Před válkou byla iniciativa v budování
činžovních domů téměř
výhradně v rukou soukromého podnikání
a počet staveb obytných, prováděný
stavebními družstvy byl proti počtu staveb
prováděných soukromými podnikateli,
nepatrný.
Za války však činnost soukromého stavebnictví
zanikla, téměř úplně a po válce
zmohla se pouze činnost stavebních družstev
a obcí následkem vydatné podpory státní.
Stavební činnost družstev ke zdolání
nouze bytové sama o sobě nestačí a
je nezbytně třeba uvésti zase v život
stavební podnikání soukromé a stavbu
domů s byty pro větší počet rodin.
Pro nynější vysoké náklady stavební
jest však jakékoliv soukromé podnikání
stavební, v němž ministerstvo veřejných
prací shledává nejdůležitější
složku vývoje stavebního, téměř
úplně znemožněno.
Aby soukromý ruch stavební mohl aspoň částečně
se vzkřísiti, jest třeba docíliti
jednak snížení nákladu stavebního,
čemuž sloužiti má sleva, daní,
zvláštním zákonem navržená,
poskytnutí státní subvence a povolení
stavebních úlev (§ 1 osnovy) jednak stabilisace
mezd a cen hmot stavebních. (§ 5.)
Podnikání soukromé s výjimkou řídkých
případů předpokládá,
že stavitel, resp. stavebník může přiměřeně
zúročiti kapitál do stavby vložený
tak, aby výnos domů kryl výdaje na daně,
výlohy s udržováním domů spojené,
zúrokování a umoření hypotečních
dluhů a zúročení do stavby vloženého
kapitálu.
Bez splnění této podmínky jest podnikání
soukromé nemožné.
Poněvadž dnes jsou náklady stavební
8 - 10krát i vícekráte vyšší
než před válkou, nelze i při velmi značném
zvýšení činží předpokládati,
že by dům zbudovaný za dnešních
stavebních poměrů vynášel aspoň
normální úrok. Tento poměr by se ještě
zhoršil, kdyby v budoucnosti hodnota staveb a tím
též nájemné kleslo. Z této úvahy
vyplývá, že bez pomoci státní
není soukromý ruch stavební možný.
Podpora státní nemůže však jíti
tak daleko, aby prostě zaručila podnikateli plné
zúročení stavebního nákladu.
Nehledě k sumám, jež by to vyžadovalo,
měl by tento způsob subvencování za
následek, že by ani podnikatel, ani dodavatelé,
ani dělníci neměli zájmu na tom, aby
se stavělo úsporně a lacino, a následek
by byl další stoupání všech cen
a mezd.
Podpora státu jest tedy možna jen určitým
maximálním obnosem, jak v návrhu zákona
v §u 1. uvedeno, a za předpokladů a obmezení,
uvedených v § 3, které ukládají
podnikateli velkou část risika a nutí ho
stavěti úsporně a lacino s intensivním
vynaložením vlastní práce a energie
a s užitím všech vymožeností technických
a konkurenčních.
Ustanovením §u 1 hodlá se docíliti zmenšení
stavebního nákladu bez újmy solidnosti stavby.
Posledním odstavcem §u 1 rozšiřuje se
poskytnutí podpor též na přístavbu
pater neb křídel ku postaveným již budovám,
poněvadž ve větších městech
mají přístavby tyto velký význam.
Obmezené prostředky finanční nutí
poskytovati státní stavební podpory jen tam,
kde ke zvýšení stavebního ruchu nutí
též nouze bytová a kde činnost stavebních
družstev a obcí nestačí na úkoly
k řešení bytové nouze. Proto obmezeno
jest povolování podpor na místa větší
aneb hospodářsky významná. Z udílení
stavebních podpor jsou přirozeně vyloučeny
stavby přepychové.
Zajištění předkupního práva
ve prospěch státu neb obce vylučuje možnost,
aby stavby státem subvencované staly se v budoucnosti
předmětem podnikatelské spekulace.
Celková suma podpor, stanovená v §u 4 návrhu
zákona 250 miliony korun, representujíc průměrně
35% stavebního nákladu, umožnila by provedení
soukromých staveb v obnosu 700 milionů korun. To
znamenalo by ve spojení se stavbami družstevními
vydatnou podporu stavebnictví bytového a to v celkovém
nákladu as 1 miliardy a 40 milionů korun. Tímto
obnosem byla by kryta as 1/3 až 1/2
celého stavebního nákladu pro celý
stát k účelům bytovým potřebného.
Technický výbor považuje za svoji povinnost
upozorniti ke konci této důvodové zprávy
na změny, které v návrhu vládním
za souhlasu výborů rozpočtového a
sociálně-politického učinil.
Stalo se tak na základě zevrubných výpočtů
v rentabilitě těchto staveb, kterouž bylo nutno
vzhledem na stále stoupající drahotu zvýšením
státní subvence přivésti do rovnováhy.
Tak v § 1 zvýšena státní subvence
z navrhovaných 35% na nejvýše 40%. Lhůta
pro dokončení staveb může býti
v jistých případech ministerstvem veřejných
prací prodloužena přes konec r. 1921.
§ 3 odst. 2 neomezuje se plocha obývaných místností
a může taková stavba obsahovati také
obchodní a živnostenské místnosti, ovšem
ve výměře 30% celkové podlahové
plochy domů nepřekročujících.
V odst. 4. téhož paragrafu zajištěno po
přání sociálně-politického
výboru právo předkupní i obcím.
Tyto změny bylo nutno provésti, aby podle zákona
skutečně mohlo se stavěti a aby soukromý
kapitál nalezl své zúročení,
- třeba minimální - ale bez kterého
by vůbec účele tohoto zákona, t. j.
brzkého opatření mnoha tisíc bytů
ve velkých domech činžovních se nedosáhlo.
Výbory navrhují přijetí připojeného
zákona.
Výbor rozpočtový souhlasí s
osnovou zákona usnesenou výborem technickým.
Výbor sociálně-politický souhlasí
s osnovou zákona usnesenou výborem technickým.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pro nové stavby nájemních domů, s
jichž stavbou po vyhlášení tohoto zákona
bude započato a které budou nejdéle do konce
roku 1921 dokončeny, může býti za podmínek
tímto zákonem stanovených poskytnuta státní
subvence nejvýše do 40% rozpočteného
stavebního nákladu ((§ 3, č. 3), z níž
polovice vyplatí se po zakrytí budovy, druhá
pak po udělení povolení k obývání
budovy podle ustanovení stavebních řádů.
Lhůta pro dokončení stavby může
býti ze závažných důvodů
prodloužena ministerstvem veřejných prací.
Při těchto nových stavbách může
býti užito stavebních úlev, které
platí pro obecně prospěšné obytné
domy podle zákonů o stavebních úlevách.
Přístavby a nástavby obytných domů,
odpovídají-li místnosti v nich zřizované
podmínkám §u 3 tohoto zákona, pokládají
se za nové stavby po rozumu odstavce 1.
Výhody v §u 1 uvedené, povoluje ministerstvo
veřejných prací v dohodě s ministerstvem
financí, prohlásí-li ministerstvo sociální
péče, že v dotčeném místě
jest trvalá nouze o byty, které nelze odpomoci činností
obecně prospěšných stavebních
sdružení neb obcí.
Podmínky, za nichž výhody v § 1 uvedené
se poskytují, jsou:
1. nová stavba jest v městě s více
než 15.000 obyvateli neb v místě průmyslovém
neb jinak důležitém,
2. nová stavba musí obsahovati aspoň 4 nájemné
byty a může obsahovati také obchodní
a živnostenské místnosti. Výměra
plochy obchodních a živnostenských místností
v těchto budovách nesmí býti větší
30% celkové podlahové plochy domů. Pro budovy
přepychové se výhody neposkytují.
3. Rozpočty a plány nových staveb musí
býti ministerstvem veřejných prací
schváleny.
4. Na provedené nové stavbě bude zajištěno
předkupní právo ve prospěch státu
případně obcí.
Podrobná ustanovení budou vydána vládním
nařízením.
Do státních rozpočtů na léta
1920 a 1921 zařadí se celkem 250 milionů
Kč, ze kterých budou udíleny státní
subvence v § 1 uvedené.
Úlevy daňové (včetně přirážek)
pokud převyšují výhody podle stávajících
ustanovení, určuje zvláštní zákon.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministrům veřejných prací, financí
a sociální péče.