Národní shromáždění, račiž
se usnésti, aby byl vydán tento zákon:
Vstoupí-li zaměstnanci zastupitelských okresů
Karlínského, Smíchovského, Kr. Vinohradského
a Žižkovského, kteří mají
býti nebo budou podle zákona ze dne 6. února
1920, č. 114 sb. z. a n., převzati do služeb
obce hlav. města Prahy, do služby státní,
platí pro ně ustanovení §u 10. zákona
ze dne 29. února 1920, č. 126 sb. z. a n.
Zaměstnanci tito mají nárok, aby byli převzati
do služby státní ve lhůtě ustanovené
v §u 10. zákona ze dne 29. února 1920, č.
126 sb. z. a n., avšak vláda se zmocňuje přijmouti
je k jejich žádosti do služby státní
za podmínek v tomto §u uvedených také
před touto lhůtou.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr vnitra se zúčastněnými
ministry.
V §u 10. zákona ze dne 29. února 1920, č.
126 sb. z. a n., o zřízení úřadů
župních a okresních zachovávají
se zaměstnancům zastupitelských okresů
i po zrušení okresů těch, jež nastane
v důsledku zavedení nového zřízení
župního a okresního, všechny služební
požitky i nároky na požitky zaopatřovací,
jichž ze svého služebního poměru
nabyli do 28. února 1920 (odst. 1., 3. a
5. cit. zákona).
V §u 3. zákona ze dne 6. února 1920, č.
114 sb. z. a n. o utvoření Velké Prahy zachovávají
se zaměstnancům zastupitelských okresů
Karlínského, Smíchovského, Kr. Vinohradského
a Žižkovského, kteří v důsledku
úplného nebo částečného
zrušení okresů těch mají býti
převzati do služeb hlav. města Prahy, pouze
služební požitky, jichž ze svého
služebního poměru nabyli do 30. června
1919 a to jen do té doby, dokud nebude provedena všeobecná
úprava požitků zaměstnanců sjednocené
obce Prahy; nárok na požitky zaopatřovací
zachovává se jim jen potud, pokud nepřevyšuje
míru práv zaměstnanců obce Prahy v
době utvoření Velké Prahy.
Tím byla způsobena nerovnost právního
postavení nejen mezi zaměstnanci zastupitelských
okresů Karlínského, Smíchovského,
Kr. Vinohradského a Žižkovského a zaměstnanci
všech ostatních, i těch nejmenších
okresů zastupitelských, nýbrž i nerovnost
mezi zaměstnanci týchž zastupitelských
okresů, z nichž někteří mají
býti podle §u 7. zákona ze dne 6. února
1920, č. 114 sb. z. a n., převzati do služeb
hlav. města Prahy a někteří podle
§u 10. zákona ze dne 29. února 1920, č.
126 sb. z. a n., do služeb státních.
Nerovnost ta dotýká se nejkrutěji těch
zaměstnanců, kteří před utvořením
Velké Prahy vstoupili již do výslužby
neb mají nárok na výslužné podle
výhodnějšího pro ně pensijního
řádu.
Takto vytvořená nerovnost právního
postavení zaměstnanců korporací stejného
typu a docela i týchž korporací jest pro zaměstnance,
jichž se týká, velkou křivdou, kterou
navrhovatelé svým návrhem v zájmu
spravedlnosti chtějí napraviti.
Nehledí-li se ani k spravedlivému požadavku,
aby zaměstnancům všech zastupitelských
okresů poskytnuta byla stejná práva,
sluší ještě uvážiti, jaké
nároky kladla služba v lidnatých a v ustavičném
vzrůstu se nalézajících okresech,
o něž se jedná, na síly zaměstnanců,
aby nárok zaměstnanců, něž se
jedná, objevil se plně odůvodněným.
Zákona tohoto, má-li odůvodněným
požadavkům zaměstnanců zastupitelských
okresů Karlínského, Smíchovského,
Král. Vinohradského a Žižkovského
býti vyhověno, jest potřebí z toho
důvodu, že § 10. zákona o úřadech
župních a okresních, vztahuje se pouze na zaměstnance
korporací, které mají býti podle §u
9. tohoto zákona zrušeny v důsledku zavedení
nových úřadů župních a
okresních; území zastupitelských okresů
Karlínského, Smíchovského, Kr. Vinohradského
a Žižkovského, pokud bude sloučeno s Velkou
Prahou, jest tedy z platnosti dotyčného paragrafu
vyloučeno, protože úplné nebo částečné
zrušení těchto zastupitelských okresů
nenastane v důsledku zřízení nových
úřadů župních a okresních,
nýbrž v důsledku utvoření Velké
Prahy.
Navrženým zákonem má se zaměstnancům
zastupitelských okresů Karlínského,
Smíchovského, Kr. Vinohradského a Žižkovského
poskytnouti možnost vstoupiti do služeb státních
a to za týchž podmínek, které platí
pro zaměstnance všech ostatních okresů
zastupitelských, mají tedy zaměstnancům
všech ostatních okresů v tomto směru
postaveni býti na roveň.
Protože Velká Praha bude utvořena dříve
než bude uskutečněna nová organisace
župní a okresní, jest potřebí,
aby navrženy zákon vešel v platnost dříve
než stane se skutkem Velká Praha; z toho důvodu
se navrhuje, aby zákon tento nabyl účinnosti
dnem vyhlášení.
Návrh hledí docíliti toho, aby stejné
právní poměry byly upraveny stejným
měřítkem a jest proto jeho přijetí
pouhým aktem spravedlnosti; z těchto důvodů
podepsaní žádají, aby zákon jimi
navržený byl schválen.
V ohledu formálním navrhují podepsaní,
aby návrh jejich byl přikázán ku projednání
výboru ústavnímu.