Ústavní výbor pojednal ve schůzí
dne 4, února t. r. o výše uvedeném vládním
návrhu tisk 2154 a usnesl se na jeho schválení,
při čemž současně schválil
i důvodovou zprávu vládní, kterou
zde v plném znění zařaďujeme:
§ 20. novely k obecním zřízením
(zákona ze dne 7. února 1919, č. 76 sb. zák.
a nař.) ustanovil, že širší sbory
samosprávné po případě státní
správa převezmou tyto obory posavadní působnosti
obecní:
1. Věcný náklad na školství obecné;
2. policii bezpečnostní a polní;
3. policii zdravotní a mravnostní;
4. stavbu a udržování silnic;
5. správu chudinskou a ústavy dobročinné.
§ 21. téhož zákona ustanovil pak, že
ku provedení změn podle § 20. zamýšlených
předloží vláda do jednoho roku osnovy
zvláštních podrobných zákonů.
Lhůta tato vypršela dnem 7. února 1920.
Z jednání ústavního výboru
o ustanoveních právě zmíněných,
jakož i z důvodové zprávy ústavního
výboru jest patrno, že zhíněné
přesuny kompetence, kterými dosavadní působnost
obecní podstatně má býti obmezena,
majíc za účel v prvé řadě
zabezpečiti lepší věcné obstarávání
zmíněných agend, pro které převážná
většina obcí nemá ani potřebné
odborné znalosti, ani dostatečné finanční
způsobilosti, sledují tedy v prvé řadě
účely správní reformy. Vedle toho
však má se tímto odnětím nákladných
oborů působnosti uleviti obecním financím,
které již před válkou ve většině
obcí byly ve stavu naprosto neuspokojivém, a které
ovšem za války ocitly se většinou ve stavu
krajně povážlivém. Sledují tedy
v druhé řadě účely sanace obecních
financí, které obce již odedávna se
domáhají a jejíž nutnost také
resolucí Národního shromáždění
ze dne 26. března 1919 byla uznána. (39. schůze
N. S., strana 1039 těsnopisné zprávy.).
Ustanovení z předu zmíněná
vycházela samozřejmě z předpokladu,
že do roka bude nové vybudování státu
našeho po stránce ústavní a správní
tak dalece rozhodnuto, že bude možno po stránce
organisační převzetí zmíněných
agend obecních připnouti na chystanou důkladnou
přeměnu správy státní a samosprávy,
jakož i z dalšího předpokladu, že
v téže roční lhůtě budou
již také rozhodnuty otázky týkající
se soustavné celkové reformy všech veřejných
financí v naší republice, zejména že
budou pro stát, po případě pro vyšší
svazy samosprávné získány nové
vydatné prameny příjmů, které
by jim umožnily převzíti agendy obstarávané
dosud obcemi.
Předpoklady tyto však se nesplnily. Jak zamýšlená
reforma správní tak soustavná reforma všech
veřejných financí naprosto nebude moci býti
provedena ve stanovené roční lhůtě
a není proto také možno předložiti
v této lhůtě osnovy zákonů
v § 21. novely zmíněných.
Reforma správy zdržela se tím, že pro
rozmanité překážky bylo možno teprve
nyní předložiti Národnímu shromáždění
osnovy zákonů ústavních, se kterými
reforma správy těsně souvisí, a jimiž
jest podmíněna; odklad způsoben byl hlavně
tím, že nad očekávání
dlouho zdrželo se skončení mírových
porad, ze kterých pro naší republiku mělo
vzejíti pevné, přesné zaručení
jejího mezinárodního postavení, zejména
přesné vytčení jejích hranic,
jakož i podstatné vymezení některých
závažných státoprávních
povinností republiky naší, zejména pokud
se týče poměrů menšin v naší
republice.
Nelze též pominouti mlčením, že
reforma zamýšlená převzetím rozsáhlých
oborů dosavadní působnosti obecní
na bedra státu, po případě vyšších
svazků samosprávných, musí sledovati
také ten významný cíl, aby veřejnoprávní
poměry v celé republice byly jednotně upraveny,
aby přestal dosavadní dualismus způsobený
tím, že převzat právní řád
bývalého Rakouska a bývalých Uher.
Také v tomto směru bylo možno teprve v posledních
dnech přikročiti k ustavení zvláštního
ministerstva pro sjednocení zákonodárství
a správy, a již proto jest vyloučeno, aby ve
stanovené lhůtě do 7. února 1920 mohly
býti předloženy podrobné osnovy zákonů
v § 21. zmíněných. Konečně
dlužno se zmíniti, že v oborech, o které
běží, také proto nebude možno prostě
ustanoviti, že agendy dotčené přejímá
stát nebo vyšší svazky samosprávné,
poněvadž věcná zákonná
úprava dotčených oborů většinou
pochází ze starší doby a proto nevyhovuje
již dnešním poměrům a bude vyžadovati
více méně důkladných změn;
i po této stránce nejsou dosud bohužel poměry
tak ustáleny, aby již nyní bylo možno
k definitivní úpravě zmíněných
důležitých oborů správy veřejné
přikročiti.
Konečně dlužno s důrazem vytknouti,
že nynější stav státních
financí naprosto by nesnesl, aby na bedra státu
přejímány byly nové úkoly,
které by samy o sobě vyžadovaly značných
nákladů a které by po převzetí
státem podle dosavadních zkušeností
vedly ku značnému zvýšení nákladů
dřívějších, nebude-li současně
zabezpečena novými zdroji příjmů
dostatečná úhrada pro nová tato vydání.
Vláda doufá, že do konce roku 1921 budou poměry
shora vylíčené tak dalece vyjasněny,
že předložení zmíněných
osnov bude možno tím spíše, že přípravné
práce k jejich předložení již nyní
se konají.
Ústavní výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění schválilo osnovu
zákona sub II. předloženou.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Lhůta, ustanovená v § 21. novely k obecním
zřízením (zákon ze dne 7. února
1919, č. 76 sb. zák. a nař.) k předložení
vládních osnov zvláštních podrobných
zákonů, kterými se mají obory působnosti
obecní, vytčené v § 20. této
novely převzíti státem nebo širšími
sbory samosprávnými, prodlužuje se do konce
roku 1921.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministrovi vnitra v dohodě s ministry financí, veřejných
prací, školství a národní osvěty,
veřejného zdravotnictví, sociální
péče a zemědělství.