Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2580.

Návrh

člena Národního shromáždění Dra Matouška a druhů

na zřízení českého učitelského ústavu ve Vrchlabí a českého reálného gymnasia v Trutnově.

I. Úplný nedostatek českého učitelstva působí, že není možno otevříti celou řadu nově povolených škol, dále, že není možno pomýšleti vůbec na zřizování dalších škol, ač potřeba jich jest nevyhnutelná, zejména v území smíšeném. Nedostatek učitelstva nebude tak snadno odstraniti, poněvadž z dosavadních učitelských ústavů vychází poměrně nepatrný počet učitelů a tak nezbývá, než zříditi ústavy nové. V severovýchodních Čechách jest do této doby jediný učitelský ústav v Jičíně, co zatím Němci pro poměrně malé territorium mají ústavy dva: v Trutnově a v Liberci. Při nadbytku učitelstva německého jest skutečně luxusem vydržovati německý učitelský ústav v Trutnově a doporučuje se proto ústav ten zrušiti a na místě jeho zříditi český učitelský ústav ve Vrchlabí, kde pro provisorní jeho umístění jsou vhodné místnosti v augustiniánském klášteře, obývaném dnes pouze dvěma řádovými kněžími. Podle informací, které máme, jest v budově té 20 prázdných, světlých místností, které možno nevelkým nákladem k zmíněnému účelu upraviti.

Český učitelský ústav ve Vrchlabí měl by žactvo nejen ze smíšených okresů severovýchodních Čech, nýbrž i z přilehlého, českého okolí. Jsou to okresy: Semily, Jilemnice, z velké části Nová Paka a Dvůr Králové, Trutnov, Náchod a Broumov. Ve všech těchto okresích, vyjímaje trutnovský s okolím, jsou školy občanské, nebo střední, jichž budoucí absolventi chtějí se věnovati úřadu učitelskému. Pro absolventy škol středních navrhujeme, aby v přechodné době, v době nejvyššího nedostatku učitelstva, zřízen byl při tomto učitelském ústavu jednoroční kurs. Město Vrchlabí jest přirozeným středem smíšené oblasti v severovýchodních Čechách, má krásnou polohu a zdravé podnebí. Okolnost, že jsou ve Vrchlabí místnosti k disposici, jest jistě velmi závažná.

II. V Trutnově a okolí žijí početně silné české menšiny, které vzrůstají přílivem vracejícího se dělnictva a nově sem dosazených státních úředníků a zřízenců vůbec. Příliv ten, zejména z řad úřednických, byl by ještě větší (a v zájmu státu jest si toho přáti), kdyby byla zde pro děti těchto úředníků a zřízenců alespoň jedna česká střední škola. Po této škole a to v Trutnově volají nejen Češi z území smíšeného, nýbrž i české okresy a obce, ležící podél trati Trutnov-Česká Skalice, neboť v celé této oblasti kromě velmi silně frekventovaného reformního reálního gymnasia v Jilemnici není střední školy takového typu.

Český učitelský ústav ve Vrchlabí a české reformní reálné gymnasium v Trutnově byly by skutečným dobrodiním nejen pro státní úřednictvo, nýbrž - a to zdůrazňujeme - hlavně pro vrstvy dělnické, které za nynějšího stavu nemají vůbec příležitosti poskytnouti dětem vzdělání středoškolského.

Žádají tedy podepsaní, aby vláda zřídila:

1. český učitelský ústav ve Vrchlabí,

2. české reformní reálné gymnasium v Trutnově a

3. neprodleně zajistila místností pro učitelský ústav v augustiniánském klášteře ve Vrchlabí.

Návrh budiž odkázán výboru kulturnímu a rozpočtovému.

V Praze 9. března 1920.

Dr. Matoušek,

Viktor Dyk, Dr. Fáček, Dr. Vrat. Černý, L. Novák, Ing. O. Nekvasil, V. Rebš, B. Fischer, Hatlák, Viková-Kunětická, J. Veselý, V. Čipera, Koloušek, Dr. Hajn, Dr. Scheiner, Votruba, Dr. Mareš, B. Král, Sís, Dr. Lukavský.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP