Doufám, že budete souhlasiti, když v úvodu
výborové zprávy označím předlohu
branného zákona jako historickou událost
prvého řádu. Od bitvy na Bílé
Hoře, jejíž třistaleté výročí
připadá do letošního roku, byl český
člověk honěn do boje pod cizími prapory.
Po celá staletí nepřátelskou tyranií
zotročovaní příslušníci
deseti českých generací umírali s
kletbou na rtech na bojištích celé Evropy vždy
ve službách nepřátel svého národa
a často v boji proti vlastní krvi. Jen s hrůzou
bude vždy vzpomínáno této části
naší minulosti. A jak se to stalo, že pozbyl
svobody, ztratil práva svého sebeurčení
národ, který za okolností nejnepříznivějších
vytvořil a po celé tisíciletí ve střední
Evropě ovládal souverenní stát? Jak
se to stalo, že v jediné bitvě, kde vojska
česká byla opřena o hražené hlavní
město, které samo počtem svého obyvatelstva
počet nepřátel daleko převyšovalo,
mohl býti na celé věky zničen samostatný
státní život několikamilionového
národa? Cítíme dnes dobře, že
na Bílé Hoře nebojoval celý český
národ, ba ani jeho skutečné jádro.
Ano, více vlastní vinou, než zlobou nepřátel
ztratili jsme druhdy svoji samostatnost. Katastrofu bělohorskou
předcházely dvě pohromy stejně těžké.
Bratrovražedná bitva u Lipan podlomila sílu
lidu selského a neméně osudnou byla bitva
u Milberka, která přivodila svými následky
duševní i fysické zničení českých
měst.
Vlivem těchto z nesvornosti národa vzešlých,
nešťastných událostí ztratily ochuzené
a porobené široké vrstvy českého
národa veškerý zájem pro život
veřejný do té míry, že zemdlelý
a úplně otupělý t. zv. lid obecný
stal se hříčkou v rukou privilegovaných,
nenáviděných pánů, kteří
pak na Bílé Hoře až na sporé
výjimky již ani vítěziti, ani umírati
nedovedli.
Ztracené svobody a samostatnosti nabyli jsme teprve po
třech stoletích, plných strádání,
běd, protivenství a bojů nevyličitelných.
Šťastnou shodou velkých světodějných
událostí vráceno nám opět právo
sebeurčení. Cestou evoluční, neúmornou,
všestrannou prací mnohých generací,
vyspěl, celý československý národ
kulturně, sokolskou výchovou povznesl se na takovou
výši národního sebevědomí,
se které stalo se mu ve světové válce
konečně opět vše možným
a přístupným. Nicméně bylo
by nejosudnější chybou, kdybychom jen na chvíli
zapoměli, že náš nový český
stát jest výsledkem revoluce a že již
proto musíme býti připraveni zvláště,
než nastane stabilisace nových sousedních státních
útvarů, chrániti jej nejmožněji
i vlastní mocí a silou brannou. Díky uvědomělosti
všech tříd národa, díky kázni
a síle československého Sokolstva, zvláště
v době převratu, bylo naše revoluční
drama nekrvavé. Ale tím těžších
obětí vyžádalo si stvoření
československého státu na světových
bojištích, kde naše legie těžce krvacely.
Toto příkladně ukázněné
národní vojsko bylo prvním představitelem
české samostatnosti. Dle hodnoty legií soudil
celý svět již po Zborově a Bachmači
o ceně příštího nového
státu. Jest sotva na světě druhý kulturní
národ, který by byl ve všech svých složkách
tak zásadním nepřítelem imperialismu
a militarismu jako národ náš. Celé věky
učili nás tyto pojmy ve starorakouském smyslu
na smrt nenáviděti, ale těžce bychom
zhřešili, kdybychom dnes, ať následkem
neprozíravosti, nebo vlivem jakékoliv slabosti jiné,
ohrožovali nejcennější statky, za které
tisíce našich nejlepších synů životy
položilo. Smrtelným hříchem a kletbou
příštích pokolení mohlo by se
nám státi každé zanedbání
ve směru hájení naší samostatnosti,
naší svobody, našich demokratických zřízení
všemi prostředky a proti každému nepříteli.
Více převahou duševní, než-li hrubou
silou fysických zbraní zvítězili podle
Palackého naši předkové. I naši
legionáři od Zborova až ku břehům
Japonského moře vítězili především
silou ducha. Ne mlatem a cepem, ale spíše vysokým
učením Karlovým vítězili hejtmani
nepřemožitelných Táborů. Bibli,
nejdůležitější pramen vzdělání
tehdejší doby, znala každá žena táborská
podle svědectví samého Eneáše
Silvia lépe, než-li mnohý latinský kněz.
Vzdělání je povoláno, aby vyrovnávalo
protivy povahy hospodářské, sociální
i národní, vzdělání činí
dnes více, než-li kdy dříve slabého
silným, malého velikým a chudého bohatým.
To platí stejně o jednotlivcích jako o celých
národech. Se stoupající kulturou poroste
i význam vzdělání vždy více
a více, ale tím žárlivěji musí
býti střežena v každém státě
jediná spolehlivá základna všeho kulturního
pokroku: bezpečná, klidná, produktivní
práce všech občanů.
V naznačeném smyslu jest dnes, jak pevně
doufáme, celé Národní shromáždění
té svorné vůle, dáti republice dobře
ukázněnou a početnou brannou moc.
Právě projednávaná vládní
předloha branného zákona jest podle našeho
soudu schopna vytvořiti zdravou základnu československých
branných sil. Naše nad míru exponované
geografické položení a neméně
i národnostní složení státu,
nedovolují nám bohužel na ten čas hledati
branné zajištění republiky v soustavě
miliční, ač by toto řešení
jistě nejlépe odpovídalo duši celého
hluboce demokraticky cítícího národa.
Proto má podle vládního návrhu branný
zákon spočívati pro zatím na zásadě
stálého vojska. Vzhledem k nejistotě, kterou
působí nám sousedství států
starých imperialistických tradic, navrhuje předloha
přechodně zavedení 18měsíční
pravidelné presenční služby. K tomuto
kompromisnímu návrhu přišli jsme po
všestranných pečlivých úvahách
s hlediska branného i finančního. Presenční
služební doby bude použito ne jen k odborné
výchově vojenské, ale se strany vojenské
správy musí býti přihlíženo
také k rozšíření vzdělání
povšechného a podle možnosti i vzdělání
odborného, se zřetelem k občanskému
povolání branců. Čas ztrávený
ve službách vlasti nemá býti ztracen
ani pro občanské povolání brancovo.
Dohledná doba přinese pak jistě takové
vyjasnění na poli zahraniční politiky,
že bude nám možno spolehlivěji posouditi
význam projektovaného Svazu národů,
i s hlediska bezpečnosti republiky. Nezůstane-li
tato posud bohužel jen ideově mnohoslibná instituce
hudbou budoucnosti, bude její působnost záhy
praxí vyzkoušena a my s radostí uvedeme naši
brannou soustavu v soulad s jejími kýženými
humanními směrnicemi.
Prozatím jsme však nuceni spoléhati především
na svoji vlastní sílu. Předkládajíce
tuto vládní předlohu k posouzení Národnímu
shromáždění, přiznáváme,
že jsme si plně vědomi těžkých
obětí, které tento zákon všem
příslušníkům našeho státu
na dani z krve i majetku ukládá. My víme
také, že již samo naše strategické
položení bude nás často nutiti, abychom
nejtěžší problemy obrany republiky předkládali
k rozluštění spíše ministru zahraničních
záležitostí, než ministrovi války,
ale při tom nesmíme zapomínati, že zdárný
výsledek naznačené diplomatické práce
zahraničního úřadu bude v podstatě
podmíněn naší vlastní hodnotou
brannou.
Nesmíme se jen ustrašeně věšeti
na šosy spojenců, od kterých nebudeme naposledy
jinak ceněni, než podle své skutečné
hodnoty. První bitva na Marně potvrdila správnost
francouzského pořekadla: " Aide toi, ton alliés
t´aidera". Vítězstvím na Marně
byla zachráněna netoliko Paříž
a Francie, ale i celý svět od německé
světovlády. Hrdinnost francouzských synů,
geniálnost vedení, umožnili mobilisaci, výzbroj
a výcvik Anglii, Americe a způsobily shroucení
Německa, Rakouska, Bulharska i Turecka - odstranění
pěstního práva našeho věku. Celkový
průběh světové války dokázal
ale přec jen pravdivost slov Napoleonových, že
Bůh jest nakonec vždy se silnějšími
bataliony. Ovšem přichází početnost
každé organisace k platnosti teprve kázní.
Čím demokratičtější stát,
tím více má za potřebí přísných
řádů, kterými bdí nad neporušeností
všech svých složek a tak již v zárodku
každý kaz, každou korupci ničí
a znemožňuje. Každý představitel
kázně - a jmenovitě voják - musí
býti nejpřísnějším sám
k sobě, neboť jen v sebekázni jest síla,
kterou lze bez násilí ovládati své
okolí. Pravé bratrství, zaručující
harmonii práv i povinností každému,
jest podmíněno jen tuhou kázní, která
žádné zkáze vzniknouti nedá.
Bez kázně jest sebepočetnější
armáda vždy vším spíše, než
výrazem síly. Armáda bez kázně
jest morovou ranou každého státu. I historie
nové doby může ukázati na mnohé
státy, které za výminečných
poměrů - Anglie, Amerika obešly se dlouho bez
značnější branné moci pozemní,
ale žádný stát nedovede se ubrániti
své vlastní, neukázněné armádě.
Opakujeme: za zvláštních poměrů
mohou existovati snad státy i bez armády, ale nedisciplinovaná
armáda zničí vlastní stát tím
dříve, čím sama jest početnější.
Ku sjednocení, k ucelení branné moci jsme
všichni bez rozdílu povinni ze všech sil přispívati.
Skromný, obětavý, nezištný a
vždy krajně statečný Masarykův
legionář zůstane každému československému
bojovníku pro vždy zářivým vzorem,
však při posuzování t. zv. vojska starorakouského
nezapomínejme, jak byla česká mládež
v rakouských školách od útlého
věku vychovávána. A konala-li pak jedna její
část podle toho svoji domělou povinnost,
uvědomme si, že bylo to spíše její
strašnou kletbou, nežli hříchem. Suďme
tedy vždy a všude spravedlivě. Zbavme se každé
osobní marnivosti a především hledejme
to, co nás dnes ku prospěchu celku všechny
může sblížiti.
Na ten způsob umožníme nejlépe a nejjistěji
ministrovi národní obrany vybudování
jednotné, silné armády a ministrovi zahraničních
záležitostí vyhledání cenných
spojenců.
Úkolem této vládní předlohy
jest, zabezpečiti národu československému
všechny ty statky, po kterých celé věky
toužil, pro něž všemi možnými
zbraněmi bojoval a které se nám všem
ode dne našeho osvobození staly nejdrahocennějším
majetkem. Branná moc, jejíž základnu
bude tvořiti tato předloha zákona, musí
býti štítem našich svobod a trvalou zárukou
demokratických zřízení celé
Československé republiky.
Předkládaje osnovu nového branného
zákona republiky Československé, považuje
branný výbor především za vhodné,
aby se zmínil o stěžejních zásadách,
na nichž je nový branný zákon republiky
Československé vybudován.
1. Navrhovaný branný zákon jest přechodný,
ustanovení jeho platiti mají až do doby, kdy
bude možno zavésti milici. Zásadu tuto vytyčuje
nový branný zákon ihned na počátku
v §u 1, v němž výslovně jest uvedeno,
že branná moc československá bude vybudována
na podkladě miličním a to ihned, jakmile
se splní předpoklady pro zavedení miliční
soustavy nezbytné. Prozatím je to však z důvodů,
obsažených v důvodové zprávě
k vládní osnově, jakož i vzhledem k
zahraniční situaci nemožno.
2. Z uvedených důvodů musil branný
zákon pro přechodnou dobu převzíti
zásadu vybudování armády stálé
na systému kádrovém. Přihlíží
se tím k nezbytné potřebě našeho
státu; vůbec tato potřeba byla vůdčí
myšlenkou pro jednotlivá ustanovení nového
branného zákona. Tím, že pro zatím
jest zapotřebí armády stálé,
vybudované na systému kádrovém, dá
se vysvětliti , že převzaty byly v podstatě
všechny hlavní zásady, které v každé
armádě, vybudované ve formě stálého
vojska (systému kádrovém) provedeny býti
musí.
3. Nový branný zákon provádí
zásadu všeobecného rozvržení
vojenských břemen. Z toho plyne, že každý,
kdo jest při odvodu uznán za tělesně
schopného, musí konati činnou službu;
avšak i ten, kdo není uznán za tělesně
způsobilého, musí býti vojenským
břemenem, ovšem že zase v jiném směru
postižen, totiž tím, že bude musiti platiti
ekvivalent v penězích za nekonání
činné služby ve formě vojenské
daně, kterážto povinnost bude podrobněji
upravena ještě zvláštním zákonem.
Zásada všeobecného rozvržení vojenských
břemen provedena jest nejen v míru, nýbrž
hlavně též ve válce, kdy bude povinen
i ten, kdo jinak činnou službou vázán
není, ve věkových hranicích v zákoně
stanovených podle svých schopností a sil
přispívati k obraně vlasti.
4. Další stěžejní zásada,
již branný zákon do všech důsledků
provádí, je zásada rovnosti v plnění
branné povinnosti. Ze zásady této plyne,
že musily býti nezbytně odstraněny všechny
výhony, v plnění branné povinnosti,
které podle dosavadních zákonů platí.
Tak musila býti zrušena především
výhoda jednoročních dobrovolníků,
kterou poskytoval starý zákon absolventům
středních škol a odborných škol,
postavených na roveň školám středním.
Aby nebyli studující ve svých studiích
okamžitým nastoupením činné služby
vytrhováni, poskytne jim vojenská správa
na jejich žádost odklad nastupení presenční
služby až do ukončení studií, t.
j. až do roku, v němž dovrší 26,
resp. 28. rok věku svého. Krom toho branný
výbor usnesl se též na resoluci, kterou doporučuje
ke schválení Národnímu shromáždění,
podle níž jest navrženo, aby bylo řádným,
navštěvovatelům veřejných škol
v době míru podle možnosti vyhraženo právo
volby místa presenční služby a aby mohli
býti, pokud to není na újmu jejich služby,
zapsáni na učelišti, jež navštěvují.
Tím doufá branný výbor, že zmírněny
budou následky odstranění výhody jednoročních
dobrovolníků pro studující, takže
lze výhody této postrádati. Nějakého
prolomení v tomto směru demokratická zásada
rovnosti v plnění branné povinnosti nepřipouští.
Rovněž musila býti zrušena i výhoda
živitelů rodin. Aby pak neutrpěly rodiny takových
osob, které byly živiteli rodin, zrušením
staré výhody materielní újmy, bude
rodinám takových živitelů poskytnut
za určitých předpokladů vyživovací
příspěvek již za presenční
služby, což jest novota oproti dosavadnímu stavu
zákonnému, podle něhož příslušníkům
osob vykonávajících presenční
službu nemohl býti poskytnut vyživovací
příspěvek.
Důsledně byla zrušena též výhoda
pro duchovní a kandidáty stavu duchovního,
při čemž se prováděcím
předpisům ponechává stanoviti, pokud
by osob takových mohlo býti použito jen k určitým
druhům služby (beze zbraně); připomíná
se však, že osobám, které již nabyly
výhod podle § 29 starého branného zákona,
zůstává tato výhoda ponechána.
Rovněž odstraněna byla konečně
výhoda majitelů zděděných statků.
Z uvedeného jest patrno, že demokratická zásada
rovnosti v plnění branné povinnosti byla
provedena v novém branném zákoně do
všech důsledků, podobně jako je tomu
i ve francouzském branném zákoně.
5. Další zásadou nového branného
zákona jest zjednodušení vojenského
branného zákonodárství. Dosud
byla úprava branné povinnosti velmi složitou.
Platilo celé množství zákonů
a nařízení. Tak lze poukázati obzvláště
na branné zákony rakouský a uherský
z roku 1912, zeměbranecké zákony rakouský
a uherský z roku 1912, domobranecké zákony
z roku 1886, císařské nařízení,
týkající se rozšíření
domobranecké povinnosti atd. Zákony těmito
byly upraveny vojenské poměry velmi složitě.
Měli jsme společně vojsko s jeho zálohou,
náhradní zálohou a evidencí náhradní
zálohy, měli jsme zeměbranu, resp. střelce
a honvédy s jejich zálohou a evidencí zálohy,
měli jsme domobranu a to první a druhou. K tomu
pak za války přistupovala ještě povinnost
k osobním úkonům podle zákona o válečných
úkonech. Novým branným zákonem mají
býti poměry upraveny zcela prostě a jednoduše.
Bude pouze jediná a jednotná československá
armáda, skládající se z příslušníků,
jednak v presenční službě, jednak v
záloze jsoucích. Jiných kategorií
nebude. Nebude zvláštních útvarů
domobraneckých, nebude náhradní zálohy,
ani evidence zálohy. Jen za války přistoupí
ještě závazek ke zvláštním
úkonům pro každého, kdo už jinak
činnou službou vázán není; obsahem
tohoto závazku jest povinnost, podle svých schopností
a sil přispívati k obraně vlasti.
K oddílu I. o všeobecných ustanoveních.
K oddílu tomuto není potřebí, vzhledem
k vládní důvodové zprávě,
jakož i k hořejším vývodům
této zprávy ničeho podotýkati.
Konstatuje se pouze výslovně, že i jak branná
povinnost v §u 2 uvedená, tak i povinnost ke zvláštním
úkonům za mobilisace a ve válce, o níž
pojednává § 3, vztahuje se pouze na občany
mužského pohlaví.
K §u 5 se pak poznamenává, že přirozeně
pouze splnění branné povinnosti tímto
novým branným zákonem ukládané
jest předpokladem zastávání státních
a jiných veřejných služeb neb občanských
hodností volitelných; jest přirozeno, že
ustanovení toto netýká se případů
těch, kdy někdo nesplnil branné povinnosti
v době před vznikem našeho státu.
Československá branná moc má se doplňovati
pouze dvojím způsobem a sice odvodem neb dobrovolným
vstupem. Připuštění možnosti dobrovolného
vstupu do čs. armády nemůže vyvolati
žádné disharmonie ve vojště jak
bylo na to poukazováno, ježto dobrovolník nemůže
si osobovati žádných větších
práv oproti brancům zařaděným
v základě řádného odvodu do
čs. branné moci. Ustanovení o dobrovolném
vstupu jest s důvodů vládní zprávy
k §u 12 ustanovením velmi blahodárným
pro ty, kdo chtějí svojí branné povinnosti
učiniti zadost dříve, než-li přijdou
do věku odvodem povinného. Poskytujeť se jim
takto možnost, aby presenční službu dříve
vykonali a potom se nerušeně svému občanskému
povolání věnovali.
Pokud se týče ustanovení o odvodech, podotýká
se, že bude nálezu lékařskému
přiznán přiměřený význam.
Jinak není potřebí k tomuto oddílu
zvláštních poznámek a poukazuje se v
tom směru na vládní odůvodnění.
Oddíl tento patří k nejdůležitějším
ustanovením branného zákona, ježto obsahuje
ustanovení o trvání presenční
služby. Pravidelná presenční služba
má podle tohoto zákonného ustanovení
trvati čtrnáct měsíců. Ježto
však není možno, aby při 14měsíční
presenční službě kryt byl mírový
početný stav 150.000 mužů, jenž
z vojenských a politických důvodů
na dobu nejbližších čtyř let jest
nezbytností, musilo býti pojato do přechodných
ustanovení §u 61 ustanovení, že odvedení
příslušníci ročníku 1900,
jakož i všichni ti, kdož budou v letech 1921 a
1922 odvedeni, jsou povinni bezprostředně po skončení
pravidelné presenční služby ještě
k další činné službě v trvání
10 měsíců. Jen tímto způsobem
lze pro první dobu krýti mírový stav
150.000 mužů. Branný výbor doufá,
že počínaje rokem 1923 lze zkrátiti
další činnou službu právě
zmíněnou o půl roku, takže po následující
3 léta, t. j. v letech 1923 až 1925, budou odváděni
branci ku pravidelné presenční službě
14měsíční a další činné
službě 4měsíční, takže
branci v uvedených letech odvedení budou fakticky
18 měsíců pod prapory. Počínaje
rokem 1926 budou pak odváděni branci pouze na dobu
14 měsíců. Při tom branný výbor
předpokládá, že do té doby bude
již organisace čs. armády provedena a politická
situace do té míry vyjasněna, že bude
lze vystačiti se 14měsíční
činnou službou. Ukáží-li se tyto
předpoklady mylnými, bude věcí nového
Národního shromáždění
o změnu dotčených zákonných
ustanovení se postarati.
K §u 16 se podotýká, že odklad v nastoupení
presenční služby může býti
poskytnut i těm, kdož se připravují
jinak než studiem k určitému povolání;
jakožto příklad usnesl se branný výbor
pojmouti sem ustanovení, že takový odklad přiznati
lze na př. učňům.
K §u 22, pojednávajícímu o cvičeních
ve zbrani (služebních) se poznamenává,
že oproti vládnímu návrhu byl odstavec
čtvrtý doplněn ustanovením, že
zvláštní cvičení nejdéle
čtyř nedělní, které naříditi
lze, je-li zavedena nová výzbroj, bude podle možnosti
započteno do úhrnné doby cvičení,
stanovené v odst. 1. §u 22.
K §u 23, podle něhož mobilisaci částečnou
nebo všeobecnou nařizuje president republiky Československé
po slyšení vlády, pojal branný výbor
dodatek, že nařízení všeobecné
mobilisace musí president co nejdříve předložiti
Národnímu shromáždění
k dodatečnému schválení. K odůvodnění
zmíněného práva presidentova se poznamenává,
že má-li býti nařízena mobilisace
a má-li býti působivou, pak dlužno jednati
okamžitě, bez jakýchkoli průtahů,
ježto každý průtah mohl by se těžce
vymstíti na bezpečnosti státu. Nemohl se
tudíž branný výbor rozhodnouti pro to,
aby mohl president mobilisaci naříditi teprve po
schválení Národního shromáždění.
Mimochodem se uvádí, že zmíněným
ustanovením branného zákona nemění
se ničeho na ustanovení ústavní listiny
§ 64 čís. 3, podle něhož presidentu
republiky Československé přísluší
právo vypovídati válku s předchozím
souhlasem Národního shromáždění.
Nařízení mobilisace jest zajisté něco
zcela jiného než vypovědění války.
U všeobecné mobilisace vyžaduje se - jak uvedeno
- dodatečný souhlas Národního shromáždění.
Pokud se částečné mobilisace týče,
jest branný výbor toho názoru, že mají
býti podle možnosti povolávány napřed
ročníky mladší než starší
a usnesl se v tom smyslu na resoluci, již předkládá
Národnímu shromáždění
k schválení.
K §u 24, pojednávajícímu o sproštění
záložníků od činné služby
pro případ mobilisace a za války, se poznamenává,
že branný výbor usnesl se doplniti toto ustanovení
ustanovením o tom, kdo má rozhodovati o sprošťování
z důležitých zájmů čs.
branné moci aneb z jiných veřejných
zájmů. V tom směru navrhuje branný
výbor, aby o tomto zprošťování
rozhodovalo ministerstvo národní obrany po slyšení
smíšených komisí, v nichž musí
býti též zástupce zaměstnavatelů
a zaměstnaných z oboru zemědělství,
živností, průmyslu a obchodu; ostatní
složení těchto komisí, počátek
jejich působnosti jakož i způsob jednání
a hrazení nákladů bude upraveno nařízením.
Z důvodů k §u 23 branného zákona
poznamenaných, usnesl se branný výbor přijati
vládní návrh, podle něhož rozhodnutí
o mimořádných opatřeních v
tomto oddíle uvedených přísluší
presidentu republiky Československé po slyšení
vlády.
Výjimku však činí mimořádná
opatření v § 28 bod c) a d) uvedená
(předčasný odvod 18- a 19letých, jakož
i opětovný odvod příslušníků
všech ročníků), o nichž se usnesl
branný výbor, že k nim jest potřebí
předchozího souhlasu Národního shromáždění.
K §u 31 (vystěhování za účelem
nabytí cizího státního občanství
a propuštění z branné moci) se podotýká,
že ustanovení toto jest zákonným omezením
práva volně se vystěhovati do ciziny, jež
bylo paragrafem 110 ústavní listiny garantováno.
Při tom se však poznamenává, že
vystěhování jest něco zcela jiného
než cestování do ciziny, o němž
pojednává § 37 branného zákona,
pročež není námitek, aby v posléz
uvedeném paragrafu bylo prostým nařízením
vlády stanoveno, pokud jest branná povinnost na
překážku cestování do ciziny.
Vystěhování samo jest upraveno přímo
zákonem v §u 39 a nikoliv nařízením
tak, jak to ústavní listina vyžaduje.
K oddílu tomuto nepokládá branný výbor
za potřebné připojiti nějaké
poznámky a poukazuje v tom směru na vládní
odůvodnění.
Řešiti otázku vojenské trestní
justice přesahovalo by komplex otázek, jež
v branných zákonech zpravidla řešeny
býti mají. Jest věcí jiných
zákonů (trestních), obzvláště
pak vojenského trestního řádu, stanoviti
rozsah vojenské trestní soudní a disciplinární
pravomoci. Pro branný zákon postačí,
stanoví-li se jen zcela všeobecně, že
osoby vojenské v činné službě
podléhají vojenské trestní soudní
a disciplinární pravomoci, pokud zvláštní
zákony nestanoví výjimek, a že rozsah
vojenské trestní soudní a disciplinární
pravomoci určuje vojenský trestní soudní
řád a vojenská služební ustanovení.
K §u 37 poukazuje se na vývody k §u 31.
Pokud se §u 39 týče bylo z vládního
návrhu škrtnuto slovo »úplně«,
aby se neprejudikovalo zákonu o vyživovacím
příspěvku, rodin vojenských osob,
který bude vydán a bude obsahovati podrobně
všechna ustanovení, za jakých předpokladů
lze vyživovací příspěvek přiřknouti.
K ustanovením těmto netřeba ničeho
poznamenávati a lze v tom směru poukázati
na vládní odůvodnění.
Ustanovení přechodná mají zvláštní
důležitost.
Jich účelem jest upraviti přechod z poměrů
dřívějších za platnosti starého
branného zákona rakouského a uherského
do poměrů nynějších, při
čemž nutno uvážiti, že branný
zákon rakouský a uherský vlastně za
celou dobu války nebyl prováděn, nýbrž
že na jeho místě byl praktikován rozšířený
zákon domobranecký a zákon o válečných
úkonech. Při tom se jedná podstatně
o dvojí věc. Jednak třeba k účelům
evidenčním a mobilisačním zjistiti
vojenskou způsobilost starších ročníků,
jednak nutno zabezpečiti početný stav mírový
pro prvé roky platnosti nového branného zákona.
Při tom jest třeba vzíti zřetel ke
zvláštním poměrům ročníků
starších, které sice formální
povinnosti odvodní nesplnily, poněvadž ve válce
odvody se nekonaly, avšak jichž způsobilost neb
nezpůsobilost dostatečné byla zjištěna
několikerým domobraneckým tříděním,
při němž jak známo mnohem nižší
požadavky co do způsobilosti byly kladeny, než
při mírových odvodech, takže nové
odvody těchto starších ročníků
jeví se býti zbytečnými.
Pokud se týká však presenční
služby těchto starších ročníků
jest záhodno poskytnouti jim jisté úlevy
naproti ročníkům nejmladším a
vůbec co možno individualisovati co do věkových
rozdílů, poněvadž čím
starší věkem, tím důležitější
zpravidla jich význam pro zájmy výrobní
a život hospodářský.
Proto branný výbor řídě se
těmito zásadami v dohodě se zástupcem
ministerstva národní obrany pozměnil původní
schematické znění § 60 až 61 ve
smyslu nyní navrhovaném, obmeziv nové formální
odvody jen na ročníky nejmladší a zkrátiv
presenční službu ročníků
starších s poměrným započítáváním
služby vojenské již skutečně vykonané
jen na míru nutnou k udržení početného
mírového stavu a k výcviku těch, kdo
služby až dosud vůbec byli sproštěni.
Naproti tomu pro nejmladší ročníky bylo
nutno presenční službu přechodně
prodloužiti. V tomto znění vychází
se co možno vstříc požadavkům hospodářským,
aniž by tím zájem obrany státu byl ohrožen.
Není potřebí žádných poznámek
a lze poukázati na vládní důvodovou
zprávu.
Branný výbor navrhuje tudíž, aby se
Národní shromáždění usneslo
na branném zákoně v připojeném
znění a navrhuje krom toho, aby byly přijaty
tyto resoluce:
K §u 2. Řádným návštěvovatelům
veřejných škol vyhraženo budiž v
době míru podle možnosti právo volby
místa presenční služby a mohou býti,
pokud to není na újmu jich služby, zapsáni
na učelišti, jež navštěvují.
K §u 23. Při částečné
mobilisaci mají býti podle možnosti povolávány
napřed ročníky mladší před
staršími.
Ministerstvu národní obrany se ukládá,
aby v další práci řídilo se těmito
zásadami:
1. Veškeré hospodářství ministerstva
národní obrany budiž postaveno pod kontrolu
orgánů, v jehož čele budiž osoba
občanská, které budou podřízeny
odborné síly občanské i vojenské.
Kontrolní orgán jest povinnen přibírati
ke svým pracem podle potřeby jako experty z občanských
kruhů zástupce průmyslu, finančnictví,
živnostenstva, dělnictva a zemědělstva.
Hospodářská skupina politického presidia
ministerstva národní obrany bude proto ve smyslu
těchto zásad rozšířena tak, aby
mohla tento úkol převzíti a vykonávati.
2. Zdůrazňuje se, že ministerstvo národní
obrany jest jako jiná ministerstva ústředním
úřadem státním, jehož
hlava - ministr národní obrany - jest činitelem
ústavně zodpovědným. Toto ministerstvo
jest sice nejvyšším administrativním ústředím
čs. branné moci, nikterak však nějakou
její přímou součástkou, jako
na př. některé z jejích vyšších
velitelství. Jest nezbytně nutno, aby správa
tohoto ministerstva samého - ústřední
správa ihned zařízena a nadále vedena
byla jak co do vlastní administrativy, tak zejména
po stránce finanční, účetní
a rozpočtové samostatně a úplně
odděleně od administrativy armádní
(vojensko-organisační, vojensko-hospodářské
atd.).
Za tou příčinou jest nevyhnutelně
třeba, aby tato ústřední správa
ministerstva národní obrany byla obstarávána
jinými orgány, nežli orgány pověřenými
vedením vojenské hospodářské
správní služby, přičemž
se poukazuje na zásadní vývody v následujícím
bodu uvedené.
3. Aby byl umožněn co nejužší styk
ministerstva národní obrany s parlamentem čs.
republiky a s celou veřejností, a aby s tímto
stykem nastalo nutné sblížení mezi národem
a jednotnou brannou mocí, jehož, bohužel, dosud
na újmu společné republikánské
věci v značné míře postrádáme,
budiž příslušným způsobem
rozšířena pravomoc všech civilních
oddělení ministerstva národní obrany,
která k tomuto velkému úkolu byla po převratu
zřízena a určena. Nový duch v ústřední
správě, který bude lépe odpovídati
novému nazírání občanstva na
věci vojenské, nechať jest pak vzorem nových
poměrů i ve specielní administrativě
armádní, aby tato nestrnula ve starých vojenských
byrokratických formách na škodu republiky.