Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení §u 31 zákona ze dne 11. června
1879, č. 93 ř. z., ve znění čl.
I. zákona ze dne 25. června 1895, č. 100
ř. z., §§ 26, 46, 48, 49 zákona ze dne
11. června 1879, č. 93 ř. z. a § 31
uherského zák. čl. XXXVI: 1879, ve znění
§ 8. uherského zákona čl. XXXIX: 1895,
§§ 26, 46, 48, 49, uherského zák. čl.
XXXVI: 1879 pozbývají platnosti.
Tyto §§ budou příště zníti
takto:
Při jednotlivém ubytování poddůstojníkův
a mužstva jest ubytovatel povinen opatřiti kromě
čistého noclehu, obvyklého v domě,
též osvětlení a otop, a poskytnouti
možnost, aby si vojáci mohli pověsiti výstroj
a zbraň.
Náhrada za den, kterou bude čs. vojenská
správa platiti za ubytování poddůstojníkův
a ostatního mužstva, též za přechování
koňů, ustanovuje se takto:
a) za přístřeší | 10 h |
b) za zařízení | 1 h |
c) za otop a světlo | 4 h |
d) za lůžko | 3 h |
úhrnem | 18 h |
a) za přístřeší | 7 h |
b) za zařízení | 1 h |
c) za otop a světlo | 4 h |
d) za lůžko | 3 h |
úhrnem | 15 h |
a) za přístřeší | 3 h |
b) za zařízení | 1 h |
c) za otop a světlo | 4 h |
d) za lůžko | 3 h |
úhrnem | 11 h |
v době zimní | 16 h, |
nedodá-li ubytovatel osvětlení, srazí
se z náhrady 2 h, za nedodaný otop 4 h.
a) za přístřeší | 9 h |
b) za nářadí | 1 h |
c) za osvětlení | 1 h |
úhrnem | 11 h |
a) za přístřeší | 6 h |
b) za nářadí | 1 h |
c) za osvětlení | 1 h |
úhrnem | 8 h |
a) za přístřeší | 5 h |
b) za nářadí | 1 h |
c) za osvětlení | 1 h |
úhrnem | 7 h |
4. Při ubytování jednotlivém 16 h.
Slámu na stlaní opatří jak při
ubytování společném, tak i při
ubytování jednotlivém správa vojenská.
Hnůj zůstane při ubytování
společném správě vojenské,
při ubytování jednotlivém ubytovateli.
Nabyté nároky na tyto sazby za kasárny I.
a II. kategorie a kasárny nouzové zůstávají
po čas užívání jejich v platnosti
nadále i tehdy, když by budoucně byly činěny
vyšší požadavky na způsobilost jejich.
Vedlejší potřeby a byty gážistův
a poddůstojníků při kasárnách
II. kategorie a při kasárnách nouzových
budou nahrazeny dvěma třetinami nebo třemi
čtvrtinami sazebního nájemného. O
tom rozhodne ministerská instance podle návrhu povolané
smíšené komise a podle jakosti těchto
vedlejších potřeb a bytův.
Byl-li při kasárnách II. kategorie výjimečně
vystavěn důstojnický pavilon, podle ustanovení
pro kasárny I. kategorie, bude náhrada za něj
dána podle úplného sazebního nájemného.
Sazby, stanovené tímto zákonem, platí
také pro kasárna, jež ubytovatel již poskytl
k ubytování vojska se zárukou obsazení,
pokud sazby tyto jsou pro ubytovatele výhodnější,
nežli sazby dosavadní. Nájemné, stanovené
podle toho §u, zůstane po celou dobu záruky
nezměněno. Zvýšené tyto sazby
nemají však platnosti pro kasárna již
poskytnutá se zárukou obsazení, když
kasáren těchto není trvale vojenskou správou
užíváno.
Vláda se zmocňuje stanoviti nařízením
případně i odchylná ustanovení
při novostavbách kasáren, jež veřejnoprávní
korporace nebo soukromníci budoucně poskytnou vojenské
správě k trvalému ubytování
vojska.
Za světnici pro vojenské gažisty se zařízením,
osvětlením a otopem platí čs. vojenská
správa za den 3 Kč.
Tato částka platí se také, když
při přechodném ubytování výjimečně
jsou požadovány kanceláře, školní
světnice, světnice pro churavé vojáky,
skladiště, věznice atd.
Ubytovatel jest povinen poskytnouti osvětlení a
v zimní době také otop. Nemůže-li
však ubytovatel tomuto požadavku vyhověti, nebo
nepožaduje-li vojenská správa otopu a osvětlení,
sráží se ubytovateli za nedodané topivo
částku 1 Kč, za nedodané osvětlení
50 h za den a světnici.
Za zařízení, jež ubytovatel pro ubytování
členů rodiny gážisty přes ustanovenou
potřebu ubytovaného poskytne, nahrazuje se za den
a osobu 20 h. Za kůlnu pro vozy a automobily nahrazuje
se 30 h za den.
Při přechodném ubytování mají
všichni vojenští gážisté bez
rozdílu hodnosti nárok pouze na jeden pokoj k ubytování.
Za ubytování poddůstojníků
a mužstva a za přechování koní
platí se při ubytování přechodném,
jednotlivém i společném, sazby uvedené
v §u 31 I. bod 4. a II. bod 4.
Náhrada počítá se podle počtu
osob a koní a dnů ubytování.
Ubytovatel jest povinen dodati ubytovanému mužstvu
osvětlení a otop, nikoli však palivo na přípravu
menáže. Jen při komisionelně dokázané
nemožnosti, vyhověti tomuto požadavku, nebo nepožaduje-li
vojenská správa osvětlení a otopu,
může být ubytovatel této povinnosti
zproštěn, srazí se mu však s náhrady
4 h za otop a 2 h za osvětlení pro muže a den.
Vojenská správa může při nutnosti
požadovati, aby obec dodala potřebné množství
paliva, topiva a svítiva za ceny v místě
obvyklé.
Při přechodném jednotlivém ubytování
koní náleží ubytovateli opatřiti
stelivo, stájové nářadí a světlo.
Hnůj zůstává ubytovateli.
Za dodanou slámu ke stlaní platí se náhrada
10 h za koně a den, za listí neb jiné stelivo,
obvyklé v místě, toliko 5 h.
Při koncentraci vojska ke cvičení ve zbrani
opatří slámu na stlaní vojenská
správa.
Tabulka I. výkazu E zákona ze dne 11. června
1879, č. 93 ř. z., a tabulka I. výkazu E
uherského zák. čl. XXXVI. 1879, pozbývají
platnosti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1920.
Provésti zákon tento ukládá se ministru
národní obrany v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Ministerstva národní obrany docházejí
stále žádosti za zmírnění
a refundování břemen spojených s ubytováním
vojska, nemůže však oprávněným
žádostem těmto býti vyhověno,
poněvadž podle zákona břemeno ubytovací
nese obec.
Poměry valutní změnily se od doby vydání
zákona ubytovacího, resp. novely k němu tou
měrou, že úplata tímto zákonem
stanovená je zcela nedostatečnou, takže ubytování
vojska jest obecním financím velikou tíží.
Zvláště při ubytování
přechodném.
Nevyjasněné poměry mezinárodní
a politické mají v zápětí,
že vojsko musí zejména na hranicích
konati pohraniční službu. Ubytování
takové, na obce těžce a dlouho doléhající,
jest formálně přechodné, fakticky
ale trvá již asi celý rok. Břemenem
tím jsou stiženy hlavně chudé pohraniční
obce horské, u nichž to vzbuzuje smýšlení
státu nepříliš přátelské.
Také politické důvody na Slovensku mluví
pro zvýšení.
Podotýká se, že se uznává potřeba
vypracovati zcela nový zákon ubytovací, může
však býti k tomu přikročeno, až
budou vyřešeny jiné otázky, zejména
branný zákon, úprava požitků
vojenských gážistův a celková
organisace vojska.
Povinnosti ubytovatele jsou taxativně vypočteny,
takže odpadá povinnost ubytovatele dodati palivo na
přípravu menáže.
Při ubytování trvalém (v kasárnách)
zvyšují se sazby pod I. 1. - 3. a II. 1. - 3. proti
dosavadnímu stavu průměrně o 50%,
při ubytování jednotlivém (I. 4. a
II. 4.) platili se dosud 2 h, resp. 3 hal. Zvýšení
toto bylo zástupci samosprávy uznáno dostatečným,
aby ubytovatel (obec) mohl hraditi náklady spojené
s udržováním trvajících kasáren.
Pro kasárna, jež bude nutno vystavěti, nestačí
zvýšení o 50%, poněvadž obce za
nynějších poměrů nikdy by se
neodhodlaly ke stavbám pro účely státní
za těchto sazeb. Stanoviti v tomto zákoně
sazby pro novostavby se však nedoporučuje pro neustájené
poměry hospodářské.
Za ubytování důstojníka poskytne se
náhrada jednotná bez rozdílu hodnosti a také
se omezuje nárok štábních důstojníkův
a generálů při ubytování přechodném
na 1 pokoj pouze. Od positivní stylisace (za ubytování
důstojníka platí se náhrada 2 Kč,
dodá-li ubytovatel otop a osvětlení 3 Kč)
se upustilo, poněvadž z ní nebylo patrno, že
ubytovatel je povinen palivo a svítivo dodati.
Ubytovatel není povinen dodati palivo ku přípravě
menáže (Viz § 26).
Náklad na trvalé ubytování ročně
činí pro celý stát asi 3,000.000 Kč,
navrhovaným zvýšením sazeb zvětšil
by se náklad asi o 2,000.000 Kč. Při přechodném
ubytování vojska zvýšený náklad
činil by celkem 10 až 12 mil. korun č. Tento
náklad se však v budoucnosti zmenší, poněvadž
vojsko, ubytované nyní přechodně,
bude umístěno nyní trvale v kasárnách,
čímž opět náklad trvalého
ubytování se něco zvýší.
Ve formelním ohledu se navrhuje, aby osnova byla přikázána
brannému a rozpočtovému výboru
s tím, aby o ní do 3 dnů podaly zpráv.