Záhy po revolučním převratu, jenž
vytvořil nám samostatný stát, objevila
se potřeba stanoviti pro stát tento i zevní
odznaky jeho důstojnosti, totiž státní
vlajku a státní znak. Otázkou touto zabýval
se ještě původní Národní
výbor, po němž přejalo další
její řešení presidium ministerské
rady. Poněvadž se záhy ukázalo, že
jedná se tu o otázku značně komplikovanou
a choulostivou, kterou lze řešiti pouze po všestranných
úvahách, zřídilo presidium ministerské
rady za tou příčinou zvláštní
poradní sbor, nazvaný znaková komise, v níž
byli kromě zástupců zúčastněných
ministerstev zastoupeni odborníci z oboru historie, heraldiky
a později též umění. V dubnu
minulého roku přejalo agendu tuto ministerstvo vnitra,
do jehož kompetence podle povahy své jakožto
věc v prvé řadě státoprávní
patřila, a snažilo se za vydatné pomoci zmíněné
znakové komise otázku tuto co nejdříve
přivésti k definitivnímu zakončení,
poněvadž z mnohých stran bylo právem
poukazováno na to, že jest nezbytně třeba
pro republiku Československou stanoviti již definitivně
zevní odznaky její důstojnosti, státní
vlajku a státní znak. Ježto prvý výsledek
prací této komise byl vládním nařízením
ze dne 19. května 1919, č. 300 sb. z. a n., prohlášen
dosavadní znak království Českého
za provisorní státní znak republiky Československé.
Teprve po uplynutí devíti měsíců
lze Národnímu shromáždění
předložiti návrh zákona, kterým
se otázka státní vlajky a státního
znaku upravuje definitivně. Na vysvětlení
průtahu tohoto budiž poukázáno v prvé
řadě na to, že nebylo lze přikročiti
k definitivnímu řešení otázky
zmíněné, dokud národ československý
nedal si svoji prvou ústavu; další obtíže,
které se kupily v cestu uspokojivému řešení
otázky naší, vysvitnou nejlépe z dalších
vývodů.
Zákon, který se tímto předkládá
Národnímu shromáždění,
skládá se z částí čtyř,
část prvá (§ 1 - 3) obsahuje ustanovení
o vlajkách a praporech, část druhá
(§ 4 - 7) o státních znacích, část
třetí (§ 8 a 9) o státní pečeti,
část čtvrtá (§ 10 - 12) obsahuje
pak ustanovení o právní ochraně těchto
státních insignií.
Pokud se týče státní vlajky, podotýká
se na vysvětlenou toto: Státní vlajka má
obsahovati ony barvy, které jsou oficielně uznány
za barvy státní, tudíž barvy ony, které
přicházejí v (malém) znaku státním.
Poněvadž pak naše ústavní listina
v § 5 prohlásila za barvy republiky bílou,
červenou a modrou, bylo tím již dáno
základní složení vlajky státní.
Značné obtíže se však vyskytly
při konkretním řešení problému,
jak barvy tyto seskupiti. Bylo tu nutno řešiti otázku
zmíněnou se zřetelem na stanovisko historicko-politické,
na stanovisko praktické a mezinárodní, a
konečně na hledisko estetické. Pokud se týče
stanoviska prvého, bylo třeba hledati řešení
takové, aby zmíněné tři barvy,
z nichž barva modrá pokládá se obecně
za representanta Slovenska, byly spojeny v nedílný
celek, aby dohromady splývaly, a aby tudíž
již v ustrojení státní vlajky nebylo
ničeho, co by jakýmkoli způsobem mohlo poukazovati
na nějaký dualismus. Stanovisko praktické
kázalo zvoliti takovou konstrukci vlajky, aby byla pokud
možno jednoduchá, snadno zhotovitelná a dostatečně
se lišila od jiných vlajek, které používají
stejných základních barev. S tím úzce
splývají požadavky, které nutno na vlajku
klásti se stanoviska mezinárodního, totiž
aby byla již na prvý pohled snadno rozeznatelná
od jiných vlajek státních. Jakousi sankci
mělo podati vlajce podle předešlých
zásad vytvořené stanovisko estetické;
jest zajisté nejen žádoucno, nýbrž
takřka nezbytno, aby navržená vlajka byla se
stanoviska estetického přijatelna, aby vyhovovala
zásadám estetickým. Zásady tyto stran
vlajky lze pak stručně shrnouti ve větu,
že konstrukce vlajky má vyhovovati principu vlání
a směru.
Přihlížejíc k úvahám těmto
snažila se znaková komise vytvořiti vlajku
pokud možno jednoduchou, a prohlásila se proti řešení
takovému, kde by se některá základní
barva opakovala. Též nemohla odporučiti řešení
takové, aby tři základní barvy byly
na praporu seřazeny v pruzích k žerdi kolmých
(jako na př. na praporu ruském), nebo s žerdí
souběžných (na př. na praporu francouzském).
Proti řešení prvému bylo hlavně
namítáno, že trikoloru tuto má již
několik států (Rusko, Srbsko, Holandsko),
dále že trikolora tato tvoří též
t. zv. prapor slovanský, a že v praxi by tím,
hlavně pak záměnou jednotlivých barev,
vznikaly rozličné zmatky, jak lze nejlépe
poznati pohledem na prapory na pražských ulicích
ve slavnostní dny. Zavésti na vlajce pruhy se žerdí
souběžné nedoporučovalo se hlavně
s hlediska estetického.
Zbývalo tudíž podle náhledu znakové
komise řešení jediné, totiž na
červenobílém praporu umístiti barvu
modrou v podobě nějaké heraldické
figury. Figurami takovými mohou býti hlavně
kříž, kůl (modrý pruh při
žerdi), krokev a klín. Po četných pokusech
odporučila znaková komise ve své schůzi
konané dne 24. ledna jednomyslně, aby modrá
barva byla na vlajce umístěna v podobě klínu,
jehož základnu by tvořila celá šířka
vlajky při žerdi, jehož výše by se
pak rovnala polovině délky vlajky. Výhody
řešení tohoto jsou tyto:
a) ono jediné ze všech zkoušených
variant umožňuje, aby všechny barvy splývaly
v organický celek, takže již vlajka znázorňuje
nedílnost našeho státu;
b) vlajka tato vyhovuje zcela estetickému principu
vlání a směru;
c) modrý klín vyznačuje ideové
tři pahorky ve slovenském znaku;
d) klín jest jednou z nejstarších figur
české heraldiky.
Konečně se podotýká na vysvětlenou,
že stran výšky klínu byly konány
rozličné pokusy, a že jedině konstruktivně
vyhovuje a esteticky ladně působí klín,
jehož výška rovná se polovině délky
vlajky.
Při této příležitosti budiž
upozorněno na zásadní rozdíl, který
jest mezi vlajkou a praporem. Vlajkou zove se pouze takový
praporový odznak, jenž jest připevněn
k žerdi lanem a při němž poměr
délky k šířce jest přesně
stanoven. Pouze vlajka jest oficielním odznakem státní
svrchovanosti, a hraje obzvláště v právu
mezinárodním velikou roli. Jinak jest tomu při
praporu, jímž lze zváti kus látky libovolných
rozměrů, jenž jest k žerdi pevně
přibit. Prapor není oficielním odznakem státní
svrchovanosti a nevztahují se též na něj
mezinárodní pravidla o vlajkách. Na základě
praktických pokusů navrhuje se pro poměr
délky a šířky naší vlajky
poměr 3 : 2, tudíž takový, jaký
přichází u většiny států
světových.
Netřeba zvlášť podotýkati, že
v republice Československé bude vlajka státní
jakožto oficielní vlajka totožná s vlajkou
národní.
Hlavy států používají všeobecně
vlajky zvláštní a to podoby čtvercovité,
je to tak zvaná standarta. Poněvadž vlajka
tato má též značný význam
mezinárodní, bylo třeba ji též
stanoviti zákonem, což se děje v § 2 připojené
osnovy. Podotýká se ještě, že podle
všeobecného zvyku nese standarta na obou stranách
vždy odznaky stejné, tudíž podle připojeného
návrhu veliký znak státní.
Paragraf 3 dává vládě potřebné
zmocnění, aby stanovila ještě jiné
státní vlajky a prapory, kdyby se toho objevila
potřeba, tak na př. prapory vojenské, vlajku
pro lodě finanční atd.
Též stanovení státního znaku
bylo předmětem obsáhlých úvah;
na vysvětlenou podotýká se toto:
Státy vytvořené historickým vývojem
naznačují ve svém státním znaku,
ze kterých území vznikly, seřaděním
znaků může tu býti vyjádřen
historický vzrůst státu i důležitost
jednotlivých území. Ale součástky
znaku mohou také vyjadřovati nároky státu
na území, která kdysi ke státu patřila,
avšak za určitých podmínek na čas
vyšla z jeho držení.
U většiny států rozeznává
se:
1. malý znak,
2. střední znak,
3. velký znak.
Poněvadž republika Československá vznikla
nejenom na základě sebeurčení národů,
nýbrž i na historických základech státu
českého, jest přirozeno, že při
stanovení státního znaku bylo třeba
přihlížeti i k těmto všeobecným
historickým požadavkům.
Původně se uvažovalo o tom, zdali by tak zvaný
odznak legionářský nemohl býti prohlášen
za střední znak státní. Ačkoliv
se odznaku tohoto užívá dosti často
k označení majetku státního a vyskytuje
se dokonce na některých druzích státních
bankovek, nelze jej prohlásiti za znak státní
proto, poněvadž uspořádání
jeho příčí se všem pravidlům
heraldickým obecně platným. Již na prvý
pohled jest zajisté každému patrno, že
seskupení čtyř znaků na čtyřech
štítech není výrazem úzké
pospolitosti a organického splynutí jednotlivých
území v jediné státní těleso.
Z příčiny této nemohl býti
odznak legionářský přijat za znak
státní, bylo však použito jeho ideových
prvků při sestavování středního
znaku.
Nejvíce užívá se malého znaku,
a proto jest výhodno, je-li znak tento pokud možno
jednoduchý, poněvadž pak zůstává
zřetelným, i když je umístěn
na drobných předmětech, jako jsou na př.
úřední razítka.
Za malý znak státní byl původně
navrhován znak království Českého,
jenž byl současně symbolem celého státu
českého. Podle toho byl též vytvořen
provisorní znak republiky Československé
vládním nařízením ze dne 19.
května 1919, č. 300 sb. z. a n. Později se
však objevily proti řešení tomuto určité
pochybnosti rázu politického. Zdálo se totiž
záhodným i v malém znaku symbolicky naznačiti,
že základ republiky Československé tvoří
organické splynutí historických zemí
českého státu a Slovenska, a sloučiti
tudíž i v malém znaku státním
znak český a znak slovenský. Vhodné
rozřešení otázky této bylo velice
obtížné, neboť bylo nebezpečenství,
aby znak tento nestal se jakousi obdobou dualistického
znaku Rakousko-Uherska. Konečně našlo se rozřešení
velice vhodné: Znak tento má tvořiti český
lev, tudíž znak historického státu českého,
jenž na srdci svém, tudíž na místě
nejčestnějším, chová znak slovenský.
Proti řešení tomuto není zajisté
námitek státoprávních, a po stránce
ideové lze je vřele vítati, poněvadž
jím způsobem slavnostním a trvalým
má býti manifestován onen vřelý
poměr Slovenska k celému našemu státu,
po němž všichni z té duše toužíme.
Střední znak republiky Československé
navrhuje se utvořiti způsobem takovým, aby
v něm byly zastoupeny hlavní znaky všech zemí,
které tvoří náš stát,
jest to zemí pět: Čechy, Morava, Slezsko,
Slovensko a Podkarpatská Rus. Za znaky jednotlivých
těchto území bylo použito jejich historických
znaků, pokud existovaly, pokud tomu tak nebylo, bylo třeba
znaky tyto vytvořiti. Na štítě středním,
tak zvaném srdečním, nalézá
se znak bývalého království Českého,
jenž zajisté nepotřebuje bližších
vysvětlivek. V horním pravém poli (na vysvětlenou
se uvádí, že heraldicky čtou se pole
tak, jako by pozorovatel stál za štítem), tudíž
na prvém čestném místě štítu
hlavního, nalézá se znak Slovenska. K tomuto
znaku sluší poznamenati, že Slovensko, jež
nikdy nebylo samostatným státem, nikdy též
nemělo samostatného znaku, a že to, co se za
znak Slovenska obecně pokládá, jest podle
běžného učení heraldického
vlastně znak starých Uher, vyňatý
z někdejšího znaku uherského a teprve
v poslední době pozměněný tím,
že tři vrchy původně zelené,
dostaly barvu modrou. Když však nyní zákonem
znak takto upravený prohlášen bude za znak
Slovenska, není překážek, aby za znak
takový byl obecně uznáván. Znak moravský
a slezský nepotřebuje zvláštního
vysvětlení, pouze se poznamenává,
že šachování moravské orlice bylo
voleno červené a stříbrné,
nikoliv červené a zlaté, jaké někdy
hlavně v době Habsburské bylo užíváno.
Nově musel býti utvořen znak Podkarpatské
Rusi, který byl položen na místo druhé,
aby tím jaksi bylo na jevo dáno význačné
státoprávní postavení země
této. Podkarpatská Rus znaku svého nikdy
neměla, poněvadž pak jednání
s tamními zástupci nevedlo k definitivnímu
výsledku, bylo nutno znak tento stanoviti samostatně,
při čemž ovšem pokud možno bylo přihlíženo
k přáním lokálních činitelů.
Za znak tento navrhuje se po zralé úvaze: štít
rozpůlený, v jehož pravé polovici jsou
v modrém poli tři zlatá břevna, v
levé polovici pak v bílém poli červený
medvěd ve skoku v pravo hledící. Barvy zvoleny
podle místních přání, neboť
v Podkarpatské Rusi přidržuje se nyní
část obyvatelstva barev ukrajinských modré
a žluté, kdežto druhá část
rozhodla se pro prapory červenobílé. Medvěd
byl zvolen proto, poněvadž přichází
v místních městských znacích
a poněvadž lze jej pokládati i z jiných
příčin za vhodný symbol znakový.
Veliký státní znak musí obsahovati
znaky všech politicky významných součástí
státu. Podle předloženého návrhu
jest v jeho středu na srdečním štítě
opět umístěn v červeném poli
stříbrný český lev. Po stranách
jeho jsou znaky Moravy a Slezska, tudíž znaky zemí
oněch, které vždy byly úzkými
svazky poutány ke království Českému.
Nahoře na místech čestných jest opět
znak Slovenska a Podkarpatské Rusi. Spodní třetina
hlavního štítu dělí se na tři
pole: v prvém jest znak Těšínska, v
prostředním znak Opavska, v levém znak Ratibořska,
jehož území aspoň z části
k republice naší přibylo. Po obou stranách
drží hlavní štít jakožto strážci
znaku dva zlatí lvové stojící na arabeskách.
Pod štítem vine se stuha, na níž jakožto
heslo čtou se slova: Pravda vítězí.
Jest to heslo, pod nímž poselství husitské
táhlo k sněmu basilejskému, jest to heslo,
kterého užíval národní král
slavné paměti Jiří z Poděbrad.
O tom, kdy se má kterého znaku užívati,
bude ovšem nutno vydati ještě podrobná
ustanovení. Tato však bude nejlépe zůstaviti
zvláštnímu nařízení vládnímu,
pročež obsahuje § 7 předložené
osnovy příslušné zmocnění.
Dalším atributem státní svrchovanosti
jest též státní pečeť, o
níž příslušná ustanovení
obsahuje § 8 a 9. Z praktických příčin
zavádí se pečeť dvojí, a jest
zcela přirozeno, bude-li na pečeti malé nalézati
se znak malý, na veliké pak znak veliký.
Uschování státní pečeti svěřuje
se předsedovi vlády, který vzhledem k povaze
svého úřadu zdá se býti k tomu
nejspíše povolán. I zde bylo třeba ponechati
cestě nařizovací, kdy kterou pečetí
má se pečetiti, jakož i jakých razítek,
jež v obyčejném životě zastupují
pečeť, mají úřady užívati.
Poslední část předložené
osnovy obsahuje ustanovení stran právní ochrany
státní vlajky a státních znaků.
Pokud jde o užívání jejich, dlužno
trvati zásadně na tom, že k jakémukoliv
jejich veřejnému užívání,
jakož i k jejich užívání na tiskopisech
vůbec (tudíž i užívání
na tiskopisech soukromých) jest třeba vždy
úředního povolení, neboť jen
tak lze předejíti sevšednění
a zneužívání znaku státní
svrchovanosti; poněvadž pak zneužití tohoto
bylo by lze se nejčastěji obávati při
podnicích výdělečných,
jsou podniky tyto vytčeny v zákoně ještě
zvláště, čímž vylučuje
se též pochybnost, zda se tu jedná o užívání
znaku v životě veřejném čili
nic. Dosaváde byla otázka užívání
těchto znaků v životě veřejném
velmi neúplně upravena rozličnými
ustanoveními, hlavně pak ministerským nařízením
ze dne 24. dubna 1858, č. 61 ř. z., a § 58
živn. řádu. Předložená osnova
vyhražuje kompetenci nyní onomu ministerstvu, jehož
tato věc v prvé řadě se bude týkati
(na př. ministerstvu obchodu nebo zemědělství),
vždy však v dohodě s ministerstvem vnitra, neboť
jde tu vždy o otázku zasahující v obor
všeobecného státního práva. Stanovení
bližších modalit, za kterých lze povolení
zmíněné dávati a je odnímati,
lze zajisté přenechati vládnímu nařízení.
Dále se podotýká, že při znacích
veřejných (jde tu takřka výhradně
o znaky městské), jež jakožto svědky
historie národa našeho dlužno zajisté
i nadále zachovati, vyskytují se někdy součástky
upomínající příliš na
porobu doby Habsburské, jako na př. ve znaku pražském
a kutnohorském iniciálky Ferdinanda III. a domácí
barvy habsburské. Bude zajisté vhodno je odstraniti,
a tu třeba poskytnouti ministerstvu vnitra právní
podklad k tomuto zakročení. Z důvodů
na snadě jsoucích doporučuje se zmocniti
ministerstvo vnitra způsobem takovým, aby mohlo
případně zakročiti i bez žádosti
interesentů. Právo stanoviti nové veřejné
znaky ovšem se ministerstvu vnitra nedává vzhledem
k demokratickým principům naší ústavy.
Užívání národních praporů
vůbec, dále soukromé užívání
znaků státních a jejich částek,
konečně veškeré užívání
jiných znaků veřejných jest zásadně
volné, pro správu státní stačí
zajisté, bude-li moci zakročiti proti případnému
nepřiměřenému používání
emblemů těchto. Vzhledem k tomu prohlašuje
se v zákoně povšechně každé
nepřiměřené používání
odznaků těchto za zapovězené.
Poněvadž dosavadní právní pravidla
neposkytují dostatečné ochrany před
zneužitím znakův a vlajek, navrhuje se na veškeré
přestupky ustanovení těchto bez újmy
případného stíhání trestními
soudy, jde-li o čin podléhající zákonům
trestním, byly stanoveny policejní tresty peněžité,
nynějším hospodářským
poměrům přiměřené, případně
tresty na svobodě.
K poslednímu paragrafu osnovy podotýká se,
že provedením zákona jest pověřen
ministr vnitra v dohodě s ministry (podle § 3, 7,
9 a 10) zúčastněnými.
Pro technické překážky nebylo lze k
výtiskům důvodové zprávy připojiti
barevná vyobrazení vlajky, standarty a státních
znaků, příslušná veliká
barevná vyobrazení budou vystavena ve schůzi
Národního shromáždění,
v níž zákon tento bude na pořadu denního
jednání.
Až bude zákon uveřejněn ve Sbírce
zákonů a nařízení, budou k
němu připojena barevná vyobrazení,
na něž jest poukázáno v marginálních
rubrikách.
Podepsaný zpravodaj pokládá za milou povinnost
poděkovati na tomto místě všem členům
poradního sboru, který zabýval se předmětem
tímto. Každý, kdo nahlédne do obsáhlého
písemného i obrazového materiálu sebraného
při projednávání otázky této,
přesvědčí se, že řešena
byla s pílí a opatrností největší
a že přední naši odborníci věnovali
jí své síly poctivě. - Jmenuji hlavně
univ. prof. dr. Friedricha, prof. Kyselu mimo jiné odborníky,
jimž patří náš srdečný
dík.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Vlajka státní (národní) skládá
se ze spodního pole červeného a vrchního
bílého, mezi něž jest vsunut modrý
klín od žerdi do středu vlajky.
Poměr jednotlivých částí vlajky
jest patrný z připojeného obrazce.
Standarta presidentova jest bílá s okrajem skládajícím
se z plaménků střídavě bílých,
červených a modrých. Uprostřed bílého
pole vetkán velký státní znak.
Vláda se zmocňuje stanoviti pro rozličné
obory správy státní příslušné
vlajky a prapory a vydati ustanovení o užívání
barev státních v životě veřejném.
Malý znak republiky Československé jest:
Na červeném štítě stříbrný
dvouocasý lev ve skoku v pravo hledící, úst
rozžavených, s jazykem vyplazitým, drápy
a čelenkou vše zlaté barvy, nesoucí
na svých prsou červený štítek
s třemi modrými vrchy, z nichž na prostředním
vyšším vztýčen jest stříbrný
kříž patriarší.
Střední znak republiky Československé
má dva štíty, přední a zadní.
Na předním (srdečním) jest znak český:
na červeném štítě stříbrný
dvouocasý lev ve skoku v pravo hledící, úst
rozžavených, s jazykem vyplazitým, drápy
a čelenkou vše zlaté barvy.
Zadní štít jest čtvrcený. V jeho
horním pravém poli jest znak slovenský: na
červeném štítě tři modré
vrchy, z nichž na prostředním vyšším
vztýčen jest stříbrný kříž
patriarší. V levém horním poli znak
Podkarpatské Rusi: štít na zdél rozdělený;
v pravém, modrém poli tři zlatá břevna,
v levém, stříbrném poli stojící
červený medvěd v pravo hledící.
V pravém spodním poli znak moravský, na modrém
štítě v pravo hledící orlice
s čelenkou, stříbrně a červeně
šachovaná. V levém spodním poli znak
slezský: na zlatém štítě v pravo
hledící černá orlice s čelenkou
o červené zbroji se stříbrnou pružinou
na prsou, zakončenou jetelovými trojlístky
a uprostřed zdobenou křížkem.
Veliký znak republiky Československé skládá
se ze štítu předního a zadního.
Na předním jest znak český: na červeném
štítě stříbrný dvouocasý
lev ve skoku v pravo hledící, úst rozžavených,
s jazykem vyplazitým, drápy a čelenkou vše
zlaté barvy.
Zadní štít jest rozdělen na sedm polí
třemi vodorovnými pruhy tak, že vrchní
dva jsou rozpůleny, třetí spodní třikráte
dělen. V horním pravém poli jest znak slovenský:
na červeném štítě tři
modré vrchy, z nichž na prostředním
vyšším vztyčen jest stříbrný
kříž patriarší. V levém
horním poli jest znak Podkarpatské Rusi: štít
na zdél rozdělený: v pravém, modrém
poli tři zlatá břevna, v levém, stříbrném
poli stojící červený medvěd
v pravo hledící. V pravém středním
poli znak moravský: na modrém štítě
v pravo hledící orlice s čelenkou stříbrně
a červeně šachovaná. V levém
středním poli znak slezský: na zlatém
štítě v pravo hledící černá
orlice s čelenkou o červené zbroji se stříbrnou
pružinou na prsou, zakončenou jetelovými trojlístky
a uprostřed zdobenou křížkem. V pravém
spodním poli znak Těšínska: na modrém
štítě zlatá orlice v pravo hledící.
Ve spodním středním poli znak Opavska: štít
červeně a bíle rozpůlený. V
levém spodním poli znak Ratibořska: štít
rozpůlený; v pravém modrém poli zlatá
orlice s čelenkou v pravo hledící, levé
pole bílé a červeně rozpůlené.
Po pravé i levé straně štítu
stojí zlatý lev dvouocasý s čelenkou
jakožto strážce štítu. Pod štítem
vine se stuha, na níž se čte heslo: "Pravda
vítězí."
Podrobnosti jednotlivých znaků jsou patrny z připojených
obrazců.
Vláda se zmocňuje stanoviti nařízením,
kdy kterého znaku má býti užíváno.
Státní pečeť jest dvojí: malá
a veliká.
Na malé státní pečeti jest vyobrazen
malý státní znak, kolem něhož
čte se v kruhu nápis: Republika Československá.
Na veliké státní pečeti umístěn
jest veliký státní znak i se strážci
štítu a heslem. Kolem něho v kruhu čte
se nápis: Republika Československá.
Státní pečeti chová předseda
vlády. Vláda se zmocňuje, aby zvláštním
nařízením stanovila, kdy kterou pečetí
státní pečetiti a jakých pečetí
a razítek mají užívati veřejné
úřady.
Užívání státní vlajky,
státních znaků, jakož i jeho částí
v životě veřejném, dále podniky
výdělečnými a na tiskopisech vůbec,
povoluje příslušné ministerstvo v dohodě
s ministerstvem vnitra. Vláda se zmocňuje nařízením
vydati podrobnější pravidla o podmínkách
a způsobu, jak povolení toto se udílí
nebo odnímá.
Ministerstvo vnitra má právo pozměňovati
znaky veřejné kromě znaku státního.
Každé nepřiměřené užívání
praporův a vlajek státních, jakož i
všech znaků veřejných, jest zapovězeno.
Přestupky tohoto zákona trestají se bez újmy
stíhání trestními soudy, jde-li o
čin podléhající zákonům
trestním úřady politickými (na Slovensku
policejní administrativní vrchností) a to
pokutou až do Kč 20.000, nebo vězením
(uzamčením) až do šesti měsíců;
při nedobytnosti budiž pokuta peněžitá
proměněna v přiměřený
trest na svobodě v nejvyšší míře
šesti měsíců.
Ministr vnitra se pověřuje, aby v dohodě
se zúčastněnými ministry provedl tento
zákon, jenž se stává ihned účinným.