V roce minulém vypukla v okresu blatenském a v sousedních
okresích hřebčí nákaza. Ač
zemská politická správa, příslušné
okresní politické správy i státní
hřebeční správa za spolupůsobení
chovatelských organisací potřebná
opatření k utlumení této nákazy
učinily, nepodařilo se zabrániti zavlečení
jejímu do širšího obvodu.
O rozsahu a rázu nákazy jakož i škodách
na národním majetku způsobených podává
obraz zpráva, předložená inspektory
pro chov koní rady zemědělské o komisionelním
ohledání postiženého obvodu, při
kteréž komisi zúčastnili se také
veterinářští zástupcové
zemské politické správy, státních
hřebčincův a okresní politické
správy. Ze zprávy této vyjímáme
následující:
Dne 7. února 1920 navštívila tato komise stáje
hřebčí nákazou zamořené
v obcích Hajanech a Kocelovicích v okresu blatenském,
v nichž nákaza tato jest nejpočetněji
a nejvíce vyvinuta a zjistila jednak z autopsie, jednak
na základě úředních sdělení
tento stav:
I. nemocných klisen jest té doby 19 a 2 zhynuly;
II. z nemoci podezřelých jest 6;
III. z infekce podezřelých jest celkem 329 a mimo
to jest ještě v okresu
IV. kol 700 klisen nepodezřelých.
Toto roztřídění jest výsledkem
přesných a přísných prohlídek,
které byly v každé obci státními
zvěrolékaři provedeny.
Toto roztřídění, které nutno
považovati za nezbytný základ každého
účelného postupu proti nákaze, jest
v tomto svém významu valně seslabeno tím,
že byly po přehlídkách těchto
zjištěny případy lehkého
onemocnění nákazou touto, které zdánlivě
se pozdravily, při prohlídkách byly zatajeny
a teprve buď nově se dostavivšími chorobnými
změnami, nebo v průběhu jiných vyšetřování
byly vypátrány.
Všechny klisny v případech těchto nutno
považovati za nositelky nákazy a to tím nebezpečnější,
že byly zdánlivě zdravé a tudíž
nenápadné. Podle toho hořejší
roztřídění a všecka opatření
na základě jeho učiněná mají
a mohou míti platnost jen potud, pokud by nebyly objeveny
nové případy, které by situaci dnešní
pozměňovaly.
Komise navrhla
1. aby klisny nemocné (I.) počtem 17 byly
ve smyslu § 37. zákona o zamezení a
potlačení nakažlivých nemocí
zvířecích pro vždy z chovu vyloučeny
a jako takové byly opalem označeny;
2. aby klisny z onemocnění podezřelé
(II.) počtem 6 a
3. aby spolu s nimi klisny z nakažení podezřelé
(III.) počtem 329 byly přechodně z
chovu vyloučeny a před definitivním rozhodnutím
vyčkáno bylo uplynutí zákonné
lhůty kontumační 12 měsíců.
Všechny klisny výše zařaděné
(II-III.) zůstávají tedy v kontumaci, která
se všeobecně sice počítá od května
1920, ale kterou třeba individualisovati pro každou
klisnu zvlášť, podle dne styku se hřebcem
a u klisen zatajených ode dne vyšetření,
poněvadž doba infekce nebyla, nebo nemohla býti
zjištěna.
U klisen zjištěných uplyne tedy kontumace dříve
u zatajených později.
4. Klisny podle dosavadních výsledků nepodezřelé
lze připouštěti, ovšem toliko za přísných
kautel komisí blíže navržených.
Odborní zástupcové zemědělské
rady v této komisi vyslovili při tom názor,
že by v některých bodech v zájmu chovatelů
doporučoval se postup radikálnější,
než jej žádá zákon sám.
Zejména neshledávají pouhé označení
vyléčených klisen (1.) za účelem
zamezení dalšího jejich plemenění
opatřením dosti bezpečným. Považuje-li
zákon sám klisny tyto pro celý jejich další
život za nebezpečné nositelky nákazy
a vylučuje-li je z toho důvodu z dalšího
chovu, pak zdá se to býti přímo zahrávání
s ohněm, když bezpečnost celého chovu
před tímto živoucím a stále hrozícím
nebezpečím nezaručuje se nijak pevněji,
než vypálením značky na krku klisny,
kterážto značka může býti
ve vzdálenějším okresu od místa
nákazy, kde ostražitost není tak bdělá,
buď náhodou, nebo snad dokonce za úplatu i
vědomě přehlédnuta, nehledě
ani k různým a celkem dosti snadným manipulacím,
jimiž může býti změněna,
setřena atd.
Proto doporučili tito zástupcové, aby nemocné
klisny, z nichž podle zkušeností v minulosti
nabytých většina zasvěcena je tak jako
tak smrti, byly státem vykoupeny a
1. v markantnějších případech
darovány vysoké škole zvěrolékařské
jako objekt studijní a demonstrační,
2. ve zbytku byly zabity a zužitkovány na maso.
Poněvadž by tedy většina klisen těchto
byla prodána na maso, zaplatil by stát pouze diferenci
ceny a náklad celý nebyl by nikterak značný.
Za tento poměrně nepatrný peníz zbavil
by se stát jedním rázem všech nositelek
nákazy a jedině takto by zabezpečil, že
by chovu našemu do budoucna nehrozilo dále žádné
nebezpečí z této nákazy hrozící.
Státní správa by tím nenastupovala
také žádnou cestu novou, nýbrž
aplikovala by pouze analogií při jiných nákazách
zákonně nařízenou a skvěle
osvědčenou.
Stejně by se doporučovalo naložiti s klisnami
z onemocnění podezřelými (II.).
Než ani pouhé kontumacování klisen z
nakažení podezřelých (III.) a vyloučení
jich po dobu 12 měsíců z chovu neskýtá
dostatečné plnocenné záruky. Třeba
si znovu připomenouti úředně zjištěné
případy zatajeného lehčího
onemocnění a zdánlivého uzdravení
a pravděpodobnou možnost, že nebyly ještě
zjištěny všecky takovéto případy.
Tato možnost, ba pravděpodobnost stává
se tím uvěřitelnější,
snažíme-li se vypátrati původ nákazy
této a zjistiti způsob jejího počátečního
rozvlečení.
Vše to nabádá zajisté ke zvýšené
opatrnosti, a to tím více, když na druhé
straně zneužití klisen k chovu v cizím
okresu a pod cizím jménem jest velmi snadné.
Proto, má-li míti kontumacování nějaký
skutečný význam a zaručovati nejen
nezbytnou ochranu chovu, ale také zachování
těch plemenic, které by po eventuelním vyloučení
nebezpečných individuí zbyly, jest nutno,
aby každé zneužití bylo předem
a s naprostou jistotou vyloučeno.
A toho možno docíliti jedině tenkráte,
když klisny pod III. označené přijdou
na celou dobu 12 měsíční kontumace
do rukou naprosto spolehlivých a každé zneužití
vylučujících.
K tomu by se nejlépe hodí v dělostřelecké
nebo vozatajské oddíly vojenské, které
by místo koní vlastních po dobu kontumace
používaly klisen rolnických a vlastní
koně odevzdaly k dočasnému používání
majitelům odebraných klisen.
Tím by byly klisny z nakažení podezřelé
zůstaly po celou dobu kontumace pohromadě, pod stálým
dozorem, vylučujícím každé zneužití
a pod pravidelnou zvěrolékařskou kontrolou.
Cíle zákona bylo by tak dosaženo bez obětí
se strany státu a beze ztrát se strany dotčených
rolníků, kteří by mohli nerušeně
polnosti své obdělávati.
Vzhledem ke škodám nákazou hřebčí
již způsobených, za účelem co
nejrychlejšího utlumení nákazy té,
jakož i uvažujíce, že jest nejvýš
slušno a spravedlivo, aby jednak zájemníkům
utracením klisen bez vlastní viny poškozeným
dostalo se náhrady, jednak aby vlastníkům
klisen z nakažení podezřelých byla poskytnuta
po dobu kontumace dočasná náhrada tím,
že by vojenská správa klisny ty v užívání
převzala a náhradou zapůjčila zájemníkům
koně vojenské, činí podepsaní
tento návrh:
1. Ministerstvo zemědělství se vyzývá,
aby bezodkladně vykonalo potřebné kroky k
úřednímu zabití klisen hřebčí
nákazou onemocnělých a poskytnutí
náhrady zájemníkům podle obdoby ustanovení
§ 48. a 51. zákona ze dne 6. prosince 1909, č.
177 ř. z.
2. Ministerstvo národní obrany se vyzývá,
aby klisny z nákazy podezřelé a k vojenské
službě způsobilé přejímalo
na dobu kontumační zařaděním
jich do oddílů dělostřeleckých
a vozatajských a poskytovalo majitelům náhradu
vydáním stejného počtu koní
ze stavu armády pro používání
ku polním pracím se hodících.
3. Pro případ, že by vzhledem ke znění
zákona ze dne 6. srpna 1909, č. 177 ř. z.
nebylo lze provésti návrh ad 1. bez předchozí
změny tohoto zákona, předkládají
podepsaní návrh na tuto změnu tohoto zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 37 zákona ze dne 6. srpna 1909, č. 177 ř.
z. o zamezení a potlačení nakažlivých
nemocí zvířecích se doplňuje
tímto ustanovením: »Zemská politická
správa může se svolením ministerstva
zemědělství ku potlačení nákazy
naříditi, aby koně nákazou onemocnělí
byli úředně zabiti.«
Odstavec druhý § 51 tohoto zákona se zrušuje
a zní takto:
»Odškodnění za přežvykavce
k úřednímu nařízení
zabité, kteří by při pitvání
byli shledáni, že jsou stíženi nákazou,
pro kterou jejich zabití bylo nařízeno, bude
vyměřeno v případech § 31 desíti
desetinami, v případech §§ 34, 37 a 46
pod stejnými podmínkami za jednokopytníky
a přežvykavce dvěma třetinami obecné
hodnoty.«
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministerstvo zemědělství.
Návrh tento budiž přikázán výboru
zemědělskému, brannému a
rozpočtovému.