Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2571.

Zpráva

technického výboru

o vládním návrhu zákona (tisk č. 24289, jímž se zřizuje inženýrská komora pro republiku Československou.

Inženýrské komory, které jsou důležitou stavovskou institucí civilních techniků, upraveny byly v bývalé rakousko-uherské monarchii zákonem ze dne 2. ledna 1913 velmi nešťastně. Nátlakem německým byla v nich provedena národnostní separace a majorisování českého elementu tak důkladně, že zákon stal se vlastně hrobem této důležité stavovské instituce. Má-li se účelu inženýrských komor vyhověti, je nutno zříditi pro celý stát jedinou inženýrskou komoru jakožto organisaci čistě stavovskou bez ohledu na příslušnost k nějaké národnosti anebo zemi. Potřebná decentralisace může se provésti pracovními sekcemi, jichž počet prozatím omezen na tři, ale může býti postupem doby zvětšován podle potřeby. Veliká potíž při provádění tohoto zákona leží v poměrech na Slovensku a sice jednak v té okolnosti, že instituce civilních techniků v Uhrách není omezena našimi zákonitými předpisy kvalifikačními, jednak v tom, že při maďarisujícím systému vládním nemohli si Slováci vychovat dostatečný počet technické inteligence ani pro úřady, tím méně pro stav civilních techniků. Z toho důvodu zákon pro Slovensko a Podkarpatskou Rus navrhuje pětiletou dobu přechodní, ve kteréžto době má býti provedena unifikace zákonitých předpisů kvalifikačních pro civilní techniky v celém státě, jakož i opatření dostatečného počtu civilních techniků jazykově kvalifikovaných. Úprava poměrů v přechodné době na Slovensku a Podkarpatské Rusi děje se, pokud se týče civilních techniků, vládními nařízeními.

Původní návrh na zřízení inženýrské komory, podaný inž. Zárubou-Pfeffermannem, inž. Bečkou a soudruhy, členy N. S., byl zamýšlen jako korrekční provisorní zákon. Různými překážkami bylo pozdrženo projednání tohoto zákona až do konce minulého roku, kdy už technickému výboru bylo patrno, ze bude lépe podati návrh zákona úplně nového a neodvislého od starých rakouských zákonů. Návrh byl vypracován ministerstvem veřejných prací, projednán se zástupci inženýrských komor a schválen po menších změnách v technickém výboru. Pokud se týče konstrukce inženýrské komory zákonem nařízené, odkazuji na důvodovou zprávu návrhu zákona. Poněvadž pevně doufám, že jako ve všech kulturních státech, tak i u nás těžiště technické činnosti ve státě bude přeloženo z důvodů hospodářských i pokrokových do kanceláří civilních techniků, domnívám se, ze tímto zákonem děje se první krok na této dráze. Pracovními sekcemi možno v budoucnosti se přizpůsobiti přijatému župnímu zřízení. Do doby, než bude upravena státní technická správa zákonem, ponechává se dozor nad inženýrskou komorou vládnímu zástupci. Bylo by spravedlivo, aby při konečné úpravě technické státní správy podléhaly inženýrské komory přímo resortu ministerstva veřejných prací.

Výbor navrhuje přijetí osnovy přiložené.

V Praze dne 11. března 1920.

Předseda:
Zpravodaj:
Ing. Bečka v. r.
Ing. Záruba-Pfeffermann v. r.


Zákon

ze dne.............................................................................20,

jímž se zřizuje inženýrská komora pro Československou republiku.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Pro zastupování úředně autorisovaných civilních techniků a úředně autorisovaných horních inženýrů, pro hájení zájmů tohoto stavu a k ochraně jeho stavovské cti zřizuje se inženýrská komora pro Československou republiku se sídlem v Praze.

Úřední řečí komory jest jazyk československý. Užívání jiných řečí při jednání komory upraví se nařízením ve shodě se zásadami jazykového zákona republiky Československé.

§ 2.

Tuto inženýrskou komoru spravuje valná hromada a představenstvo.

§ 3.

Veškeří úředně autorisovaní civilní technikové a úředně autorisovaní báňští inženýři, působící v oblasti Československé republiky, náležejí k inženýrské komoře jakožto členové a musí plniti povinnosti s tím spojené. To vztahuje se i na techniky a inženýry, kteří podle právní úpravy, dosud na Slovensku a Podkarpatské Rusi platné, obdobnou činnost tam vykonávají; pokud bude jim prokázati neb osvojiti si náležitou další kvalifikaci, ustanoví se pro přechodnou dobu pěti let vládním nařízením.

§ 4.

Politické úřady, vztažmo báňská hejtmanství, oznamují představenstvu inženýrské komory úředně autorisované civilní techniky neb úředně autorisované báňské inženýry vzaté do přísahy, místo jejich působiště a přeložení jeho, odnětí nebo zánik autorisace a suspensi úředně autorisovaného civilního technika neb úředně autorisovaného báňského inženýra.

§ 5.

Úředně autorisovaní civilní technikové a úředně autorisovaní báňští inženýři jsou povinni oznámiti příslušné pracovní sekci (§ 15.) ve 14 dnech své působiště a každé jeho přeložení. Vykonávají-li svou autorisaci nejméně po tři měsíce v obvodu některé cizí pracovní sekce, nepřeloživše své sídlo, jsou povinni to rovněž oznámiti oběma příslušným pracovním sekcím.

§ 6.

Valná hromada inženýrské komory bude svolána na počátku každého kalendářního roku. Kromě toho budiž svolána, požádá-li za to písemně u představenstva komory alespoň třetina všech členů komory. Jinak může představenstvo komory svolati valnou hromadu, kdykoliv uzná toho potřebu.

Svolání má se státi za současného oznámení denního pořádku alespoň deset dní napřed.

Není-li představenstvo komory ještě zvoleno, nebo neúřaduje-li dosud řádně, přísluší dozorčímu úřadu (§ 23.) svolat a říditi valnou hromadu.

§ 7.

Valná hromada inženýrské komory je schopna jednat a se usnášeti, je-li přítomna aspoň čtvrtina členů. Byla-li by neschopna se usnášeti, koná se o hodinu později druhá valná schůze s týmž denním pořadem, která se může usnášeti, nehledíc na počet přítomných. Valná hromada inženýrské komory usnáší se prostou většinou hlasů. Předseda súčastní se hlasování. Při rovnosti hlasů pokládá se návrh za zamítnutý.

§ 8.

Valné hromadě inženýrské komory přísluší se radit a usnášeti se o všech věcech, které se týkají stavovského zájmu úředně autorisovaných civilních technikův a úředně autorisovaných báňských inženýrů, pokud nenáležejí do působnosti představenstva komory (§§ 13 a 14), zejména:

a) Stanoviti jednací řád, jak svůj vlastní, tak i představenstva komory; schvalovati tyto jednací řády je vyhrazeno ministerstvu veřejných prací.

b) Voliti členy představenstva a revisory účtův, jejich náhradníky.

c) Sestavovati roční rozpočet a stanoviti příspěvky členů k uhrazení výdajů komory.

d) Zkoušet a schvalovati roční účty komory.

e) Usnášeti se o prostředcích k dosažení účelu a úkolů komory, zejména také, pokud se týče vzájemné podpory členstva a jeho příslušníků.

§ 9.

Členové představenstva komory a revisoři účtův, jejich náhradníci budou zvoleni valnou hromadou hlasovacími lístky podle tohoto klíče volebního:

Na oblasti Čech, Moravy spolu se Slezskem, Ratibořskem a Slovenska i Podkarpatskou Rusí připadá nejprve po dvou členech volitelných ze členů, sídlících v té které oblasti, a mimo ně takový počet zástupců, jenž odpovídá 3% z počtu členů té které oblasti, při čemž zlomek se zaokrouhlí na celý počet.

Za náhradníky vyšle každá oblast po dvou členech.

Kromě toho zvolí každá skupina po jednom revisoru účtův a jednom náhradníku revisora. Všechny funkce jsou úřady čestné.

§ 10.

Všichni členové komory, pokud nejsou vyloučení z volebního práva, mají právo volit a býti voleni.

Vyloučeni jsou členové:

a) na které byla příslušným úřadem uvalena suspense,

b) kteří byli prohlášeni představenstvem komory za zbavené volebního práva (§ 19).

§ 11.

Členové představenstva a jejich náhradníci volí se na dobu tří let, revisoři účtů a jejich náhradníci na dobu jednoho roku. Po uplynutí volebního období pokračují však funkcionáři ve své úřadní činnosti až do provedení nové volby.

Z jedné a téže kategorie úředně autorisovaných civilních techniků, jakož i z kategorie úředně autorisovaných bánských inženýrů smí býti zvolena nejvýše čtvrtina členů představenstva. Každá kategorie musí míti v představenstvu aspoň jednoho člena.

Odstupující funkcionáři mohou být opět zvoleni, avšak nejsou povinni pro následující činnostní období volbu přijmouti. Rovněž členové, kterým je více než 60 let, mohou volbu odmítnouti.

Jinak nesmějí býti volby odmítnuty bez podstatných důvodů. Odmítnutí bez podstatných důvodů bude trestáno jako zanedbání členských povinností oproti komoře (§ 19, odst. 1., litera a).

§ 12.

Členové představenstva volí na dobu své činnosti ze svého středu předsedu, jehož sídlo musí býti v Praze, a dva místopředsedy, z nichž jeden sídlí v Brně a druhý v Bratislavě.

Vystoupí-li členové představenstva před uplynutím činnostního období, vstoupí náhradníci představenstva na jejich místo.

Náhradníci nejsou však povoláni zastupovati cleny představenstva pro případ dočasného zaneprázdnění jejich.

Vstoupí-li všichni náhradníci do představenstva, může představenstvo nahraditi další úbytek svých členů společnou volbou.

§ 13.

Představenstvo komory jest povoláno, raditi se o všech věcech, týkajících se společných zájmů členů komory nebo jednotlivých jejich kategorií, a buďto se samo usnášeti, nebo při důležitějších věcech vyžádati si usnesení valné hromady, vejíti ve styk s jinými korporacemi, obraceti se podáními na úřady a podávati příslušné návrhy a žádosti vládě.

Úřady dají představenstvu komory příležitost, aby podávalo posudky o projednávaných všeobecných otázkách, týkajících se stavovského zájmu úředně autorisovaných civilních techniků, neb úředně autorisovaných báňských inženýrů. Zejména bude představenstvo komory slyšeno:

O zamýšlených změnách aneb úpravách instituce úředně autorisovaných civilních techniků neb úředně autorisovaných báňských inženýrů, o zkušebních pravidlech, která mají býti pro ně vydána, při rozhodování o rozsahu práv civilních techniků nebo horních inženýrů v případech pochybných, a o započítatelnosti praktického zaměstnání, prokázaného žadatelem za udělení autorisace.

Naproti tomu je představenstvo komory povinno podávati k vybídnutí úřadů vyjádření a posudky v otázkách, jez spadají do působnosti komory. V důležitých případech může představenstvo komory vyhraditi stanovisko v takovýchto otázkách valné hromadě.

§ 14.

Představenstvu komory přísluší obstarávati běžné věci komory, zejména:

a) vykonávat usnesení valné hromady komory;

b) obstarávati hospodářské věci komory a vybírati roční příspěvky;

c) svolávati valnou hromadu a raditi se předběžně o všech předmětech, o kterých má jednati valná hromada;

d) bdíti nad činností pracovních sekcí, zkoumati jednací zprávy, jejich účty a rozpočty a po schválení pojmouti je do listin komorních;

e) v případu čestného řízení rozhodovat o návrzích pracovní sekce na odejmutí práva, vykonávati praxi úředně autorisovaného civilního technika neb úředně autorisovaného báňského inženýra a oznamovati příslušná rozhodnutí nadřízenému úřadu a dále obdobně rozhodovat o návrzích pracovních sekcí, týkajících se kandidátů;

f) předkládati jednací zprávu, výroční účet a návrh rozpočtu valné hromadě inženýrské komory;

g) vyhlašovati výsledek volby a vést a občasně vydávati seznam úředně autorisovaných civilních technikův a úředně autorisovaných bánských inženýrů;

h) vymáhati nezapravené roční příspěvky, je-li potřeba politickou exekucí;

i) ustanoviti prozatímního zástupce úředně autorisovanmých civilních techniků neb úředně autorisovaných báňských inženýrů zemřelému neb onemocnělému, nebo nepřítomnému členu, když sám zástupce nejmenoval anebo jmenovati nemohl.

§ 15.

V Praze, v Brně a v Bratislavě budou zasedati pracovní sekce komorního představenstva, skládající se z oněch členů představenstva komory, revisora účtův a jejich náhradníků, kteří byli zvoleni za příslušnou v § 9. uvedenou oblast do inženýrské komory československé.

Pracovní sekci představenstva komory v té které skupině řídí předseda nebo místopředseda komory příslušné oblasti.

Pracovním sekcím přísluší obstarávati v mezích tohoto zákona užší stavovské věci, spadající do obvodu dotčené oblasti, jako jsou:

1. Dávati rady a informace členům.

2. Raditi se a usnášeti se o věcech stavovských, jakož i opatřeních a úkonech, uvedených v § 8. odst. e) tohoto zákona, a podávati návrhy představenstvu komory. Podávati posudky o přiměřenosti honoráře a účtů za výkony úředně autorisovaných civilních techniků a úředně autorisovaných báňských inženýrův, a na požádání vyřizovati smírnou cestou spory vzešlé o tom.

3. Smírčí činnost podle § 18., jestliže zúčastněné strany sídlí v obvodu téže pracovní sekce, a řízení čestné rady podle § 19. tohoto zákona.

4. Chovati v patrnosti kandidáty úředně autorisovaných civilních technikův a úředně autorisovaných báňských inženýrův a potvrzovati vysvědčení o zaměstnání jejich podle § 17. tohoto zákona.

5. Sdělávati návrhy jednacího řádu vlastní pracovní sekce a předkládati je představenstvu komory k dalšímu řízení.

6. Obstarávati běžné a hospodářské věci pracovní sekce, předkládati výroční účty a návrh rozpočtu představenstvu inženýrské komory ke zkoumání, schválení a pojetí do celkového rozpočtu komory.

7. Předkládati jednací zprávu o své činnosti představenstvu inženýrské komory a zasílat opisy protokolův o schůzích pracovní sekce, a oznamovati předsednictvu komory změny působiště členů sekce do týdne k vědomosti.

O veškerých řádech a stanovách pracovních sekcí usnáší se valná hromada inženýrské komory československé po návrhu představenstva komory.

§ 16.

Obvody pracovních sekcí budou ustanoveny vládním nařízením.

Ministerstvo veřejných prací rozhoduje po slyšení inženýrské komory pro Československou republiku o majetkových otázkách, které vzniknou změnou dosavadních komorních obvodů,. bez újmy právních nároků třetích osob.

§ 17.

Pracovní sekce vede záznam o těch kandidátech, členy komory přihlášených, jejichž činnost jest důležita pro praxi, potřebnou podle platných ustanovení k dosažení práv úředně autorisovaného civilního technika neb úředně autorisovaného báňského inženýra.

Za tím účelem musí členové pracovních sekcí oznámiti nastoupení a vystoupení takových kandidátů během 14 dnů. Rovněž buď jí oznámeno hned každé přerušení služby, trvající přes dva měsíce.

Při oznamování nastoupení buďtež prokázána studia příslušného kandidáta.

Vysvědčení o zaměstnání, vydaná takovým kandidátům, potvrzuje pracovní sekce.

§ 18.

Představenstvo inženýrské komory vykonává také smírčí činnost, jest-li s pracovní sekce na tom usnesla nebo zúčastněné strany se o tom dohodly, anebo nemají-li sporné strany sídlo své v obvodu téže sekce. V této činnosti přísluší pracovní sekci, pokud se týče představenstva u komory:

a) smírně zakročovati při rozepřích členů komory ve stavovských věcech,

b) vyšetřovati a smírně vyřizovati stížnosti, podané proti členům komory ve věci jejich působení.

Narovnání v těchto případech před představenstvem komory sjednaná a zapsaná jsou exekučními tituly podle § 1. čís. 15. exekučního řádu, a na Slovensku podle § 1. zákonného článku LX. z roku 1881. Exekutivu nařizuje věcně příslušný soud, v sídle komory.

Členové komory jsou vázáni při takových příležitostech, dříve nežli snad nastoupí cestu soudní, dovolati se sprostředkování představenstvem komory.

§ 19.

Pracovní sekce má z úřední povinnosti zakročiti jako čestná rada proti členům:

a) zanedbávají-li tito své povinnosti ke komoře, neb

b) poruší-li vážnost stavu.

Pracovní sekce může v takových případech, když byla zjistila řádně skutkovou povahu provinění byla vyslechla obviněného, dáti výstrahu, důtku při značných nepřístojnostech, anebo při opakování uložiti peněžité pokuty až do 5000 K, pak odníti pasivní, spolu aktivní volební právo do komory na čas nebo trvale, a konečně učiniti návrh představenstvu komory na odejmutí práva, vykonávati praxi úředně autorisovaného civilního technika, neb úředně autorisovaného bánského inženýra po určitou dobu nebo návrh na ztrátu autorisace.

Peněžité pokuty, uložené právoplatně pracovní sekcí, mohou býti vymáhány politickou exekucí.

Shledá-li pracovní sekce, že se některý člen sekce provinil přečinem, který se trestá politickým neb horním úřadem, jest povinna oznámiti to příslušnému úřadu.

Tento zpraví pak sekci o opatření, které ve věci učinil.

Působnost pracovní sekce, jako čestné rady, vztahuje se obdobně, při porušení cti a vážnosti stavu, i na kandidáty úředně autorisovaných civilních technikův a úředně autorisovaných báňských inženýrů, zapsané u komory inženýrské. Disciplinární návrh na prodloužení stanovené doby praxe nebo na nepřipuštění k autorisační zkoušce, předloží pracovní sekce k rozhodnutí představenstvu komory.

§ 20.

Představenstvo komory nebo pracovní sekce je schopno se usnášeti, je-li přítomna více než polovice členů představenstva. Jednání řídí předseda nebo místopředseda, jsou-li zaneprázdněni, nejstarší člen z přítomných. Usnesení se konají nadpoloviční většinou hlasů. Předsedající účastní se hlasování. Při rovnosti hlasů pokládá se návrh za zamítnutý.

K usnesení čestné rady je potřebí přítomnosti alespoň tří čtvrtin členů představenstva a dvou třetinové většiny přítomných. Není-li zasedání schopno se usnášeti, bude svoláno druhé zasedání, jez může se usnášeti za přítomnosti nejméně dvou třetin členů představenstva prostou většinou hlasů.

§ 21.

Předseda, anebo při zaneprázdnění jeho některý z místopředsedů, zastupují inženýrskou komoru vnitř i na venek, zprostředkuje styk představenstva s inženýrskou komorou, přikazuje referáty pracovním sekcím anebo členům představenstva, neb i jiným členům komory a dohlédá k řádné činnosti jejich. Svolává zasedání představenstva a předsedá v nich, jakož i ve valných hromadách. Předseda podpisuje všechna písemná vyhotovení představenstva.

§ 22.

Výdaje pracovních sekcí zapravuje inženýrská komora, které nutno předkládati roční účty.

§ 23.

Dohled na inženýrskou komoru a její pracovní sekce vykonává (až do nové úpravy státní stavební správy) vládou stanovený zástupce v sídle představenstva komory nebo pracovní sekce, který za tím účelem sleduje veškerá jednání komory a zúčastňuje se jak valných hromad, tak zasedání představenstva.

Kdyby představenstvo komory nebo pracovní sekce překročily svou působnost, nebo jednaly proti ustanovením, jest oprávněn dozorčí úřad naléhati na nápravu, zrušiti nezákonná usnesení a je-li potřebí, představenstvo rozpustit a nařídit nové volby.

Proti nařízení jmenovaného politického úřadu přísluší komoře odvolání k ministerstvu veřejných prací ve čtyřech nedělích.

§ 24.

Do disciplinárních nálezů (§ 19.), vynesených představenstvem komory a pracovními sekcemi - vyjímajíc pouhé výstrahy - pak do ode pření zápisů přihlášeného kandidáta nebo do odepření vysvědčení o zaměstnání (§ 17.) mohou postižení podati ve 14 dnech stížnost přímo po litickému úřadu II. stolice, jenž o ní rozhodne s konečnou platností.

§ 25.

Peněžité pokuty, uložené některému clenu komory politickým nebo horním úřadem pro služební přečin, nebo představenstvem podle tohoto zákona, připadnou podpůrným fondům komory.

§ 26.

Název »inženýrská komora«je vyhrazen korporaci, zřízené podle tohoto zákona. Jiným korporacím a ústavům je zapovězeno užívati tohoto názvu, jakož i každého takového názvu, který by mohl býti jím zaměněn. Inženýrská komora pro Československou republiku a její členové mají právo užívati malého státního znaku v pečeti a na tiskopisech úředních.

§ 27.

Zákon ze dne 2. ledna 1913, c. 3. ř. z., a na řízení ministerstva veřejných prací a zúčastněných ministerstev ze dne 14. května 1913, čís. 84 ř. z., ze dne 23. července 1913, čís. 148 ř. z. a ze dne 7. ledna 1914, čís. 5 ř. z., pozbývají tímto platnosti.

§ 28.

Ministr veřejných prací se zmocňuje, by vydal v dohodě se zúčastněnými ministry v rámci předcházejících zásadních pravidel nařízení, kterých jest dále třeba.

§ 29.

Zákon tento vstupuje v platnost dnem vyhlášení.

Ministru veřejných prací se ukládá, by provedl tento zákon.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP