Vládě se ukládá, aby ve smyslu zákona
ze dne 7. října 1919, jakož i ve smyslu zákona
právě projednávaného (novely zákona
Brodeckého) provedla též zařadění
třídních poštovních úředníků
(nyní dopravních úředníků
poštovních skupina D) do jednotlivých hodnostních
tříd platových podle služebních
let a to podle pravidel platných pro příslušníky
bývalé finanční stráže,
nyní úředníků důchodkové
kontroly, do statusu státních úředníků.
V měsíci dubnu 1919 podali poslanci Vojta, Buříval,
Brodecký a Lukavský návrh na úpravu
hmotných poměrů třídních
poštovních úředníků.
V návrhu mezi jiným žádáno, by
třídní poštovní úředníci
zařaděni do statusu státních úředníkův
a zařadění toto do jednotlivých platových
hodnostních tříd, by provedeno bylo podle
služebních let. Státně-zřízenecký
výbor návrh projednal a jednomyslně přijal.
Když však tento octl se již na denním pořadu
Národního shromáždění,
tu pod nátlakem tehdejšího ministra Dra. Rašína
byl vzat z denního pořádku a to z důvodu,
že v návrhu tom žádáno zařadění
třídních poštovních úředníků
podle skutečných služebních let. Nyní
však v zákoně o úřednictvu finanční
stráže béře vláda
za základ práva tato
služební léta. Vláda pak
podala svůj návrh, v němž stanovila
zařadění třídního poštovního
úřednictva nikoli podle služebních let,
nýbrž na základě tehdejších
platů.
Aby bylo jasno v jaké nevýhodě bylo v tomto
případě bývalé třídní
úřednictvo poštovní oproti úřednictvu
finanční stráže, uvádějí
se tyto příklady:
1. Poštmistr Matěj Zoufalík, Vyšší Brod, slouží 46 let a byl zaraděn do IX. hodnostní třídy, 3. stupnice platové, potřeboval tudíž k dosažení IX. hodnostní třídy 40 let služby.
2. Poštmistr Frant. Nájemník, Horní Ročov, slouží 33 léta a byl zařaděn do IX. hodnostní třídy, 2. stupně, potřeboval tudíž k dosažení IX. hodnostní třídy 30 let služby.
3. Poštmistr Václav Hocký, Mseč, slouží 20 roků a byl zařaděn do X. hodnostní třídy, 3. stupnice - potřeboval tudíž pro dosažení X. hodnotní třídy 14 roků.
4. Poštovní expedientka Julie Slabá, Kařezy,
slouží 14 roků 6 měsíců
a byla zařaděna do X. hodnostní třídy
1. stupně, potřebovala tudíž pro dosažení
X. hodnostní třídy 14 1/2 roku služby.
Z uvedených příkladů jest vidno, jak
nepoměrně nepříznivěji bylo
naloženo s bývalým třídním
poštovním úřednictvem.
Navrhované příznivější
zařadění podle zásad o zařadění
úředníků finanční stráže
§ 9 příchodných ustanovení bod
1, odstavec 2, 3 a poslední má se
prováděti pouze u těch
jednotlivců ze řad dopravních
poštovních úředníků
skupiny D, kteří provedením
zákona ze dne 10. dubna
1919 o převzetí poštmistrův
atd. byli při svém zařadění
proti příslušníkům
finanční stráže v
nevýhodě.
Poněvadž poštovní dopravní úřednictvo
skupiny D koná vysoce zodpovědnou službu dopravní
a pokladní a vykazuje tutéž povšechnou
kvalifikaci co úřednictvo důchodkové
kontroly, není dovoleno už z ohledů prosté
spravedlnosti, aby cítilo se odstrkováno, a je nutno
vybaviti je materielně tak, jako činí se
právě úřednictvu finanční
stráže.
Z těchto důvodů dovoluje si výbor
státně zřízenecký slavnému
Národnímu shromáždění
výše uvedenou resoluci k laskavému schválení
vřele doporučiti.