Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Státními zaměstnanci uvedenými
v článcích lI. až IV. a v §§
14 a 16 článku VI. tohoto zákona rozuměti
jest zaměstnance podléhající zákonu
ze dne 25. ledna 1914, ř. z. č. 15 (služeb.
pragmatice).
(1) Jsou-li povyšováni dodatečně úředníci
kteří jen z toho důvodu nebyli povýšeni,
že konali válečnou vojenskou službu, byli
zajati, neb zavlečeni, byli pohřešováni
neb válkou zbaveni styku s úřadem, aneb jímž
jinakou příčinou, válkou způsobenou
bylo zabráněno, aby konali svojí civilní
službu, může povýšení býti
provedeno se zpětnou účinností od
onoho dne, jenž by byl býval jim stanoven jako den
povýšení, kdyby nebylo bývalo uvedených
okolností. Tímto dnem řídí
se služební poradí.
(2) Těchto ustanovení jest užíti obdobně
na jmenování čekatelův úředníky
a soudci.
(1) Úředníkům, kteří
byli některou z okolností, uvedených v §
2 odst. 1. zdrženi ve výkonu vyšší
odborné zkoušky a byli jen z tohoto důvodu
přeskočeni úředníky, kteří
byli v pořadí za nimi, může výhoda
§ 2 býti přiznána, vykonají-li
s úspěchem vyšší odbornou zkoušku
nejdéle do roka po zániku překážky
případně do roka po té, kdy splněny
byly podmínky stanovené pro připuštění
ke zkoušce (přípravný kurs atd.).
(2) Příslušný ústřední
úřad může výjimečně
povoliti prodloužení této lhůty, je-li
delší průtah výkonu zkoušky z vážných
příčin omluvitelný.
(3) Tato ustanovení platí obdobně též
pro odbornou zkoušku čekatelů; lhůta
pro vykonání zkoušky soudcovské prodlužuje
se však na dva roky po zániku překážky.
(4) Výjimečně může výhoda
§ 2 býti přiznána také oněm
úředníkům, kteří ne
mohli včas vykonati vyšší odbornou zkoušku
jen proto, že následkem války byli v civilní
službě plně využiti.
(1) Zemřel-li úředník po onom dni,
jenž by mu byl býval ustanoven za den povýšení,
kdyby nebyly nastaly okolnosti v § 2 uvedené, mohou
přiznány býti jeho pozůstalými
zaopatřovací požitky tou výměrou,
jež by jim příslušela, kdyby bylo povýšení
nastalo ještě před jeho smrtí.
(2) Toto ustanovení platí obdobně pro čekatele.
(1) Zvláštní den povyšovací neb
jmenovací se zpětnou účinností
může také býti ustanoven, byl-li úředník
(čekatel), u kterého nastala překážka
ve smyslu § 2, povýšen (jmenován) ještě
před účinnosti tohoto zákona.
(1) Ustanovení § 2 až 5 platí obdobně
pro jmenování sluhů neb osob na roveň
jim postavených podúředníky.
(1) Čekatelům úřednickým a
státním zaměstnancům, kteří,
byvše v civilní státní službě
ustanoveni nebo do ní přijati pro překážky
v § 2 uvedené, nemohli nastoupiti službu, může
doba, po kterou trvala tato překážka, býti
započtena pro postup do vyšších platů,
jakož i do služební doby zejména do doby
rozhodné podle § 37 služ. pragmatiky pro určení
služebního pořadí.
(2) U čekatelů nastává započtení,
když byli jmenováni úředníky
(soudci).
(1) Státním zaměstnancům skupiny A-C
služ. prag., kteří nabyvše ustanovené
kvalifikace, nemohli se pro výkon válečné
služby vojenské ucházeti o přijetí
do praxe u státních civilních úřadův
anebo z téhož důvodu nebyli do praxe této
přijati, může se včítati, když
byli jmenováni úředníky (soudci),
vojenská služba v § 14 vytčená
pro postup do vyšších požitků, jestliže:
1. se o přijetí ucházeli nejdéle do
měsíce po přeložení do neaktivního
stavu, nebo bezprostředně přejdou ze služby
vojenské do služby civilní a 2. praxi úřední
do účinnosti zákona nastoupili nebo do 6ti
měsíců po svém přeložení
do neaktivního stavu nastoupí.
(2) Nezaviněné zmeškání lhůt
v odstavci 1. uvedených může ve zvlášť
pozoruhodných případech příslušný
ústřední úřad prominouti v
dohodě s ministerstvem financí.
(1) Státním zaměstnancům, kteří
majíce nárok na úřednický nebo
sluhovský certifikát byli vojenskou službou
válečnou zdrženi v ustanovení ve státní
službě civilní, může býti
započtena válečná služba vojenská
v rozsahu v § 14 uvedeném počínajíc
dnem, kdy uplyne rok po nabytí nároku na certifikát,
nejvýše však ve výměře 4
let pro postup do vyšších platů.
(2) Léta tímto způsobem započtená
odpočtou se od celkové vojenské služby
při počtu včitatelné doby podle §
2 nař. ze dne 25. ledna 1914, č. 18 ř. z.
případně § 3 nařízení
ze dne 25. ledna 1914, č. 19 ř. z.
(1) Státním zaměstnancům skupiny A-C
služební pragm., kteří výkonem
válečné vojenské služby byli
déle než rok zdrženi ve svých studiích
stanovených pro skupinu, k níž náležejí,
mohou, když byli jmenováni úředníky
(soudci), zkráceny býti postupové lhůty,
čl. III. § 1., čl. VI. a VII. § 9 zákona
ze dne 7. října 1919, č. 541 Sb. zák.
a nař. v každé třídě časového
postupu o jeden rok až do úhrnné výměry
4 roků nebo kratší v měsících
čítané vojenské služby vytčené
v § 14.
(2) Doba získaná válečnou maturitou
nebo jinou poskytnutou výhodou budiž od včitatelné
vojenské doby odečtena.
(1) Včítání toto nastává
jen u těch zaměstnanců, kteří
do účinnosti tohoto zákona praxi již
nastoupili nebo nastoupí ji, vykonávajíce
předepsaná studia bez zaviněného průtahu.
(2) O tom, jak dalece průtah studií a nastoupení
jest zaviněn, rozhodne příslušný
ústřední úřad případně
v dohodě s ministrem školství a národní
osvěty.
(1) Ustanovení tohoto zákona vztahují se
obdobně na státní osoby učitelské,
podléhající služební pragmatice
učitelské ze dne 28. července 17, č.
319 ř. z. a na vysokoškolské asistenty a konstruktéry
ustanovené podle § 1 min. nar. ze dne 1. ledna 1897,
č. 9. ř. z.
(1) Při započítávání
doby z odborné praxe profesorům a učitelům
odborných, průmyslových, obchodních
a zemědělských škol do postupu může
příslušný ministr v mezích tímto
zákonem stanovených přihlížeti
též k vojenské službě v §
14 vytčené.
(1) Válečnou vojenskou službou rozumí
se služba vojenská za války až do 28.
října 1918 konaná nebo v zajetí ztrávená,
dále služba souvisle s ní před vypuknutím
války nastoupená ; po 28. říjnu 1918
pak jen služba konaná v československém
vojsku.
(2) Od této skutečné služby odečísti
jest v případech článku III. a IV.
službu presenční v průběhu jejím
vykonanou, u domobranců pak presenční službu
nekonavších, dobu, která presenční
službě normální odpovídá.
Doba takto odečtená připočte se dodatečně
potud, pokud zaměstnanec později by konal presenční
službu vojenskou do postupu nezapočtenou.
(1) Včítání buď zásadně
přiznáno jen v tom rozsahu, aby jím nebyly
nabyty služební požitky vyšší
než stejně dlouhou skutečnou do časového
postupu započitatelnou civilní službou téhož
odvětví.
(1) Z výhod tohoto zákona mohou býti vyloučeni
zejména ti zaměstnanci, kteří se k
vojenské službě býv. státu rakouskouherského
dobrovolně přihlásili anebo ji vykonávali
v zápolí v takovém vojenském postavení,
že z důvodů hospodářských
ohledů nezasluhují a konečně ti, kteří
byvše přijati nebo ustanoveni setrvávají
ve službě vojenské z vlastní vůle
a ve lhůtě dekretem neb zákonem (č.
7. služ. pragm.) stanovené službu nenastoupí.
(2) Včítání vojenské služby
a zkrácení postupových lhůt podle
tohoto zákona je vyloučeno u oněch státních
zaměstnanců, kteří až do jeho
účinnosti do civilní státní
služby byli přijati, pokud již s ohledem na jejich
službu válečnou byli do vyšší
hodnostní třídy jmenováni, nebo pokud
jim při jejich ustanovení z téhož důvodu
započtena byla určitá období pro zařadění
nebo postup do vyšších požitků (§
50 odst. 3., § 51 posl. odst. služební pragmatiky
ze dne 25 ledna 1914, č. 15 ř. z.).
(3) Doba započitatelná podle zákona ze dne
24. července 1919, č. 462 Sb. zák. a nař.
nemůže býti vzata v úvahu pro přiznání
výhod podle článku III. a IV. tohoto zákona.
(1) Ustanoveními tohoto zákona nemění
se ustanovení o započtení vojenské
a válečné služby do výslužby.
(1) Vyšší požitky plynoucí z výhod
tohoto zákona se za dobu přede dnem účinnosti
tohoto zákona nevyplácejí.
(1) Zásad, na nichž jest vybudován tento zákon,
budiž obdobně použito i pro ostatní zaměstnance
ve státních úřadech, podnicích
a fondech státem spravovaných.
(1) Zákon tento jest účinným pro zaměstnance
systému uherského, pokud podrobeni budou ustanovením
zákona z 25. ledna 1914, č. 15. ř. z. (služ.
pragm.) po případě ustanovením platným
pro ostatní státní zaměstnance v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku.
(l) Výhody podle tohoto zákona přiznávají
se jen k žádosti. Nařízení určí,
do které doby nutno žádosti pod ztrátou
nároku podati.
(2) Jest na žadateli, aby prokázal rozhodné
okolnosti.
(1) Tento zákon, jehož provedením pověřují
se veškerá ministerstva, nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Dlouhé trvání války zasáhlo
v poměry mnohých státních zaměstnancův
i těch, kteří jimi teprve státi se
chtěli, v tak různých směrech, že
nebylo dosud možno všechny škody, které
jim byly takto způsobeny, napraviti. Dosavadní zákonná
a administrativní opatření v tomto ohledu
provedená jsou kusá a jest zapotřebí
zvláštní obsáhlé úpravy,
aby bylo dosazeno náležitého odškodnění,
pokud to vůbec jest ještě možno a se zájmy
státními a služebními slučitelno.
Dosavadní opatření (služ. pragmatika
z r. 1914, cís. nař. ze dne 17. srpna 1916, č.
262 ř. z., nař. veškerého ministerstva
ze dne 17. srpna 1916, č. 263 ř. z., nařízení
ministerstva spravedlnosti ze dne 20. srpna 1916, č. 268
ř. z., učitelská pragmatika ze dne 28. července
1917, č. 319 ř. z., a nařízení
ministerstva vyučování ze dne 8. ledna 1918,
č. 19 ř. z.) umožňují započítati
státním zaměstnancům dobu, po kterou
službu následkem války nekonali, pro postup
do vyšších platů, u čekatelů
též do povyšovací lhůty ve smyslu
§ 56 služ. pragm., těm pak, kteří
nemohli, byvše přijati, nastoupiti služby, určitou
část vojenské služby do služební
doby.
Nijak však neřeší ustanovení ta
ty případy, kdy státní zaměstnanec
nemohl býti povýšen, poněvadž nekonal
následkem války civilní službu, pokud
se týče nemohl vykonati nařízené
vyšší odborné zkoušky z téhož
důvodu.
Těm pak, kteří nemohli býti přijati
do služby, nebo se o přijetí ucházeti,
poněvadž museli konati vojenskou službu, dále
těm, kteří vojenskou službou válečnou
opozdili se ve svých studiích a tím také
ve vstupu do státní služby, hospodářská
škoda takto způsobená, nehledíme-li
k nařízení vlády ze dne 28. února
1918, č. 107 a ze dne 19. května 1919, č.
257 Sb. z. a n., nebyla dosud v žádném směru
nahrazena.
Potřeba, aby dosavadní opatření byla
náležitou úpravou ve směrech svrchu
označených doplněna, jest všeobecně
uznávána a došla také v různých
projevech a peticích výrazu a to: Kromě resoluce,
přijaté v 66. schůzi Národního
shromáždění dne 22. července
1919 zákonu o započtení válečných
let státním zaměstnancům, jsou to
zejména kroky, které učinily v této
otázce akademický senát české
university Karlovy, dále sbor pro sociální
péci o studentstvo vysokoškolské a konečně
čekatelé úřednických skupin
A-C (sdružení mladé generace úřednických
čekatelů skupin A-C státních úředníků).
a) Resoluce Národního shromáždění
žádá, by jednotlivé resorty služby
státní, státních podnikův a
fondů spravovaných státem byly zmocněny,
aby pro zaměstnance, jimž zabráněno
bylo vojenskou službou ve válce nastoupiti do služby
státní ač jinak měli plnou kvalifikaci
a učinili zadost podmínkám přijetí
do této služby, po návratu z vojska se pak
ihned ucházeli o službu státní, individuálně
použily zásad uvedených v zákoně
o započtení válečných let.
b) Memorandum akademického senátu české
university z června 1919 vyslovuje požadavek:
"1. aby veškerá místa obsazována
byla prozatím jen tak, aby vojínům zdrženým
ve studiích o více než 1 rok, bylo možno
při definitivním obsazování se o ně
ucházeti,
2. přihlíželo se k válečné
službě při určení služebního
pořadí,
3. válečná léta započtena byla
do platu i postupu a stane-li se tak povšechně aby
pro studenty vojíny bylo započtení výhodnějším."
c) Memorandum sboru pro sociální péči
o studentstvo vysokoškolské, s nímž
projevil akademický senát české university
souhlas, zní:
"Studentům vojínům započítává
se po dosažení úplné kvalifikace odborné
a místa ve státní službě celá
doba, ztrávená službou vojenskou, do postupu
a pense v témž poměru, jako ostatním
státním úředníkům, avšak
bez nároku na zpětné požitky.
1. Základem jest rok maturitní zkoušky, složené
po absolvování normálního počtu
let střední školy.
2. Na vysokoškolská studia počítá
se 10 semestrů (u mediků dvanáct) bez ohledu
na započítané již válečné
semestry do studia. Vše odtud počítá
se do státní služby, byla-li nastoupena nejméně
za půl roku po ukončení studií.
3. O kolik kdo prodlouží svoje studia nad počet
stanovený v bodě 2., o tolik méně
započítá se mu do státní služby.
4. Omezení bodu 3. nevztahuje se na ty, kdož před
nastoupením vojenské služby měli absolvováno
nejméně šest semestrů, a u nichž
dokončení studií po návratu z vojny
nezbytně vyžaduje delšího času,
než kolik je normou. Přidaná doba u nich nesmí
však přesahovati dva semestry. O kolik opět
tito překročí tuto lhůtu, o tolik
méně započítá se jim do státní
služby úměrně bodu 3."
d) Požadavek tlumočený zástupci mladé
generace úřednických čekatelů
skupiny A-C a převzatý do resoluce Národního
shromáždění usnesené u příležitosti
zákona, jímž se ustanovuje odchylka od §
69. služ. pragm. tisk 2181 zní:
"1. úředníkům a úřednickým
čekatelům jakož i zaměstnancům,
nezařaděným do hodnostních tříd
a učitelům škol obecných i občanských,
kteří měli podmíněnou kvalifikaci
pro přijetí do přípravné služby
státní dotčené kategorie služební
nebo pro veřejnou službu školní, a kterým
bylo zabráněno vojenskou službou za války
žádati o přijetí do státní
služby občanské či veřejné
školské služby a ji také nastoupiti, budiž
doba vojenské služby za války započítána
do postupu plně i s tak zv. válečnými
léty (to jest připočtením půl
roku za každý válečný rok), a
do pense dvojnásobně jako mobilisovaným státním
úředníkům a zaměstnancům
nezařaděným do hodnostních tříd.
2. úředníkům a úřednickým
čekatelům, kteří teprve během
služby vojenské, nebo po ukončení její
nabyli kvalifikace pro přípravnou službu státní
dotčené kategorie, budiž až do dne nabytí
této kvalifikace započítána vojenská
služba jednoduše a ode dne nabyté kvalifikace
s válečnými lety, jako úředníkům
a čekatelům úřednickým skupiny
prvé. Doba, které úředníci
a úředničtí čekatelé
této skupiny získali započtením semestru
u kategorie A, B, válečnou maturitou u kategorie
C, nebo jinou výhodou, jež jim byla poskytnuta, budiž
dotčeným před za počtením z
celkové doby takto zjištěné, odečtena.
Do pense budiž této skupině započtena
doba vojenské služby za války dvojnásobně
bez jakéhokoli omezení.
Započtení toto budiž provedeno při dosažení
definitivy."
e) Kromě těchto podnětů z kruhů
vysokoškolských nutno zmíniti se ještě
o podnětu ministerstva pošt a telegrafů,
jakož i akci kancelistů, bývalých
certifikatistů.
Ministerstvo pošt a telegrafů navrhlo přípisem
ze dne 16. října 1919, č. 41381/II., aby
podobně, jako v Něm. Rakousku se stalo zákonem
ze dne 26. července 1919 čís. 407 stát.
zákoníka, řešena byla otázka
odškodnění státních zaměstnanců,
kteří následkem války nemohli konati
civilní službu, po případě vykonati
vyšší odborné zkoušky a tím
zdržely se v povýšení.
Kancelisté, býv. certifikatisté domáhají
se pak, aby jim, pokud byli ustanoveni po 1. říjnu
1918, započtena byla válečná léta
podle zákona ze dne 23. července 1919, čís.
457 sb. z. a n. tak, jako ostatním státním
zaměstnancům a to tím způsobem, že
by služba vojenská byla na roveň postavena
službě veřejné ve smyslu § 4. cit.
zákona.
Ústřední úřady zabývaly
se již v létě 1919 otázkou odškodnění
státních úředníků skup.
A až C, kteří válečnou vojenskou
službou byli zdrženi ve vstupu do státní
služby nebo ve studiích a u nichž také
následky válečné služby byly
nejpronikavější.
Tak zejména ministerstvo vnitra zahájilo šetření
o svrchu uvedeném memorandu akademického senátu
university Karlovy v Praze a ministerstvo spravedlnosti vypracovalo
osnovu zákona o výhodnějším započtení
válečné služby státním
zaměstnancům, zejména skupiny A až C
služ. pragmatiky především se zřetelem
k legionářům.
Projednání této záležitosti bylo
však odloženo vzhledem k vydanému mezitím
zákonu ze dne 24. července 1919, č. 462 sb.
z. a n. o přijímání legionářů,
jakož i vzhledem k chystané úpravě poměrů
všech státních zaměstnanců až
do doby provedení obou těchto úprav.
Ministerstvo spravedlnosti přihlížejíc
k novému stavu věcí nastalému těmito
úpravami, jakož i k svrchu uvedému podnětu
ministerstva pošt a telegrafů vypracovalo novou vládní
osnovu zákona o výhodnějším započtení
válečné vojenské služby státních
zaměstnanců skupin A až C služební
pragmatiky a rozeslalo ji přípisem ze dne 30. listopadu
1919, č. 24.843 všem ministerstvům.
O osnově této konaly se četné meziministerské
porady, na nichž usnesena nová osnova, jejíž
detailním vypracováním pověřeni
zástupcové ministerstva vnitra, spravedlnosti a
školství.
Konečný text stanoven na meziministerské
poradě konané dne 2. března 1920.
Nová osnova obsahuje zvláštní ustanovení
pro civilní státní zaměstnance, kteří
válkou byli zdrženi ve výkonu nebo nastoupení
civilní služby státní.
Osnova vychází z těchto zásad:
1. Odškodněni buďtež státní
zaměstnanci všech kategorií, pokud to zájem
státu a služby připouští, nebo
také žádá a to za ztráty utrpěné
nejen konáním služby vojenské, nýbrž
i jinými okolnostmi válkou způsobenými.
2. V důsledku zásady pod bodem 1 . uvedené
přiznati lze veškeré výhody zákonem
tímto poskytnuté ne obligatorně, nýbrž
jen fakultativně.
3. Státním zaměstnancům a čekatelům,
kteří pro válku službu civilní
nekonali nebo byvše ve státní civilní
službě ustanoveni nebo do ni přijati, již
z téhož důvodu nenastoupili, nutno samozřejmě
přiznati největší výhody. V další
řadě pak buďtež přiznány
určité výhody, avšak menší,
než zaměstnancům svrchu uvedeným, těm,
kteří majíce plnou kvalifikaci nemohli se
o přijetí do státní služby ucházeti,
pokud se týče býti do státní
služby přijati. Teprve v poslední řadě
přiznána buď výhoda započtení
válečné vojenské služby v určitém
rozsahu i těm, kteří válečnou
vojenskou službou zdrželi se ve studiích a tím
také nepřímo ve vstupu do státní
služby.
4. Výhody započtení válečných
půlletí podle zákona ze dne 23. července
1919, čís. 457, lze přiznati jen zaměstnancům,
kteří pro válku službu civilní
přerušili nebo byvše v civilní státní
službě ustanoveni nebo do ní přijati
ji z téhož důvodu nenastoupili.
5. Čekatelům buďtež přiznané
výhody poskytnuty teprve při dosažení
definitivy.
Pro zásady ty byly směrodatny tyto úvahy:
Je požadavkem sociální spravedlnosti, aby stát
svým zaměstnancům bez ohledu na kategorii
nahradil škody, které utrpěli nejen válečnou
službou vojenskou, ale i jinými okolnostmi válkou
způsobenými.
Provedení požadavku toho je ovšem omezeno ohledem
na zájem státu a služby a dále musí
počítati s tak různými nepředvídatelnými
případy, že nelze všeobecnou normou vystihnouti
správnou hranici výhod, jichž poskytnutí
by spravedlivým způsobem řešilo otázku
odškodnění; všeobecná norma přiznávající
obligatorně určité výhody, měla
by za následek nesrovnalosti, které by snad byly
horší než stav nynější, poněvadž
nelze v zákoně předvídati všechny
nároky, které by z něho byly činěny
a také uplatněny a jichž vědomost by
bývala zákonodárce přiměla
pojmouti do zákona jiná ustanovení než
jaká byla pojata.
Případná novelisace zákona by účinků
těch již napraviti nemohla.
Lze tudíž uznati za nejvýhodnější
a nejspravedlivější formu, již volila
osnova, totiž princip fakultativních výhod.
Princip ten umožňuje vládě a úřadům
použíti zmocnění zákonem daného
a odškodniti státní zaměstnance v mezích
zákonem vytčených v míře odpovídající
požadavkům sociální spravedlnosti.
Odstupňování výhod jest odůvodněno
tím, že stát má nesporný zájem
na tom a povinnost jako zaměstnavatel, aby především
ty zaměstnance, kteří byli aspoň ve
státní službě civilní ustanoveni
nebo do ní přijati, když jim bylo válkou
znemožněno službu nastoupiti nebo konati, odškodnil
tou měrou, aby byli pokud možno úplně
na roveň postaveni nejen co do časového postupu,
ale i co do služebního pořadí státním
zaměstnancům, kteří po dobu války
civilní službu konali, a aby ovšem též
byli účastni výhod započtení
válečných let ve smyslu zákona ze
dne 23. července 1919, č. 457 sb. z. a n.
Tento rozsah odškodnění nelze však připustiti
u druhé skupiny zaměstnanců, totiž těch,
kteří ani ve službě ještě
ustanoveni ani do ní přijati nebyli, když válkou
u nich nastala nemožnost vstoupiti do služby anebo pokračovati
ve studiích, protože u osob těch jednak je
velmi pravděpodobno, že by za normálních
poměrů nebyly do státní služby
vůbec vstoupily, jednak i když by byly bývaly
vstoupily, není jisto, zda skutečně by se
tak bylo bývalo za normálních poměrů
stalo.
Jest ovšem stát jak z ohledu sociálního
tak i se zřetelem na nedostatek sil se středoškolským
a vysokoškolským vzděláním mravně
a z důvodů potřeby povinen k této
otázce zaujmouti blahovolné stanovisko a odškodniti
dotčené zaměstnance aspoň materielně
započtením oné doby do časového
postupu, o kterou se pravděpodobně ve vstupu do
státní služby zdrželi: nelze však
z důvodů služebních a ze stanoviska
spravedlnosti přiznati těmto zaměstnancům
totéž služební pořadí a
započtení válečných let jako
u skupiny prvé. Dále nutno omeziti u skupiny druhé
zásadně výhody na zaměstnance, kteří
vojenskou válečnou službou byli zdrženi
ve vstupu aneb ve studiích.
Ustanovení, jimiž by se přiznaly výhody
státním zaměstnancům, kteří
nekonali sice válečnou službu vojenskou, ale
majíce vyžadovanou kvalifikaci nebyli nebo nemohli
býti přijati do státní služby
jen z důvodů válkou způsobených
a teprve po převratu byli do státní služby
přijati, nebyla do zákona pojata, poněvadž
by ustanovení taková měla za následek
příval neodůvodněných žádostí.
V nečetných případech opravdu zřetelu
hodných, zejména, kdy nebyl zaměstnanec přijat
z důvodů národnostních neb politických,
lze odškodniti jej individuelně cestou administrativní,
jako se to stalo u čekatelů soudcovských
a v politické správě.
Přiznání služebního pořadí
se zpětnou účinností, by bylo na újmu
právům již nabytým a odporovalo by zásadě,
podle níž podle § 37. služ. pragm. pro určení
pořadí v dotčené hodnostní
třídě rozhodnou jest služební
doba v této hodnostní třídě
skutečně ztrávená, při čemž
jest směrodatnou myšlenka, že úředník
s delší služební dobou má míti
pořadí vyšší, poněvadž
pro úřad jest silou platnější.
Z pořadí nevyplývají sice pro úředníka
žádná materielní práva, jest
však zvyklostí, že pro povýšení
do vyšší hodnostní třídy
přicházejí pravidelně v úvahu
úředníci pořadem nejstarší,
u nichž jest se zřetelem na zkušenosti nabyté
skutečnou službou v dotčené hodnostní
třídě v prvé řadě dána
záruka zvláštní způsobilosti,
schopnosti, upotřebitelnosti a důvěryhodnosti
pro povýšení (§ 49. služ. pragm.).
Jestliže zásada svrchu uvedená byla v osnově
zdánlivě prolomena u zaměstnanců skupiny
prvé, sluší namítnouti, že se tu
jedná o zaměstnance již ve služebním
poměru se nalézající nebo aspoň
ve službě ustanovené nebo do ní přijaté,
jimž konání služby válkou bylo
znemožněno.
Stran započtení válečných let
bylo právě úmyslem zákona ze dne 23.
července 1919 nahraditi státním zaměstnancům
a jiným zaměstnancům ve službách
veřejných útrapy, jež bylo jim a jejich
rodinám ve válce t. j. v létech 1914-1918
snášeti a měl tudíž zákon
ten na mysli přesně ohraničený okruh
osob v jistém služebním poměru se již
nalézajících, jakož i určité
období ; nelze tudíž výhody tohoto zákona
rozšířiti i na osoby, které teprve po
1. říjnu 1918 do služebního poměru
vstoupily a ani před tím za války ve službě
veřejné nebyly. Ostatně by vůbec v
mnoha případech bylo pochybno, zda a pokud započtená
doba spadá do let 1914-1918 rozhodných pro připočtení
válečných půlletí.
Čekatelům přiznávají se výhody
tohoto zákona až po dosazení definitivy z toho
důvodu, poněvadž pro počáteční
přípravnou službu se jim zachovávají
příplatky k adjutu ve smyslu nařízení
ze dne 28. února 1919, čís. 107. a ze dne
19. května 1919, č. 257 Sb. zák. a nař.
.a úprava zákonem ze dne 7. října
1919, cís. 451 Sb. zák. a nař., jejich existenci
aspoň v stejné míře jako ostatním
státním zaměstnancům zajistila.
C) Vysvětlivky k jednotlivým ustanovením.
Ustanovení článku tohoto přejata byla
ze svrchu uvedeného zákona v republice Rakouské
vydaného dne 26. července 1919 pod čís.
407. ř. z.
V § 7. osnovy pamatováno bylo též na zaměstnance,
kteří po ustanovení nemohli službu nastoupiti
z důvodů válkou způsobených.
Ustanovení cit. zák. o státních osobách
učitelských recipována nebyla vzhledem k
čl. V., jenž zaručuje výhody tohoto
zákona všeobecně státním osobám
učitelským.
Zde stanoví se §§ 8., 10., 11., výhody
pro státní zaměstnance skupin A-C služ.
pragm., kteří ve službě ani do služby
přijati nebyli, když u nich nastala konáním
válečné vojenské služby nemožnost
vstoupiti do služby, nebo pokračovati ve studiích.
V § 9. stanoví se možnost započísti
určitou část válečné
vojenské služby těm státním zaměstnancům,
kteří majíce nárok na úřednický
nebo sluhovský certifikát byli vojenskou službou
válečnou zdrženi v ustanovení v státní
službě civilní.
Tímto způsobem řeší se požadavek
kancelistů vyšlých z řad oprávněných
poddůstojníků, by jim válečná
půlletí podle analogie § 4. zákona ze
dne 23. července 1919, číslo 457. sb. zák.
a nař., byla započtena a na kterýžto
požadavek z důvodů svrchu vylíčených
nelze přistoupiti.
Výhodou tohoto § 9. budou dotčení zaměstnanci
plně odškodněni.
Ustanovení druhého odstavce téhož paragrafu
má za účel zameziti, aby se táž
doba nezapočítala dvakráte.
Pro státní osoby učitelské bylo třeba
stanoviti obdobnou platnost ustanovení tohoto zákona,
ježto jejich postupové poměry nekryjí
se plně s postupovými poměry ostatních
zaměstnanců státních.
Podle § 20. zákona ze dne 24. února 1907, č.
55 ř. z., lze při jmenování profesorů
a učitelů na školách odborných,
průmyslových a obchodních z prakse technické
neb umělecké započítati pro postup
v mezích uvedeného ustanovení toliko dobu
skutečně v praksi ztrávenou. Jest spravedlivo,
aby i v těchto případech mohlo přihlíženo
býti ke zdržení válkou a navrhuje se
proto potřebné k tomu zákonné zmocnění.
Podobné zmocnění navrhuje se i pro případ
započítávání doby z odborné
prakse profesorů a učitelů státních
škol zemědělských do postupu, při
čemž však zamýšlí se přihlížeti
k vojenské službě v § 14. vytčené
jen potud, pokud služba vojenská konána byla
v takovém oboru, který se zemědělstvím
souvisí. Omezení započítání
prakse ve směru posléze zmíněném
jest totiž odůvodněno tím, že k
úřadu učitelskému na školách
zemědělských vyžaduje se dvouletá
prakse v zemědělství, jejíž výměra
jest tak nezbytná, že doba ta více zkracována
býti nemůže.
V § 15. činí se opatření, aby
zaměstnanci, jimž výhody tohoto zákona
byly přiznány, nebyli na tom lépe než
zaměstnanci, kteří po dobu války konali
civilní službu v těmž odvětví.
V § 16. uvádějí se některé
důvody vyloučení z výhod zákona,
resp. omezení výhod, jichž důvodnost
a přiměřenost zajisté sluší
uznati. V ohledu formálním se navrhuje, aby osnova
přikázána byla státně-zřízeneckému
výboru ku projednání do pěti dnů.