Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zemská banka království Českého,
Zemědělská banka markrabství Moravského
a Komunální úvěrní ústav
země slezské (Kommunal-Kredit-Anstalt des Landes
Schlesien) slučují se v jediný ústav
tak, že posavadní Zemská banka království
Českého jest ústřednou a Zemědělská
banka markrabství Moravského, jakož i Komunální
úvěrní ústav země slezské
jsou filiálkami nového ústavu.
Sídlem nového ústavu jest Praha a jeho obchodní
firma zní: "Zemská banka Československá".
Stejným způsobem slučují se posavadní
zemské ústavy pro úvěr hypotekární,
t. j. Hypoteční banka království Českého,
Hypoteční banka markrabství Moravského
a Rakousko-slezský pozemkový úvěrní
ústav (Oesterreichisch-Schlesische Bodenkreditanstalt)
v jediný ústav se sídlem v Praze, jehož
obchodní firma zní: "Hypoteční
banka Československá".
Týmž způsobem znamenají firmu i filiálky
Zemské banky Československé nebo Hypoteční
banky Československé, jenže jsou povinny ke
znění firmy připojiti označení
"pobočka v ...."
Stanovami bude určeno, zda a v kterých jiných
jazycích a jakým způsobem má býti
firma označována.
Firma nových ústavův a poboček jejich
budiž zapsána do rejstříku obchodního.
Oba ústavy jsou veřejnými, všeobecně
prospěšnými ústavy a samostatnými
právními subjekty.
Dnem, kdy nabude tento zákon účinnosti, přecházejí
všecka majetková práva a závaznosti
bývalých zemských úvěrních
ústavů na ústav, který byl sloučením
jejich podle tohoto zákona utvořen. Týmž
dnem přestává ručení zemí
za závazky bývalých zemských úvěrních
ústavů. Za veškeré závazky, převzaté
oběma ústavy, ručí stát.
Od doby uvedené v §u 2 zaniká pravomoc, která
stanovami sloučených ústavů byla vyhrazena
zemským výborům a jejich nadřízeným
orgánům, a bude, pokud tento zákon neustanovuje
jinak, vykonávána ministrem financí a ministerskou
radou tak, že pravomoc přísluševší
zemským výborům, přechází
na ministra financí, kdežto k vykonávání
pravomoci orgánů, nadřízených
zemským výborům, povolána jest ministerská
rada.
Schvalovat účetní uzávěrky
přísluší zákonodárným
sborům.
Volené členy ředitelstev dosazuje k návrhu
ministra financí, zákonodárný sbor
volbou a to každá sněmovna z poloviny.
Dozor na nové ústavy přísluší
ministru financí, který také jmenuje dozorčí
komisaře.
Sloučením se nemění až do vyhlášení
statutu Zemské banky Československé a Hypoteční
banky Československé (§ 5) ničeho na
posavadní vnitřní organisaci spojených
ústavů. Dokud sněmovny nezvolí nových
ředitelů, úřadují ředitelstva
v dosavadním složení dále. Do té
doby je však ministr financí oprávněn
volené členy ředitelstev ústředen
a poboček nových ústavů nahraditi
neb ředitelstva doplniti jmenováním nových
členů.
Stálí ředitelé a úředníci
spojených ústavů, kteří až
do vyhlášení tohoto zákona byli platně
jmenováni, stávají se řediteli a úředníky
nových ústavů s týmiž služebními
požitky a právy.
Ministru financí je vyhrazeno jednotlivé úředníky,
objeví-li se toho potřeba, přesazovati z
ústředen do poboček neb z poboček
do ústředen.
Pro ústavy nově utvořené vydá
se vládním nařízením zvláštní
statut. Až do jeho vyhlášení platí
pro ústředny a pobočky nových ústavů
posavadní stanovy, pokud v tomto zákoně není
jiného nařízení. Pro pobočky
nově zřízené platí prozatím
stanovy příslušné ústředny.
Sloučené ústavy budou i po spojení,
pokud vládním nařízením nebude
jinak ustanoveno, svou obchodní činnost samostatně
vyvíjeti. Jsou však povinny dbáti pokynů
správ posavadní "Zemské banky království
Českého" a "Hypoteční banky
království Českého", které
až na další opatření, jež
se stane zvláštním nařízením
vládním, anebo statutem, budou působiti jako
ústřední správy nových ústavů.
Při svých obchodech mohou ústředny
a filiálky nových ústavů vydávati
dílčí dlužní úpisy (zástavní
listy), jichž užívaly až posud jako samostatné
ústavy. Oprávnění to trvá jen
do vyčerpání zásob dosavadních
tiskopisů, nejdéle však do konce roku 1920.
Od té doby dlužno poskytovati zápůjčky
jen v titrech nových ústavů.
Ústavy nově povstalé mají právo
působiti v celém území republiky Československé;
mohou a byly-li k tomu ministrem financí vyzvány,
jsou povinny zříditi další pobočky.
Nebude-li stanovami nebo zvláštním vládním
nařízením jinak určeno, budou pobočky
nových ústavů zřízené
tímto zákonem nebo po vyhlášení
tohoto zákona nově povstalé samostatně
účtovati, jsou však povinny sdělávati
své účetní závěrky podle
pokynův ústředny a předkládati
je jí ke schválení. Na základě
uzávěrek poboček jakož i uzávěrky
vlastní sdělá ústředna společnou
uzávěrku účetní, jež podléhá
schválení zákonodárných sborů.
Všecky výjimky z obecných zákonů,
povolené některému ze spojených ústavů,
platí pro oba nové ústavy.
Zákon tento, jehož provedení se ukládá
ministru financí, nabude účinnosti dnem vyhlášení.
V předložené osnově ústavního
zákona republiky Československé pominuto
bylo posavadní rozdělení říše
na země. Přijetím a vyhlášením
ústavního zákona ve znění navrženém
vládou přestala existovati země, jako zvláštní,
výsostnými právy nadaný ústavní
orgán, a jako samostatný subjekt právní.
Tím však vzešla nutnost, různé
instituce, jež autonomií zemskou jsou podmíněny,
neb z ní vyrostly, nově upravit a také na
poli práva majetkového vhodná učiniti
zákonná opatření, aby odstraněním
země jako ústavního orgánu a právního
nositele majetkových práv a závazků
nedoznaly poruchy důležité zájmy veřejné
a soukromé. Opatření takové nutno
učiniti bezprodleně, aby nevznikl bezprávní
stav, který by přivedl hospodářství
veřejné i soukromé v nejistotu a ve zmatek.
To týče se zejména instituce zemských
bank, které byly ve všech zemích českých
zřízeny jak pro úvěr komunální
tak i pro úvěr hypoteční. Banky tyto,
zejména v Čechách, dosáhly velkolepého
rozvoje a nabyly tím vynikajícího významu
v naší organisaci peněžní. Význam
jejich zračí se nejlépe ve výši
zápůjček poskytnutých jimi, t. j.
v sumě dílčích dlužních
úpisův a zástavních listů vydaných
jimi a ještě v oběhu jsoucích. Koncem
roku 1918 dosáhla suma ta důstojné cifry
1.848,000.000 K. Rozkvět svůj děkují
zemské banky hlavně tomu, že vybaveny byly
zárukou zemí za všecky své závazky.
Ježto však zánikem zemí jako autonomních
korporací zanikla též záruka zemí
za závazky zemských bank, dlužno záruku
tu nahraditi jinou zárukou. Poněvadž pak jiných
rovnocenných subjektův autonomních v nové
ústavě není, jest nevyhnutelno, aby záruku
zemí za závazky zemských bank převzal
stát sám.
Stanou-li se však ústavy ty ústavy státními,
není potřeba, aby zůstaly všecky na
dále samostatnými ústavy, nýbrž
bude, jak z důvodů komerčních, tak
i k usnadnění dozoru nad nimi vhodnějším,
spojí-li se všecky homogenní ústavy
v ústav jeden se sídlem v Praze, jenž pak bude
v ostatních posavadních sídlech spojených
ústavů vydržovati samostatné pobočky.
To je tím nutnějším, poněvadž
se zamýšlí v nejbližším čase
zříditi v Bratislavě nové pobočky
spojených ústavů, což by nebylo dobře
možno, kdyby spojené ústavy zůstaly
samostatnými. Aby se pak v Bratislavě zřizovaly
samostatné nové ústavy, není účelno
z ekonomických důvodů a pak nebylo by to
ani v zájmu Slovače samé.
Tomuto hledisku vyhovuje předložená osnova.
Osnova ta obsahuje dále ustanovení upravující
vzájemný poměr spojených ústavů,
pak ustanovení rázu přechodného, jakož
i ustanovení, která svou povahou vyžadují
úpravy zákonné.
Stanovy všech spojených ústavů byly
usneseny bývalými zemskými sněmy,
jimž také příslušelo usnášeti
se na změnách stanov. Aby toto právo přešlo
analogicky na zákonodárné sbory říšské,
se nedoporučuje z důvodů praktičnosti.
V ohledu formálním se navrhuje, aby osnova přikázána
byla výborům rozpočtovému a právnímu,
a aby o ní za eventuelní součinnosti výboru
ústavního podaly zprávu během 3
dnů.