Kulturní výbor ve schůzi dne 4. února
a 11. března 1920 pojednal o návrhu Dra J. Budínského
a soudruhů (tisk č. 2124), uznal oprávněnost
a účelnost požadavku, obsaženého
v návrhu, a navrhuje:
Národní shromáždění, račiž
návrhu zákona o zestátnění
hudební a dramatické konservatoře v Brně
uděliti ústavní schválení ve
znění dole uvedeném.
Brněnská hudební konservatoř je sice
v dnešní organisaci ústavem novým, ale
vývojovým článkem velmi staré
hudební školy, jejíž počátky
sahají až do prvé polovice 17. století.
Roku 1648 založen byl v Brně při klášteře
králové "Alumnatus fundationis Sybyllae Polexinae
de Montani...na výchovu mladíků k ctnostem
hudebním a pokroku ve vědách" základem
15.000 zlatých.
Chovanci ústavu byli řádní a mimořádní.
Vyučovalo se denně kontrapunktu, zpěvu, hře
na všechny nástroje, kvartetové souhře,
zvláště pak hře na klavír a varhany.
Při zkoušce přijímací požadovala
se znalost zpěvu "z listu" a dovedná hra
na některý hudební nástroj. Výsledky
a prospěch vyučování byly zjišťovány
zvláštními zkouškami. Chovanci byli vyhledáváni
jako pěvci, hudebníci a kapelníci pro veřejné
hudební a divadelní produkce. Ústavem pořádány
a navštěvovány koncerty, provozovány
opery (Mozartova "Kouzelná flétna"). Dne
21. prosince 1828 byla konána oslava 180letého trvání
ústavu, brzy na to pořádána oslava
druhého zakladatele ústavu opata Nappa koncertem
o 70 účinkujících silách....Z
některých let zachovány jsou podobné
zprávy, na př. z let 1833-1866 za ředitelování
P. Fulg. Süssra a P. Pavla Křížkovského.
Z této brněnské hudební školy
vyšli světový pěvec basista Paleček,
tenorista Lukes, houslista Janda a skladatel Vojáček,
z ovzduší této školy vyšel Křížkovský
i jeho žák Leoš Janáček.
R. 1881 byla zřízena z této staré
hudební školy brněnské varhanická
škola v Brně, jež se stala základní
složkou nynější konservatoře brněnské.
Vedle ní prospívala hudební škola Filharmonického
spolku "Beseda brněnská" s velikým
počtem žákův.
Za takových hudebních poměrů v Brně
přišel náš veliký převrat
28. října 1908.
Dne 10. prosince 1918 podán byl Národnímu
shromáždění návrh člena
Národního shromáždění
Dra Weyra a soudruhů: "Vládě se ukládá,
aby co nejdříve zřídila v Brně
státní konservatoř hudby. O tomto návrhu
jednal kulturní (školský) výbor 19.
března 1919 a k jeho návrhu přijata byla
Národním shromážděním
9. dubna 1919 resoluce: "Vláda se vyzývá,
aby přiměřeným způsobem zvýšila
státní subvence pro pražskou konservatoř
a pro varhanickou školu v Brně i pro tamní
hudební školu Filharmonické Besedy. Ministerstvo
školství se pověřuje, aby navázalo
spojení obou těchto škol a dalo tak podnět
k zřízení státní konservatoře
hudby v Brně. Zároveň se vláda vyzývá,
aby v nejbližší době zestátnila
konservatoř hudby v Praze." Z toho viděti,
že se stále jednalo souběžně o
zřízení státní konservatoře
v Praze i v Brně.
Usnesením ministerské rady z 18. září
1919 byla zřízena hudební konservatoř
v Brně jako ústav soukromý, jemuž později
uděleno právo veřejnosti.
Zákonem, přijatým 4. prosince 1919 Národním
shromážděním zestátněna
hudební konservatoř pražská.
Přirozeným postupem věci požaduje se
nyní zestátnění konservatoře
brněnské a to nejen členy Národního
shromáždění Drem Budínským
a soudr., nýbrž i "vládním komisariátem
zemského hlavního města Brna",
který dne 8. ledna 1920 podal Národnímu shromáždění
tuto žádost: "Poněvadž jedná
se poslední dobou o to, by pražská hudební
konservatoř byla převzata do státní
správy, dovoluji si v zájmu zemského hlavního
města Brna přednésti žádost,
aby také hudební konservatoř brněnská
byla zestátněna. Náleží jednak
hudební konservatoř do souboru vysokých škol
a do kulturního střediska, jakým jest Brno
pro Moravu. Zestátněním konservatoře
pražské a nepostátněním brněnské
vytvořily by se pro brněnský ústav
podmínky tak nepříznivé, že by
trvání brněnského ústavu bylo
nanejvýš ohroženo. Jednak by odcházelo
žactvo z Brna na konservatoř pražskou, poněvadž
vysvědčení pražského státního
ústavu měla by větší platnost
a váhu; jinak hlásili by se také učitelé,
zvláště lepší, ze soukromé
brněnské konservatoře na pražskou státní,
jelikož by jím byla budoucnost na ústavě
státním daleko lépe pensí zajištěna,
než by mohl jím zajistiti ústav soukromý.
Ze všech těchto důvodů opakuji snažnou
žádost, by brněnská hudební konservatoř
byla co nejdříve zestátněna. Vládní
komisař: Ehrenfeld."
Konservatoř brněnská jest již úplně
vybudována.
Mistrovské školy (rázu škol vysokých)
má dvě: a) pro skladbu, b) pro klavír.
Konservatoř sama (rázu školy střední)
má obory: a) smyčcový, t. j. houslový,
cellový a bassový, b) dechový, v němž
se učí všem nástrojům dechovým
a bicím, c) klavírní a harfový, d)
varhanický, e) skladatelský a dirigentský,
f) učitelský, g) pěvecký, h) dramatický
(herecký).
Je tedy konservatoř úplná jako v Praze, jenže
nemá otevřeny všechny ročníky,
což je v prvém roce přirozeno.
Skutečných žáků je dne 1. února
1920 celkem 250.
Všeobecná škola hudební, konservatoři
přičleněná (jakási její
elementárka) má přes 400 žáků.
Všechny hlavní předměty na konservatoři
brněnské, a také většina přiřaděných,
jsou obsazeny výbornými silami. Jsou to:
Na mistrovské škole pro skladbu Leoš Janáček,
pro klavír prof. Kurz ze Lvova.
Na konservatoři pro housle prof. Reissig, na kontrabas
prof. Bech ze státní carské konservatoře
v Petrohradě, jehož třída podle slov
ředitele tamní konservatoře skladatele Glazcenova
byla nejdokonalejší vedle slavné houslové
třídy prof. Auera, na hoboe prof. Wagner
z býv. mnichovské dvor. opery, na varhany býv.
král. dvorní varhaník prof. Tregler, na zpěv
prof. Žalud, býv. pěvec v Bayreuthu a jiných
světových jevištích, na skladbu Kunc,
Kvapil a Petrželka, tři nejvýznamnější
z mladých skladatelů moravských, jejichž
skladby byly poctěny cenami České akademie
a jsou přednášeny Českým kvartetem,
Čes. Filharmonií, orchestrem Nár. divadla
pod Kovařovicem, Pěveckým sdružením
učitelů moravských i pražských.
Na dramatické škole, která jest v úzké
souvislosti s divadelní praxí, učí
ředitel Národního divadla v Brně V.
Štech, vrchní režisér Al. Marek, dramaturg
a spisovatel Jiří Mahen a j.
Dnes učí na ústavě 40 učitelských
sil, z nich 12 profesorů (ostatní jsou docenti,
lektoři a výpomocní učitelé).
Hudební konservatoř brněnská, mající
staleté kořeny v prostředí moravském,
osvědčila se v minulosti, a není pochyby,
že se osvědčí také v budoucnosti.
Konservatoř jest článkem v řetěze
kulturních podniků moravských, jest pro Moravu
nezbytnou potřebou, jelikož podstatně přispívá
ke zvýšení kulturní úrovně
a pomáhá vytvářeti kulturní
ovzduší, jehož potřebuje celá země,
její svéráz a zejména Brno, její
duševní středisko. Rozvoj konservatoře
jest i v zájmu ostatních vysokých škol
brněnských, neboť i ty potřebují
vyvinutého kulturního prostředí, k
němuž konservatoř podstatně přispěje
koncerty svého sboru, orchestru i profesorů.
Jak důležity byly svého času koncerty
pražské konservatoře! Dnes má ovšem
Praha již tolik koncertních těles, že
konservatoř mohla od koncertův upustiti. Zcela jiné
poměry jsou v Brně, kde není dosud symfonického
orchestru. Zde musí konservatoř kráčeti
v čele koncertního ruchu a snaží se
o to již v prvém roce trvání.
Zdárný rozvoj konservatoře brněnské
má také nepopíratelný význam
politický. Znamená posílení českého
živlu v Brně proti cizímu, jenž tu vládne
značnými prostředky finančními.
Naznačené úkoly kulturní, umělecké
a politické může konservatoř brněnská
splniti jenom tehdy, bude-li zestátněna.
Zestátnění konservatoře pražské
a ponechání konservatoře brněnské
ústavem soukromým chová v sobě
všechny zkázonosné důsledky, jež
ohrožují vývoj, ano samo trvání
její měrou nejvyšší, jelikož
nestejné podmínky jak na straně profesorského
sboru a vybavení ústavu, tak na straně posluchačům
znemožní naprosto jakoukoliv uměleckou soutěž
a musí dříve či později vésti
k jeho zániku nebo nedůstojnému živoření.
Poněvadž dramatická škola tvoří
také podstatný článek této
konservatoře, navrhuje se název: Hudební
a dramatická konservatoř.
Dohoda zúčastněných ministerstev -
školství a národní osvěty a financí
- s podavateli návrhu vyzněla v ten smysl, že
pro mistrovské oddělení brněnské
konservatoře mají býti přidělováni
profesoři mistrovské školy konservatoře
hudby v Praze, a jako samostatný ústav má
býti zestátněna střední
škola konservatoře brněnské.
Shrneme-li všechny důvody : historický vývoj
hudebního školství v Brně, žádoucí
úroveň v organisaci brněnské konservatoře,
její kulturní, umělecký a politický
význam, jest nám uznati oprávněnost
a potřebu jejího zestátnění.
To staniž se zákonem, jehož osnova jest připojena.
Zestátnění hudební a dramatické
konservatoře v Brně je důsledkem jednak resolučního
usnesení Národního shromáždění,
jednak také ujednání mezi ministerstvem školství
a národní osvěty a ministerstvem financí.
Také důvody ušlechtilé soutěže,
které vzniknou zestátněním konservatoře
brněnské s konservatoří pražskou
a kterouž ministerstvo školství a národní
osvěty samo vítá, a okolnost, že podle
výnosu téhož ministerstva č. j. 8801/1005
n. o. ze dne 13. února 1920 dostačí,
pokud se týče nákladu, pro nejbližší
léta částka 200.000 Kč, která
je vložena již do letošního rozpočtu,
tak že zestátnění dá se snadno
školním rokem 1920/21 (t. j. od 1. září
1920) provésti a konečně také sdělená
okolnost, že zařízení ústavu
nestálo by ničeho, poněvadž konservatoř
tato jako soukromý ústav je vším potřebným
opatřena a budova ústavní bude při
zestátnění odevzdána Jednotou k povznesení
církevní hudby na Moravě bezplatně,
přispívají k tomu, že konservatoř
brněnská může býti zestátněna.
Rozpočtový výbor připojuje se ke zprávě
kulturního výboru o zestátnění
hudební a dramatické konservatoře v Brně
a také k navrhovanému znění zákona.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Brněnská konservatoř jest střední
ústav státní s českou řečí
vyučovací.
Střední škola tato jest samostatným
ústavem. Práva a povinnosti, zvláště
platy a jiné požitky, jakož i pense učitelů,
úředníků, podúředníků
a sluhů na ústavě tom zaměstnaných
upravují se podle týchž zásad, podle
kterých jsou upraveny pro zaměstnance střední
školy zestátněné konservatoře
hudby v Praze, podle zákona ze dne...
Započítání let ztrávených
zaměstnanci brněnské státní
hudební a dramatické konservatoře před
jejím zestátněním do jejich postupu
a pense upraveno bude ministerstvem školství a národní
osvěty v dohodě s ministerstvem financí.
Státní hudební a dramatické konservatoři
v Brně přiděluje se přiměřený
počet profesorů mistrovské školy státní
konservatoře hudby v Praze.
Provésti tento zákon ukládá se ministerstvu
školství a národní osvěty v dohodě
s ministerstvem financí.