zemí českých v r. 1913 as 46.4 milionů q, takže přebytek vývozu proti dovozu uhlí byl as 40 milionů q.

V r. 1919 vyvezlo se do Německa poměrně velmi málo, za to vyváželo se do Rakouska nejvíce, méně pak do Polska a Jugoslavie.

Béřeme-li za podklad data vývozní z měsíce října 1919, shledáváme, že pro nejnutnější naši spotřebu se nám nedostává ročně as 14 milionů q uhlí. Toto číslo ovšem by bylo velmi zvýšiti, kdyby průmysl náš měl pracovati podle své skutečné potence.

Roční spotřeba uhlí na obyvatele činila v r. 1913:

Výroba činila:
VeSpoj. stát. Sev. Amerických 51.0 q56.4 q
VAnglii41.7 q 58.0 q
VKanadě39.3 q
VNěmecku37.3 q 38.5 q
VBelgii34.9 q 35.6 q
VeFranci15.8 q 10.3 q
Vbýv. Rakousku 14.7 q
Vbýv. Rakousko-Uhersku 11.6 q
VRusku a Japonsku2.4 q
VČechách, na Moravě a ve Slezsku 32.0 q24.6 q

Jest tedy dokázáno, že nejsme dosud, co se týče výroby uhlí, soběstačni. Zvýšiti těžbu uhlí v našem státě jest zajisté možno, ovšem otázkou velmi těžce zodpověditelnou jest, můžeme-li se vůbec obejíti bez vývozu a přívozu tohoto statku tvořícího nové statky.

Není třeba blíže dokazovati, že stát jest povinen, aby toto nerostné bohatství co nejintensivněji chránil před rozmrháním a staral se o to, aby ho co nejúplněji a nejúčelněji využil pro potřeby celostátní.

Stát použil tohoto svého práva již za války a zavedl státní uhelné hospodářství, dav veškeré uhelné zásoby i výrobu pod závěru a ustanoviv komisi pro uhelné hospodářství při ministerstvu veřejných prací. Mimo to zařízeny byly inspektoráty pro uhelnou dopravu, jež podléhaly přímo ministerstvu a prováděly jeho rozkazy co do opatření uhlí (Min. nař. ze dne 11. května. 1917 č. 216 ř. z.).

Zařízení toto bylo převzato i v naší republice.

Na otázku, zdali se tento způsob obhospodařování uhelných paliv osvědčil, nelze odpověděti kategoricky kladně ani záporně. Uváží-li se však, že uhlí jest nedostatek, že mimo to i doprava nestojí mnohdy na výši nutné potřeby, nelze se diviti, že zařízení stávající pro rozdělování uhelných paliv nemohou fungovati bezvadně. V ohledu tomto jest však tu opravdová a stálá snaha po zlepšení a nesporno jest, že dosud byli jsme s to, svým nejdůležitějším průmyslům opatřiti potřebné uhlí i dostáti podle možnosti - třeba s velkým sebezapřením a strádáním ve vlastní zemi - závazkům, uloženým našemu státu podle smluv mezinárodních.

Vláda hodlá na osvědčených základech budovati dále tak, aby nerušila přirozeného chodu hospodářského života a násilnými změnami a kromě toho, aby nepodvazovala chuť k podnikání na poli průmyslu hornického.

Dokud potrvá nedostatek uhlí, dotud bude třeba zachovati nucené hospodářství uhelné ve formě co nejtužší, aby veškerá těžba byla co nejjistěji a nejúplněji zachycena a rozdělena na spotřebitele podle zásad, jež stanoví správa státní právě v zájmu celostátním.

Stát dále nemůže ponechati za nedostatku zboží tvoření cen volné soutěži podnikatelů, nýbrž musí v zájmu konsumentů rigorosně prováděti stanovení cen prodejných veškerých uhelných paliv podle cís. nařízení ze dne 24. března 1917 č. 131, ř. z. po případě zákona ze dne 17. října 1919, č. 568 sb. zák. a nař.

Bohatství uhelné, které jest uloženo v oblasti našeho státu, jest sice veliké, avšak vzhledem k vysoké průmyslové vyspělosti státu omezeno na dobu poměrně krátkou, takže jeví se železná nutnost, aby pokladu tohoto bylo co nejintensivněji šetřeno, t. j. hospodařeno s ním tak, aby bylo jeho tvořivých vlastností co nejdokonaleji využito a aby na výtěžku participoval stát v poměru přiměřeném ku svému významu.

Úkolů takto vytčených hodlá se vláda zhostiti provedením ustanovení tohoto zákonného návrhu.

Vláda vychází z úvahy, že uhelná nouze jest zjevem přechodným, třeba že trvá již delší dobu, a bude ještě nějaký čas trvati. Není tedy radno tvořiti zařízení, která by znamenala trvalé zatížení státního hospodářství a zbyrokratisovala by obchod uhelný, jenž v dohledné době stane se zase záležitostí řídící se železným zákonem nabídky a poptávky a bude vyžadovati pro zdárné provádění velmi zdatných obchodnicky školených sil. Jest to zvláště netušený vývoj německého průmyslu hnědouhelných briket a rozmach těžby kamenouhelné, který se zcela jistě dostaví v čase, jakmile se poměry mezistátní konsolidují v revíru Hornoslezském. Méně cenné marky uhlí falknovského, jež pro výhodné železniční spojení a sazby mohly býti snadno odbyty v sousedních krajích Bavorska i Saska, budou zajistě nuceny hledati odbytiště svá, která jim nyní částečně zabral průmysl hnědouhelných briket ve středním Německu, buď bojem konkurenčních anebo v krajinách jiných, které ovšem bude třeba pro ně dobývati.

Uhelný obchod má býti reformován potud, že zbytečný meziobchod bude vyloučen a že zisky obchodníků budou upraveny tak, aby byla jim zabezpečena slušná existence podle poměru jejich práce a risika. Konsument pak bude chráněn ustanovením, že cenu uhlí na vyrábějícím závodě bude přesně znáti a každý přestupek předražení bude trestán podle ustanovení důchodkového trestního zákona.

Aby rozdílení uhlí dělo se racionelně při využití prostředků dopravních, ustaví se odborný sbor "uhelná rada" u ministerstva veřejných prací, jenž stanoví každoročně generální plán zásobení uhlím jak tuzemska, tak i vývozu uhlí z našeho státu.

Rada tato bude povolána, aby ministru veřejných prací podala podklady pro stanovení cen uhelných jak na jednotlivých závodech, tak i pro úpravu cen pro velko- i maloobchod.

Výkonnými orgány uhelné rady zůstanou, pokud toho bude třeba, dosavadní uhelní inspektoři, uhelny, neb uhelné komory.

Aby pak základ uhelného hospodaření, totiž těžba byla úplně a dokonale zachycena, jest nevyhnutelně zapotřebí provésti uhelnou dávku. Dávka tato by byla vybírána přímo na závodech za kontroly finančních orgánů tak, že by majitel dolu ji odváděl z ceny prodejné ustanovené ministerstvem veřejných prací a veřejně vyhlášené.

Tímto způsobem dosáhne stát nejvýše potřebného, důležitého a stálého příjmu a tímto způsobem se částečně můžeme vymaniti z dosavadní poplatnosti Německu, jež z našeho tam vyvezeného uhlí vybírá daň a stejně daní zatěžuje uhlí své k nám dovážené. Mimo to jedině tímto způsobem lze získati státu příjem z uhlí, které musíme podle mezinárodních ustanovení dovážeti od států povstalých z bývalého Rakousko-Uherska.

Ostatně existuje daň z uhlí v našem státě v území připojeném z Německé říše. Tato daň nahradí se touto dávkou.

Výnos této dávky může být odhadnut podle nynějšího stavu těžby na 550 až 600 milionů korun čsl. při uhlí kamenném a na 500 milionů korun čsl. při uhlí hnědém.

Ježto při vybírání dávky uhelné není stát zatěžován nějakou další nákladnou organisací úřední neb kontrolní, jeví se býti tento příjem nezkráceným a jistým.

Co se tkne shora uvedených úkolů státních vzhledem k úpravě těžby co do množství, účelnosti i ekonomie, jest to uhelná rada, jež ve k tomu povolaných výborech podle úsudku zkušených odborníků podává své dobrozdání, podle něhož pak zařídí dozorčí úřady hornické potřebné kroky u závodů uhelných.

Táž uhelná rada řeší otázky co nejúplnějšího využití paliv.

Zákon tento lze provésti velmi rychle, neboť podklady jeho určené ceny uhelné - jsou již hotovy.

Ježto tímto zákonem lze dosíci těchto cílů, zdokonalení dosavadní uhelné distribuce, přípravy pro hospodářství volné, zajištění náležitého podílu státu na výnosu uhelné těžby bez zatížení státního hospodářství a bez vsáhání do stávajících práv soukromých, jsou předpoklady pro jeho účelnost jistě dány.

Poněvadž pak složení uhelné rady jest tak provedeno, že zastoupeny jsou v ní veškeré zájmové skupiny, tedy nejen producenti, ať již podnikatelé neb dělníci i zřízenci, nýbrž i spotřebitelé a sprostředkovatelé mezi výrobci a konsumenty, dále, že jsou tu odborníci nejen theoretičtí, nýbrž i praktičtí a že při povolávání těchto členů dbá se, aby veškery kraje říše byly zastoupeny, jest dána záruka, že tento sbor vyhoví úkolům na ně vzneseným. Způsobem obdobným podle zásad demokratických zřízeny jsou při uhelných inspektorátech uhelné komory, jež v jednotlivých produkčních okresech dohlížejí na detailní provedení opatření uhelné rady.

Vláda má vždy k disposici korrektiv při záležitostech, jež jest řešiti z hlediska celostátního tím, že může ceny po případě snížiti a není vázána návrhy na redukci těžby.

Osnova budiž přikázána výboru technickému a rozpočtovému s tím, aby podaly o ní zprávu do 5 dnů.

V Praze dne 27. března 1920.

Ministr veřej. prací:
Hampl v. r.


Čechy, Morava a Slezsko.

Kamenné uhlí.
Hnědé uhlí.
Rok
Těžba v q
Počet dělníků
Výkon na dělníka v roce
Rok
Těžba v q
Počet dělníků
Výkon na dělníka v roce
1890
82,717.733
46.280
1655.4
1890
122,974.418
23.741
3753.3
1891
84,958.644
48.545
1632.0
1891
130,688.183
26.197
3593.3
1892
85,619.943
49.148
1662.4
1892
132,645.807
26.492
3666.6
1893
90,043.884
49.871
1742.6
1893
136,678.989
26.517
3686.6
1894
88,153.757
50.941
1687.2
1894
141,657.315
27.052
3813.3
1895
89,135.271
51.521
1690.8
1895
149,078.028
27.912
4000.0
1896
90,739.220
52.618
1742.0
1896
154,980.147
29.109
4156.6
1897
96,376.409
54.645
1759.2
1897
170,738.704
30.442
4220.0
1898
100,924.039
57.242
1722.0
1898
174,517.305
31.568
4210.0
1899
104,816.791
59.006
1763.8
1899
181,041.057
31.306
4500.0
1900
97,480.116
62.436
1516.0
1900
175,470.486
34.321
4030.0
1901
106,667.464
65.362
1591.8
1901
185,352.249
38.858
3773.3
1902
100,883.563
61.995
1605.2
1902
184,578.160
36.706
3976.6
1903
104.809.026
61.854
1635.6
1903
185,510.069
36.207
4166.6
1904
107,747.946
61.425
1726.0
1904
183,350.496
34.343
4393.3
1905
113,715.918
60.859
1791.8
1905
188,705.513
34.219
4513.3
1906
120,701.541
62.617
1829.8
1906
202,675.563
34.277
4780.0
1907
123,895.516
64.174
1875.6
1907
220,174.866
36.618
4950.0
1908
124,041.391
62.056
1856.2
1908
224,740.890
38.455
4970.0
1909
124,371.113
63.170
1825.0
1909
218,677.005
38.132
4866.6
1910
123,178.005
62.843
1814.0
1910
210,758.727
36.302
4910.0
1911
126,229.563
62.334
1857.6
1911
210,540.058
35.109
5053.3
1912
136,271.420
62.339
1988.2
1912
220,459.270
34.007
5273.3
1913
142,358.565
62.407
2052.6
1913
230,170.960
35.051
5466.6
1914
135,834.536
60.100
2068.4
1914
198,060.425
32.457
5153.3
1915
144,366.669
54.031
2308.0
1915
181,485.278
27.662
5626.6

Suma:
1890:
205,692.151
1910:
333,936.732
1900:
272,950.602
1915:
325,851.947



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP