Podepsaní navrhují, aby Národní shromáždění
schválilo tento návrh:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Když okresní zastupitelstvo bylo podle § 81 zákona
ze dne 25. července 1864, č. 27 čes. z. z.
rozpuštěno, budiž ke správě záležitostí
příslušného zastupitelského okresu
zemskou správou politickou ve shodě se zemským
správním výborem ustanovena k návrhu
organisací politických stran,v okresu tom zastoupených
korporace, složená ze státních občanů,
majících podle ustanovení volebního
řádu obecního pasivní právo
volební a bydlících v území
příslušného okresu.
Tato korporace má jméno: Okresní správní
komise; jejího předsedu a místopředsedy
jmenuje zemská správa politická.
K zastupování členů okresní
správní komise buďte současně
s jejím jmenováním týmž způsobem
ustanoveni náhradníci, jichž počet má
dosahovati aspoň polovici jejích členů.
Náhradníci buďte povoláni ke konání
úřadu za členy okresní správní
komise analogicky podle § 57 zákona ze dne 31. ledna
1919, č. 75 sb. z. a n.
Návrh na jmenování členův a
náhradníkův okresní správní
komise podávají okresní správě
politické organisace politických stran v okresu
zastoupených, při čemž budiž zemskou
politickou správou počet členův a
náhradníků rozvržen na jednotlivé
politické strany podle počtu platných hlasů,
jichž ta která strana dosáhla v okresu při
posledních volbách obecních.
Zemská správa politická není při
jmenování členův a náhradníkův
okresní správní komise návrhy politických
organisací vázána.
Předseda okresní správní komise vykoná
do rukou přednosty okresní politické správy
jako zástupce vlády, po případě
i do rukou zástupce jím jmenovaného tento
slib:
Slibuji na svou čest a svědomí, že chci
republice Československé vždy věren
býti, že budu zákony její zachovávati
a povinnosti svého úřadu svědomitě
konati.
Týž slib vykonají do rukou předsedy
okresní správní komise její členové
a také náhradníci, když budou povoláni
k vykonávání úřadu člena
okresní správní komise.
Členství v okresní správní
komisi jest úřadem čestným; členové
její nemají práva požadovati náhrady
za účast na schůzích okresní
správní komise.
Předsedovi může okresní správní
komise ustanoviti za konání úřadu
paušální odměnu.
Když členové okresní správní
komise zastupují okres mimo sídlo okresní
správní komise, mohou požadovati, aby se jim
hradily výlohy, které jim tím vzejdou; okresní
správní komise může pro takové
výlohy ustanoviti jednotné diety.
Okresní správní komisi, jejímu předsedovi,
po případě místopředsedovi
přísluší v celém svém
rozsahu všechna působnost, přikázaná
v §§ 50-59, 62, 65 (první věta), 67, 69,
70-72 a 75 zákona ze dne 25. července 1865, č.
75 čes. z. z. okresnímu zastupitelstvu, okresnímu
výboru a okresnímu starostovi; dále jí
náleží všechna působnost, přikázaná
těmto orgánům pozdějšími
zákony.
Na okresní správní komisi vztahují
se dále analogicky ustanovení §§ 76, 78-80
a 81 zákona ze dne 25. července 1864, č.
75 čes. z. z.
Okresní správní komise koná schůze
podle potřeby.
Schůze ty svolává předseda pozváním,
v němž buďte označeny věci, o kterých
se má ve schůzi jednati; pozvání budiž
dodáno všem členům aspoň tri
dny před konáním schůze.
Schůze okresní správní komise nejsou
veřejnosti přístupny; pouze schůze,
ve kterých se projednává okresní rozpočet
neb okresní účet, jsou veřejné.
Vedoucí úředník konceptní má
právo a povinnost zúčastniti se s hlasem
poradním všech schůzí okresní
správní komise.
O každé schůzi okresní správní
komise budiž sepsán zápis, který má
obsahovati:
1. označení dne a místa, kdy a kde se schůze
konala,
2. počet členů, kteří se schůze
zúčastnili,
3. jméno předsedajícího a zapisovatele,
kterým může býti okresní úředník,
4. označení předmětů, o kterých
se jednalo, a učiněná usnesení,
5. podpis předsedajícího a zapisovatele.
K ověření správnosti zápisu
jmenuje předsedající na počátku
schůze z přítomných členů
okresní správní komise dva ověřovače,
kteří podají v příští
schůzi návrh na schválení, doplnění
nebo změnu zápisu. Návrh ten vyřídí
se hlasováním; přeje-li si byť jen jeden
člen, aby zápis byl přečten, budiž
přání tomu vyhověno.
Přípravné práce pro vyřizování
agendy okresní ve schůzích okresní
správní komise koná předseda za spolupůsobení
okresního úřednictva.
Usnesení okresní správní komise vykonává
předseda.
Předseda zastupuje okres na venek a podepisuje všechny
spisy, vydávané okresní správní
komisí; listiny, kterými okres béře
na sebe právní závazky, podpisují
předseda a dva členové okresní správní
komise.
Místopředseda zastupuje předsedu, kdyby předseda
nemohl úřad svůj konati.
Stížnosti na usnesení okresní správní
komise a odvolání z vyřízení,
jež stranám bylo jménem okresní správní
komise vydáno, lze podati ve lhůtě 14 dnů
ode dne, kdy veřejná schůze okresní
správní komise byla konána, neb ode dne,
kdy usnesení bylo veřejně vyhlášeno,
neb ode dne, kdy stranám vyřízení
bylo doručeno.
Stížnost neb odvolání jest podati přímo
okresní správní komisi k dalšímu
opatření.
O stížnostech a odvoláních rozhoduje,
vyjma případy uvedené v § 79 zákona
ze dne 25. července 1864, č. 75 čes. z. z.
zemský správní výbor.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Provedením zákona toho se pověřuje
ministr vnitra.
Podle § 81 zřízení okresního
může zemská správa politická
okresní zastupitelstvo rozpustiti a má pro správu
záležitostí okresních v dohodě
se zemským správním výborem učiniti
náležitá opatření; volby nového
okresního zastupitelstva mají býti vypsány
nejdéle v šesti nedělích po rozpuštění
okresního zastupitelstva.
Z ustanovení toho jde:
1. že zemská správa politická může
za účelem vyřizování okresní
agendy učiniti opatření, jež uzná
za vhodné, že není tedy ani povinna odevzdati
správu okresu zástupcům občanstva;
2. že správa dosazená zemskou správou
politickou po dohodě se zemským správním
výborem jest správou prozatímnou,
jež působí pouze až do ustavení
se nového okresního zastupitelstva.
Stav tento nemůže trvati dnes, kdy zákonodárství
i správa přešla do rukou národa a kdy
bývalé korporace zájmové mají
býti ve správě veřejné nahrazeny
orgány vzešlými ze všeobecného
a rovného práva volebního.
Okresní zastupitelstva nebudou již volena podle svého
dosavadního volebního řádu; správní
komise, které nastoupily na jejich místo, budou
konati správu okresní do té doby, až
vstoupí v život nové zřízení
župní a okresní, což může
potrvati ještě dlouhou dobu.
Jest proto potřebí, aby občanstvu vyhrazen
byl na jmenování členů okresní
správní komise jistý vliv, čehož
se v pravidelných poměrech dosáhne podáním
návrhů se strany politických organisací
v okresu stávajících; se zřetelem
na poměry mimořádné (tam, kde by snad
bylo potřebí potlačiti tendence protistátní)
uznávají podepsaní za vhodné pojmouti
do zákona ustanovení, že zemská politická
správa není při jmenování členův
a náhradníkův okresní správní
komise vázána návrhy politických stran.
Protože okresní správní komise jsou
podle jasného smyslu §u 81 zř. okr. pouze orgány
provisorními, mohou obstarávati okresní správu
rovněž pouze provisorně, t. j. musí
se obmeziti na udržování stávajících
zařízení v chodu a na péči,
aby zamezeny a odvráceny byly všechny škody,
jež okresu, jeho jmění, ústavům
a zařízením mohly by povstati.
Okresní správní komise nemohou podnikati
nic nového, čímž veškerá
jejich iniciativní činnost jest podvázána;
kdyby odhodlaly se podniknout něco nového, vydávají
se nebezpečí, že k podané stížnosti
usnesení jejich postupem instančním a konečně
nálezem nejvyššího správního
soudu budou zrušena - a to zcela právem, podle smyslu
ustanovení § 81 zř. okr.
Jest proto potřebí, aby bylo jasně vysloveno,
že okresním správním komisím
náleží nezkráceně veškerá
působnost, jež podle okresního zřízení
a zákonů pozdějších náležela
zrušeným okresním zastupitelstvům (§
6 osnovy).
Mimo to jest potřebí, aby občanstvu vyhrazen
byl vliv na jmenování okresní správní
komise (§§ 1-3 osnovy), aby zákonem ustanoven
byl úřední slib předsedy a členů
komise (§ 4 osn.), aby byly vydány zákonné
předpisy, které by příslušná
ustanovení okresního zřízení
přizpůsobily skutečnosti, že na místo
okresního zastupitelstva a okresního výboru
nastupuje pouze jedniný orgán (okresní správní
komise).
Mimo to bylo potřebí pojmouti do osnovy ustanovení
v praxi již ustálená (§§ 5, 8, 9,
10, 11 osnovy).
V ohledu formálním navrhují podepsaní,
aby návrh tento přikázán by ku projednání
ústavnímu výboru.