Ústavný výbor zmenil vládny
návrh pri menovaní úradníkov a zamestnancov
miest.
Dľa vládneho návrhu mal úradníkov
a zamestnancov mestských menovať mešťanosta
na návrh zastupiteľstva.
Ústavný výbor videl v tomto prílišné
obmedzovanie samosprávy. V § 13 navrhuje tedy vypovedať,
že menovanie úradníkov a zamestnancov prísluší
zastupiteľstvu a mešťanostovi schválenie
menovania. Na záchranu kontinuity pri menovaní je
v 2. odstavci § 13 vyhradené županovi právo,
že systemisovanie a menovanie úradníkov môže
previesť on, jestli zastupiteľstvo voľbu za štyri
týždne od svolaného zasadnutia neprevedie.
Ústavný výbor nepreviedol na vládnom
návrhu iných meritorných zmien, ale odporúča
schválenie pripojenej osnovy zákona.
Rozpočtový výbor berúc do ohľadu,
že zo soštátnenia správy miest so sriadeným
magistrátom na Slovensku, na štátnu kassu žiadne
nové ťarchy nepripadnú, pripojuje sa k návrhu
ústavného výboru, aby Národné
shromaždenie tento zákon ústavne schválilo.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Působnost, která v městech s regulovaným
magistrátem na Slovensku podle uherských zákonů,
nařízení a městských statutů
náleží
1. měšťanostovi,
2. městskému policejnímu kapitánovi,
3. magistrátním radům,
4. hlavnímu notáři,
5. hlavnímu fiskálovi,
6. přísedícím a notářům
sirotčí stolice, bude ode dne, který bude
určen nařízením, obstarávána
pouze státními úředníky, ustanovenými
podle tohoto zákona (státními úředníky
při městech s regulovaným magistrátem).
Pokud v tomto zákoně mluví se o státních
úřednících, vyrozumívají
se tím státní úředníci
při městech s regulovaným magistrátem.
Státní úředníci tito podrobeni
jsou zákonům a ustanovením, jež platí
pro úřednictvo státní v ostatních
částech republiky, zejména zákonu
ze dne 25. ledna 1914, čís. 15 ř. z. o služebním
poměru státních úředníkův
a státního služebnictva (služební
pragmatice), nařízením a předpisům
k němu vydaným, jakož i všem zákonům
a ustanovením, kterými jsou v ostatních částech
republiky upraveny služební a zaopatřovací
požitky státních úředníků
a státního služebnictva.
Státní úředníci musí
míti způsobilost ke konceptní službě
v politické správě.
V prvých pěti letech účinnosti tohoto
zákona mohou se svolením ministra vnitra být
ustanoveni státními úředníky
také, kdož nemají této způsobilosti.
Počet systemisovaných míst státních
úředníků určí ministr
vnitra.
Úředníci měst s regulovaným
magistrátem, kteří v den, kdy zákon
nabude účinnosti, skutečně vykonávají
službu, označenou v §u 1, a to i ti, kteří
byli na své dosavadní místo prozatímní
ustanoveni nebo v dosavadním svém úřadě
prozatímně potvrzeni ministrem splnomocněným
pro správu Slovenska nebo župany, jsou povinni podati
do 60 dnů ode dne, kdy zákon nabude účinnosti,
u ministra splnomocněného pro správu Slovenska
žádost za přijetí do státní
služby.
Ministr vnitra může pro mimořádné
poměry tuto lhůtu i různě stanoviti
pro jednotlivá města s regulovaným magistrátem.
Jestliže tito úředníci nepodají
do stanovené lhůty žádosti za přijetí
do státní služby, má se za to, že
se uplynutím lhůty dobrovolně bez jakýchkoli
nároků vzdávají místa dosud
zastávaného.
Úředníci měst s regulovaným
magistrátem (§ 1), kteří byli ustanoveni
podle uherských zákonů, nařízení
a městských statutů před 28. říjnem
1918 a podali sice včas žádost za přijetí
(§ 5), avšak nebyli přijati, budou dáni
na odpočinek a budou jim poskytnuty zaopatřovací
požitky, pokud by na ně měli nárok podle
platných uherských zákonů, nařízení
a městských statutů.
Bylo-li by však prokázáno, že úředníci
tito, když byli již na svých místech úřady
republiky Československé třebas prozatímně
ustanoveni nebo potvrzeni, dopustili se jednání,
namířených proti státu Československému,
budou bez jakýchkoli nároků propuštěni,
při čemž jest vyhrazeno trestně je stíhati.
Magistrát skládá se výhradně
ze státních úředníků
(§ 1).
Státní úředníci, kteří
obstarávají výhradně působnost
přísedících a notářů
sirotčí stolice (§ 1, čís. 6),
nejsou členy magistrátu.
Předsedou magistrátu jest měšťanosta,
jenž má právo přivzíti k jednotlivým
schůzím magistrátu podle potřeby i
jednotlivé úředníky městské
(§ 13); tito úředníci mají pak
v dotčené schůzi magistrátu hlas poradní.
V městech s regulovaným magistrátem bude
ode dne, jenž bude určen nařízením,
působnost, která podle uherských zákonů,
nařízení a městských statutů
náleží magistrátu (§ 63 uherského
zákona čl. XXII: 1886), obstarávati výhradně
magistrát složený podle tohoto zákona
(§ 8).
Týmž dnem zastaví v těchto městech
dosavadní magistráty (§ 63 uherského
zákona čl. XXII: 1886) svoji činnost.
Měšťanosta má právo i povinnost
zastaviti výkon usnesení valného shromáždění
obecního zastupitelstva, obecního představenstva
(§ 55 a násl. uherského zák. čl.
XXII: 1886) anebo magistrátu (§ 9), jestliže
podle jeho mínění usnesením porušen
byl zákon, překročena působnost aneb
ohroženo blaho obce. Zároveň jest povinen vyžádati
si rozhodnutí župana o tom, zda usnesení má
býti vykonáno čili nic.
Měšťanostu zastupuje hodnostní třídou
nejvyšší konceptní státní
úředník ustanovený při dotčeném
městě.
Kdo zastupuje ostatní státní úředníky,
určí měšťanosta, trvale nebo od
případu k případu.
Města s regulovaným magistrátem jsou povinna
přispívati k částečné
úhradě nákladů, jež vzcházejí
státu podle tohoto zákona.
Příspěvek měst stanoví se podle
poměru, v jakém jest činnost, kterou orgány
uvedené v § 1 obstarávají v oboru správy
vnitřních věcí města, k činnosti,
kterou tyto orgány obstarávají v oboru správy
politické.
Bližší ustanovení budou vydány
nařízením.
S výjimkou úředníků vytčených
v §u 1 přísluší určiti počet
systemisovaných míst úředníků
a zřízenců měst s regulovaným
magistrátem, jakož i jmenovati úředníky
a zřízence těchto měst obecnímu
zastupitelstvu. Usnesení ta vyžadují schválení
měšťanostova.
Jestliže obecní zastupitelstvo, jakkoliv věc
byla dána na pořad jeho jednání, neučinilo
usnesení v odst. 1 zmíněných do čtyř
neděl ode dne schůze, provede potřebnou systemisaci
nebo jmenování župan.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
upravila služební a zaopatřovací požitky
úředníkův a zřízenců
těchto měst podle zásad, platných
pro úpravu služebních a zaopatřovacích
požitků státních úředníků
a státního služebnictva v ostatních
částech republiky.
Úředníci a zřízenci měst
s regulovaným magistrátem, kteří v
den, kdy zákon nabude účinností, jsou
již při městech ustanoveni podle uherských
zákonů, nařízení a městských
statutů, musí býti ve svém úřadě
potvrzeni ministrem vnitra; dokud nebyli potvrzeni, nemohou svých
úřadů nastoupiti neb vykonávati. Stran
potvrzování těchto úředníků
a zřízenců sluší postupovati
podle obdoby ustanovení §§ů 5 až
7.
Města s regulovaným magistrátem jsou povinna
uvésti své statuty v soulad s ustanoveními
tohoto zákona ve lhůtě, kterou určí
ministr vnitra.
Ministr vnitra určí, kteří úředníci
měst s regulovaným magistrátem (§ 13)
mohou býti členy obecního představenstva.
Ministr vnitra může výkon některých
práv, jež mu příslušejí
podle tohoto zákona, svěřiti ministru splnomocněnému
pro správu Slovenska.
Působnost tohoto zákona může býti
nařízením rozšířena prozatím
až do další úpravy zcela nebo z části
na území Podkarpatské Rusi.
Zákon tento nabude účinnosti zároveň
se zákonem o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku.
Provede jej ministr vnitra, ministr pro sjednocení zákonodárství
a organisace správy a ministr splnomocněný
pro správu Slovenska.