Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Než budou pro celé území Československé
republiky sjednocena ustanovení o ukládání
a výkonu trestů soudních, budiž postupováno
podle těchto pravidel:
Je-li v některém zákoně nebo nařízení,
platném také pro oblast trestního práva
uherského, stanoven jen některý z trestův
uvedených v trestním zákoně ze dne
27. května 1852, č. 117 ř. z., nebo, má-li
trest podle tohoto trestního zákona býti
vykonán na území kdysi uherském, buď
při ukládání a vykonávání
trestů užito zásad:
1.Uzavření na odděleném místě
rovná se vězení mladistvých osob podle
§ 27 zák. čl. XXXVI. z roku 1908.
2. Na místě vězení ne delšího
dvou měsíců nastupuje uzamčení
podle § 18, odst. 2. čl. zák. XL. z roku 1879;
jinak rovná se vězení trestu vězení
podle III. hlavy čl. zák. V. z roku 1878 s tou odchylkou,
že při trestu vězení, uloženém
podle zákona ze dne 27. května 1852, č. 117
ř. z., může se vězeň na vlastní
náklad stravovati.
3. Tuhé vězení rovná se vězení
podle III. hlavy čl. zák. V. z roku 1878, není
však možno je přeměniti v trest peněžitý.
4. Trest uzamčení a vězení podle bodů
č. 2 a 3 vykoná se ve věznicích okresních
soudů.
5. Žalář, není-li delší
dvou let, rovná se žaláři podle III.
hlavy čl. zák. V. z roku 1878 a vykoná se
v obvodovém žaláři nebo věznici
soudu sborového, určené pro výkon
žaláře, jinak rovná se káznici
podle III. hlavy čl. zák. V. z roku 1878 s tou změnou,
že neplatí zde obmezení časové,
vytčené tam, a vykoná se v zemské
trestnici.
6. O těžkém žaláři platí
ustanovení bodu 5.
7. Zostření uložená rozsudkem zůstávají
v platnosti právě tak, jako výhody plynoucí
z počítání samovazby podle trestního
zákona ze dne 27. května 1852, č. 117 ř.
z. 8. Na vězních, odsouzených podle trestního
zákona ze dne 27. května 1852, č. 117 ř.
z. pro takové trestné činy, za něž
uložený trest dovoleno jest odpykati s úlevami,
stanovenými ve zvláštních nařízeních
a výnosech (t. zv. politické trestné činy),
vykoná se trest jako státní vězení
se zachováním uvedených úlev.
Má-li trest podle práva uherského býti
vykonán mimo oblast tohoto práva, vykoná
se:
1 vězení osob mladistvých podle §u 27
zák. čl. XXXVI. z roku 1908 jako uzavření
na odděleném místě podle § 270
rak. tr. zákona;
2. uzamčení jako vězení podle trestního
zákona ze dne 27. května 1852, č. 117 ř.
z.;
3. vězení ne delší jednoho roku, sprostil-li
soud v rozsudku podle § 41 čl. zák. V. z roku
1878 odsouzeného práce a svolil-li k tomu, aby se
stravoval na vlastní náklad, jako vězení
podle trestního zákona rakouského ve věznicích
určených k tomu, při čemž budiž
sproštění práce rozsudkem vyřčené
zachováno;
4. vězení bez těchto úlev uložené
na dobu ne delší jednoho roku jako tuhé vězení
podle rakouského trestního zákona v těchto
věznicích;
5. vězení delší jednoho roku jako žalář
podle trestního zákona ze dne 27. května
1852, č. 117 ř. z. ve státní trestnici;
6. žalář, není-li delší
jednoho roku, jako žalář podle téhož
trestního zákona ve věznici sborového
soudu I. stolice;
7. žalář delší dvou let jako těžký
žalář podle téhož trestního
zákona ve státní trestnici;
8. státní vězení v trestnicích
určených k tomu (odst. 3. nařízení
vlády republiky Československé ze dne 17.
ledna 1920, č. 38 sb. z. a n.), a to se všemi ulehčeními,
která jsou podle platných ustanovení poskytována
těm trestancům, kteří byli odsouzeni
pro delikty politické;
9. kázníce jako těžký žalář
podle trestního zákona ze dne 27. května
1852, č. 117 ř. z. ve státní trestnici.
Ministerstvo spravedlnosti jest oprávněno z vážných
důvodů (přeplnění ústavu,
ohledy zdravotní a bezpečnostní) pro čas
nezbytné potřeby určiti na místě
věznice sborového soudu k výkonu trestu trestanci
a naopak.
Tento zákon nabývá účinnosti
osmého dne po vyhlášení a výkon
jeho ukládá s. ministru spravedlnosti.
Pohyb obyvatelstva v celém území naší
republiky má v zápětí, že začasté
je nutno, soud nad osobou, která se provinila v oblastí
jednoho z obou trestních zákoníků,
platných v Československé republice, provésti
na území, kde platí druhý trestní
zákoník, a také tresty uložené
soudy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku vykonati
na Slovensku nebo v Podkarpatské Rusí a zase naopak.
Podle §. 63 rakouského trestního řádu
a § 29 uherského trestního řádu
ve znění novely z 18. prosince 1919, č. 1
sb. zák. a nař. z roku 1920, je možnou delegace
v celém území republiky Československé
a má býti v případě takovém
podle § 51 rakouského trestního řádu
a § 16 uherského trestního řádu
užito trestních zákonů, platných
na místě spáchaného činu.
Oba však trestní zákony, rakouský i
uherský, mají vlastní systém trestů.
Při navržení shora uvedené novely z
18. prosince 1919 a prováděcího nařízení
ze 17. ledna 1920, č. 38 sb. z. a n., bylo ministerstvo
spravedlnosti té doměnky, že otázka
výkonu trestů na území druhého
práva bude mocí dojíti rozřešení,
až bude dosaženo částečné
unifikace zákonů trestních v příčině
ukládání trestů vůbec, a ustanoveno
proto v § 2 prováděcího nařízení
k právě citované novele, že výkon
trestův, uložených podle uherského trestního
zákona v té části republiky Československé,
kde platí dosud rakouský trestní zákon
a řád, má se díti s přiměřeným
zřetelem na příslušná ustanovení
uherského trestního řádu, a to trest
státního vězení v trestnici pro muže
v Plzni a v trestnici pro ženy v Řepích, trest
káznice v každé trestnici a trest uzamčení
v každé věznici okresního soudu.
Ale v praxi ukázalo se nadmíru ob tížným
chtít vykonávati tresty v ústavech, ať
věznicích okresních anebo sborových
soudů nebo trestnicích, podle pravidel ustanovených
právem jiným. Nehledíc k tomu, že osvojení
si těch pravidel personálem naráží
na obtíže, nedá se dobře zameziti porušování
domácího pořádku v ústavech
výkony trestů podle různých ustanovení.
Mimo to ukázalo se při pracích zákonodárných
nezbytným k usnadnění postupu práce
jednou pro vždy stanoviti poměr trestů podle
rakouského trestního práva k trestům
podle uherského trestního práva, poněvadž
jinak je nutno v každém zákoně a nařízení,
stanovícím tresty soudní, a při každém
jednotlivém ustanovení trestním určovati
zvláštní tresty pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus. Přání po ustanovení poměru
toho vyslovil příležitostně také
ústavní výbor Národního shromáždění
a ministerstvo spravedlnosti vyhovujíc jemu, předkládá
tuto osnovu zákona.
V podrobnostech podotýká se toto:
V § 1 je myšleno na případ posléze
zmíněný, že totiž má býti
poskytnuta zákonodárné technice pomůcka
unifikační. Když bude některý
soud užívati zákona nebo nařízení,
platného také pro oblast trestního práva
uherského, a nebude tam zvláštního ustanovení
o trestu pro oblast trestního práva uherského,
bude ukládati trest podle uherského trestního
zákona podle měřítka § 2 osnovy.
To bude platit i tehdy, kdyby některý soud v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, jednající jako soud
delegovaný na místě příslušného
soudu Slovenska nebo Podkarpatské Rusi, měl uložiti
trest podle trestního zákona uherského.
Uzavření na odděleném místě
podle § 270 rakouského trestního zákona
je spíše vychovávacím prostředkem,
nežli represivním zlem, a má obdobu v §
27 zák. čl. XXXVI. z roku 1908 o výkonu trestu
vězení na osobách mladistvých.
Na malé přestupky je v uherském trestním
zákoně (čl. zák. XL. z roku 1879)
stanoven trest uzamčení, nejvyšší
hranice jeho pak činí dva měsíce.
Má-li tedy trest vězení do této výše
býti vykonán v oblasti trestního práva
uherského, nebo má-li býti stanoven trest
soudem, užívajícím jinak trestního
práva uherského (delegace), je vhodno užíti
trestu uzamčení. Ovšem ale nezdá se
vhodným, aby trest tento byl vykonáván u
úřadu veřejné správy, poněvadž
soudní tresty vězení, ať stanovené
již v rakouském trestním právu nebo
v zákonech republiky Československé, neukládají
se pro takové delikty s rázem přestupků
správních, pro jaké je namnoze v uherském
trestním právu stanoven trest uzamčení.
Jinak podstatného rozdílu ve výkonu trestu
vězení podle rakouského trestního
práva a podle uherského trestního práva
není.
Tuhé vězení jest uherskému trestnímu
zákonu neznámo. I podle rakouského trestního
práva rozdíl ve výkonu trestu toho od vězení
jednoduchého téměř úplně
zmizel. Při jednoduchém vězení mohou
se věznění sami stravovati, což je při
trestu tuhého vězení vyloučeno. Podle
§ 41 zák. čl. V. z roku 1878 může
soud odsouzeného k trestu vězení sprostiti
práce a svoliti k tomu, aby se stravoval na vlastní
náklady. Je tedy vhodno trest vězení s tímto
ulehčením postaviti na roveň vězení
podle rakouského trestního zákona, při
čemž zachovává se i sproštění
od práce, kdežto vězení bez úlev
postaviti na roveň vězení tuhému.
Větší praktický význam rozdílu
toho spočívá v tom, že nelze trest tuhého
vězení zaměniti za trest peněžitý,
kdežto podle uherského trestního práva
mohlo by na místě trestu vězení za
podmínek § 92 uherského trestního zákona
býti nalezeno na trest peněžitý. Proto
je při výkonu trestu tuhého vězení
v oblastí trestního práva uherského
možnost přeměny takové vyloučena.
Trest žaláře podle rakouského trestního
práva odpovídá celkem trestu žaláře
podle trestního práva uherského. Uherský
trestní zákon je v tom směru jen potud mírnějším,
že tomu, kdo jest odsouzen k trestu žaláře,
ponechává se možnost výběru práce
a nemusí pracovati mimo budovu. Rozdíl mezi těžkým
žalářem a jednoduchým žalářem
podle rakouského trestního práva je redukován
od vydání zákona z 15. listopadu 1867, na
minimum: při těžkém musí být
uloženo zostření a styk s osobami cizími
je značně omezen.
Ale uherské trestní právo ukládá
trest vězení i na takové delikty, kde by
podle rakouského trestního zákona bylo uložiti
žalář, ovšem vězení ne jen
do doby jednoho roku, jako podle rakouského trestního
zákona, nýbrž až do pěti let. Lze
tedy právem trest vězení více než
jednoletého srovnati s trestem žaláře,
jenž téměř se neliší od
vězení tuhého podle rakouského práva.
Je-li pak žalář podle rakouského trestního
práva uložen na dobu delší dvou let, jedná
se jistě o tak těžký trest, že
má nastoupiti podle uherského práva nejpřísnější
druh trestu, a to jest trest káznice. Trest tento byl v
trestním zákoně uherském stanoven
nejen na delikty obecně nebezpečné, nýbrž
i na mnohé delikty politické, jak je na př.
vidno z ustanovení o trestání velezrady,
vzpoury a pod.
Na některé delikty rázu politického
lehčího druhu je stanoven v uherském trestním
právu trest vězení státního.
Pro výkon tohoto trestu jsou na území mimoslovenském
podle prováděcího nařízení
ze dne 17. ledna 1920, č. 38 sb. z. a n. určeny
trestnice pro muže v Plzni a trestnice pro ženy v Řepích
a má býti trest tento vykonán právě
tak jako u soudů, působících v oblasti
trestního práva uherského. Dokonce jde se
ještě dále, že všechna jiná
ulehčení platná podle ustanovení pro
soudy mimo oblast trestního práva uherského
pro výkon trestů na delikventech politických
mají platit i při výkonu trestů státního
vězení.
Zostření, uložená podle rakouského
trestního zákona, je nezbytno nechati platit i při
výkonu trestu v oblasti trestního práva uherského,
poněvadž nehledíc k tomu, že někde
je zákon výslovně nařizuje, mnohdy
se jimi nahrazuje větší délka trestu
(§ 55 a 260 b) tr. z. rak.).
Na druhé straně zase mají ovšem zůstati
ty výhody, jež se pojí k výkonu trestů
v samovazbě podle rakouského práva, zvláště
pokud jde o zkrácení doby trestu. Bližší
obsah těch ustanovení jak pro výkon, zostření
tak pro započítávání samovazby
uvésti ve známost i pro oblast trestního
práva uherského je zajisté lépe ponechati
do prováděcího nařízení,
nežli pojímati je do zákona.
Formální návrh: Osnova tato
budiž přikázána výboru právnímu
a dána mu lhůta vzhledem na pilnost věci
do 48 hodin k vyjádření
se.