Inženýrské komory, které jsou důležitou
stavovskou institucí civilních techniků,
upraveny byly v bývalé rakousko-uherské monarchii
zákonem ze dne 2. ledna 1913 velmi nešťastně.
Nátlakem německým byla v nich provedena národnostní
separace a majorisování českého elementu
tak důkladně, že zákon stal se vlastně
hrobem této důležité stavovské
instituce. Má-li se účelu inženýrských
komor vyhověti, je nutno zříditi pro celý
stát jedinou inženýrskou komoru jakožto
organisaci čistě stavovskou bez ohledu na příslušnost
k nějaké národnosti anebo zemi. Potřebná
decentralisace může se provésti pracovními
sekcemi, jichž počet prozatím omezen na tři,
ale může býti postupem doby zvětšován
podle potřeby. Veliká potíž při
provádění tohoto zákona leží
v poměrech na Slovensku a sice jednak v té okolnosti,
že instituce civilních techniků v Uhrách
není omezena našimi zákonitými předpisy
kvalifikačními, jednak v tom, že při
maďarisujícím systému vládním
nemohli si Slováci vychovat dostatečný počet
technické inteligence ani pro úřady, tím
méně pro stav civilních techniků.
Z toho důvodu zákon pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus navrhuje pětiletou dobu přechodní, ve
kteréžto době má býti provedena
unifikace zákonitých předpisů kvalifikačních
pro civilní techniky v celém státě,
jakož i opatření dostatečného
počtu civilních techniků jazykově
kvalifikovaných. Úprava poměrů v přechodné
době na Slovensku a Podkarpatské Rusi děje
se, pokud se týče civilních techniků,
vládními nařízeními.
Původní návrh na zřízení
inženýrské komory, podaný inž.
Zárubou-Pfeffermannem, inž. Bečkou a soudruhy,
členy N. S., byl zamýšlen jako korrekční
provisorní zákon. Různými překážkami
bylo pozdrženo projednání tohoto zákona
až do konce minulého roku, kdy už technickému
výboru bylo patrno, ze bude lépe podati návrh
zákona úplně nového a neodvislého
od starých rakouských zákonů. Návrh
byl vypracován ministerstvem veřejných prací,
projednán se zástupci inženýrských
komor a schválen po menších změnách
v technickém výboru. Pokud se týče
konstrukce inženýrské komory zákonem
nařízené, odkazuji na důvodovou zprávu
návrhu zákona. Poněvadž pevně
doufám, že jako ve všech kulturních státech,
tak i u nás těžiště technické
činnosti ve státě bude přeloženo
z důvodů hospodářských i pokrokových
do kanceláří civilních techniků,
domnívám se, ze tímto zákonem děje
se první krok na této dráze. Pracovními
sekcemi možno v budoucnosti se přizpůsobiti
přijatému župnímu zřízení.
Do doby, než bude upravena státní technická
správa zákonem, ponechává se dozor
nad inženýrskou komorou vládnímu zástupci.
Bylo by spravedlivo, aby při konečné úpravě
technické státní správy podléhaly
inženýrské komory přímo resortu
ministerstva veřejných prací.
Výbor navrhuje přijetí osnovy přiložené.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pro zastupování úředně autorisovaných
civilních techniků a úředně
autorisovaných horních inženýrů,
pro hájení zájmů tohoto stavu a k
ochraně jeho stavovské cti zřizuje se inženýrská
komora pro Československou republiku se sídlem v
Praze.
Úřední řečí komory jest
jazyk československý. Užívání
jiných řečí při jednání
komory upraví se nařízením ve shodě
se zásadami jazykového zákona republiky Československé.
Tuto inženýrskou komoru spravuje valná hromada
a představenstvo.
Veškeří úředně autorisovaní
civilní technikové a úředně
autorisovaní báňští inženýři,
působící v oblasti Československé
republiky, náležejí k inženýrské
komoře jakožto členové a musí
plniti povinnosti s tím spojené. To vztahuje se
i na techniky a inženýry, kteří podle
právní úpravy, dosud na Slovensku a Podkarpatské
Rusi platné, obdobnou činnost tam vykonávají;
pokud bude jim prokázati neb osvojiti si náležitou
další kvalifikaci, ustanoví se pro přechodnou
dobu pěti let vládním nařízením.
Politické úřady, vztažmo báňská
hejtmanství, oznamují představenstvu inženýrské
komory úředně autorisované civilní
techniky neb úředně autorisované báňské
inženýry vzaté do přísahy, místo
jejich působiště a přeložení
jeho, odnětí nebo zánik autorisace a suspensi
úředně autorisovaného civilního
technika neb úředně autorisovaného
báňského inženýra.
Úředně autorisovaní civilní
technikové a úředně autorisovaní
báňští inženýři jsou
povinni oznámiti příslušné pracovní
sekci (§ 15.) ve 14 dnech své působiště
a každé jeho přeložení. Vykonávají-li
svou autorisaci nejméně po tři měsíce
v obvodu některé cizí pracovní sekce,
nepřeloživše své sídlo, jsou povinni
to rovněž oznámiti oběma příslušným
pracovním sekcím.
Valná hromada inženýrské komory bude
svolána na počátku každého kalendářního
roku. Kromě toho budiž svolána, požádá-li
za to písemně u představenstva komory alespoň
třetina všech členů komory. Jinak může
představenstvo komory svolati valnou hromadu, kdykoliv
uzná toho potřebu.
Svolání má se státi za současného
oznámení denního pořádku alespoň
deset dní napřed.
Není-li představenstvo komory ještě
zvoleno, nebo neúřaduje-li dosud řádně,
přísluší dozorčímu úřadu
(§ 23.) svolat a říditi valnou hromadu.
Valná hromada inženýrské komory je schopna
jednat a se usnášeti, je-li přítomna
aspoň čtvrtina členů. Byla-li by neschopna
se usnášeti, koná se o hodinu později
druhá valná schůze s týmž denním
pořadem, která se může usnášeti,
nehledíc na počet přítomných.
Valná hromada inženýrské komory usnáší
se prostou většinou hlasů. Předseda
súčastní se hlasování. Při
rovnosti hlasů pokládá se návrh za
zamítnutý.
Valné hromadě inženýrské komory
přísluší se radit a usnášeti
se o všech věcech, které se týkají
stavovského zájmu úředně autorisovaných
civilních technikův a úředně
autorisovaných báňských inženýrů,
pokud nenáležejí do působnosti představenstva
komory (§§ 13 a 14), zejména:
a) Stanoviti jednací řád, jak svůj
vlastní, tak i představenstva komory; schvalovati
tyto jednací řády je vyhrazeno ministerstvu
veřejných prací.
b) Voliti členy představenstva a revisory účtův,
jejich náhradníky.
c) Sestavovati roční rozpočet a stanoviti
příspěvky členů k uhrazení
výdajů komory.
d) Zkoušet a schvalovati roční účty
komory.
e) Usnášeti se o prostředcích k dosažení
účelu a úkolů komory, zejména
také, pokud se týče vzájemné
podpory členstva a jeho příslušníků.
Členové představenstva komory a revisoři
účtův, jejich náhradníci
budou zvoleni valnou hromadou hlasovacími lístky
podle tohoto klíče volebního:
Na oblasti Čech, Moravy spolu se Slezskem, Ratibořskem
a Slovenska i Podkarpatskou Rusí připadá
nejprve po dvou členech volitelných ze členů,
sídlících v té které oblasti,
a mimo ně takový počet zástupců,
jenž odpovídá 3% z počtu členů
té které oblasti, při čemž zlomek
se zaokrouhlí na celý počet.
Za náhradníky vyšle každá oblast
po dvou členech.
Kromě toho zvolí každá skupina po jednom
revisoru účtův a jednom náhradníku
revisora. Všechny funkce jsou úřady čestné.
Všichni členové komory, pokud nejsou vyloučení
z volebního práva, mají právo volit
a býti voleni.
Vyloučeni jsou členové:
a) na které byla příslušným úřadem
uvalena suspense,
b) kteří byli prohlášeni představenstvem
komory za zbavené volebního práva (§
19).
Členové představenstva a jejich náhradníci
volí se na dobu tří let, revisoři
účtů a jejich náhradníci na
dobu jednoho roku. Po uplynutí volebního období
pokračují však funkcionáři ve
své úřadní činnosti až
do provedení nové volby.
Z jedné a téže kategorie úředně
autorisovaných civilních techniků, jakož
i z kategorie úředně autorisovaných
bánských inženýrů smí
býti zvolena nejvýše čtvrtina členů
představenstva. Každá kategorie musí
míti v představenstvu aspoň jednoho člena.
Odstupující funkcionáři mohou být
opět zvoleni, avšak nejsou povinni pro následující
činnostní období volbu přijmouti.
Rovněž členové, kterým je více
než 60 let, mohou volbu odmítnouti.
Jinak nesmějí býti volby odmítnuty
bez podstatných důvodů. Odmítnutí
bez podstatných důvodů bude trestáno
jako zanedbání členských povinností
oproti komoře (§ 19, odst. 1., litera a).
Členové představenstva volí na dobu
své činnosti ze svého středu předsedu,
jehož sídlo musí býti v Praze, a dva
místopředsedy, z nichž jeden sídlí
v Brně a druhý v Bratislavě.
Vystoupí-li členové představenstva
před uplynutím činnostního období,
vstoupí náhradníci představenstva
na jejich místo.
Náhradníci nejsou však povoláni zastupovati
cleny představenstva pro případ dočasného
zaneprázdnění jejich.
Vstoupí-li všichni náhradníci do představenstva,
může představenstvo nahraditi další
úbytek svých členů společnou
volbou.
Představenstvo komory jest povoláno, raditi se o
všech věcech, týkajících se společných
zájmů členů komory nebo jednotlivých
jejich kategorií, a buďto se samo usnášeti,
nebo při důležitějších věcech
vyžádati si usnesení valné hromady,
vejíti ve styk s jinými korporacemi, obraceti se
podáními na úřady a podávati
příslušné návrhy a žádosti
vládě.
Úřady dají představenstvu komory příležitost,
aby podávalo posudky o projednávaných všeobecných
otázkách, týkajících se stavovského
zájmu úředně autorisovaných
civilních techniků, neb úředně
autorisovaných báňských inženýrů.
Zejména bude představenstvo komory slyšeno:
O zamýšlených změnách aneb úpravách
instituce úředně autorisovaných civilních
techniků neb úředně autorisovaných
báňských inženýrů, o zkušebních
pravidlech, která mají býti pro ně
vydána, při rozhodování o rozsahu
práv civilních techniků nebo horních
inženýrů v případech pochybných,
a o započítatelnosti praktického zaměstnání,
prokázaného žadatelem za udělení
autorisace.
Naproti tomu je představenstvo komory povinno podávati
k vybídnutí úřadů vyjádření
a posudky v otázkách, jez spadají do působnosti
komory. V důležitých případech
může představenstvo komory vyhraditi stanovisko
v takovýchto otázkách valné hromadě.
Představenstvu komory přísluší
obstarávati běžné věci komory,
zejména:
a) vykonávat usnesení valné hromady komory;
b) obstarávati hospodářské věci
komory a vybírati roční příspěvky;
c) svolávati valnou hromadu a raditi se předběžně
o všech předmětech, o kterých má
jednati valná hromada;
d) bdíti nad činností pracovních sekcí,
zkoumati jednací zprávy, jejich účty
a rozpočty a po schválení pojmouti je do
listin komorních;
e) v případu čestného řízení
rozhodovat o návrzích pracovní sekce na odejmutí
práva, vykonávati praxi úředně
autorisovaného civilního technika neb úředně
autorisovaného báňského inženýra
a oznamovati příslušná rozhodnutí
nadřízenému úřadu a dále
obdobně rozhodovat o návrzích pracovních
sekcí, týkajících se kandidátů;
f) předkládati jednací zprávu, výroční
účet a návrh rozpočtu valné
hromadě inženýrské komory;
g) vyhlašovati výsledek volby a vést a občasně
vydávati seznam úředně autorisovaných
civilních technikův a úředně
autorisovaných bánských inženýrů;
h) vymáhati nezapravené roční příspěvky,
je-li potřeba politickou exekucí;
i) ustanoviti prozatímního zástupce úředně
autorisovanmých civilních techniků neb úředně
autorisovaných báňských inženýrů
zemřelému neb onemocnělému, nebo nepřítomnému
členu, když sám zástupce nejmenoval
anebo jmenovati nemohl.
V Praze, v Brně a v Bratislavě budou zasedati pracovní
sekce komorního představenstva, skládající
se z oněch členů představenstva komory,
revisora účtův a jejich náhradníků,
kteří byli zvoleni za příslušnou
v § 9. uvedenou oblast do inženýrské komory
československé.
Pracovní sekci představenstva komory v té
které skupině řídí předseda
nebo místopředseda komory příslušné
oblasti.
Pracovním sekcím přísluší
obstarávati v mezích tohoto zákona užší
stavovské věci, spadající do obvodu
dotčené oblasti, jako jsou:
1. Dávati rady a informace členům.
2. Raditi se a usnášeti se o věcech stavovských,
jakož i opatřeních a úkonech, uvedených
v § 8. odst. e) tohoto zákona, a podávati návrhy
představenstvu komory. Podávati posudky o přiměřenosti
honoráře a účtů za výkony
úředně autorisovaných civilních
techniků a úředně autorisovaných
báňských inženýrův, a
na požádání vyřizovati smírnou
cestou spory vzešlé o tom.
3. Smírčí činnost podle § 18.,
jestliže zúčastněné strany sídlí
v obvodu téže pracovní sekce, a řízení
čestné rady podle § 19. tohoto zákona.
4. Chovati v patrnosti kandidáty úředně
autorisovaných civilních technikův a úředně
autorisovaných báňských inženýrův
a potvrzovati vysvědčení o zaměstnání
jejich podle § 17. tohoto zákona.
5. Sdělávati návrhy jednacího řádu
vlastní pracovní sekce a předkládati
je představenstvu komory k dalšímu řízení.
6. Obstarávati běžné a hospodářské
věci pracovní sekce, předkládati výroční
účty a návrh rozpočtu představenstvu
inženýrské komory ke zkoumání,
schválení a pojetí do celkového rozpočtu
komory.
7. Předkládati jednací zprávu o své
činnosti představenstvu inženýrské
komory a zasílat opisy protokolův o schůzích
pracovní sekce, a oznamovati předsednictvu komory
změny působiště členů
sekce do týdne k vědomosti.
O veškerých řádech a stanovách
pracovních sekcí usnáší se valná
hromada inženýrské komory československé
po návrhu představenstva komory.
Obvody pracovních sekcí budou ustanoveny vládním
nařízením.
Ministerstvo veřejných prací rozhoduje po
slyšení inženýrské komory pro Československou
republiku o majetkových otázkách, které
vzniknou změnou dosavadních komorních obvodů,.
bez újmy právních nároků třetích
osob.
Pracovní sekce vede záznam o těch kandidátech,
členy komory přihlášených, jejichž
činnost jest důležita pro praxi, potřebnou
podle platných ustanovení k dosažení
práv úředně autorisovaného
civilního technika neb úředně autorisovaného
báňského inženýra.
Za tím účelem musí členové
pracovních sekcí oznámiti nastoupení
a vystoupení takových kandidátů během
14 dnů. Rovněž buď jí oznámeno
hned každé přerušení služby,
trvající přes dva měsíce.
Při oznamování nastoupení buďtež
prokázána studia příslušného
kandidáta.
Vysvědčení o zaměstnání,
vydaná takovým kandidátům, potvrzuje
pracovní sekce.
Představenstvo inženýrské komory vykonává
také smírčí činnost, jest-li
s pracovní sekce na tom usnesla nebo zúčastněné
strany se o tom dohodly, anebo nemají-li sporné
strany sídlo své v obvodu téže sekce.
V této činnosti přísluší
pracovní sekci, pokud se týče představenstva
u komory:
a) smírně zakročovati při rozepřích
členů komory ve stavovských věcech,
b) vyšetřovati a smírně vyřizovati
stížnosti, podané proti členům
komory ve věci jejich působení.
Narovnání v těchto případech
před představenstvem komory sjednaná a zapsaná
jsou exekučními tituly podle § 1. čís.
15. exekučního řádu, a na Slovensku
podle § 1. zákonného článku LX.
z roku 1881. Exekutivu nařizuje věcně příslušný
soud, v sídle komory.
Členové komory jsou vázáni při
takových příležitostech, dříve
nežli snad nastoupí cestu soudní, dovolati
se sprostředkování představenstvem
komory.
Pracovní sekce má z úřední
povinnosti zakročiti jako čestná rada proti
členům:
a) zanedbávají-li tito své povinnosti ke
komoře, neb
b) poruší-li vážnost stavu.
Pracovní sekce může v takových případech,
když byla zjistila řádně skutkovou povahu
provinění byla vyslechla obviněného,
dáti výstrahu, důtku při značných
nepřístojnostech, anebo při opakování
uložiti peněžité pokuty až do 5000
K, pak odníti pasivní, spolu aktivní volební
právo do komory na čas nebo trvale, a konečně
učiniti návrh představenstvu komory na odejmutí
práva, vykonávati praxi úředně
autorisovaného civilního technika, neb úředně
autorisovaného bánského inženýra
po určitou dobu nebo návrh na ztrátu autorisace.
Peněžité pokuty, uložené právoplatně
pracovní sekcí, mohou býti vymáhány
politickou exekucí.
Shledá-li pracovní sekce, že se některý
člen sekce provinil přečinem, který
se trestá politickým neb horním úřadem,
jest povinna oznámiti to příslušnému
úřadu.
Tento zpraví pak sekci o opatření, které
ve věci učinil.
Působnost pracovní sekce, jako čestné
rady, vztahuje se obdobně, při porušení
cti a vážnosti stavu, i na kandidáty úředně
autorisovaných civilních technikův a úředně
autorisovaných báňských inženýrů,
zapsané u komory inženýrské. Disciplinární
návrh na prodloužení stanovené doby
praxe nebo na nepřipuštění k autorisační
zkoušce, předloží pracovní sekce
k rozhodnutí představenstvu komory.
Představenstvo komory nebo pracovní sekce je schopno
se usnášeti, je-li přítomna více
než polovice členů představenstva. Jednání
řídí předseda nebo místopředseda,
jsou-li zaneprázdněni, nejstarší člen
z přítomných. Usnesení se konají
nadpoloviční většinou hlasů.
Předsedající účastní
se hlasování. Při rovnosti hlasů pokládá
se návrh za zamítnutý.
K usnesení čestné rady je potřebí
přítomnosti alespoň tří čtvrtin
členů představenstva a dvou třetinové
většiny přítomných. Není-li
zasedání schopno se usnášeti, bude svoláno
druhé zasedání, jez může se usnášeti
za přítomnosti nejméně dvou třetin
členů představenstva prostou většinou
hlasů.
Předseda, anebo při zaneprázdnění
jeho některý z místopředsedů,
zastupují inženýrskou komoru vnitř i
na venek, zprostředkuje styk představenstva s inženýrskou
komorou, přikazuje referáty pracovním sekcím
anebo členům představenstva, neb i jiným
členům komory a dohlédá k řádné
činnosti jejich. Svolává zasedání
představenstva a předsedá v nich, jakož
i ve valných hromadách. Předseda podpisuje
všechna písemná vyhotovení představenstva.
Výdaje pracovních sekcí zapravuje inženýrská
komora, které nutno předkládati roční
účty.
Dohled na inženýrskou komoru a její pracovní
sekce vykonává (až do nové úpravy
státní stavební správy) vládou
stanovený zástupce v sídle představenstva
komory nebo pracovní sekce, který za tím
účelem sleduje veškerá jednání
komory a zúčastňuje se jak valných
hromad, tak zasedání představenstva.
Kdyby představenstvo komory nebo pracovní sekce
překročily svou působnost, nebo jednaly proti
ustanovením, jest oprávněn dozorčí
úřad naléhati na nápravu, zrušiti
nezákonná usnesení a je-li potřebí,
představenstvo rozpustit a nařídit nové
volby.
Proti nařízení jmenovaného politického
úřadu přísluší komoře
odvolání k ministerstvu veřejných
prací ve čtyřech nedělích.
Do disciplinárních nálezů (§
19.), vynesených představenstvem komory a pracovními
sekcemi - vyjímajíc pouhé výstrahy
- pak do ode pření zápisů přihlášeného
kandidáta nebo do odepření vysvědčení
o zaměstnání (§ 17.) mohou postižení
podati ve 14 dnech stížnost přímo po
litickému úřadu II. stolice, jenž o
ní rozhodne s konečnou platností.
Peněžité pokuty, uložené některému
clenu komory politickým nebo horním úřadem
pro služební přečin, nebo představenstvem
podle tohoto zákona, připadnou podpůrným
fondům komory.
Název »inženýrská komora«je
vyhrazen korporaci, zřízené podle tohoto
zákona. Jiným korporacím a ústavům
je zapovězeno užívati tohoto názvu,
jakož i každého takového názvu,
který by mohl býti jím zaměněn.
Inženýrská komora pro Československou
republiku a její členové mají právo
užívati malého státního
znaku v pečeti a na tiskopisech úředních.
Zákon ze dne 2. ledna 1913, c. 3. ř. z., a na řízení
ministerstva veřejných prací a zúčastněných
ministerstev ze dne 14. května 1913, čís.
84 ř. z., ze dne 23. července 1913, čís.
148 ř. z. a ze dne 7. ledna 1914, čís. 5
ř. z., pozbývají tímto platnosti.
Ministr veřejných prací se zmocňuje,
by vydal v dohodě se zúčastněnými
ministry v rámci předcházejících
zásadních pravidel nařízení,
kterých jest dále třeba.
Zákon tento vstupuje v platnost dnem vyhlášení.