Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Státu přísluší nejvyšší
správa veškerého vychovávání
a vyučování a dozor k němu. Správu
tu vykonává stát ministerstvem školství
a nár. osvěty, pokud se týče ministerstvem
zemědělství.
Ministerstvo školství a národní osvěty
přejímá k dosavadnímu oboru své
působnosti i onu působnost, kterou ve věcech
vysokého, středního a odborného školství
dosud zemské školní rady a zemské správy
politické vykonávaly, jakož i právo
rozhodovací ve věcech obecného a občanského
školství předsedům zemských školních
rad zákonem vyhrazené, zejména zákonem
ze dne 3. dubna 1919, č. 189 sb. z. a n.
V případě potřeby může
ministr školství a národní osvěty
část své působnosti nařízením
přikázati podřízeným úřadům
neb orgánům, profesorským sborům,
ředitelstvím, správám a kuratoriím
škol.
Dosavadní působnost zemských výborů
ve věcech škol středních a odborných
kromě škol hospodářských přechází
na jmenované ministerstvo, které převezme
také správu zemských fondů školních.
U každého župního úřadu
zřizuje se župní rada školní.
Župní rada školní se skládá:
1. ze župana jako předsedy,
2. z předsedova náměstka,
3. ze zástupcův učitelstva,
4. ze zástupcův občanstva,
5. z referentů pro věci paedagogické, administrativní
a právní.
Náměstek županův ve funkci předsedy
župní rady školní jest jmenován
ze státních úředníkův
a má titul: "místopředseda župní
rady školní".
Zástupci učitelstva budou nejméně
3, nejvíce jich bude 5. Počet určí
ministr školství a národní osvěty.
Zástupci ti volí se na župních konferencích
učitelstva škol obecných a občanských.
V župách národně smíšených
zvolí konference učitelstva ze škol národní
menšiny, tvoří-li podle posledního soupisu
lidu aspoň 20% všeho občanstva, 1 zástupce,
ostatní zástupce zvolí konference z učitelstva
škol národní většiny; nejméně
jeden z nich budiž vzat z učitelstva škol občanských.
Podrobná ustanovení o župních konferencích
učitelstva a o volbách zástupcův učitelstva
do župní školní rady budou vydána
nařízením vlády.
Zástupcův občanstva je vždy dvakrát
tolik jako zástupcův učitelstva. Zástupce
ty zvolí župní zastupitelstvo podle zásady
poměrného zastoupení.
Volitelni jsou i nečlenové župního zastupitelstva,
mající volitelnost do tohoto sboru, i doporučuje
se, aby volen byl jeden lékař (lékař
školní).
Referenti župní školní rady (§ 4,
bod 5.) jsou státními úředníky.
Bude-li referentů více než 3, náleží
toliko třem právo hlasovací a to těm,
které určí předseda schůze.
Funkční období zástupcův učitelstva
a zástupcův občanstva trvá 6 let.
Zástupci učitelstva mají nárok na
náhradu cestovních výloh a diety ke schůzím
župní rady školní a k jiným úkolům,
s funkcí jejich spojeným, podle pravidel pro státní
úředníky platných; pro zástupce
občanstva platí ustanovení §u 62 zákona
o zřízení župních a okresních
úřadů.
V obor působnosti župní rady školní
náleží rozhodovati o všech věcech
veřejné i soukromé výchovy a vyučování
v župě, pokud není rozhodování
to výslovně vyhrazeno ministerstvu školství
a národní osvěty neb jemu podřízeným
orgánům, nebo ministerstvu zemědělství.
Přechází tedy na župní radu školní
zejména obor působnosti zemských školních
rad ve věcech škol obecných a občanských
a ostatních ústavů výchovných,
pokud náležejí do oboru národního
školství, dále obor působnosti dosavadních
okresních rad školních, obor působnosti
zemských i okresních správ politických
ve věcech pokračovacího školství
živnostenského, obor působnosti zemských
výborů ve věcech školství obecného
a pokračovacího živnostenského, jakož
i na Slovensku obdobný obor působnosti župních
úřadů, komitátů, jejich orgánů,
správních výborů, pokud se týče
inspektorátů.
Nařízením vládním může
býti část působnosti župní
školní rady přikázána jiným
úřadům a orgánům správy
školní.
Řádná schůze župní školní
rady koná se aspoň jednou za měsíc.
K žádosti tří členů jest
předseda povinen svolati do osmi dnů schůzi
mimořádnou. Ve schůzích sborových
rozhoduje se o věcech, jež se týkají
všeho školství, nebo některé kategorie
jeho, nebo jsou povahy zásadní. Program schůze
stanoví předseda.
Běžná agenda administrativní, kde nejde
o věci sporné, pak věci neodkladné,
vyřizují se příslušnými
referenty za zodpovědnosti předsedovy. Předseda
je však povinen v nejbližší schůzi
župní rady školní oznámit opatření,
jež učiněno bylo. Schůze župní
rady může se usnášeti, je-li přítomna
většina členů. Rozhodnutí činí
se nadpoloviční většinou hlasů.
Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy,
který jinak nehlasuje.
Jednací řád župní školní
rady vydá ministerstvo školství a národní
osvěty v dohodě s ministerstvem vnitra.
Předseda župní rady školní jest
povolán, aby bděl nad zachováním zákonův
a nařízení při všem úřadování
v župě a nad tím, aby se při všem
rozhodování dbalo zájmů státních
a prospěchu školy.
Má právo a povinnost, aby zastavil usnesení,
které podle jeho názoru odporuje zákonu nebo
nařízení, nebo poškozuje zájem
státu nebo prospěch školy. V takovém
případě má si vyžádati
hned rozhodnutí ministra školství a národní
osvěty.
O stížnostech do rozhodnutí župní
rady školní rozhoduje ministr školství
a nár. osvěty. Stížnosti podati jest
u župní rady školní do 14 dnů,
počítaných ode dne, který následuje
po dnu, kdy rozhodnutí straně bylo dodáno,
a mají odkládací účinek.
Župan jako předseda župního úřadu
a župní rady školní rozděluje práci
jednotlivým členům a vykonává
její usnesení.
Členové župní rady školní
jsou povinni slíbiti do rukou předsedových
věrnost republice, jakož i že zachovávati
budou zákony a platná nařízení
a dbáti zájmu a prospěchu školy.
V každé školní obci zřídí
se místní školní rada. Jsou-li ve školní
obci školy podle jazyka vyučovacího různé,
zřídí se pro každou školu, pokud
se týče skupiny škol téhož jazyka
vyučovacího, zvláštní místní
školní rada, a to z příslušníků
národností, odpovídajících
jazyku vyučovacímu té které školy.
Toto ustanovení nevztahuje se na předsedu místní
školní rady (§ 19).
Místní školní rada se skládá:
1. z předsedy,
2. ze zástupců školy,
3. ze zástupcův obce školní.
Předsedou místní školní rady
je starosta obce, v níž je škola. Předsedu
zastupuje v jeho nepřítomnosti nebo na požádání
místopředseda, kterého místní
školní rada zvolí za sebe většinou
hlasů.
Zástupce školy volí konference učitelstva,
ustanoveného při veřejných školách
obecných a občanských téhož jazyka
vyučovacího ve školní obci.
Ve školních obcích, kde jest na veřejné
škole trvale nebo zatímně méně
učitelův ustanoveno než tři, vstoupí
do místní školní rady všichni.
Jsou-li na škole tři až pět učitelů,
zvolí tito ze sebe dva členy. Je-li jich šest
až devět, zvolí ze sebe tři členy.
Je-li jich deset až dvanáct, zvolí čtyři
členy, jinak pět členů do místní
školní rady.
Ve školních obcích, v nichž zastoupeny
jsou různé kategorie škol a učitelů
téhož jazyka, zvolí po jednom členu
odděleně tyto skupiny učitelstva:
1. učitelé škol občanských,
2. učitelky škol občanských,
3. učitelé škol obecných,
4. učitelky škol obecných.
V každé skupině přísluší
právo voliti jednoho člena, má-li aspoň
tři příslušníky, jinak spojí
se k volbě se skupinou téže kategorie školní
druhého pohlaví. Zbylý počet členů
zvolí podle předcházejícího
odstavce plenum konference. Správcové veřejných
škol a výchovných ústavů ve školní
obci, nejsou-li volenými členy, účastní
se schůzí místní školní
rady téhož jazyka s hlasem poradním.
Zástupců školní obce je vždy dvakráte
tolik jako zástupců školy. Volbu zástupců
vykonávají obecní zastupitelstva přiškolených
obcí podle ustanovení § 64 volebního
řádu ze dne 31. ledna 1919, č. 75 sb. z.
a n. Náleží-li k obci školní několik
obcí nebo částí obcí politických,
volí každé obecní zastupitelstvo tolik
členů místní školní rady,
kolik jich podle počtu obyvatelstva na každou obec
připadá. Počet ten určí župní
rada školní. Vedle těchto členů
zvolí obecní zastupitelstvo sídla školního
tři náhradníky. Při volbě těchto
členů místní školní rady
i náhradníků jest přihlížeti
k tomu, aby mezi zvolenými byli rodiče dítek
ve školní obci školou povinných, neb jejich
zástupci.
Školní obec, v níž je značnější
počet škol, lze se svolením župní
školní rady rozděliti v několik obvodů
školních, z nichž každý lze podříditi
zvláštní školní radě.
Funkční období místní školní
rady trvá tři léta.
Předseda svolá a řídí schůze,
pečuje o to, aby usnesení byla provedena, je prostředníkem
mezi místní školní radou a nadřízenými
úřady a zastupuje místní školní
radu na venek.
Místní školní rada jest povinna:
1. aby spravovala místní školní fond
a nadace školní, pokud nadací samou není
něco jiného ustanoveno,
2. aby přechovávala cenné papíry,
listiny atd., škole náležející,
3. aby dozírala k budovám a pozemkům školním,
k nářadí školy, k prostředkům
učebným a vedla příslušný
inventář,
4. aby vykonávala veškeré práce, spojené
s opatřováním věcných potřeb
školních, jakož i práce, nařízením
ministerstva jí uložené,
5. aby sestavovala rozpočet a výroční
účty školní,
6. aby sdělala soupis školní mládeže,
vedla školní matriku, rozhodovala o přijímání
cizích dítek do školy, aby dohlédala
k návštěvě školy, jí zvelebovala
a spolupůsobila, když zanedbání školy
se tresce,
7. aby učitelstvo podporovala v jeho povolání,
zvláště pak při vykonávání
kázně, aby bděla nad tím, jak se mládež
mimo školu chová, a nade vším, co vliv
má na vychování mládeže.
Mimo to, přísluší místní
školní radě povinnosti a práva, jež
jsou jí přikázány ostatními
zákony školními a nařízeními
vlády.
Místní školní rada koná schůzi
nejméně jednou za měsíc; k žádosti
tří členů má předseda
svolati schůzi mimořádnou do osmi dnů.
Místní školní rada může
se usnášeti, byli-li všichni členové
pozváni, a je-li přítomna většina
členů. Usnesení činí se nadpoloviční
většinou hlasů přítomných.
Při rovnosti hlasů rozhoduje předseda, který
jinak nehlasuje. Předseda jest povinen, aby bděl
nad zachováním zákonův a nařízení
a nad tím, aby se šetřilo zájmu a prospěchu
školy. Má právo zastavit usnesení, které
odporuje zákonům a nařízením
nebo prospěchu školy. V takovém případě
jest povinen vyžádati si rozhodnutí župní
rady školní.
O stížnostech na rozhodnutí místní
školní rady rozhoduje župní rada školní.
Stížnost podati jest u místní školní
rady do osmi dnů po oznámení rozhodnutí
a působí odkladně.
Kdo byl do místní školní rady zvolen,
je povinen volbu přijmouti, nezastával-li funkce
této v předchozím období.
Kdo by odepřel zastávati funkce v místní
školní radě, nebo bez omluvy se nedostavil
do dvou schůzí po sobě konaných, bude
potrestán župním úřadem školním
pokutou od 20 Kč do 500 Kč ve prospěch místního
fondu.
Župní školní rada může v případě,
že by činnost místní školní
rady poškozovala zájem státu nebo prospěch
školy, místní školní radu rozpustit
a opatřiti správu školství zvláštním
orgánem na náklad obce školní a to až
do konce běžného funkčního období
místní školní rady. Odvolání
v takovém případě nemá odkládacího
účinku.
Členové místní školní
rady jsou povinni slíbiti do rukou zmocněnce župní
školní rady věrnost republice, jakož i
že budou zachovávati zákony a platná
nařízení a dbáti zájmu a prospěchu
školy.
Pro přímý dozor ke školám středním
a odborným, a vyloučením hospodářských
akademií středních a nižších
škol hospodářských a lidových
škol zemědělských, a k ústavům
učitelským zřídí se při
ministerstvu školství a nár. osvěty
potřebný počet ministerských inspektorů
školních. Inspektoři tito převezmou
úkol dosavadních zemských školních
inspektorů, ministr školství a nár.
osvěty určí obor i obvod působnosti
každého inspektora i jeho úřední
sídlo a vyměří mu cestovní
a dietní paušál.
Pro přímý dozor ke školám obecným
a občanským a k ústavům výchovným,
jež náležejí do oboru obecného
školství, zřídí se v každé
župě potřebný počet župních
a obvodních inspektorů školních. Ministr
školství a nár. osvěty je zmocněn
tuto službu přiměřeným způsobem
organisovat a nařízením obor působnosti
jednotlivých inspektorů župních i obvodních
určiti. Ministr určí také úřední
sídla těchto inspektorů. Župní
inspektoři jsou státními úředníky.
Jmenování obvodních inspektorů jest
prozatímní. Aktivní učitelé
veřejných škol, byvše jmenováni
obvodovými inspektory, budou, pokud jejich funkce trvá,
úřadu učitelského zproštěni.
Také těmto inspektorům vyměří
ministr školství a národní osvěty
příslušný cestovní a dietní
paušál. Náklad na tyto paušály
a na zastupování obvodních inspektorů
uhradí se z peněz státních. Také
pro školství obecné může ministr
zříditi potřebný počet míst
inspektorů ministerských.
Veškerý náklad věcný na veřejné
školství obecné, vyjímaje náklad
na sbírky učebných pomůcek a knihovny
školní, uhrazuje školní obec, pokud jinak
není ustanoveno dosavadními zákony u i škol
státních. Ostatní náklad a zejména
veškerý náklad osobní hradí se
ze státních peněz. Zvláštním
zákonem bude ustanoveno, jakou měrou k uhrazení
nákladu tohoto přispívati jest z peněz
župních.
Obce, v nichž budou župní školní
rady zřízeny, jsou povinny opatřit a k bezplatnému
užívání odevzdati vhodné místnosti
pro úřad potřebné. Též
exponovaným orgánům správy školní
mají obce, jež budou sídlem orgánů
těch, potřebné místnosti opatřit
a k bezplatnému užívání odevzdati.
Veškerá ustanovení starších zákonův
a nařízení, pokud odporují tomuto
zákonu, pozbývají platnosti.
Nařízením vlády bude určena
doba, kdy zákon tento celý nebo z části
bude proveden, a tímže způsobem budou učiněna
nutná opatření k provedení zákona.
Rovněž nařízením vlády
bude určeno, kdy provedeno bude zrušení zemských
a okresních školních rad a tímže
způsobem lze na dobu přechodní zřídit
orgán, jenž by funkce zrušených úřadů
zatímně vykonával.
Nařízením vlády bude dále určena
doba, od které nabudou platnosti ustanovení tohoto
zákona na Slovensku, a tímže způsobem
lze na Slovensku pro dobu přechodní pověřit
orgány, zatím účelem zřízené,
vykonáváním oborů působnosti,
jež úřadům a orgánům školním
tímto zákonem se přikazuje.
Zákon ten provede ministr školství a národní
osvěty v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Nové upravení vnitřní správy
politické vyžaduje nutně nové úpravy
správy školní a úřadův
i orgánů správy této. Ministerstvu
školství a národní osvěty ponechán
posavadní obor jeho působnosti, obor ten však
rozšířen, pokud jde o školy vysoké,
střední, a odborné o působnost onu,
kterou posud vykonávaly zemské školní
rady a zemské správy politické. Opatřením
tím bude dosaženo větší jednotnosti
a bude urychleno vyřizování věcí
naléhavých.
V každé župě bude zřízena
župní školní rada. V obor působnosti
župních školních rad náležeti
mají věci, jež posud spadaly v obor působností
zemských školních rad a okresních školních
rad, pokud jde o školství obecné. Místní
školní rady zůstanou téměř
s nezměněným oborem působnosti také
nadále v platnosti.
O zastoupení občanstva i učitelstva v těchto
úřadech jest postaráno.
Účelem osnovy jest dosíci toho, aby jakmile
nové úřady politické zahájí
svou činnost, také novým úřadům
školním bylo lze v povinnosti své se uvázati.
Vzhledem k výminečným poměrům
(zejména na Slovensku) bylo nutno vyhraditi ministerstvu
školství větší pravomoc, pokud
jde o pověření podřízených
úřadův a orgánů určitými
výkony, ovšem do té doby, než veškeré
otázky podrobné novými zákony školními
budou definitivně upraveny.
Ve formálním ohledu se navrhuje, aby osnova tato
byla přikázána výboru kulturnímu
a rozpočtovému se žádostí,
aby za event. účasti výboru ústavního
podaly zprávu během 5 dnů.