Emancipace, přivoděná revolucí od
dřívějších říšských
středisk dnešních našich zemí,
jakož i změna vztahů zahraničních,
nutí Československou republiku k zaujetí
správné směrnice železniční
politiky investiční. Mírovou smlouvou zaručen
je státu našemu přístup k moři
vlastními vlaky, jednak přes Bratislavu - Šoproň
- Kamenec a Muru Kereszten na Rjeku, jednak přes Budějovice
- Linec - Svatý Michal - Celovec a Jesenicu na Terst (viz
mírovou smlouvu s Rakouskem, část XII., odd.
III., hlava V., článek 322).
Praha - někdejší naše pouze kulturní
a obchodní středisko - nabývá jako
město sídelní významu světového.
Neodvislost naše ve směru hospodářského
podnikání dává nám možnost
pozvednouti význam i našich vedlejších
hlavních měst, jakož i jiných míst
průmyslových a provinciálních, které
stanou se v mnoha případech sídly župních
vlád a sněmů, jakož i četných
škol a učelišť. Změna poměrů
sousedských vyžádá si značného
přemístění vojenských našich
sil. Neméně významné změny
v politice dopravní jsou již a v budoucnu ještě
nastanou vzhledem ku připojení bratrských
zemí slovenských ke kmenovému území
Československé republiky a Karpatské Rusi,
kteréžto země zanedbávány byly
býv. Zalitavskem ve směru dopravním ještě
daleko více, nežli země býv. koruny
české Předlitavskem.
Nad směry dopravními ze severu, nebo severovýchodu,
na jih, nebo jihozápad, nabyly důležitosti
směry, protínající staré tratě.
Pokles významu starých směrů znamená
i snížení důležitosti některých
železničních středisk a naopak vyvolává
nutně vzrůst méně významných
stanic na důležité dopravní uzly. Ekonomie
dopravní politiky vyžaduje důkladného
studia dosavadních poměrů a budoucích
požadavků, které náš příští
život bude klásti na naše železnice. Úkolem
tímto zabývá se zvláštní
studijní oddělení ministerstva železnic.
Je nutno prozatím odsunouti potřeby významu
místního, neb okresního a věnovati
plnou péči výše naznačeným
nutno stem celostátním. Z těchto důvodů
nebylo možno stavěti nové železnice s
hlavním zřetelem k nezaměstnanosti, jak velmi
četnými návrhy, podávanými
v N. S., bylo žádáno, neměla-li býti
stížena úhrada na investice nejnutnější
a neodkladné.
Každý program investiční znamená
ukojení požadavků, plynoucí z potřeb
dopravních a vozebních, tedy provozních vůbec,
v řadě první a ukojení oprávněných
nároků cestujícího a dopravujícího
obecenstva v řadě druhé.
Požadavkům řady prvé třeba zavčas
a nezbytně vyhověti z důvodů bezpečnosti
pravidelnosti a ekonomie dopravy, kdežto ukojení potřeb
řady druhé je známkou kulturní výše,
na které obecenstvo toho kterého státu jest,
a které je potřebí vyhověti za spořádaných
a normálních poměrů již z obchodního
stanoviska dopravních podniků v mezích odůvodněnosti.
Vypracování programu takového spočívá
za normálních poměrů na dlouholetých
zkušenostech služby dopravní a stavební,
a vyžaduje příslušného šetření,
sebrání potřebného materiálu,
vypracování projektů, předpokládá
dále znalost vývoje poměrů dopravních
a stavebních aspoň pro tu dobu, pro kterou se dotyčný
program investiční sestavuje. Pak možno za
normálních poměrů skutečně
také v celku dodržeti takový program při
provádění.
Po převratu stála správa čsl. státních
drah bez investičního programu alespoň u
těch tratí, které dříve byly
zřízeny z Vídně nebo Pešti, kdežto
návrhy domácích ředitelství
byly nevyřízeny a nevyhovovaly též novým
poměrům a požadavkům, takže i tu
bylo potřebí revise.
Musilo tudíž v prvním roce býti vyhověno
nejpalčivějším denním otázkám
dopravním a vozebním, při čemž
bylo na kvap připraviti, nebo zrevidovati příslušné
projekty.
Teprve pro rok příští bylo možno
vzíti do práce program investiční,
založený na nových potřebách.
Pro sdělání dlouholetého programu
investičního chybí však této
doby veškeré podmínky, poněvadž
jsou známy pouze hlavní základny příštích
dopravních směrův a komerčních
prací. Mimo to nebylo lze, pokud smlouva mírová
nevstoupila v platnost, konati šetření na území
cizím.
Nelze též přehlédnouti, že při
neustálenosti cen, by preliminování investičních
výdajů do další budoucnosti tedy též
opatření úhrady příslušných
výdajů, spočívalo té doby na
vratkých závodech.
Bylo tedy třeba odsunouti prozatím spracování
programu dlouholetého a zařaditi mezi nejbližší
nutnosti tyto projekty:
1. Výstavba II. koleje na trati Česká Třebová
- Přerov - Brno - Břeclava - (Bratislava) Zdice
- Plzeň, Kralupy - Lovosice - Lysá - Praha (viz
návrh posl. Špatného, tisk 2119) a dokončení
již započatých staveb těchto na tratích
Benešov - Votice a Litoměřice - Střekov.
2. Zajištění a rekonstrukce Vlárské
tratě za příčinou zvýšení
její výkonnosti. (Viz návrh posl. Sedláčka
a Stojana, tisk 1971.)
Otázka přebudování tratí Jičín
- Poříčany a Hradec Králové
- Hořice - Ostroměř na trati hlavní
projednává se právě ministerstvem
železnic a bude vybudování to v r. 1920 urychleno.
3. Výstavba vlakotvorných stanic v České
Třebové, u Prahy, Plzni, Č. Budějovicích,
Chebu, Hradci Král., Brně, Břeclavě,
Bratislavě a Košicích. Úprava nových
přechodních stanic na hranicích státních
v dohodě s jinými resorty, byť i provisorně
(Dvořiště, Cmunt, Břeclava, Hrušovany
- Šanov atd.).
4. Sesílení svršků na hlavních
směrech k východu a jihovýchodu, pokud se
tak již nestalo, jakož i na slovenských místních
drahách, toto, by se umožnilo užíti všech
druhů strojů.
5. Stavba velkých nádraží v Praze, Brně,
Olomouci, Bratislavě a Košicích. V Brně
bude se při této příležitosti
řešit otázka stavby zásobního
skladiště.
Při řešení otázky Velké
Prahy nutno dopravu osobní oddělit od nákladní
a rozděliti službu nákladovou od služby
pro pořádání vlaků, mimo to
místní dopravu osobní odděliti od
dálkové. Pro osobní dopravu vnitřní
Prahy zamýšlena jsou za tím účelem
dvě ústřední nádraží
kromě ústředního nákladního
nádraží. Tvoření nákladních
vlaků prováděti se bude pro jižní
a západní tratě na seřaďovacím
nádraží, právě budovaném
ve Vršovicích, pro severní pak a severovýchodní
trať v nově projektovaném, vhodně umístěném,
na draží druhém. Veškerá předměstská
nádraží upraví se pro velkoměstskou
dopravu oddělením dopravy osobní od nákladní,
a s oběma seřaďovacími nádražími
spojena budou spojkami pro nákladní místní
dopravu.
Aby se zamezilo protínání průběžné
nákladní dopravy místní nákladní
dopravou a dálková doprava nákladní
odvedena byla ze střediska Prahy, nutno přeložiti
jednotlivé tratě, ústící do
Prahy. K budoucímu odlehčení pražských
nádraží od průběžné
dopravy nákladní bude nutno odvésti průběžnou
zátěž, zejména uhlí, již
mimo obvod Velké Prahy vybudováním spojených
železničních tratí a dalším
vybudováním trvajících nádraží
mimo obvod Velké Prahy jako nádraží
odlehčovacích.
6. Doplnění telegrafní a telefonní
sítě; zřízení telefonův
u strážníků tratě.
7. Vybudování vodních stanic, aby braní
vody, tedy i zdržení vlaků bylo zkráceno,
zvětšení průměru vodního
potrubí, zlepšení kvality vody pro napájení
strojů. Elektrisace vodních stanic jakož i
pohonů v oblasti velkých měst.
Zvětšení a zdokonalení výtopen
potřebné hlavně po připojení
Slovenska (Brno, Veselí n. M., Kúty atd.). Vybudování
hotových, zaúhlovacího zařízení,
k rychlejšímu obíhání strojů
(Praha, Denisovo nádr., Choceň, Žatec, Ledvice
atd.). Zřízení točnic v stanicích
přechodních a výměna krátkých
točnic za větší (Dvořiště,
Loubí, Veselí - Mezimostí, Praha, Kolín
atd.).
8. Stavba nových dílen hlavních ke zvýšení
stavu provozu schopných lokomotiv a vozů nákladních
i osobních na Slovensku, na Moravě v Brně
a u Prahy. Z téhož důvodu rozšíření
všech trvajících dílen (Louny, Nymburk,
Plzeň a Mor. Ostrava). Vybudování dílen
pobočných a výtopen k urychleným opravám
lokomotiv, zejména v Plzni a Rakovníce, Lounech,
Králové Hradci, Olomouci, Brně, Bratislavě,
Košicích atd.
9. Zřízení nových obytných
budov, adaptace budov převzatých, stavba švédských
domkův, adaptace baráků, nemocnic a jiných
ubikací ku prozatímnímu bydlení v
Lounech, Pardubicích, Nymburce, Něm. Brodě,
Velkém Oseku, Chlumci n. C., Plzni, Rokycanech, Budějovicích,
Plasech, Malešicích, Příchovicích,
Brně, Břeclavě, Jihlavě, Olomouci,
Přerově, Lipníku, Hranicích, Přívoze,
Bratislavě, celkem pro 1037 rodin, přenesení
vojenských barákův a postavení švédských
domkův a kůlen k ubytování exponovaných
zaměstnanců, celkem: Bratislava s 500 lůžky,
Nové Zámky s 500 lůžky, dále
v Kútech a Levici pro větší počet
lůžek. Značná část těch
ubikací je hotova a užívá se jí,
část pak jest ve stavbě a část
se projektuje.
Studie o nových státních železnicích,
zejména pokud se týče připojení
Slovenska k Moravě, a uvnitř Slovenska, jsou sice
již vniterně projednány, vzhledem k otázce
Těšínska doporučuje se však z taktických
důvodů, aby o nich jednáno bylo teprve v
příhodné době.
Také pro opatření vozidel nelze toho času
navrhnouti dlouhodobý program, jelikož likvidace vozidel
býv. rakouských a uherských státních
drah není posud provedena, a není tudíž
známo, která vozidla, v jakém stavu, a v
jakém počtu nám připadnou. Za to však
stále určitěji se stává zřejmou
situace, jaká bude v době nejblíže příští
a opatření, která bude nutno co nejrychleji
učiniti.
Nedostatek vozidel stává se kritickým. Schází
nám podle intensity našeho provozu na 1500 lokomotiv
a přes 50.000 vozů, které byly v době
převratu upoutány na hranicích rozpadnuvší
se monarchie, nebo při ústupu ze Slovenska odvlečeny
a zabrány z větší části
státu sousednímu. Kalamita vozová, povstalá
takto, ničí náš hospodářský
život, brání zlepšení naší
valuty a ohrožuje blahobyt obyvatelstva. Neboť náš
vozový park nestačí ani k bezvadnému
rozvežení potravin a k zajištění
dopravy osobní a poštovní. Kalamita uhelná
je kalamitou vozovou. Protože likvidace vozidel býv.
rakouských a uherských státních drah
bude trvati ještě dlouho, je nutno, bychom nedostatku
tomuto odpomohli investicí. Hranice pro tyto investice
byly by dány jednak vzhledem k výkonnosti závodů
domácích, jednak vzhledem k opatření
vozidel za nepřemrštěné ceny v nejbližší
době i v cizině, když by to nebylo na úkor
závodů domácích a pracovních
sil jejich.
Výbor navrhuje přijetí resolucí připojených.
Peníz ve státním rozpočtu ministerstva
železnic kap. 17., tit. 6. "Mimořádné
náklady na stavby a pořízení vozidel"
§ 1. "Stavby" per 100,000.000 Kč jest rozvržen
jak následuje:
stavbu II., III. a IV. kolejí | 10,050.000 | |
úpravu tratí pro větší výkonnost | 3,770.000 | |
rozšíření stanic a topíren. zařízení | 27,136.713 | |
zřízení a rozšíření dílen | 11,470.971 | |
doplňovací stavby na spodku želez. | 6,030.000 | |
doplňovací stavby na svršku želez. | 18,601.587 | |
obytné budovy a nocležny | 10,201.000 | |
zařízení k zabezpečení dopravy, telegr. | 4,372.000 | |
stavby menšího rozsahu (do 20.000) | 2,900.000 | |
elektrické zařízení pro pohon a osvětlení | 2,601.000 | |
přípravné práce a projekční | 660.000 | |
nepředvídané výdaje | 2,198.528 | |
celkem | 100,000.000 |
Preliminář pro stavby investiční sestavován
byl v září roku 1919 na základě
povšechných údajů našich úředních
míst a poměrů tehdá panujících.
Je samozřejmé, že při zdělání
detailního programu stavebních investic na základě
podrobných preliminářů ředitelských,
došlo se k sumě poněkud vyšší
a to 140,000.000 Kč, které nelze vtěsnati
do rámce programu povšechného, nemá-li
trpěti bezpečnost a pravidelnost provozu.
Příčinu větší sumy, která
se nyní pro stavební investice jeví, dlužno
hledati v prvé řadě ve zvýšení
cen stavebních hmot (jmenovitě železa atd.),
mzdy dělnické a profesionistické, stále
ještě stoupající, dále v nevyužití
úvěru z loňského roku, které
nastalo následkem jednoleté platnosti úvěru
a mělo za následek, že bylo nutno značné
částky, potřebné pro stavby, které
jsou v chodu, znovu preliminovati pro rok 1920, a konečně
v požadavcích, jež by se v době od sestavení
povšechného prelimináře objevily a jichž
provoz kategoricky vyžaduje.
Z posledně jmenovaných staveb připomínáme
zejména stavbu druhé koleje z Prahy do Lysé,
rekonstrukci Vlárské trati, úpravu nádraží
v Praze, Brně, Olomouci, Bratislavě a Košicích,
zřízení pobočných dílen
při výtopnách pro správu strojů,
výstavbu spojek u Podlešína a Všetat -
Přívor, k uchýlení uhelné dopravy
okolo Prahy, zřízení nových dílen
u Prahy a pro oblast ředitelství v Brně,
sesílení svršku železničního
na tratích Praha - Česká Třebová
- Olomouc - Brno - Břeclava, a výměnu slabého
svršku na tratích na Slovensku, k umožnění
přechodu těžkých strojův, a jiné
více.
Nouze bytová u železničních zřízenců
je stále ještě veliká a bude nutno zřízence
ubytované přechodně v barácích
a jinak, ubytovati trvale a zejména postarati se o stálá
obydlí pro železniční personál
zaměstnaný na Slovensku, poněvadž rodiny
těchto zřízenců dosud po většině
bydlí v bývalých působištích
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Bude tudíž
nutno přikročiti k výstavbě kolonie
v Záběhlicích u Prahy, dalších
obytných budov v Plzni, Brně, Nymburku, Bakově,
Přerově, Břeclavě, Mor. Ostravě,
Bratislavě, Košicích, Trnavě a Veselí
n. M.
V Bratislavě a Košicích jde o akci vyžadující
mnoho milionů, rozvrženou na několik správních
roků.
Tím jeví se větší potřeba:
stavbu II., III. a IV. kolejí, | |
úpravu tratí pro větší výkonnost, | |
rozšíření stanic a topíren. zařízení, | |
zřízení a rozšíření dílen, | |
sesílení svršku, | |
stavbu obytných budov, | |
nepředvídané, | |
celkem o 40,000.000 Kč. |
Na zvýšení cen stavebních hmot a mezd
nastalé od září 1919 až do sestavení
podrobného rozpočtu, byl vzat náležitý
zřetel. Celkový peníz potřebný
140,000.000 Kč rovná se sumě 15,000.000 Kč
až 20,000.000 Kč v cenách předválečných,
z čehož vysvítá, že preliminování
potřeb pro investiční stavby na rok 1920
nevybočuje nikterak z obvyklých mezí.
Vláda se vyzývá, aby sumy, obsažené
v kapitole 17, tit. č. 6 "mimořádné
náklady na stavby a pořízení vozidel",
zvýšila vzhledem ke zdražení materiálu
stavebního a hmot, zejména železa, jakož
i k nákladům pracovním podle přijaté
resoluce v rozpočtovém výboru č. 50
posl. Buřívala.
Vzhledem k tomu, že při rekonstrukci Vlárské
trati studuje se otázka přeložení části
dopravy z této tratě Bzenec - Kunovice na trať
býv. severní dráhy přes Bzenec - Písek
a Uherské Hradiště transito, čímž
byly by poškozeny zájmy obcí Veselí
n. M., Uherského Ostrohu, Mor. Nové Vsi a obcí
přičleněných, k těmto stanicím,
jakož i zejména zájmy železničních
zaměstnanců odkázaných na obce tyto
rodinnými poměry, vyzývá se vláda,
aby podle možnosti ponechána byla doprava i při
rekonstrukci na trati dosavadní. (Příloha
resoluce 2. ze schůze ve Veselí n. M.)
Vláda se vyzývá, aby zmocnila ministerstvo
železnic k poskytnutí větší pravomoci
podřízenějším úřadům
železniční správy, zejména ředitelstvím
při nákupu materiálu, aby tak dosáhlo
se cen co nejnižších a materiálu nejlepšího.
Dále aby ředitelstva byla zmocněna k investicím
činícím aspoň 80.000 Kč.
Projekty staveb obytných domů zdaleka neodpovídají
bytové tísni železničních zaměstnanců,
kteří musili sáhnouti k družstevní
svépomoci. Proto že zálohy, které mají
býti poskytovány členům železničních
stavebních družstev v obnose 500 - 1000 Kč,
jsou příliš nízké, než aby
mohly býti posuzovány jako nejnutnější
výpomoc pro podniknutí družstevních
staveb, vyzývá se vláda, aby poskytla zaměstnancům
železničním - členům takových
družstev - větší zálohy na příbytečné.
Vláda se vyzývá, aby zmocnila ministerstvo
železnic k uzavření smluv s městskými
i závodními elektrárnami za příčinou
odebírání proudu k osvětlování
stanic, aby tak dosaženo bylo úspory svítiva
pro ony stanice, kde není elektráren.