Podle § 63 zákona přídělového
byly poukázány okresní politické správy,
aby k vůli uspíšení nájmu provedli
řízení se žadateli o půdu a majiteli
velkostatků. Z četných stížností,
které dostávám z různých krajů
na Moravě, jde na jevo, že ve věci prozatímních
pachtů není rychlé a energické postupování
a to v zájmu klidu a pořádku, který
již jednou na Moravě v oblastech velkostatkářské
půdy byl porušen. Okresní politické
správy dostaly sice potřebné vyhlášky
a tiskopisy pozdě, ale u některých dosud
nepostoupila akce ani tak daleko, aby zřízeny byly
t. zv. okresní poradní sbory, natož aby zřízeny
byly poradní sbory místní.
Žadatelé jsou neobyčejně pobouřeni
tím, že četné velkostatky odmítají
jejich zákonné požadavky a nabízí
jim buď půdu špatnou, mokrou, anebo na vysušinách
a zkrátka tam, kde jim samým se půda dobře
k obdělání nehodí.
Také ale %, které velkostatkáři nabízejí,
jest úžasně směšné. Tak
na příklad na Uhersko-Hradišťsku má
pronajaty velké plochy cukrovarník May, který
nedal ani 1/2% veškeré půdy
do prozatímního pachtu. V této oblasti se
doposud nesešel poradní sbor okresní, aby jednal
o věcech, které značnou měrou bouří
lid, že nedávno v Kunovicích došlo k násilnému
dělení pozemků.
V oblasti Velkého Brna má pronajaty pozemky Středomoravská
cukrovarnická společnost v rozměrech mnoha
tisíc hektarů. Neobyčejné pobouření
způsobilo, když 450 žadatelům tato společnost
nabídla 30 měřic půdy do nájmu,
a to ještě půdu podřadné kvality.
Velkostatkář Jindřich Haugwitz z Náměstí
n. Osl. rychle osévá dobré půdy, mokřiny
a půdy špatné zanechává do prozatímního
pachtu. Není divu, že lidé se bouří,
zejména když na tomto velkostatku na plných
17 ha, tedy skoro na ploše 100 měřic zamrzly
brambory, jetel a směska. Lid brambory neměl, na
velkostatku pak úroda prostě zamrzla a je tam ještě
nyní na jaře.
Takový způsob jednání roztrpčuje
lid a tento neví, kam by se o ochranu měl obrátiti.
Jde-li na politický úřad, velmi často
odchází ještě více roztrpčen,
neboť někteří úředníci
političtí neuvažují o slovech, které
lidu řeknou, ale jejichž význam utvrzuje lid
v tom, že pozemková reforma jenom slibem na papíře
a že je nutno jednat násilně.
Tak příkladně někteří
političtí úředníci pokrčí
jen ramenem a řeknou: "Věc nejde provést
rychle, vždyť ono beztoho se jedná až o
pachty pro podzim."
Velkostatkáři docela ostentativně nabízejí
lidu nepatrné kvantum, jak jsem ukázal na příkladě
Královo-Polském, a, jde-li lid na povolaná
úřední místa, jsou opět poukázáni,
aby se s velkostatkem v dobrém dohodli.
Poněvadž dohoda je nemožná a od úřadu
nedočkali se energického zakročení,
nastává pobouření a roztrpčenost.
Podepsaní jsou přesvědčeni, že
je nutno v plném rozsahu přidržeti se v otázce
prozatímních pachtů § 63 a instrukcí
pozemkového úřadu. Jsou však přesvědčeni,
že jednotlivé okresní politické správy
musí rázným a energickým prostředkem
donutit velkostatkáře, aby dali aspoň tolik
půdy do prozatímního pachtu, kolik je třeba
v zájmu klidu a pokoje.
Podepsaní jsou přesvědčeni, že
instrukce a zákony dávají možnost politickým
správám tuto věc energičtěji
vyřešit a že konečně mají
politické správy možnost, jestliže velkostatkáři
urputně trvají na svém, dovolati se Pozemkového
úřadu, který má také možnost
nařídit a donutiti velkostatkáře k
plnění zákona.
Podepsaní znají velmi dobře poměry,
které nyní mezi drobným lidem venkovským
na Moravě zavládly. Upozorňují, že
nebude-li žádaný rychlejší postup
ve věcech prozatímních pachtů, že
mohlo by dojít k případům, kterých
pak dlužno bude litovat, ale jimž nikdo nedovede zabrániti.
Proto se táží:
Je pan ministr zemědělství a ministr vnitra
ochoten zařídit, aby okresní politické
správy co nejrychlejším a nejenergičtějším
způsobem donutily velkostatky k tomu, aby přidělily
takové množství půdy, které je
ve smyslu zákona přípustné?
Je ochoten zařídit vše, co k uklidnění
lidu je třeba?