Pensionované úřednictvo a zřízenci
velkostatků v Československé republice, hledajíc
ochranu svých hmotných a stavovských zájmů,
poškozených co nejtížeji dlouhotrvající
válkou a v ní vzrůstající nesnesitelnou
drahotou všech životních potřeb, založivší
svaz pensistův a zřízenců velkostatkův
a podniků zemědělského průmyslu
se sídlem v Praze, požádalo v důsledku
manifestační schůze svého členstva
dne 22. března 1919 v Plodinové burse v Praze konané,
vládu, Národní shromáždění
a jednotlivé poslanecké kluby zvláštními
peticemi a memorandy, během roku podanými i ve veřejných
listech vytisknutými, aby byla úřednictvu
tomu, zřízencům, případně
vdovám a sirotkům po nich, před 1. lednem
1920 do poměru výslužby vstoupivším,
poskytnuta vzhledem na jejich nízké pense a postupující
drahotu přiměřená materielní
pomoc ve způsobě drahotních přídavků
k stávajícím již pensím, kterými
nebylo lze za nynějších poměrův
opatřiti nutné životní potřeby
jejich rodin, tak že byly nuceny jednak o tyto nevyhnutelné
životní potřeby buď strádati anebo,
pokud to možno bylo, dosazovati na jejich opatření
skromných úspor svých i pomáhati si
zastavením cennějších předmětů.
Vláda i jednotlivé politické kluby Nár.
shromáždění se těmito žádostmi
bedlivě zabývaly, neb byly přesvědčeny,
že nepatrné, mnohdy jen několikastové
pense za dávno minulých dob, při levných
cenách obilí a mouky a všeho ostatního,
stanovené, někdy docela jen jako pouhé dary
z milosti a odvolatelně poskytované, nemohly nikterak
postačovati k uhájení života těchto
kruhů za neustálých, rapidně stoupajících
cen válečného období.
Avšak vláda měla sama tak obrovských
úkolů s opatřováním normálního
chodu státního hospodářství,
že jí nebylo lze se s novými otázkami
toho druhu, vyžadujících rovněž
značných nákladů, zabývati,
ač si byla dobře vědoma úkolu a programu
státu, pečovati o blaho všech svých
občanů; leč vláda vycházela
v daném případě i z toho náhledu,
že jde tu o poměr pensijní, vyšlý
ze soukromoprávního poměru služebního,
který by měl býti řešen především
mezi stranami samými, tedy mezi zaměstnavateli a
zaměstnanci, t. j. velkostatkáři a jejich
pensisty.
Proto vláda, opírajíc se o toto stanovisko,
doporučovala veřejnými vyzváními
velkostatkářům, aby hleděli bídu
svých někdejších zaměstnancův,
jejich vdov a sirotků, zmírniti poskytnutím
přiměřených drahotních přídavků.
V ojedinělých případech neminul se
apel bez výsledku; ovšem výsledku tak skrovného,
že skytal postiženým pomoci vlastně jen
nominelní, nikterak materielní, ve valné
části případů zůstal
však apel vlády neslyšen a bezvýsledným.
Proto vláda řeší nyní tuto záležitost
mocí zákona.
Avšak aktivování zákona o záboru
velkého majetku pozemkového a zřízením
Pozemkového úřadu, musí se vláda,
chtěj nechtěj, zabývati všemi důsledky
pozemkové reformy půdy, nemůže vybírati
z nich jen složky aktivní a ponechati složky
pasivní nevyřízeny; nahlíží,
že dnešní pensisté velkostatkářští,
někdejší to aktivní úředníci
a zřízenci, trpí vskutku nouzí nezaslouženě
a bez vlastní viny; jsou to spoluobčané naší
republiky, kteří si svou neúmornou, cílevědomou
a láskyplnou prací získali nepopíratelných
zásluh o zvelebení a vzrůst národního
hospodářství Československého
národa a rozmnožení jeho nemovitého
jmění; vláda dále nepřehlíží,
že napiatý poměr, který se v důsledku
záborového zákona mezi majiteli velkých
zabraných statkův a správou Československé
republiky vyvinul, není toho rázu, aby mohl působiti
na dobrovolné upravení nečasových
a znehodnocených pensí v cestě shody příznivě.
A pensisté konečně ve svém utrpení
zase právem namítají, že za škody
a vlivy vyšší moci - války se všemi
jejími důsledky - oni se svými rodinami nemohou
trpěti bez konce, dovolávajíce se pomoci
státu; i na to poukazují, ne neprávem, že
všecky své skrovné příjmy museli
obětovati výhradně jen za zdražené
potraviny do zemědělských podniků,
kde se hromadily v celá jmění, která
dnes zabírá stát. Hlásí se
tudíž za refundaci toho, co byli proti právu
do tohoto pokladu nuceni odváděti jako daň
své bídy. Není dále bez podstaty jejich
námitka, že nahodilými, dobrovolnými,
sporadickými přídavky drahotními o
10, 20 nebo docela ani 50%ními k jakési nepostačitelné
základně jim zpomoženo býti nemůže,
když dnes existenční minimum čtyřčlenné
rodiny v Praze, při nejskrovnějších
nárocích, činí 12.000 Kč ročně
a ceny potravin sledují stále ještě
vzestupný směr.
Z těchto důvodů odhodlala se vláda
řešiti v kausální spojitosti s reformou
půdy i částečnou úpravu hmotných
poměrů staropensistů velkostatků v
Československé republice a předkládajíc
o tom Národnímu shromáždění
osnovu zákona s příslušnými návrhy
vládního nařízení, doporučuje
jejich přijetí Národnímu shromáždění
nejen se stanoviska lidskosti a humanity, nýbrž i
jakožto důsledku, vyplývajícího
z usnesení o zabrání velkého majetku
pozemkového v naší vlasti.
Podle analogie určitého případu na
jednom velkostatku v Čechách, majícím
výměry 9563 ha (polovice půdy lesní,
polovina hospodářské), činila r. 1897/8
pense
vyplácená pens. fondem | K | 54.500.- |
a mimo to pense z milosti | " | 11.783.- |
celkem | K | 66.283.- |
Připadá tudíž na 1 ha plochy břemena pensijního | 6.93 | ||
nebo na 1 míru | 1.33 | ||
čili staré měny rakouské | 67 | krejc. |
Nutno ovšem doložiti, že jest to velkostatek s
bohatou industrií, která pojišťuje své
zaměstnance z velké části v pensijním
spolku cukrovarního průmyslu. Jest přenesena
část břemene půdy do prostředí
jiného. Bylo by tedy o něco větší.
Ale nutno připomenouti, že ani pense poskytnuté
tímto ústavem, nejsou postačitelné,
protože jsou rovněž založeny na předválečných
cenách životních potřeb. Nositelé
těchto odpočinkových platů, rekrutují
se vesměs z řad soukromého úřednictva
a ze soukromoprávního poměru, domáhají
se dnes energicky zlepšení svého neudržitelného
postavení.
Veškerá plocha velkostatkářské
půdy nad 200 ha, která má býti vyvlastněna,
činí (mimo Slovenska):
v Čechách | 1,767.310 | |
na Moravě | 730.174 | |
ve Slezsku | 213.303 | |
úhrnem | 2,710.787 |
Z této plochy přijde k vyloučení plocha někdejších císařských a rodinných statků, per | 80.000 ha |
protože pens. požitky jejich pensistů upraveny zvláště | |
zbývá tudíž celé plochy | 2,630.787 ha |
Čítáme-li okrouhle 7 K jako břemeno
pensijní s půdou velkostatkářskou
souvislé, vypadla by roční potřeba
pense na 2,630.787 ha á 7 K ročně částkou
Kč. 18,415.509.
Pro vybavení staropensistů z dluhů ve smyslu
§ 1. a 2. zákona ze dne .............. č. ...,
za léta 1915/19 bylo by třeba nejméně
trojnásobné částky t. j. asi 55
milionů Kč.
Pokud se týče stálého drahotního
přídavku 100% ve smyslu § 4. téhož
zákona nutno připočísti k roční
potřebě per Kč. 18,415.509.- 100% drahotní
přídavky pensistům zemědělského
průmyslu, v pensijním ústavě cukerního
průmyslu soustředěné,
obnosem asi | 2,500.000 | |
a na režii | 2,130.787 | |
celkem ročně | 23,046.296 |
Úhrada této částky, aby nepřetížila
přespříliš finanční etát
státu, a aby byla tím současně náležitě
akcentována spojitost zájmů, resp. junktce,
která nesporně stává mezi znehodnocenými
pensemi a zvýšenými příjmy půdy
a průmyslu, mohla se státi tím způsobem,
že by odváděly tyto podniky na zákonnou
úpravu pensí svých někdejších
zaměstnavatelů, veřejnou dávkou rozvrženou
na plochu půdy a průmysl, poměrný
kvocient do Pozemkového úřadu a to:
a) velkostatky ze 2,630.787 ha á 4 K | 10,523.148 | |
b) stejný příspěvek státu | 10,523.148 | |
c) příspěvek cukerního průmyslu | 1,500.000 | |
d) ostatní zemědělský průmysl (pivov. a lihov.) | 500.000 | |
úhrnem | 23,046.296 |
Tento fond by spravoval Pozemkový úřad na
základě principu autonomie prostřednictvím
12členného sboru sestávajícího
ze 3 zástupců vlády, t. j. zúčastněných
ministerstev, 3 členů zaměstnavatelů
(cukerního průmyslu, 2 velkostatkářů)
a 6 pensistů, mimo presidenta Pozemkového úřadu
nebo jeho náměstka, jakožto předsedy
a dirimujícího při rovnosti hlasů.
Všichni členové by byli delegováni svými
odborovými ústředími. Rozhodovali
by nadpoloviční většinou hlasů.
Zaměstnavatelé a pensisté jmenovali by současně
polovinu svých členů náhradníky.
Tento správní výbor scházel by se
jednou za čtvrt roku k vyzvání předsedově.
Zvolil by svůj užší akční
komitét, který by se scházel měsíčně.
Nejhlavnější agendu obstarali by si pensisté.
Platnost tohoto opatření započala by 1. lednem
1920.
Potřebné místnosti poukázal by Pozemkový
úřad.
Pozemkový úřad zařídil by sběr
peněz a poukazoval by příslušné
100% částky na pense připadající
ve čtvrtletních dekursivních lhůtách
na výplatní listiny vyplácejících
pokladen, politickými správami I. instance vidimovanými,
pokladnám důchodenským nebo pensijním,
které by drahotní přídavky i s původními
pensemi direktně adresátům doručovali.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pensionovanému úřednictvu a zřízenectvu
velkostatků před 1. lednem 1920 do výslužby
danému, pokud se týče jeho vdovám
a sirotkům, poskytuje se jednorázový drahotní
přídavek k jejich odpočinkovým
platům, pokud nepřesahují celkové
výše ročních 8000 Kč za léta
válečná, t. j. r. 1915, 1916, 1917, 1918
a 1919 obnosem nepřesahujícím padesátpět
milionů korun.
Částka tato bude přikázána
zmíněnému účeli z válečných
a konjunkturních zisků zemědělských
a zemědělsko-průmyslových podniků
v Československé republice, zabraných státem
ve formě dávky.
Rozdělení tohoto nouzového drahotního
přídavku bude upraveno zvláštním
nařízením vlády.
Pokud potrvají mimořádné drahotní
poměry, doplňují se 1. lednem 1920
počínaje, až do odvolání, odpočinkové
platy § 1 jmenovaných pensionovaných úředníků,
zřízenců, event. jejich vdov a sirotků,
před 1. lednem 1920 do výslužby vstoupivším,
nechť jsou vyplaceny kteroukoliv pokladnou velkostatku, nebo
kterýmkoliv náhradním pensijním ústavem,
počítaje v to i pensijní ústav cukerního
průmyslu, každoročním 100% drahotním
přídavkem k jejich původním, nezvýšeným
pensím, pokud tyto nepřesahují ročních
6000 Kč. bez rozdílu stavu a kategorie pense.
Při pensijním příjmu nad 6000 Kč.
nesmí přesahovati drahotní přídavek
i s původní pensí dohromady více než
12.000 Kč. Naturalie, byt, atd. se započítávají
svou peněžitou hodnotou, zvýšenou o 50%
předválečných cen.
Touto úpravou existenčních poměrů
staropensistů velkostatků odpadají pak všecky
dobrovolné příspěvky a dary se strany
jejich dřívějších zaměstnavatelů.
Na poměry Slovenska se tento zákon nevztahuje.
Vláda se zmocňuje, aby k úhradě shora
zmíněného drahotního přídavku
opatřila nutné prostředky do 45.6% celkové
částky veřejnou dávkou na velkém
majetku pozemkovém, rozvrženou podle plošné
výměry zabrané půdy, jak v Čechách,
tak na Moravě i ve Slezsku, po vyloučení
plochy někdejších císařských
a rodinných statků, jejichž pensisty uspokojil
již stát přímo; dále pak přispěje
k tomuto nutnému, shora naznačenému cíli
rovným dílem 45.6% stát; 6.5% potřeby
nechť poskytne cukerní průmysl za pensisty
u jeho pensijního spolku pojištěné a
konečně 2.3% částky potřeby
nechť poskytnou závody zemědělského
průmyslu pivovarského a lihovarského.
Výplata těchto mimořádných
drahotních přídavků v § 4 uvedených,
bude se díti týmiž pokladnami, jež vyplácejí
původní pense oprávněných osob.
100%ní příspěvek podle tohoto zákona
nahrazován bude těmto pokladnám státem.
Ve smyslu zákona ze dne 11. června 1919, čís.
330 sb. z. a n. vkládá se vybudování
a vedení této akce do kompetence Pozemkového
úřadu.
Ministr financí se zmocňuje, aby částku
potřebnou k výplatě jednorázového
drahotního přídavku podle § 1 tohoto
zákona hned Pozemkovému úřadu přikázal,
a aby i včasnou výplatu příspěvků
podle § 4 zajistil event. zálohami.
Účinnost tohoto zákona nastává
dnem prohlášení.
Jeho provedením jsou pověřeny ministři
vnitra, financí a Pozemkový úřad.
Formálně budiž tento návrh přikázán
sociálně-politickému výboru.