Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
V době od 1. ledna 1914 až do 31. prosince 1919 staví
se běh lhůt, jež jsou stanoveny v § 3
zákona z 8. února 1909, č. 29 ř. z.,
pro promlčení práva pojišťoven
úrazových, okresních nemocenských
pokladen a společenstevních nemocenských
pokladen, předepsati pojišťovací příspěvky
a vymáhati je.
Totéž platí o lhůtách, jež
jsou stanoveny v § 46, odst. 3. zák., čl. XIX.
z r. 1907.
Nařízení ministerstva vnitra ze 17. dubna
1917, č. 173 ř. z., se zrušuje.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby zákon tento provedl.
Zákonem ze dne 24. července 1919, čís.
446 sb. z. a n., bylo stanoveno, že do promlčecích
lhůt zákona ze dne 18. března 1878, čís.
31 ř. z., a § 284. zákona ze dne 25. října
1896, čís. 220 ř. z., nevpočítávají
se roky 1914 až včetně 1919.
Podle výslovného ustanovení odstavce druhého
§ 1. citovaného zákona platí však
zákon tento pouze pro ony přímé
daně a jiné dávky, jejichž promlčení
posuzovati jest podle zákona z 18. března 1878,
č. 31 ř. z.
Nevztahuje se tedy shora cit. zákon na příspěvky
úrazové a nemocenské, jež zákonu
z 18. března 1878 nepodléhaly, poněvadž
podle původního úrazového a nemocenského
zákona byly nepromlčitelny; promlčení
jejich bylo zavedeno teprve zákonem ze dne 8. února
1909, č. 29. ř. z. Následkem toho platí
pro vyměřování a vymáhání
zmíněných pojistných příspěvkův
i ohledně válečných let krátké
promlčecí lhůty 3-, resp. 6leté, kdežto
pro ostatní veřejné dávky se válečná
léta do promlčecích lhůt nezapočítávají.
Není však důvodu, proč stejné
dobrodiní nemohlo býti přiznáno též
sociálně pojišťovacím ústavům.
Neboť pokud se týče na příklad
úrazových pojišťoven, celá řada
úředníků, zabývajících
se kontrolou mzdovou podle § 23. ú. z. a vyměřováním
příspěvků, musila nastoupiti vojenskou
službu; revise mezd následkem činné
služby vojenské podnikatelů byly znemožněny;
doručování předpisných výměrů
bylo velmi znesnadněno, jelikož nebylo tu zpravidla
zmocněnců ku přijetí předpisného
výměru; za války vznikla celá řada
přechodných podniků válečného
průmyslu, které nebyly ústavu hlášeny;
správní úřady přetíženy
byly spoustou nových válečných úkolů,
takže nemohly se věnovati včasnému vyřizování
rekursů, podaných do zařadění
nebo předpisů pojistných příspěvků
a vymáhání příspěvků
politickou exekucí z valné části zanedbávaly;
poněvadž až do judikátu čís.
251 z 16. října 1917, č. j. 196-17, nebylo
možno vymáhati soudní exekucí
ony příspěvky, proti nimž podány
námitky, hrozí celé řadě předpisů
i z let předválečných, které
pravoplatně vyřízeny nebyly, a kde politické
úřady příspěvky nevymáhaly,
promlčení podle § 3. zák. z 8. února
1909; úřady musily napnouti všechny síly,
aby obstaraly včas celou agendu odškodňovací
a v pozdější době i péči
o invalidy, jež jim byla uložena.
Měla-li by se za takových poměrů čítati
válečná léta do promlčených
lhůt - což de lege lata skutečně platí
- bylo by to nejen těžkým poškozením
ústavů, nýbrž přímo premií
pro ty, kdo své podniky včas nepřihlásili
a řádně nepřiznávali. A byly
to právě podniky, které z válečných
poměrů nejvíce těžily.
Odpomoc lze zjednati jedině vydáním analogického
zákona o stavení promlčení úrazových
a nemocenských příspěvků po
dobu války.
Vydání zákona by se nesetkalo se žádnými
potížemi, poněvadž i v jiných případech
nakládá se s příspěvky pojistnými
jako s dávkami veřejnými podle analogie ustanovení
vydaných pro ně (tak § 76. zák. o dani
výdělkové platí podle judikátu
č. 150 i pro pojistné příspěvky;
vedení soudní exekuce pro příspěvky
řídí se podle ustanovení platných
pro daně a veřejné dávky; srov. judikát
č. 144 resp. 251).
Na druhé straně však zase není dovoleno
užíti formální analogie zákona
ze 24. července 1919, č. 446 sb. z. a n., i pro
pojistné příspěvky bez vydání
zvláštního zákona, jelikož v odst.
2. § 1. cit. zák. se výslovně praví:
"že zákon tento vztahuje se pouze na přímé
daně a jiné dávky, jejichž
promlčení posuzovati jest podle zákona z
18. března 1878, č. 31 ř. z." (a nikoli
"na jiné veřejné dávky").
A na zákon z 18. března 1878, č. 31 ř.
z., se nyní úrazové pojišťovny
dělnické odvolávati nemohou, poněvadž
před vydáním zákona z 8. února
1909, č. 29 ř. z., trvaly vzhledem k ustanovení
§ 1456. obč. zák. zásadně na
stanovisku, že ustanovení o promlčování
dani a veřejných dávek podle zákona
z roku 1878 se na úrazové příspěvky
nevztahují, kterýžto právní náhled
byl také správním soudem bezvýminečně
sdílen. (Srov. rozhodnutí správního
soudu z 24. října 1895, č. 4994. ze 4. dubna
1903, č. 4118, ze 7. listopadu 1905. č. 11901. a
celou řadu jiných.)
Je tu sice nařízení rak. ministerstva vnitra
ze 17. dubna 1917, č. 173 ř. z., jež stanoví,
že "doba od prvního srpna 1914 až do
provedené demobilisace nezapočte se do lhůt,
jež jsou stanoveny § 3. zák. ze dne
8. února 1909, čís. 29 ř.
z., pro promlčení práva na určení
pojišťovacích příspěvků
teritoriálním úrazovým pojišťováním
dělnickým a práva žádati je,
může-li pojišťovna dokázati,
že důsledkem válečných událostí
bylo jí zabráněno, své právo
na pojišťovací příspěvky
ku platnosti přivésti."
Domnělé výhody, poskytnuté nařízením
tímto úrazovým pojišťovnám,
jsou však illusorní a to z toho důvodu, že
by ústav v každém jednotlivém případě
musel dokázati okolnosti, které v konkretním
případě znemožnily předpis nebo
vymáhání příspěvků,
což, jak hned na první pohled je patrno, je věcí
velmi obtížnou, ne-li nemožnou.
Mimo to je lhůta "do provedení demobilisace"
příliš neurčitá, než aby
mohla býti pevnou hranicí promlčecí
doby.
Na Slovensku platí § 46. zák. čl. XIX.
z roku 1907, jenž stanoví pro promlčení
nemocenských a úrazových příspěvků
lhůty pětileté i pokud se týče
tříleté. Bylo by proto pro Zemskou úřadovnu
pro dělnické pojištění na Slovensku
těžkým poškozením, kdyby se válečná
léta měla započítávati do promlčecích
lhůt, a to tím spíše, že na Slovensku
následkem politického převratu revise započitatelné
mzdy po dlouhou dobu vůbec nemohla býti prováděna
a že také ku předpisu pojistných příspěvků
úrazových za léta 1918 - 1919 dlouho po době
splatnosti bude lze přikročiti. Je tedy nutno i
pro Slovensko ustanoviti, že se válečná
léta 1914 až včetně 1919 do promlčecích
lhůt, § 46. zák. čl. XIX. z r. 1907
stanovených, nezapočítávají.
Jelikož pro pojišťovací příspěvky
jakožto dávky veřejné platí
podle ustanovení §§ 120. č. 1, 124. č.
3 a 216. č. 2 ex. ř. bezvýminečně
stejné zásady jako pro státní daně,
není důvodu, proč by v tomto případě
měla být u promlčecí lhůty
stanovena úchylka.
Když zákon z 24. července 2919, č. 446
sb. z. a n., zahrnuje do stavěcí lhůty celý
rok 1914, doporučuje se, podržeti tuto zásadu
i pro pojistné příspěvky.
Po stránce formální se navrhuje, aby tento
návrh přikázán byl ku projednání
sociálně politickému výboru s tím,
aby do tří dnů podal zprávu.