Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pokud není již zvláštními zákony
tak stanoveno, přísluší od doby účinnosti
tohoto zákona státní správě
vrchní dozor na všechny veřejné ústavy
léčebné a humanitní a soukromé
ústavy s právem veřejností, k jejichž
řízení je třeba lékařského
vedení nebo spolupůsobení, a to po stránce
lékařské, správní i hospodářské.
Sem patří nemocnice, ústavy pro choromyslné,
porodnice a nalezince.
Nařízením vlády bude určeno,
které další ústavy léčebné
a humanitní, zvláště pak takové,
jež mají doplniti všeobecnou péči
zdravotně-sociální, mají sem podle
povahy věci a účelu ústavu náležeti.
Nařízením vlády bude dále stanoveno,
jakým způsobem a kterými úřady
má býti dohled tento vykonáván.
V poslední instanci příslušno jest ministerstvo
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy ve shodě se zúčastněnými
ministerstvy.
Dokud nebudou právní poměry ústavů
léčebných a humanitních (§ 1)
upraveny jednotně zvláštním zákonem,
mohou býti, vyžadují-li toho svrchovaně
důležité zájmy státní,
vládním nařízením některé
veřejné ústavy léčebné
a humanitní, nebo soukromé ústavy se svolením
vlastníka, prohlášeny za ústavy státní
a převzaty do správy ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy.
Nabytých práv zaměstnanců ústavů,
jež budou převzaty do správy státní,
bude podle obdoby §u 10 zákona o župních
úřadech šetřeno, pokud tato práva
se zakládají na úpravách provedených
a schválených podle platných právních
ustanovení.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení
a pověřuje se provedením jeho ministr veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy ve
shodě se zúčastěnými ministry.
Snahy unifikovati právní poměry ústavů
léčebných a humanitních v republice
Československé na jednotném a pevném
základě organisačním, přiměly
ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy, že vypracovalo a předložilo ministerské
radě ke schválení osnovu zákona, jež
vyhovovala výše zmíněným intencím,
a ve 40 paragrafech řešila jednotným směrem
právní poměry ústavů léčebných
a humanitních v souhlasu se zákonem o zřízení
župních a okresních úřadů.
Zákon tento dělil břemena související
se zřizováním a udržováním
ústavů léčebných a humanitních
na dva činitele a to stát a župy, ponechávaje
jinak volné a obsáhlé pole dobročinností
soukromé.
Vzhledem k dalekosáhlým důsledkům,
které podle mínění ministerské
rady tento zákon by měl v oboru správy veřejné,
a zvláště vzhledem k úzké spojitosti
zákona tohoto jakožto zákona organisačního
se zřízením župním a s úpravou
finančních poměrů žup nemohla
se ministerská rada rozhodnouti, aby tento zákon
již v přítomné době předložila
k ústavnímu projednávání a
odložila jednání o něm na dobu pozdější.
Přes to však vláda uznávajíc
nynější poměry v ústavním
zdravotnictví za nejvýš komplikované,
rozhodla se, aby Národnímu shromáždění
k ústavnímu projednání předložen
byl aspoň zákon, jímž by se poměry
ústavů léčebných a humanitních
upravily provisorně.
Zákon, jehož osnova jest předložena, neodstraňuje
prozatím různý právní stav
v jednotlivých součástech republiky Československé,
pokud jde o ústavy léčebné a humanitní.
K tomu dlužno uvésti, že pokud se týče
všeobecných veřejných nemocnic, platí
dosud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku všeobecně
staré normativní výnosy býv. ministerstva
vnitra z 6. března 1855, č. 6382 (v Čechách
vyhlášen v zemském zákoníku 1857
IL odd. č. 5) o vymáhání výloh
léčebných pro všeobecné nemocnice
a dále výnos min. ze dne 4. prosince 1856, č.
26641 o podmínkách udělení práva
veřejností.
V Čechách mimo to byl vydán zemský
zákon ze dne 5. března 1888, č. 19 z. z.
o úpravě veřejnoprávních poměrů
všeob. veř. nemocnic v Čechách, jenž
v zásadě převzal jednotlivá ustanovení
min. nařízení z r. 1856.
Na Moravě a ve Slezsku nedošlo k vydání
zvláštních zákonů o úpravě
právních poměrů všeob. veř.
nemocnic a až na málo významná ustanovení
zákona moravského ze dne 27. prosince 1909, č.
98 z. z. (§ 30) a slezského zákona z 26. června
1914, č. 26 z. z. (§ 65) - dosud nenabyl účinnosti
- není v tom směru jiných předpisů
než zmíněné již normativní
výnosy ministerské resp. ustanovení jednotlivých
stanov všeobecných veř. nemocnic.
Za to na Slovensku a samozřejmě i v Karpatské
Rusi jsou již poměry upraveny jednotně a se
stanoviska rozhodující státní správy.
Poměry ústavů léčebných
upravuje zákon čl. XIV. z r. 1876 a norm. výnosy
byv. uh. ministerstva vnitra z r. 1902 (č. 35.000) a 1907
(č. 140.000) velice podrobně, při čemž
jest vyhrazen na správu nemocnic a ústavů
humanitních vůbec značný vliv centrálnímu
úřadu státnímu, jenž také
hradí značnou měrou výdaje těchto
ústavů (zákon čl. XXI. z r. 1898 o
úhradě léčebných výloh
veřejným ústavům).
Mimo to jsou na Slovensku 3 velké státní
nemocnice (Bratislava, Košice, Žilina), jež samozřejmě
jsou v neobmezené. správě státní.
Pokud jde o ústavy pro choromyslné, porodnice a
nalezince, jde v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku vesměs o ústavy zemské, a mají
tudíž zemské autonomní správy
vesměs ingerenci na správu těchto ústavů.
Právní poměry těchto ústavů
byly upraveny v dřívějším Rakousku
minist. nařízením ze 14. května 1874,
čís. 71 ř. z. a z 4. července 1878,
čís. 87 ř. z., dále řadou normativních
předpisů zemských správ resp. usnesení
sněmovních.
Říšským zákonodárstvím
v býv. Rakousku upravena byla při všech těchto
ústavech toliko otázka náhrady výloh
léčebných, a to pokud se týče
ústavů pro choromyslné a porodnic zákonem
z 17. února 1864, č. 22 ř. z., a pokud se
týče nalezinců zákonem z 29. února
1868, č. 15 ř. z. ve smyslu povinnosti zemských
fondů k úhradě nedobytných výloh
ošetřovacích.
Dále dlužno se zmíniti o čís.
nař. z 28. června 1916, čís. 20 ř.
z. o zbavení svéprávnosti.
Mimo to zákon z 1. května 1869, čís.
56 ř. z. stanoví tříletou lhůtu
veřejným ústavům léčebným
pro naúčtování nedobytného
léčebného zemským fondům.
Ohledně Slovenska dlužno poukázati na zákon
čl. XIV. z r. 1876 a zák. čl. XXI. z r. 1898.
Tento separatismus v správních normách upravujících
poměry ústavů léčebných
a humanitních není ovšem v zákoně,
jehož osnova se předkládá, obsažen,
a ponechána jest tato úloha pracím pozdějším.
Přes to však zákon již vyhrazuje státní
správě vrchní dozor nade všemi ústavy
léčebnými a humanitními, jež
jsou v §u 1 vypočteny, a to nejen po stránce
lékařské, nýbrž i správní
a hospodářské.
Textaci tohoto paragrafu dlužno vysvětliti vývojem
historickým a výkladem zákona z 30. dubna
1870, čís. 68 ř. z., jenž vyhrazuje
nejvyšší dohled k veškerému zdravotnictví
správě státní (§ 1) a v §u
2 vrchní dozor správě státní
nad nemocnicemi, ústavy pro choromyslné atd., kteréžto
ustanovení vykládáno bylo v omezeném
směru, totiž jako právo dohledu na lékařskou
činnost ústavů. Avšak v tomto omezeném
smyslu jest výkon práva státní správě
příslušejícího již dávno
ilusorním, neboť lékařská činnost
ústavu souvisí tak těsně s činností
správní a zasahuje tak závažně
do sféry hospodářské, že nelze
tu činiti rozdílu.
Pro Slovensko a Karpatskou Rus není třeba stanoviti
zvláštních opatření, naproti
tomu pro Čechy, Moravu a Slezsko dlužno zákonem
pojem vrchního dozoru přesně vymeziti a to
zvláště vzhledem k §u 14 zákona
českého ze dne 5. března 1888, čís.
19 z. z.
Samozřejmě vrchní tento dozor bude vykonáván
za šetření dosavadní sféry autonomní,
při čemž však dlužno uvésti,
že vzhledem k údělům, jež stát
poskytuje jednotlivým zemským fondům, jimž
dosud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku s
největší části přísluší
hraditi výlohy související s režií
ústavů léčebných a humanitních,
musí také státní správa míti
vliv, aby aspoň nepřímo vrchním dozorem
a kontrolou mohla se přesvědčiti o způsobu
hospodaření ústavního.
Mimo to poukazuje se na návrh člena Národního
shromáždění Václava Johanise
a. soudruhů na úpravu finančních poměrů
všeob. veř. nemocnic, jenž přijat a upraven
byl se souhlasem zástupců ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy a
ministerstva financí ve výboru rozpočtovém
a v sociálně politickém výboru v následujícím
smyslu: »Vládě se ukládá, by
podle vzoru sanace pražské všeob. nemocnice (cís.
nař. z 1. března 1917, č. 14 ř. z.
a nař. min. vnitra a financí z 30. března
1918, čís. 124 ř. z.) předložila
co nejdříve osnovu zákona, jímž
se zavádí pro celé území Československé
republiky zdravotní přirážka k určitým
přímým daním v přiměřené
výši. Výnos této dávky tvořiti
má zvláštní dotaci, spravovanou ministerstvem
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy spolu s ministerstvem financí, jež
rozdělena bude po slyšení příslušných
zemských správních výborů mezi
všechny veřejné nemocnice Československé
republiky podle počtu ošetřovacích dnů.
V osnově zákona budiž vytčena povinnost
státního fondu na vrub této dotace poskytovati
zálohy jednotlivým všeobecným nemocnicím
podle poměru, jaké části na ně
připadají.«
I z toho důvodu tudíž - neboť není
pochyby, že zákon dotčený, bude-li návrh,
o nějž jde, v Národním shromáždění
přijat, bude co nejdříve předložen
- dlužno státní správě, jež
bude částečně dotovati fondy ústavní,
vyhraditi aspoň vrchní dohled na hospodářství
těchto ústavů.
Dále poukazuje se na resoluci přijatou v 112. schůzi
Národního shromáždění
dne 29. ledna 1920, v níž se ministerstvu veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy ukládá,
aby výstavbě nových nemocnic a zařízení
vnitřnímu nových i starých nemocnic,
zvláště kde jde o nemocnice v uzlu železniční
sítě, věnovalo veškerou podporu a zajistilo
si v příštích rozpočtech k tomu
cíli potřebné částky.
Rovněž poukazuje se na další resoluci
z téhož dne, jíž se ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy vybízí,
aby organisovalo účelné administrativní
vedení státních nemocnic slovenských,
hledíc při tom upraviti jednotně právní
základ k tomu vzhledem k různostem na Slovensku
a v ostatních částech republiky.
Účelu, jež mají jak návrh posl.
Johanise tak obě resoluce na mysli, dá se vyhověti
toliko tím, že ústavnictví v republice
Československé musí býti upraveno
účelně s hledisek celostátních,
a že musí býti paralysovány různé
lokální zájmy a sféry, které
často některé autonomní korporace
při správě ústavní mají
na mysli, a kteréžto lokální zájmy
nejvíce pak staví se v cestu, když jde o radikální
a cílevědomé potírání
epidemií.
Pokud jde o ustanovení §u 4, může se jednati
jenom o svrchovaně důležité zájmy
státní, kdy musí stát zakročiti,
aby tyto zájmy neutrpěly nedozírných
škod.
V té příčině s poukazuje na
návrh členů Národního shromáždění
Jaromíra Špačka a soudruhů (tisk
1266), aby byla zřízena veliká státní
veřejná nemocnice pro Velkou Ostravu a okolí,
při čemž se zdůrazňuje, že
zvláště v nynější epidemii
neštovicové na Těšínsku byly živě
pociťovány nedostatky nynějšího
právního uspořádání
nemocnic na Ostravsku, kteréžto nedostatky jen s největším
úsilím byly zmírněny a dosud nejsou
odstraněny.
Podobně jest tomu ohledně nemocnic Velké
Prahy, resp. nemocnic některých na Slovensku a Karpatské
Rusi, zvláště Lučenci a Munkáči,
kdež svrchovaně důležité. zájmy
státní nutně vyžadují zákroku
státního.
Ostatně se podotýká, ze pro letošní
rok jest již ba podobné zákroky státní
pamatováno, neboť v rozpočtu ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy v
kap. XXIII. tit. 1, § 4, pol. 10. vloženo jest na »podpory
na výstavbu nemocnic a převzetí pražské
všeob. nemocnice státem 4,000.000 Kč a v rozpočtu
ministerstva veřejných prací na rok 1920
kap. XX. tit. 13, § 14, pro Slovensko na stavbu nemocnic
atd. (pro účely zdravotnictví a tělesné
výchovy) 6,000.000 Kč.
Jest tudíž rozpočtově na úkoly,
jež má § 4 zákona na mysli, prozatím
plně pamatováno.
Ke konci se opětně podotýká, že
povaha zákona, o nějž jde, je provisorní,
že vláda přijde svého času se
zákonem definitivním, jemuž bude vyhovovati
struktuře nové ústavy a bude založen
na principu úkolů nového moderního
státu ve veřejném zdravotnictví.
Provisorní zákon, jenž se předkládá,
v zásadě nemění ničeho na sféře
právní moci dosavadních činitelů,
dává však přes to státní
správě možnost, aby ingerenčně
a autoritativně vystoupila jakožto faktor vedoucí
a jakožto činitel, jenž na mysli má vždy
jen zájmy celostátní.
Po stránce formální se navrhuje, aby
osnova přikázána byla výboru sociálně-politickému
a výboru ústavnímu ku podání
zprávy ve lhůtě 5
denní.