Národní shromáždění republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
K zjednání úsporného pořádku
a nápravy ve státní správě
a státním hospodářství vůbec,
zejména též ve státních podnicích,
ústřednách a komisích, jakož
i v podnicích státem zaručených neb
podporovaných půjčkami a subvencemi zřizuje
se na dobu jednoho roku zvláštní parlamentní
komise ze členů N. S., opatřená mimořádnými
právy.
Lhůta jednoroční jest prozatímní
a může býti prodloužena.
Tato komise skládá se ze 16 členů,
volených N. S. podle zásady poměrného
zastoupení stran.
Úkolem této komise jest zkoumati a vyšetřovati
státní hospodaření s příjmy
a vydáními ve všech směrech veřejné
správy, a to jak v ministerstvech, tak i v jiných
oborech státní správy, nebo státních
podniků, též podniků státem zaručených,
nebo jimž půjčeny neb úvěrem
ponechány státní peníze, aneb poskytnuty
státní subvence, pak v ústřednách
a komisích, zejména zkoumati, dělají-li
se veškerá vydání podle rozpočtu,
zda jsou tato i jiná veškerá vydání,
třeba zákonodárně schválená,
účelnými a hospodárnými, jsou-li
pro ně potřebné doklady a jsou-li podle zákona
řádně súčtována.
Aby se dosáhlo úspor a pořádku ve
státní správě, podnicích, ústřednách
a komisích. jest úsporná a vyšetřovací
komise zmocněna zkoumati, zda věcný náklad
na zařízení a provozování jest
v náležitém poměru k úkolům
dotčeného odboru neb oddělení státní
správy, zda stav úřednictva, zřízenectva
i jiných zaměstnanců se zřetelem k
jich kvalifikaci, poctu a odměně odpovídá
potřebě dotčeného odboru, dále
zkoumati, jakým způsobem byli tito zaměstnanci
státní neb smluvní jmenováni, neb
vůbec na svá místa ustanoveni, jaké
jsou doklady jejich schopnosti a jaký je obor přikázané
jim činnosti, jakož i jaká jest jejich činnost
dosavadní.
Aby mohla splniti úkoly v předchozích paragrafech vytčené, má komise zejména právo:
1. činiti dotazy na členy vlády, kteří jsou povinni dáti bez odkladu potřebná vysvětlení podle žádosti buď ústní nebo písemná, předložiti příslušné doklady a po případě označiti ony úředníky, kteří mohou podati z vlastního názoru žádaná vysvětlení;
2. vyslýchati jako svědky všechny státní úředníky, zřízence a jiné státní zaměstnance, i smluvní. a to bez ohledu na úřední tajemství; každý takový zaměstnanec jest povinen vypovídati podle svého nejlepšího vědomí a svědomí úplnou pravdu a nesmí se úředního tajemství dovolávati; tito svědkové mohou býti na návrh komise u soudu, příslušného podle jich bydliště neb úředního sídla vzati do přísahy se všemi důsledky výpovědí svědeckých před soudem;
3. podle svého uvážení a své volby jmenovati znalce pro vyšetření a zkoumání určitých případů neb oborů, kteří rovněž mohou býti vzati do soudní přísahy;
4. dáti si předkládati veškeré
doklady o státních příjmech a vydáních,
instrukce úředníků, zřízenců
a jiných státních zaměstnanců,
smlouvy uzavřené se zaměstnanci smluvními,
vůbec veškeré písemné i jiné
pomůcky, z nichž je možno zkoumati a sledovati,
jak se hospodaří se státními penězi.
Komise bude pracovati společně s nejvyšším
kontrolním úřadem, který jest povinen
podporovati ji ve všech směrech, předložiti
všechny doklady, po př. k splnění úkolu
komise doklady vyhledávati, opatřovati, a nesmí
žádnou součinnost odepříti.
Totéž platí o kontrolních odděleních
v jednotlivých ministerstvech neb úředních
odděleních.
Komise bude podávati o postupu svých prací
pravidelné měsíční zprávy
Národnímu shromáždění,
jemuž má činiti též návrhy,
směřující k nápravě,
pak presidentu republiky a předsedovi ministerstva; dále
má však právo a v případech zvláště
nutných i povinnost, podati, kdykoliv se jí toho
vidí potřeba, mimořádnou zprávu
všem těmto státním činitelům.
Předseda Národního shromáždění
bude míti povinnost v době, kdy Národní
shromáždění nezasedá, na žádost
komise svolati schůzi Národního shromáždění
za účelem vyslechnutí a projednání
zprávy i návrhů.
Komisi přísluší právo, znovu
neb jinak upravovati věcný náklad a měniti
stav úřednictva a zřízenectva v jednotlivých
oborech, zmenšiti neb jinak upravovati počet jeho,
zavésti proti jednotlivcům disciplinární
řízení, nebo činiti i trestní
oznámení, jest však povinna v takových
případech vyslechnouti napřed bezprostřední
i vyšší představené, jakož
i ty, o něž právě jde.
Jednání komise jest důvěrné
a usnesení se dějí stejným způsobem,
jako v parlamentních výborech, avšak každý
člen komise má právo, nesouhlasí-li
se zprávou nebo návrhem většiny, podati
zvláštní zprávu nebo návrh, které
musí býti rovněž předkládány
Národnímu shromáždění,
presidentu republiky a ministerskému předsedovi.
Zprávy a návrhy komise, jednotlivých jejích
členů, mají na denním pořadu
Národního shromáždění
přednost přede všemi jinými předlohami,
jakmile za to žádá komise nebo některý
člen její.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení zákona se ukládá ministerskému
předsedovi.
V parlamentních kruzích bylo mnohokráte v
hovorech s více stran poukazováno na neutěšený
finanční stav republiky a na různé
stížnosti a kritiky, které se veřejně
pronášejí o hospodaření v jednotlivých
ministerstvech, ústřednách i jiných
ústavech, úřadech a podnicích státních.
Tyto stížnosti se množí i ve veřejnosti
mezi občanstvem a, jsouce podporovány stále
klesající valutou, rostoucími deficity rozpočtovými
a stoupajícím zadlužováním státu,
nabývají hrozivého významu pro udržení
nutného státního pořádku a
pocitu bezpečnosti státního občanstva,
znepokojovaného obavami o budoucnost samostatného
státu.
Tak se stává, že občanstvo neodpovídá
ani ochotně, ani poměrům přiměřeně
na výzvy, aby upisovalo státní půjčky
a stát následkem toho trpí i na kreditu zahraničním,
bez kterého by byl ve svém dalším rozvoji,
ne-li přímo trvání ohrožen.
Tyto neblahé poměry jsou ještě zhoršovány
stoupající drahotou a plynoucími z ní
novými mzdovými požadavky, takže celé
naše státní hospodářství
se ocitá jakoby v začarovaném kruhu, z něhož
je dlužno hledati východisko za každou cenu a
co nejrychleji.
Je na snadě, že, má-li býti nalezena
nová cesta, která by nás vyvedla z pohybu
po nakloněné ploše, musí se především
pomýšleti na skontrolování státní
správy a vyzkoumání, zda v aparátu
tomto není závad, které jsou buď příčinou
aneb aspoň podporou výše vylíčených
neblahých poměrů finančních
a hospodářských, a po jichž odstranění
je možno doufati nápravy, aneb zjištění
pravé jiné příčiny, ležící
mimo obor hospodářství a správy státní.
Takový úkol skontrolování a nápravy,
vyplývající z mimořádných
poměrů nynějších, náleží
provésti především a snad jedině
nejvyššímu orgánu naší státní
správy, totiž Národnímu shromáždění,
které ale musí k tomu zvoliti také mimořádné
prostředky a vybaviti ty, které pověří
provedením úkolu tak nesnadného a nejvýš
důležitého, přiměřenou
zvláštní mocí. Podepsaní, uvažujíce
všechny tyto důvody a majíce na zřeteli
zabezpečení rozvoje a trvání republiky,
jakož i ochránění její před
živly nesvědomitými a ziskuchtivými,
předkládají tuto osnovu zákona s návrhem,
aby přikázána byla ku projednání
ústavnímu výboru, a aby mu uloženo
bylo podati zprávu do 24. hodin.