Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení oddílu II. zák. ze dne 8. března
1876, čís. 26 ř. z., o kolku směnečném
mění se, jak následuje:
Za "tuzemsko" po rozumu uvedeného zákona
platí obvod republiky Československé.
Výhoda, poskytnutá v § 2, odstavec 2, téhož
zákona, směnkám v zemích koruny uherské
vydaným, se zrušuje.
Směnky, označené v § 4, allinea a)
a v § 8, allinea a) téhož zákona,
podrobené dosud poplatku podle stupnice 1, podrobují
se, podle částky, na jakou směnka zní,
poplatku podle této zvláštní stupnice:
50.- | -.10 | |
50.- | 100.- | -.20 |
100.- | 200.- | -.40 |
200.- | 300.- | -.60 |
300.- | 400.- | -.80 |
400.- | 500.- | 1.- |
500.- | 600.- | 1.20 |
600.- | 700.- | 1.40 |
700.- | 800.- | 1.60 |
800.- | 900.- | 1.80 |
900.- | 1.000.- | 2.- |
Při směnečných částkách
nad Kč 1.000.- budiž z každých dalších
Kč 1.000.- zaplacen další poplatek Kč
2.-, při čemž zbytek menší než
Kč 1.000.- počítán budiž za plných
Kč. 1.000.-.
V §§ 5, odst. 3 a 11, odst. 1, 2 a 4, allinea a),
zákona v úvodě označeného,
nastupuje, na místě uváděné
tam stupnice I., stupnice v § 2 tohoto zákona ustanovená.
Tento zákon nabude účinnosti desátého
dne po svém vyhlášeni; pokud neustavuje nic
jiného, zůstávají v platnosti ustanovení
oddílu II. zákona ze dne 8. března 1876,
čís. 26 ř. z., o kolku směnečním
a všech dodatků k tomuto zákonu.
Zákonem ze dne 7. ledna 1920, č. 31 sb. z. a nař.
byly s účinkem ode dne 1. února 1920 nově
upraveny válečné přirážky
ku poplatkům a změněna některá
ustanovení o poplatcích. K poplatkové stupnici
I., které podle zákona ze dne 8. března 1876,
č. 26 ř. z., podrobeny jsou tuzemské směnky,
splatné nejpozději do šesti měsíců
po vydání (§ 4 a) a cizozemské
směnky, nejpozději do dvanácti měsíců
po vydání splatné (§ 8 a), zavedena
byla válečná přirážka
200% a ustanovením článku I. vládního
prováděcího nařízení
ze dne 24. ledna 1920, čís. 53 sb. z. a nař.,
byla stupnice I. upravena tak, že poplatek směneční
činí nyní 0.8% z horní hranice každého
stupně. Přepočte-li se směneční
kolek podle doby oběhu na dobu celého roku, činí
tedy při tuzemské směnce šestiměsíční
nejméně 1.6%, při tuzemské směnce
čtyřměsíční nejméně
2.4%, při tuzemské směnce tříměsíční
nejméně 3.2% a při tuzemské směnce
dvouměsíční nejméně
4.8% částky směneční.
Proti tak citelnému zvýšení směnečného
kolku ohradily se s důrazem a nikoliv bez příčiny,
všechny zúčastněné kruhy odborné,
poukazujíce k tomu, že nepřiměřeně
vysoký kolek směneční, který
znamená nadmíru citelné zdražení
směnečního úvěru, bude směnku
vytlačovati z úvěrního a peněžního
obchodu. A skutečně nyní již možno
pozorovati, že obchod úvěrní a peněžní
straní se směnky, dávaje přednost
levnějším formám úvěrním,
zejména úvěru kontokorrentnímu. Z
těchže důvodů peněžní
ústavy, hlavně záložny a spořitelny,
rozpakují se požadovati od svých dlužníků
pravidelné obnovování směnek tak,
kterak to vyhovuje zásadám řádného
hospodaření a kterak jest toho třeba, aby
směnečná zásoba byla stále
co nejčerstvější, a nechávají
směnky neobnoveny tak dlouho, jak vůbec jest to
možno, beze ztráty nároku směnečně
právního.
To jsou zjevy sice pochopitelné, nikoli však zdravé
a vítané. Směnka jest nejdokonalejší
a nejúčelnější a z pravidla také
nejzdravější formou úvěru, a
zmizení nebo podstatné potlačení směnky
samo o sobě působilo by neblaze na ruch peněžní
a úvěrní a mohlo by míti v zápětí
dokonce i vážnou krisi úvěrní.
Zvláště nepříznivý vliv
musily by tyto okolnosti míti na funkci a obchody ústavu
cedulového, protože směnka jest nejzpůsobilejším
a nejzdravějším komerčním podkladem
obíhajících papírových platidel
(bankovek). A zejména v dnešní době
padá tento moment těžce na váhu. Co
nejdříve vydán bude zákon o dávce
ze jmění a z přírůstku jmění,
jehož jest základním účelem,
aby z oběhu zmizely státovky, neuhrazené
ničím jiným, než úvěrem
státu. Zákonem tímto poskytnuty budou velmi
cenné výhody těm, kdož předčasně
zaplatí dávku ze jmění a z přírůstku
jmění, a není pražádné
pochybnosti, že zejména v prvé době
budou platy na dávku ze jmění a z přírůstku
jmění hojné a vydatné. Tím
budou domácímu hospodářství
a obchodu náhle odňaty značné částky
platidel a vůbec peněžních prostředků,
což bude pokračovati dalším vybíráním
dávky ze jmění a z přírůstku
jmění. Státovky dosud obíhající
budou takto rychle mizeti z oběhu, a bude nezbytně
zapotřebí, aby byly dostatečnou měrou
a včas nahrazovány platidly, dávanými
v oběh na soukromoprávním, komerčním
podkladě, na podkladě úvěru. Bude-li
tato služba váznouti, dlužno se připraviti
na nejvážnější poruchy a otřesy
trhu peněžního a úvěrního.
A tato služba bude a musí váznouti, nebude-li
dostatek směnek, jichž eskomptem mohl by cedulový
ústav zásobiti trh potřebným úvěrem
a potřebnými platidly. Jest proto nadmíru
důležitým zájmem obecným a také
státním, aby co nejvíce podporováno
bylo rozšíření směnky, a protože
té doby platný, přímo nehorázně
vysoký směneční kolek jest s to, směnku
z obchodu vytlačovati, nezbývá, než
přiměřeně ho snížiti,
a jest ostatně pravděpodobno, že i při
nižším kolku směnečném bude,
následkem hojnějšího používání
směnky, fiskální úspěch vydatnější,
než by byl při dnešním vysokém
kolku, který brání žádoucímu
rozšíření směnky. Že běží
o záležitost krajně naléhavou, vyplývá
z toho, co bylo řečeno o vlivech dávky ze
jmění a z přírůstku jmění
na peněžní trh.
Ve čl. I., § 2, návrhu zákona navrhuje
se snížení směnečného
kolku na polovici výměry té doby platné,
což stále ještě jest výměra
o něco vyšší, než byla před
vydáním zákona ze dne 7. ledna 1920, čís.
31. sb. z. a nař.; upozorniti dlužno, že má
to býti samostatná, specielně pro směnky
platná stupnice kolková, takže směnky
nemají budoucně již býti závisly
na stupnici I. a případných dalších
zvyšováních této stupnice. - Ustanovení
čl. I., § 3, návrhu jest pouhým důsledkem
ustanovení § 2, a ustanovení § 1, s výměrou
směnečního poplatku nesouvislé, pojato
bylo do zákona, aby učiněno bylo zadost směnečným
poměrům státoprávním. - Desetidenní
spatium ve čl. II. má za účel, aby
nová výměra kolku směnečného
stala se zúčastněné veřejnosti
známa včas, než zákon nabude účinnosti.
Návrh budiž přikázán výboru
rozpočtovému.