Krádeže na železnicích, důsledek
válečných poměrův a jimi vyvolané
nouze a demoralisace, neustaly ani po státním převratu.
Správa československých státních
drah věnovala neblahému tomu zjevu hned od počátku
bdělou pozornost a zřídila ke stíhání
krádeží a zamezování jejich u
všech ředitelství státních drah
aktivní kontroly a mimo to dozorčí aktivní
kontrolu v ministerstvu železnic.
Přes to, že k organisaci aktivních kontrol
a k zacvičení vybraných sil bylo třeba
určité doby, počal se uplatňovati
vliv této instituce na pokles krádeží
znatelně již od měsíce dubna 1919.
Až do dubna 1919 nebylo spolehlivých a přesných
dat o krádežích, protože z některých
oblastí Českosl. státu nebyla činěna
hlášení o krádežích vůbec
anebo jen neúplně. Z toho důvodu lze za první
tři měsíce r. 1919 udati rozsah krádeží
železničních jen přibližně.
Statistika krádeží těch v jednotlivých
měsících roku předešlého
jeví se takto:
Leden | |||
Únor | |||
Březen | |||
Duben | |||
Květen | |||
Červen | |||
Červenec | |||
Srpen | |||
Září | |||
Říjen | |||
Listopad | |||
Prosinec | |||
Dohromady: | |||
Úhrnem |
Již z uvedených čísel je zřejmo,
že opatření ministerstva železnic proti
železničním krádežím mají
stále větší úspěch, neboť
činí krádeže za prosinec téměř
jen jednu třetinu krádeží za leden.
Úspěch je však ve skutečnosti ještě
větší, poněvadž aktivní
kontroly zachránily ze zásilek, jež byly již
hlášeny jako odcizené, včasným
zakročením a zabavením odcizených
předmětů při domovních prohlídkách
za 9 měsíců (od dubna do prosince 1919) věcí
v ceně Kč 1,760.007.-.
Částku tu nutno tudíž odpočítati
od celkové výše hlášené
škody, způsobené krádežemi, tak
že skutečné škody za rok 1919 činí
celkem 6, 877.384.- Kč.
Odpočítá-li se měsíční
průměr ceny zachráněných věcí
per Kč 195.565.- od krádeží hlášených
za prosinec, vyplývá přibližná
výše škody za tento měsíc částkou
Kč 228.624.-, tak že ve skutečnosti klesly
železniční krádeže na konci r.
1919 na méně než jednu pětinu krádeží
z prvých měsíců r. 1919. Na podkladě
přepravních příjmů československých
státních drah utváří se škoda,
způsobená krádežemi, percentuelně
takto:
|
Podle informací, získaných neúředně, jsou poměry v tomto směru na drahách našich
mnohem příznivější, než-li
ve mnohých státech sousedních, kde škody,
způsobené krádežemi na drahách,
dosahují nepoměrně větší
výše.
Ministerstvo železnic sleduje stále otázku
krádeží s největší pozorností
a za účelem stížení krádeží
na drahách rozmnožilo v poslední době
personál aktivních kontrol a vybavilo ho ještě
větší pravomocí, nežli bylo dosud.
Ke konci se podotýká, že náhrady, jež
byly v roce 1919 skutečně vyplaceny poškozeným
osobám, nedosahují shora uvedené výše
škod způsobených krádežemi, což
se vysvětluje tím, že mnozí poškozenci
neuplatnili dosud svých nároků na náhradu
škody, a dále tím, že ve mnohých
případech nebylo ještě reklamační
řízení skončeno pro spletitost případu
nebo z důvodu toho, že na přepravě zúčastněno
bylo více drah, takže nelze ještě dnes
přesně udati výše náhrady.