Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Působnost, která v městech s regulovaným magistrátem na Slovensku podle uherských zákonů, nařízení a městských statutů náleží
1. měšťanostovi,
2. městskému policejnímu kapitánovi,
3. magistrátním radům,
4. hlavnímu notáři,
5. hlavnímu fiskálovi,
6. přísedícím a notářům
sirotčí stolice, bude ode dne, který bude
určen nařízením, obstarávána
pouze státními úředníky, ustanovenými
podle tohoto zákona (státními úředníky
při městech. s regulovaným magistrátem).
Pokud v tomto zákoně mluví se o státních
úřednících, vyrozumívají
se tím státní úředníci
při městech s regulovaným magistrátem.
Státní úředníci tito podrobeni
jsou zákonu ze dne 25. ledna 1914, čís. 15
ř. z. o služebním poměru státních
úředníkův a státního
služebnictva (služební pragmatice) a nařízením
k němu vydaným, jakož i všem zákonům
a ustanovením, kterými jsou v ostatních částech
republiky Československé upraveny služební
a zaopatřovací požitky státních
úředníků.
Státní úředníci musí
míti způsobilost ke konceptní službě
v politické správě. Po dobu prvých
pěti let účinnosti tohoto zákona mohou
se svolením ministra vnitra být ustanoveni státními
úředníky také, kdož nemají
této způsobilostí.
Počet systemisovaných míst státních
úředníků určí ministr
vnitra.
Úředníci měst s regulovaným
magistrátem, kteří v den, kdy zákon
nabude účinností, skutečně
vykonávají službu, označenou v §u
1, a to i ti, kteří byli na své dosavadní
místo prozatímní ustanoveni nebo v dosavadním
svém úřadě prozatímně
potvrzení ministrem s plnou mocí pro správu
Slovenska nebo župany, jsou povinni podati do 60 dnů
ode dne, kdy zákon nabude účinnosti, u ministra
s plnou mocí pro správu Slovenska žádost
za přijetí do státní služby.
Ministr vnitra může pro mimořádné
poměry tuto lhůtu i různě stanoviti
pro jednotlivá města s regulovaným magistrátem.
Jestliže tito úředníci nepodají
do stanovené lhůty žádosti za přijetí
do státní služby, má se za to, že
se uplynutím lhůty dobrovolně bez jakýchkoli
nároků vzdávají místa dosud
zastávaného.
Úředníci měst s regulovaným
magistrátem (§ 1), kteří byli ustanoveni
podle uherských zákonů, nařízení
a městských statutů před 28. říjnem
1918 a podali sice včas žádost za přijetí
(§ 5), avšak nebyli přijatí, budou dání
na odpočinek a budou jím poskytnuty zaopatřovací
požitky, pokud by na ně měli nárok podle
platných uherských zákonů, nařízení
a městských statutů.
Bylo-li by však prokázáno, že úředníci
tito, když byli již na svých místech úřady
republiky Československé třebas prozatímně
ustanoveni nebo potvrzeni, dopustili se jednání,
namířených proti státu Československému,
budou bez jakýchkoli nároků propuštěni,
při čemž jest vyhrazeno trestně je stíhati.
Magistrát skládá se výhradně
ze státních úředníků
(§ 1).
Státní úředníci, kteří
obstarávají výhradně působnost
přísedících a notářů
sirotčí stolice (§ 1, čís. 6),
nejsou členy magistrátu.
Předsedou magistrátu jest měšťanosta,
jenž má právo přivzíti k jednotlivým
schůzím magistrátu podle potřeby i
jednotlivé úředníky městské
(§ 13); tito úředníci mají pak
v dotčené schůzi magistrátu hlas poradní.
V městech s regulovaným magistrátem bude
ode dne, jenž bude určen nařízením,
působnost, která podle uherských zákonů
nařízení a městských statutů
náleží obecnímu představenstvu
nebo magistrátu (§ 63 uherského zákona
čl. XXII, 1886), obstarávati výhradně
magistrát složený podle tohoto zákona
(§ 9).
Týmž dnem zastaví v těchto městech
dosavadní obecní představenstva a magistráty
(§ 63 uherského zákona čl. XXII, 1886)
svoji činnost.
Měšťanosta má právo i povinnost
zastaviti výkon usnesení valného shromáždění
obecního zastupitelstva (§ 55 a násl. uherského
zák. čl. XXII, 1886) anebo magistrátu (§
9), jestliže podle jeho mínění usnesením
porušen byl zákon, překročena působnost
aneb ohroženo blaho obce. Zároveň jest povinen
vyžádati si rozhodnutí župana o tom, zda
usnesení má býti vykonáno čili
nic.
Měšťanostu zastupuje hodnostní třídou
nejvyšší konceptní státní
úředník ustanovený při dotčeném
městě. Kdo zastupuje ostatní státní
úředníky, určí měšťanosta,
trvale nebo od případu k případu.
Města s regulovaným magistrátem jsou povinna
přispívati k částečné
úhradě nákladů, jež vzcházejí
státu podle tohoto zákona.
Příspěvek měst stanoví se podle
poměru, v jakém jest činnost, kterou orgány
uvedené v § 1 obstarávají v oboru správy
vnitřních věcí města, k činnosti,
kterou tyto orgány obstarávají v oboru správy
politické.
Bližší ustanovení budou vydány
nařízením.
Úředníky a zřízence měst
s regulovaným magistrátem mimo úředníky,
vytčené v § 1 jmenuje měšťanosta
k návrhu obecního zastupitelstva. Týmž
způsobem určí měšťanosta
počet systemisovaných míst úředníkův
a zřízenců města.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
upravila služební a zaopatřovací požitky
úředníkův a zřízenců
těchto měst podle zásad, platných
pro úpravu služebních a zaopatřovacích
požitků státních úředníků
a státního služebnictva v ostatních
částech republiky Československé.
Úředníci a zřízenci měst
s regulovaným magistrátem, kteří v
den, kdy zákon nabude účinnosti, jsou již
při městech ustanoveni podle uherských zákonů,
nařízení a městských statutů,
musí býti ve svém úřadě
potvrzeni ministrem vnitra; dokud nebyli potvrzeni, nemohou svých
úřadů nastoupiti neb vykonávati. Stran
potvrzování těchto úředníků
a zřízenců sluší postupovati
podle obdoby ustanovení §§ů 5 až
7.
Města s regulovaným magistrátem jsou povinna
uvésti své statuty v soulad s ustanoveními
tohoto zákona ve lhůtě, kterou určí
ministr vnitra.
Ministr vnitra může výkon práv, jež
mu příslušejí podle tohoto zákona,
svěřiti ministru s plnou mocí pro správu
Slovenska.
Vláda se zmocňuje, by působnost tohoto zákona
rozšířila nařízením zcela
nebo z čísti na území Podkarpatské
Rusi.
Zákon tento nabude účinnosti zároveň
se zákonem o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku.
Provede jej ministr vnitra, ministr pro sjednocení zákonodárství
a organisace správy a ministr s plnou mocí pro správu
Slovenska.
Okolnost, že jest v zájmu celostátním,
aby správa veřejná byla na Slovensku s největším
urychlením postavena na spolehlivý základ,
vede vládu k tomu, aby zreformovala vnitřní
politickou správu na Slovensku prozatímně
alespoň v určitých směrech, ještě
dříve nežli bude uskutečněna
dalekosáhlá reorganisace správy vnitřní
v celém území republiky Československé.
Touto prozatímní úpravou nemá ovšem
býti předbíháno chystané reorganisaci
správy.
Vycházejíc z těchto úvah předložila
vláda Národnímu shromáždění
návrh zákona o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku (tisk 1826), jímž
má býti postátněna politická
správa župní. Dalším krokem v tomto
směru jest vládní návrh zákona
o obecních a obvodních notářích
na Slovensku, jenž postátňuje tuto instituci.
Předmětná osnova upravuje pak prozatímně
správu měst s regulovaným magistrátem.
Vysvětlivkám k předmětné osnově
dlužno předeslati stručný přehled
dosavadní úpravy.
1. Města s regulovaným magistrátem na Slovensku
(celkový jich počet na území Slovenska
činí 30) zaujímají u srovnání
s ostatními druhy obcí (velké obce a malé
obce) postavení zvláštní (§§
1 a 63 uher. zák. čl. XXII, 1886).
Tato města jsou vyňata z úředního
obvodu hlavního slúžného (§ 67
zák. čl, XXII, 1886) a jsou podrobena co do dohledu,
jenž nad obcemi vykonávají župy (komitáty),
přímo místožupanovi, nikoliv hlavnímu
slúžnému (§ 31 zák. čl.
XXII, 1886).
2. Orgány měst s regulovaným magistrátem
jsou:
a) Obecní zastupitelstvo (obecní representace - § 32 a násl. zák. čl. XXII, 1886), jež jedná ve valném shromáždění předsedou valného shromáždění jest měšťanosta (§ 55 téhož zák.). Ve valném shromáždění obecního zastupitelstva mají hlasovací právo také určití městští úředníci a to: měšťanosta, policejní kapitán, magistrátní radové, notáři, fiskálové, přísedící sirotčí stolice, pokladník, účetní, lékař, inženýr a lesní úředník (§§ 57 a 58 téhož zák.).
b) Obecní představenstvo (§ 62 a násl. téhož zák.) tvoří tito městští úředníci: měšťanosta, policejní kapitán, magistrátní radové, hlavní notář, notáři, hlavní fiskál, fiskálové, přísedící sirotčí stolice, pokladník, účetní kontrolor, otec sirotčí, archivář, lékař, inženýr a lesní úředníci a podle potřeby místních poměrů další systemisovaní úředníci (§ 63, odst. 2, věta 1. téhož zákona).
c) Magistrát (§ 63, odst. 2, věta 2. téhož zákona) skládá se rovněž z městských úředníků, a to: měšťanosty, policejního kapitána, magistrátních radů (podle ustanovení § 26 zák. čl. LVIII, 1912, musí býti při každém městě s regulovaným magistrátem systemisována alespoň dvě místa magistrátních radů), hlavního notáře, hlavního fiskála a lékaře.
d) Měšťanosta, jenž jest městským úředníkem, jest předsedou valného shromáždění obecního zastupitelstva, obecního představenstva i magistrátu (§.§ 55 a 63 téhož zákona).
e) Z ostatních úředníků městských
má zvláštní úřední
postavení městský policejní kapitán,
jenž v určitých věcech jest orgánem
rozhodujícím (instancí).
3. Města s regulovaným magistrátem obstarávají
působnost dvojího druhu:
a) jednak spravují své vnitřní záležitosti jako ostatní obce,
b) jednak náleží jim obstarávání
agendy politické správy (sprostředkování
správy státní) v témž rozsahu,
jako hlavnímu slúžnému v okresech (srv.
§§ 21, 22 a 23 zák. čl. XXII, 1886, dále
předpisy specielních zákonů a městských
statutů).
Uvedenou působnost obstarávají pak jednotlivé
orgány měst s regulovaným magistrátem
takto:
aa) Obecní zastupitelstvo jest orgánem usnášejícím ve věcech vnitřní správy města (zejména též správy majetkové a hospodářské - §§ 32-62 XXII, 1886).
bb) Obecní představenstvo (§ 62 zák. čl. XXII, 1886) vykonává nařízení vyšších správních úřadů a usnesení obecního zastupitelstva a obstarává všechny agendy, jež zákon, nebo nařízení vyšších úřadů svěřují obcím, pokud agendy ty nejsou přikázány valné hromadě obecního zastupitelstva nebo působností jednotlivých orgánů (na př. měšťanosty, policejního kapitána neb magistrátu).
dd) Agendy politické správy, které v okrese
obstarává hlavní slúžný,
obstarávají v městech s regulovaným
magistrátem buď měšťanosta (na příklad
ve věcech zdravotních zák. čl. XIV,
1876 a vodních zák. čl. XXIII, 1885), nebo
magistrát jako kolegiální sbor (na příklad
ve věcech živnostenských zák. čl.
XVII, 1884, vojenských finančních podle specielních
zákonů), nebo městský policejní
kapitán) zejména ve věcech trestních,
policejních přestupků (zák. čl.
XX, 1901, nař. min. vnitra č. 65.000 ex 1909).
Tyto orgány fungují ve věcech jim přikázaných
jako instance (to jest orgány rozhodující),
z jichž rozhodnutí jde odvolání k místožupanovi
resp. k správnímu výboru župnímu.
Působnost jednotlivých ostatních členů
magistrátu jest ve věcech správy obecní,
pokud se týče politické, stanovena většinou
městskými statuty.
Shora stala se již zmínka o význačnějších
městských úřednících,
kteří jsou členy obecního představenstva
neb magistrátu. Měšťanosta jest, jak shora
uvedeno, úředníkem městským.
Kromě uvedených již úředníků
mají města ještě řadu dalších
úředníků, kteří obstarávají
zejména hospodářskou správu měst,
na př. správu financí městských
(v městech jsou zřízeny zvláštní
městské berní úřady), správu
nemocnic a jiných ústavů humanitních,
správu lesů a jiných podniků městských
a pod.
Všeobecně sluší o městských
úřednících uvésti:
a) Jsou voleni, a to zpravidla na dobu 6 let (§ 69 zák. čl. XXII, 1886), výjimkou na doživotí (notáři a lékaři, pomocný a manipulační personál); městský policejní hejtman jest jmenován doživotně vrchním županem (§ 70 téhož zák.).
b) Pro úřednická místa vyhledává se odborná kvalifikace (§ 74 zák. čl. XXII; 1886, pro úřad měšťanosty, policejního kapitána, fiskála, notáře, magistrátních radů vyžaduje se kvalifikace právnická (zák. čl. 1, 1883, XX, 1900. §§ 22 a 23 zák. čl. LVIII, 1912).
c) Služební požitky městských úředníků jsou nyní upraveny zák. č. LVII, 1912. Podle §. 14 citovaného zák. rozeznávají se, pokud jde o plat a příbytečné městských úředníků, dvě kategorie měst s regulovaným magistrátem.
aa) Města s regulovaným magistrátem s více než 10.000 obyvateli musí své úředníky obligatorně zařaditi do VII-XI platové třídy státních úředníků podle příl. C uvedeného zákona;
bb) města s regulovaným magistrátem s méně
než 10.000 obyvateli mají právo zařaditi
úředníky buď do VII. až XI. platové
třídy státních úředníků
podle příl. C nebo do VIII. až XI. platové
třídy úředníků podle
příl. D uvedeného zákona (podle finanční
zdatnosti měst). V každém případě
jsou města povinna zabezpečiti úředníkům
svým minimum platu a příbytečného,
jaké náleží státním úředníkům
dotčených platových tříd. Město
může jim však se schválením municipálního
výboru přiznati vyšší požitky,
ale nesmí je zařadit do vyšší třídy
platové (§ 14 posl. odst.). Pro jednotlivé
postupové poměry uvnitř té které
platové třídy platí ustanovení
platná pro státní úředníky;
město může se svolením municipálního
výboru upraviti postupové poměry jinak (§
16).
Úředníci mají dále nárok
na rodinné přídavky podle zák. čl.
XXXV. 1912 (§ 18 zák. čl. LVIII, 1912 a §.
11 zák. čl. IX, 1917). Po dobu mimořádných
poměrů válkou způsobených poskytovala
města svým úředníkům
válečnou výpomoc podle zák. čl.
XXII, 1915 (§ 4), podle zák. čl. XXV, 1916
(§ 4) a podle zák. čl. XV, 1917 (§ 12);
poskytla-li města skutečně svým úředníkům
takovéto výpomoci, mohl a obdržeti státní
příspěvek k úhradě dotčeného
nákladu.
Města s regulovaným magistrátem jsou povinna
zříditi pensijní fondy (§ 19, 20 zák.
čl. LVIII, 1912). Specielními předpisy vyslovena
jest reciprocita ve příčině započtení
městské služby a státní služby,
resp. municipální (§ 19 zák. čl.
LVIII, 1912. § 122 zák. čl. LXV, 1912).
Podle § 1, č. 3 vládního návrhu
o prozatímní úpravě politické
správy na Slovensku (tisk 1826) jest ministerstvo vnitra
zmocněno, aby, vyžadují-li toho veřejné
zájmy, nehledíc k platnému právu,
nařízením prohlásilo města
s regulovaným magistrátem za velké obce.
Jest přirozeno, že veřejné zájmy
budou úřady měst mluviti proto, aby tato
města nebyla přeměňována na
velké obce, ježto by takovou přeměnou
byl nejednomu městu odňat základ k jeho dalšímu
vývoji.
Jak zájem státu, tak i zájem měst
vyžaduje, aby správa jich byla prozatímně
nově organisována, zejména v těch
směrech, v nichž dosavadní úprava zmíněným
zájmům nevyhovuje.
Tato úprava má býti uskutečněna
předmětným návrhem. Tento návrh
upravuje pak v podstatě dvě otázky:
A) postátnění politické
správy, kterou dosud obstarávají města
s regulovaným magistrátem svými orgány;
B) zlepšení hmotných poměrů
oněch úředníků a zřízenců
měst s regulovaným magistrátem, kteří
i po zestátnění politické správy
v těchto městech zůstanou orgány
městskými.
Ad A). Postátnění politické správy
v městech s regulovaným magistrátem děje
se v ten způsob, že určití administrativní
úředníci těchto měst, totiž
ti, kteří obstarávají agendu
politické správy, prohlašují
se za státní úředníky. Tím
získá stát záruky, že důležité
agendy správy státní budou obstarávány
orgány, které bude míti ve své moci.
Ježto pak dosavadní úředníci
městští, kteří se nyní
prohlašují za úředníky státní,
vykonávají podle dosavadního práva
nejen správu politickou, nýbrž jsou úředně
činní namnoze také v oborech vnitřní
správy městské (zejména pokud jsou
členy obecního představenstva), bude jich
postátnění také v zájmu měst;
města získají pro obstarávání
důležitých agend svých vnitřních
záležitostí orgány, jež stát
uzná za spolehlivé činitele pro obstarávání
agend u správy.
Toto postátnění politické správy
spočívá na těchto zásadách:
1. Působnost dosavadních městských
úředníků uvedených taxative
v paragrafu 1. osnovy může býti budoucně
obstarávána výhradně státními
úředníky.
Státní úředníci budou co do
svého služebního postavení podrobeni
pravidlům platným v ostatních částech
republiky, zejména také příslušným
ustanovením platovým (§ 2 osnovy). Tímto
opatřením bude dosaženo důležitého
účele: úředníci uvedení
budiž pevně připoutáni k republice a
vzhledem k tomu, že jako státní správní
úředníci budou přesaditelní,
bude lze jimi volně disponovati v zájmu republiky.
Ustanovení § 4 osnovy dává ministru
vnitra právo systemisovati počet úřednických
míst - tím umožňuje se žádoucí
redukce počtu úřednických míst
při uvedených městech a zároveň
jest jím dána možnost získati síly
pro politickou správu u úřadů župních
a slúžnovských.
2. Osnova stanoví jako podmínku pro jmenování
státním úředníkem při
městech s regulovaným magistrátem odbornou
kvalifikaci, totiž způsobilost ke konceptní
službě v politické správě
(§ 2 osnovy). Citelný nedostatek sil takto kvalifikovaných
jest důvodem pro ustanovení § 3, odst. 2.
3. Jmenování státních úředníků
při městech s regulovaným magistrátem
provede se podle všeobecných zásad, platných
pro jmenování státních úředníků
v ostatních částech republiky. To plyne již
z § 2 osnovy - a není třeba pojímati
do osnovy specielní ustanovení o tom, kdo tyto úředníky
jmenuje.
4. Jednak nutnost získati pro zmíněnou službu
osoby znalé uherského práva, jednak žádoucí
opatrnost v příčině přejímání
dosavadních městských úředníků,
kteří z velké části jsou národnosti
maďarské, do služby státní, odůvodňují
opatření navrhovaná §§ 5 a 7 návrhu.
Tato ustanovení jsou obdobná předpisům
§§ 6 až 8 vládního návrhu
o prozatímní úpravě správy
politické na Slovensku (tisk 1826).
5. O působnosti jednotlivých orgánů, jež podle nové úpravy budou obstarávati správu v městech s regulovaným magistrátem, budiž uvedeno:
a) na působnosti obecního zastupitelstva se ničeho nemění. Vzhledem k §§ 57 a 58 zák. čl. XXII, 1886 budou ovšem také státní úředníci ustanovení podle osnovy předmětného zákona míti hlas ve valném shromážděni obecního zastupitelstva;
b) činnost dosavadního obecního představenstva a dosavadního magistrátu se zastavuje (§ 9 osnovy);
c) magistrát složený podle
ustanovení osnovy (§ 8), bude obstarávati
jak působnost dosavadního obecního
představenstva, tak i působnost
dosavadního magistrátu (§ 9 osnovy).
Při této úpravě kompetence magistrátu
budou státní úředníci - tvoříce
magistrát - kolegiálně obstarávati
kromě agend politické správy také
činnost ve věcech vnitřní správy
městské.
6. Magistrát bude se napříště
skládati toliko z úředníků
státních (§ 8 návrhu). Ustanovení
§ 8, odst. 2. osnovy má za účel: získati
pro schůze magistrátu spolupůsobení
odborných úředníků, aniž
by však magistrát stal se trvale sborem početně
příliš velikým.
7. Měšťanostovi, jenž bude nyní státním
úředníkem, přiznává
se v § 10 právo i povinnost zastaviti výkon
usnesení obecních orgánů (obecního
zastupitelstva a magistrátu). Tímto ustanovením
zavádí se pro města s regulovaným
magistrátem na Slovensku opatření, na něž
pamatují městské statuty v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku.
8. Náklad na státní úředníky
při městech s regulovaným magistrátem
ponese stát. Jak již shora uvedeno a jak také
plyne z § 9 osnovy, budou tito státní úředníci
obstarávati vedle agend politické správy
namnoze i agendy vnitřní správy městské.
Jest tudíž spravedlivo, aby města přispívala
státu k částečné úhradě
uvedených nákladů (§ 12 návrhu).
Ad B). Podle nové úpravy, již zamýšlí
provésti osnova, budou obstarávati při městech
s regulovaným magistrátem službu jednak státní
úředníci, jednak úředníci
městští. Městští
úředníci budou obstarávati vnitřní
správu městskou, zejména správu hospodářskou;
někteří z nich budou ovšem - jak tomu
jest dosud - obstarávati také agendy správy
státní, ovšem nikoliv agendy
správy politické, nýbrž
státní správy finanční; sem
budou náležeti zejména úředníci,
účetní a pokladní, kteří
při městských berních úřadech
obstarávají vybírání a zúčtování
daní státních.
Městští úředníci a zřízenci
nebudou však více voleni, jako tomu
bylo dosud. Jmenování těchto zaměstnanců
přikazuje osnova měšťanostovi, městskému
zastupitelstvu vyhražuje se toliko právo činiti
návrhy na jmenování (§. 13 osnovy).
Okolnost, že města jsou namnoze dotována značným
počtem úřednictva, odůvodňuje,
aby měšťanostovi bylo dáno právo
systemisovati příslušná místa
služební. Přebytečné úřednictvo
bude lze získati pro správu státní,
zejména pro obor státní správy finanční.
Z důvodů uvedených shora ad A 4 navrhuje
se v § 13 osnovy, aby ve příčině
potvrzování dosavadních městských
zaměstnanců použito bylo ustanovení
§§ 5 a 7.
Dosavadní platové předpisy platné
pro městské úředníky a zřízence
neodpovídají potřebám doby. Uvedení
zaměstnanci domáhají se zlepšení
svých hmotných poměrů. Těmto
oprávněným požadavkům vychází
se vstříc v § 13, odst. 2. návrhu. Jestliže
osnova navrhuje, aby zlepšení hmotných poměrů
zaměstnanců měst s regulovaným magistrátem
stalo se podle zásad platných pro úpravu
služebních a zaopatřovacích poměrů
státních zaměstnanců v ostatních
částech republiky, děje se tak z toho důvodu,
že také dosavadní úprava uvedených
poměrů zaměstnanců těchto měst
připínala se velmi úzce k platovému
systému, platnému pro zaměstnance bývalého
uherského státu.
Zmíněná úprava má býti
provedena na základě zákonného zmocnění
vládou, tedy v cestě nařízení.
Z důvodů technických není toho času
možno pojmouti příslušné předpisy
přímo do osnovy předmětného
zákona; předpisy ty předpokládají
totiž výsledky různých úředních
šetření, jež nebylo lze skončiti
v době, kdy vypracována byla předmětná
osnova, vyčkávati pak s vypracováním
této části osnovy až po skončení
uvedených úředních šetření,
znamenalo by velmi povážlivý odklad ústavního
projednávání celé osnovy, již
nutno učiniti předmětem jednání
Národního shromáždění
ještě v tomto jeho zasedání.
Podotýká se, že předložená
osnova vypracována byla v úplné shodě
s ministerstvem pro sjednocení zákonodárství
a organisace správy.
Po stránce formální navrhuje se, aby
návrh byl přikázán výboru
ústavnímu a rozpočtovému
a aby byl projednán zároveň s vládním
návrhem zákona o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku (tisk 1826) ve lhůtě
3denní.