Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Nikdo nesmí býti stihán leč v případech
zákonem vytčených soudem neb úřadem,
podle zákona příslušnými, a podle
řízení, zákonem upraveného.
Mimo případ přistižení při
činu samém nesmí býti nikdo zatčen,
leda na písemný odůvodněný
příkaz soudcův, který musí
býti dodán při zatčení, nejdéle
však do 24 hodin po něm.
Nikdo nesmí býti orgánem úředním
vzat do vazby, leč v případech zákonem
stanovených, a musí býti pak nejdéle
do 48 hodin propuštěn nebo odevzdán úřadu,
který podle okolností případu je příslušný
provésti další řízení.
Vyjma případy zákonem stanovené nesmí
nikdo býti z určitého místa neb území
vypovídán, nebo přidržován k
tomu, aby se z určitého místa nebo území
nevzdaloval.
Za kterých podmínek může býti
osoba zatčena nebo uvězněná na svobodu
propuštěna, položí-li jistotu, po případě
znovu uvězněna, ač jistotu položila,
stanoví zákon.
Prohlídka bytu nebo jiných místností
náležejících k domácnosti nebo
určených ku provozování živností
nebo výdělečné činnosti, je
přípustna pouze v případech zákonem
vytčených, soudem nebo úřadem podle
zákona příslušným a podle řízení
zákonem upraveného.
Domovní prohlídka je přípustna zpravidla
(§ 8) jen na základě písemného
odůvodněného příkazu soudcova,
který musí býti doručen při
prohlídce, nejdéle však do 24 hodin po ní.
V kterých případech jest přípustna
k účelům trestního řízení
soudního prohlídka i bez písemného
příkazu soudcova, stanoví zákon. V
tomto případě musí však orgán
vykonávající prohlídku vykázati
své oprávnění k tomu a vydati osobě,
u které prohlídku vykonal, na její žádost
ihned, nebo nejdéle do 24 hodin, písemné
potvrzení o vykonané prohlídce a důvodech
pro její provedení.
Zákon stanoví, ve kterých případech,
kterými orgány a s jakými obmezeními
jest přípustna prohlídka místností
obývacích nebo živnostenských (§
6) k účelům policejním, finančním
a k účelům veřejné správy
vůbec; i pro tyto případy platí ustanovení
druhé věty § 8.
O každé domovní prohlídce, při
které nic závadného nebylo shledáno,
budiž straně na její žádost ihned
vydáno písemné potvrzení.
Porušení tajemství listovního je dovoleno
jedině v případech, zákonem stanovených.
Poruší-li veřejný funkcionář,
úředník nebo zřízenec při
výkonu úřadu nebo služby ustanovení
tohoto zákona, bude potrestán pro zneužití
moci úřední podle posavadních ustanovení
zákonných.
Budoucím jednotným zákonem trestním
budiž stanoveno, že porušení takové
je zločinem, stalo-li se ze zlého úmyslu,
jinak přestupkem.
Zákonem může býti stanoveno, jakým
omezením podléhají ustanovení §§
2 až 9 a 11 za války nebo tehdy, vypuknou-li uvnitř
státu události ohrožující zvýšenou
měrou republikánskou formu státní,
ústavu nebo veřejný klid a pořádek.
Zákon tento tvoří součást ústavní
listiny (§§ 107 a 112 ústavní listiny).
Jeho provedení ukládá se vládě.
Ochrana svobody osobní a domovní byla v Rakousku
upravena zákony ze dne 27. října 1862, č.
87 ř. z. a 88 ř. z. a státním základním
zákonem ze dne 21. prosince 1867, č. 142 ř.
z. byly zákony tyto prohlášeny za součást
státního základního zákona
o všeobecných právech státních
občanů.
Ze čl. IX. zákona ze dne 29. února 1920,
č. 121 Sb. z. a n., jímž byly zrušeny
všechny dřívější ústavní
zákony, bylo by lze vyvozovati, že pozbyly platnosti
i citované specielní zákony ze dne 27. října
1862, č. 87 ř. z. a 88 ř. z. Jest tudíž
nutno zákony tyto nahraditi ihned zákonem novým,
poněvadž výbor zřízený
podle § 54 ústavní listiny nemohl by příslušný
zákon vydati, neboť zákon tento jest v §
107 a 112 ústavní listiny prohlášen
výslovně za součást ústavní
listiny, takže vymyká se podle § 54, odst 8,
lit. b) z kompetence výboru stanoveného podle §
54.
Pokud se týče obsahu dotčeného zákona,
lze přijmouti celkem znění bývalých
příslušných zákonů rakouských
sloučených v jediný celek, při čemž
ovšem nutno přihlížeti též
ku právnímu stavu na Slovensku a Podkarpatské
Rusi.
Navrhuje se, aby osnova zákona byla odevzdána výboru
ústavnímu s tím, aby o ní podal
zprávu do tří dnů.