Spořitelny jsou samostatnými veřejnými
peněžními ústavy, které provozují
pod státním dozorem úvěrní
obchody a které přebytků svých obchodů
mohou užíti toliko k účelům všeužitečným.
Spořitelny zapisují se do obchodního rejstříku
jako firmy jednotlivecké.
Účelem spořitelen jest, aby méně
majetným vrstvám občanstva poskytovaly příležitost
drobné úspory bezpečně ukládati
a je rozmnožovati.
Název spořitelna přísluší
jedině peněžním ústavům,
vyhovujícím předpisům tohoto zákona.
Jest nepřípustno užívati označení
spořitelna ve spojitosti s jinými slovy ve firmě
nebo ve vnějším označení ústavu,
zřízeného na jiném právním
základě.
Názvu spořitelní knížka smí
býti užíváno pouze pro knížky
vydané spořitelnami, zřízenými
podle tohoto zákona.
Založení spořitelny povoluje státní
správa toliko obcím, okresům a župám.
K žádosti je připojiti osnovu spořitelních
stanov, zhotovenou podle vzorcových stanov spořitelen.
Zakladatel musí převzíti zvláštním
prohlášením ručení za veškeré
příští závazky spořitelny
a musí krýti náklady zřizovací
buď garančním fondem nebo ze svého.
Při zápisu do obchodního rejstříku
buď připojen ověřený opis prohlášení
o ručení.
Zastupitelský sbor zakladatele spořitelny systemisuje
úřednická místa, jmenuje úředníka
vedoucího a revisory účtů, a usnáší
se o návrhu na zrušení spořitelny. Bezprostřední
správu vede jednak výbor volený zastupitelským
sborem zakladatele, jednak pak ředitelství volené
ze členů výboru.
Členství spořitelního výboru
jest čestným úřadem.
Voleny mohou býti do spořitelního výboru
osoby volitelné do zastupitelstva obecního. Osoby
povolané k bezprostřední správě
(§ 6), jakož i státní právní
zástupci a úředníci spořitelny
mohou býti jen se svolením státním
současně členy správ jiných
peněžních ústavů. Členové
spořitelního výboru nesmějí
se státi dlužníky spořitelny, rovněž
musí se zdržeti jak jednání, tak i hlasování
o věcech, týkajících se jejich soukromých
zájmů.
Stanovy spořitelen musí obsahovati ustanovení
o nejmenší a nejvyšší částce,
již lze na jednu knížku vložiti, o výpovědných
lhůtách, o podmínkách zúročení,
připisování úroků z kapitálu,
dále základní pravidla o úpravě
služebních poměrů zaměstnanců
s tím výslovným ustanovením, že
vedoucímu úředníku náleží
hlas ve správě spořitelny.
Při správě jmění, vedení
knih a účtů, mají spořitelny
povinnost řádného obchodníka.
Všeobecný reservní fond spořitelny tvoří
se z přebytků vyplývajících
po zúročení vkladů (§ 8) a po
srážce správních výloh, odměn
a případných věnování,
jichž provozování obchodů vyžaduje,
Fond tento jest určen k úhradě možných
ztrát spořitelny.
Vedle všeobecného fondu reservního buďtež
utvořeny zvláštní reservní fondy
k úhradě kursovních rozdílů
na cenných papírech a zvláštní
fond pensijní, po případě též
zvláštní fondy k úhradě ztrát
při jednotlivých, zvláště určených
oborech spořitelní činnosti. Dostoupí-li
všeobecný reservní fond nejméně
5% vkladů, může býti užito přiměřené
částky ročního výtěžku
nebo všeobecného reservního fondu k dobročinným
neb všeobecně prospěšným účelům,
k čemuž však třeba povolení státní
správy. V případech tohoto druhu obzvláštního
zřetele hodných může státní
správa výjimečně uděliti povolení
k takovému věnování i tehdy, když
všeobecný reservní fond této výše
nedosahuje.
Knížky neb vkladní listy, které spořitelny
vydávají na vklady, znějí sice na
určité jméno vkladatelem udané, mají
však povahu papírů na majitele svědčících,
takže každý, kdo takovou knížku předloží,
jest pokládán i bez průkazu totožnosti
za řádného držitele, a budiž mu
vyplacena žádaná částka, pokud
není výplatě na překážku
řízení umořovací o knížce
spořitelně (o vkladním listě), nebo
zákaz soudní, aneb není-li vklad vázán
způsobem připuštěným stanovami.
Vklady mohou býti vázány zejména na
podpis, heslo, průkazní lístek, nebo na okolnost,
o níž jest již předem jisto. že nastati
musí.
Pro umoření spořitelních knížek
(vkladních listů) platí ustanovení
daná o umoření obdobných soukromých
listin. Lhůta umořovací činí
šest měsíců.
Vklady spořitelen, jakož i úroky z těchto
vkladů promlčují se ve čtyřiceti
letech. Promlčecí lhůta počíná
dnem, kdy poslední vklad byl učiněn nebo
poslední výplata byla konána anebo, kdy ústav
v knížce naposledy připsal úroky. Promlčené
pohledávky připadnou reservnímu fondu spořitelnímu.
Spořitelny jsou však oprávněny zastaviti
další úrokování pohledávky,
jestliže nevybrané úroky vzrostly do výše
původního vkladu, aniž se vkladatel po tu dobu
ke vkladu byl hlásil.
Spořitelny, kterým bylo povoleno státní
správou přijímati vklady v žírovém
hrazeném účtu, jsou šekovnicemi podle
šekového zákona.
U spořitelen mohou býti ukládány podle
platných zákonů a nařízení
pohotové prostředky nezletilců, opatrovanců,
veřejných fondů, nadaci a korporací.
Taktéž může býti spořitelnám
dáváno v úschovu a správu ostatní
jmění nezletilců a opatrovanců.
Zužitkování peněz uložených
do spořitelny musí se díti způsoby
poskytujícími dostatečné jistoty.
Těmi jsou hlavně:
a) Zúročitelné zápůjčky
na nemovitosti ve státě Československém
až do sirotčí jistoty a s tou podmínkou,
že budovy, na něž se zápůjčka
poskytne, budou pojištěny u některé
domácí požární pojišťovny.
Při zápůjčkách těch
budiž vyhrazeno právo obapolné pololetní
výpovědi buď celého dluhu neb jeho části,
zároveň však budiž již předem
ustanoven způsob pravidelného povlovného
splácení kapitálu (annuity).
b) Zakupování státních papírů
československých a jiných cenných
papírů, které jsou uznány ve státě
Československém za cenné papíry poskytující
sirotčí jistoty, po případě
zakupování cenných papírů.
které státní správa spořitelnám
dovolila koupiti.
c) Zálohy ne delší než pololetní
na cenné papíry shora uvedené do výše
tří čtvrtin bursovní hodnota, již
mají v den složení, nikdy však přes
hodnotu nominální.
d) Zápůjčky státu, župám,
okresům, obcím, jakož i jiným veřejnoprávním
korporacím, které mají právo vypisovati
přirážky nebo rozvrhovati úhradní
příspěvky. Jsou-li korporace tyto oprávněny
činiti takové zápůjčky, a opatřily-li
si k tomu potřebného schválení. I
pro tyto zápůjčky platí ustanovení
o obapolné výpovědi a o závazku pravidelného
povlovného splácení. Zakladateli nesmí
býti zápůjčky poskytován.
e) Eskompt a reeskompt směnek, které jsou splatny
ve státě Československém a které
jsou zpravidla opatřeny podpisy tří úvěruhodných
osob.
f) Zálohy zastavárnám, které spořitelna
zřídí (§ 20). g) Otevřený
úvěr jiným všeobecně prospěšným
ústavům, které jsou při spořitelně
zřízeny ve smyslu § 20, až do určité
výše přiměřené peněžnímu
obchodu, pokud stanovy těchto ústavů dovolují
výslovně použíti otevřeného
úvěru.
h) Přechodné uložení volných
pohotovostí na úrok u jiných spořitelen
nebo akkreditovaných bank. Vklady tyto nutno v účetní
závěrce zvláště vykazovati. Spořitelny
smějí použíti způsobu pod c),
e), f), g), h), jakož i jiných v tomto paragrafu neuvedených
způsobů jen tehdy a potud, pokud k tomu dosáhnou
pobolení státní správy.
Spořitelny mohou přijímati se schválením
státním do úschovy a správy cenné
papíry. a jiné hodnoty.
Státní správa povoluje spořitelnám,
jakým způsobem v případě potřeby
mohou si opatřiti hotové prostředky.
Státní správa schvaluje stanovy spořitelen,
jakož i jich změny.
Dozor státní správy na spořitelny
vztahuje se na přesné plnění tohoto
zákona, nařízení prováděcích,
stanov, jakož i na jich správu majetkovou. Státní
správa za tím účelem sleduje stav
spořitelen bdí nad přiměřenou
mobilitou svěřeného jmění a
má právo činiti ihned vhodná opatření
na odvrácení škod, kdyby nastaly obavy o úplné
a náležité zajištění úhrady
vkladů. Za tím účelem může
případně i rozpustiti spořitelní
výbor. Státní správa jest po vinna
přihlížeti k tomu, aby režie spořitelen
nebyla. nepoměrně nákladná, aby byla
zavedena a prováděna přiměřená
opatření kontrolní při přejímání
a vyplácení vkladů a poskytování
zápůjček, a aby bezpečně byly
uschovány vlastní hodnoty ústavů,
nebo ony, které jemu svěřeny byly. K usnadnění
dozoru jsou spořitelny povinny předkládati
každoročně státní správě
účetní závěrky a hlavní
výkazy podle pravidel účetních řádně
sdělané.
Dozor nad spořitelnami vykonává státní
správa zvláště ustanovenými vládním
komisary. Ke hrazení nákladů, které
státní správě výkonem tohoto
dozoru vzejdou, může býti spořitelně
uloženo placení ročního úhrnného
poplatku, jehož výši určí státní
správa.
Spořitelny mohou s povolením státní
správy zřizovati odbočky, sběrny a
platebny, vedle toho ústavy odpovídající
poslání spořitelen, na př. emisní,
hypoteční ústavy, úvěrní
spolky, zastavárny, záložny pro osobní
úvěr. Ústavy tyto musí býti
odděleně spravovány. Výše kapitálu
potřebná pro založení takových
ústavů musí býti zvláště
schválena státní správou.
Pokud nejsou spořitelny v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku zaručeny obcí nebo okresem, jsou povinny
do pěti let buď přeměniti se na spořitelnu
odpovídající tomuto zákonu, nebo se
sloučiti s jinou takovou spořitelnou, nebo konečně
likvidovati. Neučiní-li tak, provede státní
správa potřebná opatření z
moci úřední.
Ostatní spořitelny v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku musí své stanovy přizpůsobiti
do jednoho roku tomuto zákonu, jinak tak učiní
správa státní z moci úřední.
Zrušení spořitelny nastává:
a) Usnese-li se na tom spořitelní výbor a opatření toto schválí zastupitelský sbor zakladatele (§ 5) a státní práva;
b) nařídí-li je státní správa
z příčin zvláště závažných.
Zrušení provede se podle přesného plánu.
Čisté jmění přebývající
po úplném uspokojení všech závazků
spořitelny, případně zakladateli.
aby ho užil k účelům všeobecně
prospěšným.
Veškeré spořitelny jsou sloučeny ve
svazy. Počet svazů, jich organisace a působnost
bude stanovena státní správou.
K úkolům svazů náleží zejména:
a) Revidovati spořitelny a jich pobočné ústavy odbornými svazovými revisory, nejméně jednou za dvě léta;
b) sbírati statistická data od spořitelen a zpracovati je k svým účelům; data tato buďtež na požádání předkládána ministerstvu vnitra a státnímu statistickému úřadu. Dále podává Svaz data státnímu statistickému úřadu podle zákona o organisaci statistické služby z 28. ledna 1919, č. 49, sbírky zákonů a nařízení;
c) sledovati a hájiti zájmy společné spořitelnám prostřednictvím odborných porad a odborného tisku;
d) podávati iniciativní návrhy veřejným úřadům a dobrá zdání jimi vyžádaná v oborech, týkajících se zájmů spořitelen a úvěrních poměrů vůbec;
e) vysílati zástupce do odborných poradních
sborů, zejména v záležitostech veřejného
úvěrnictví.
Spořitelny jsou povinny podrobovati se opatřením
a výzvám Svazu učiněným u plnění
jejich úkolů.
Úhrada nákladů na činnost svazů
rozvrhne se na členy podle stupnice, odpovídající
výši vkladů.
K hájení zájmů spořitelnictví
buď zřízen spořitelní poradní
sbor, jenž sestává z předsedy, jeho
náměstka a čtyř členů,
jmenovaných správou státní a ze šesti
členů, vysílaných Svazy spořitelen.
Týž podává státní správě
dobrá zdání v otázkách, týkajících
se spořitelnictví. Členství v tomto
poradním sboru trvá tři léta a jest
úřadem čestným. Členové
vystupující mohou býti voleni nebo jmenováni
poznovu.
O organisaci a působnosti tohoto spořitelního
sboru poradního bude vydán státní
správou zvláštní statut.
Spořitelní knížky jsou prosty poplatků.
Z listin a spisů, které se naskytnou při
zápůjčkových a depositních
obchodech spořitelních podrobena jest zákonnému
poplatku pouze ta listina, která vstupuje na místo
zástavního nebo depositního listu bez ohledu
na svou formu a název.
Vědomé neoprávněné užívání
názvu spořitelna nebo spořitelní knížka
(§ 3), trestá se soudy jakožto přečin
pokutou do 10.000 Kč a krom toho vězením
do jednoho roku, pokud čin tento nepodléhá
trestům přísnějším. V
rozsudku může býti vysloveno, ze formy, štítky,
zásoby knížek a tiskopisů mají
býti zničeny a že nesprávné označení
má býti odčiněno. Dále může
býti též stanoveno, že odsouzeni vinníkovo
má býti veřejně a na jeho náklad
vyhlášeno.
Splnění povinností uložených
tímto zákonem spořitelnám může
býti na funkcionářích jich vymáháno
státní správou pořádkovými
pokutami až do 1000 Kč.
Práva a povinnosti, přikázané tímto
zákonem státní správě, přísluší
vykonávati ministerstvu vnitra, jež se dohodne s příslušnými
ministerstvy při povolení přijímati
vklady v žirovém hrazeném účtu
(§ 13) a při zřizování emisních
hypotečních ústavů (§ 20).
Ministerstvo vnitra může výkon jednotlivých
práv a povinností jemu příslušejících
pře nésti na podřízené úřady
správy vnitřní.
Zákon tento nabývá účinnosti
30 dní po vyhlášení. § 3 však
stává se účinným v Čechách,
na Morav ve Slezsku pro spořitelny, které nejsou
zaručeny obcí nebo okresem, teprve po pěti
letech, pro ostatní spořitelny po jednom roce. Na
Slovensku stávají se ustanovení § 3
účinnými pro veškeré peněžní
ústavy rok po vyhlášení tohoto zákona.
Spořitelní regulativ ze dne 27. záři
1844, jakož i ostatní zákony a nařízení
spořitelnictví se týkající,
pozbývají platnosti s účinností
tohoto zákona.
Provésti tento zákon náleží ministru
vnitra, jemuž přísluší vydati vzorcové
stanovy a vzorcový jednací řád pro
spořitelny, jakož i schvalovati služební,
disciplinární a pensijní řády
spořitelen.
Právním základem pro spořitelny v
Čechách,, na Moravě a ve Slezsku jest dosud
spořitelní regulativ ze dne 2. září
1844 -; jedinou výjimku tvoří Česká
spořitelna, která se řídí zvláštním
statutem z roku 1825. Spořitelní regulativ, ačkoliv
již platí tři čtvrtiny století,
vyhovuje stále dosti dobře skutečné
potřebě, takže nebylo dosud příčiny
podstatně jej proměňovati.
Jinak jest tomu však na Slovensku. Tam pociťuje se živě
nedostatek takových lidových ústavů
úvěrních, které by vyhovovaly nabídce
volných kapitálů a uspokojovaly poptávku
po levném úvěru, zvláště
hypotekárním, a které by současně
úkol tento prováděly bez zištných
cílů. Nedostatek tento vysvětluje se tím,
že tak zvané spořitelny na Slovensku jsou zřízeny
jako společnosti akciové (podle obchodního
zákona z r. 1875) nebo jako společenstvo (podle
zákona čl. uh. XIII. z r. 1898), sledují
cíle zištné a výdělečné,
a nepožívají ovšem garancie veřejných
korporací. Naproti tomu jsou spořitelny v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku ústavy všeužitečnými,
které mají podle regulativu za povinnost pečovati
v prvé řadě o bezpečné uložení
vkladů, a při nichž zištné cíle
jsou vyloučeny. Též požívá
veliká většina zdejších spořitelen
záruky obcí nebo okresů, pouze 14 spořitelen
jest zřízeno na základě spolkovém.
Jest tudíž přirozeno, že tak zvané
spořitelny slovenské nepožívaly již
z těchto důvodů nikdy také důvěry,
jako spořitelny české.
Též nelze přehlédnouti, že dosud
působí na Slovensku jen málo ústavů
lidového peněžnictví, a to ještě
ústavů nevelikých. Převážná
většina kapitálu tamního soustředěna
je v ústavech maďarských, ke kterým
nedůvěra slovenského lidu, datující
se již z dob dřívějších,
za nynějších poměrů ještě
více vzrostla, takže lid tento přestal peníze
ukládati a nechává je raději doma,
čímž odnímána jsou platidla veřejné
cirkulaci a způsobovány jsou nesnáze naší
měně.
Za těchto poměrů doporučuje se, aby
instituce komunálních spořitelen, jak vyvinula
se v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, byla
zavedena též na Slovensku, kdež by tyto všeužitečné
a nevýdělečné ústavy mohly
značnou měrou přispěti k hospodářskému
rozkvětu. Uvažujíc o rozšíření
platnosti spořitelního regulativu na Slovensku,
dospěla vláda k tomu názoru, že stačí
celkem regulativ tento pouze zrevidovati a znovu upraviti v jednotný
zákon, jenž by platil pro celou oblast republiky.
Osnova zákona, která se předkládá,
zpracována jest v tomto smyslu. Na vysvětlenou jednotlivých
podrobností podotýká se následující:
Navržený text § 1. odstraňuje dosavadní
pochybnosti, zda jsou spořitelny zcela samostatnými
právními subjekty.
§ 3. chrání název spořitelna
a spořitelní knížka, ochrany této
jest třeba hlavně vzhledem k poměrům
na Slovensku, kde názvu tohoto užívají
nyní finanční ústavy, které
spořitelnami vůbec v pravém slova smyslu
nejsou.
Podle § 4. bude lze napříště zakládati
pouze spořitelny se zárukou samosprávných
korporací, podle § 21. budou pak musiti existující
spolkové spořitelny do pěti let přeměniti
se v ústavy s komunální zárukou, nebo
sloučiti se s jiným takovým ústavem,
nebo konečně likvidovati. Opatření
toto jest přímým důsledkem snahy,
zaručiti vkladům ve spořitelně co
největší jistotu.
Paragrafy následující jsou celkem převzaty
ze spořitelního regulativu a nepotřebují
bližšího objasnění.
§ 13. stanoví v souhlase se šekovým zákonem,
že spořitelny mohou býti šekovnicemi,
což podle dosavadních ustanovení nebylo zcela
sporno. Oprávnění toto udílí
se však spořitelnám takovým způsobem,
by to nebylo na újmu jejich hlavnímu určení.
§ 15. obsahuje demonstrativní výčet,
jak mohou spořitelny zužitkovati uložené
peníze; výčet tento může býti
vzhledem k různotvárnosti hospodářského
života pouze demonstrativní, a souhlasí celkem
s dosavadními ustanoveními. Upozorňuje se,
že v bodě e) mluví se nyní výslovně
též o reeskomptu směnek, aby bylo vyvarováno
se obtížím, které v praxi někdy
vznikaly.
K liteře c) tohoto paragrafu se zvlášť
připomíná, že výše, až
do které lze dávati zálohy na cenné
papíry (3/4 bursovní hodnoty)
jest míněna jakožto maximální
hranice pro normální poměry, kdežto
při nynějším abnormálním
stavu trhu peněžitého bude stanovena v dohodě
s ministerstvem spravedlnosti patrně hranice nižší.
K § 19. se podotýká, že státní
správa hodlá používati práva
předepsati spořitelnám paušál
k hrazení nákladů se státním
dozorem spojených pouze při spořitelnách
velikých.
Jak již shora stala se zmínka, jest § 21. pouze
důsledkem principu vysloveného v § 4., totiž,
že napříště mají býti
jen spořitelny komunální. Činí
se tu dále rozdíl mezi spořitelnami v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, při kterých - poněvadž
tu běží o spořitelny v běžném
slova smyslu - nutno postarati se o to, aby v každém
případě proměnily se v určité
lhůtě na spořitelny vyhovující
ustanovením tohoto zákona, a mezi spořitelnami
na Slovensku, při nichž - poněvadž tu
o spořitelny v pravém slova smyslu vůbec
nejde - zcela stačí, když budou donuceny podle
§§ 3. a 33. v určité lhůtě
název spořitelna odložiti. Z té příčiny
§ 21. o tak zvaných spořitelnách na
Slovensku vůbec nemluví.
Značnou novotu přinášejí §§
23. - 26., jimiž se zřizují nucené Svazy
usnadní značně dozorčí činnost
státu a to hlavně svými odbornými
revisemi. Právě pak tyto odborné revise jsou
hlavním důvodem, proč Svazy spořitelní
mají býti nyní obligatorní.
Zřízením spořitelního a poradního
sboru (§§ 27. a 28.), vychází se vstříc
přáním spořitelen po zodbornění
správy. Státní správa bude tu míti
v ruce sbor spořitelních odborníků,
jichž dobrá zdání budou zajisté
jen na prospěch našeho spořitelnictví.
Sbor tento, do něhož budou jednotlivé Svazy
spořitelní vysílati delegáty, bude
také jednotícím pojítkem spořitelních
Svazů.
Navrhuje se, aby osnova tato byla přidělena výboru
právnímu a rozpočtovému s tím,
aby o ní každý z nich do pěti dnů
podal zprávu.