V čerstvé paměti jsou ještě výtržnosti,
jež odehrály se v měsíci květnu
roku minulého v Praze, Brně a řadě
měst v Čechách a na Moravě. Výtržnosti,
namířené původně proti drahotě,
zvrhly se ve vytloukání a plenění
krámů našich obchodníkův a živnostníků.
Tím způsobena obchodníkům a živnostníkům
nesmírná hmotná škoda. Proto otázka
náhrady způsobené škody stala se předmětem:
1. dotazu čl. Nár. shrom. Viléma Votruby,
Hatláka a soudr. k ministru vnitra ze dne 27. května
1919; 2. návrhu čl. Nár. shrom. Mlčocha,
Bechyně a soudr. ze dne 28. května 1919 a návrhu
čl. Nár. shrom. Slavíčka, Netolického
a soudr. ze dne 28. května 1919.
Jak dotazovatelé, tak navrhovatelé měli na
mysli poskytnutí státní náhrady poškozeným.
Ve věci této jednáno bylo s vládou
dále, až konečně tato rozhodla se, řešiti
otázku státního příspěvku
k náhradě škod, způsobených výtržnostmi,
celkově a zásadně a předložila
proto Nár. shromáždění 13. prosince
1919 osnovu zákona o příspěvku k náhradě
škod způsobených výtržnostmi.
Při podání této osnovy řídila
se vláda touto úvahou:
Politické a sociální převraty, jimiž
vyvrcholila světová válka, projevily se ve
všech válčících státech
nezřídka i způsobem násilným,
a to výtržnostmi, jež směřovaly
bud,to proti veřejnému pořádku vůbec,
nebo přímo proti určitým osobám,
při čemž však v obou případech
bývá jednotlivcům způsobena škoda
na majetku, ba někdy i na zdraví a životě.
Ačkoliv v republice Československé nevyskytly
se případy tyto sice tak často jako ve státech
okolních - jdeť tu celkem jen o zjevy sporadické,
které pouze v poslední třetině měsíce
května roku 1919 zhušťují se ve vlnu,
jež zachvacuje v Čechách skoro veškerá
města průmyslová - jsou přece škody
majetkové, jež jednotlivci, hlavně živnostníci,
tu mnohdy utrpěli, značné a v některých
případech ohrožena, ba i zcela zničena
jejich hospodářská existence, pročež
jest přirozeno, že postižení domáhají
se náhrady škod. Mají však jen nepatrné
naděje, že se tak stane, poněvadž k náhradě
jest povinen podle nynějšího právního
řádu jen pachatel - což je zajisté většinou
zcela illusorní - a pouze v Čechách též
obec podle § 37. ob. zříz., a to tehdy, když
opominula při výkonu místní policie
učiniti, čím by se bylo zabránilo
násilí, jímž škoda při srocení
byla spáchána. Avšak i zde dospívá
se zřídka kdy k příznivému
výsledku, a to teprve jen po zdlouhavých sporech.
Pojišťovny v takových případech
zásadně náhrady odmítají, odvolávajíce
se na to, že tu jde o vis major (srov. § 74., 97., 114.
zákona ze dne 23. prosince 1917, č. 501. ř.
z.).
Je zajisté nesporno, že tento stav volá po
nápravě. Doplnění příslušných
předpisů obecního zřízení
na Moravě, Slezsku a Slovensku podle vzoru českého
sotva by vedlo ke zdárnému výsledku, zbývá
tudíž pouze hledati pomoci v zakročení
státu. Vláda republiky Československé
neuzavírala se tomuto poznatku a učinila po květnových
výtržnostech opětně usneseni, v němž
prohlášena zásadní ochota přispěti
k náhradě těchto škod, ačkoliv
k tomu stát povinen není, a otázku tuto formou
zákona definitivně upraviti. Ministerstvo vnitra
vyhovujíc tomuto usnesení ministerské rady,
předkládá přiloženou osnovu zákona,
při čemž vychází z těchto
úvah:
Jest zcela vyloučeno, aby stát byl principiálně
uznán za povinna hraditi v každém případě
veškerou škodu při výtržnostech způsobenou,
nehledíc na to, zda tu jest snad nějaké zavinění
nebo opominutí s jeho strany, nebo zda snad někdo
jiný k této náhradě jest povinen.
Nehledě k nejvážnějším právním
námitkám, které proti řešení
tomuto se staví, stačí poukázati pouze
zajisté k finančním důsledkům,
které by měl tento předpis pro stát.
Závažné námitky jsou však i proti
takovému řešení otázky této,
že by stát byl povinen hraditi škodu při
výtržnostech způsobenou tehdy, když by
mu bylo lze nějaké zavinění nebo opominutí
přičítati. Sluší v prvé
řadě poukázati na to, že právní
pojem zavinění a opominutí je poměrně
značně úzký, a podle zkušeností
získaných při sporech podle § 37. ob.
zříz. těžko prokázatelný,
nehledě ani k tomu, že by tu šlo pravidelně
jen o jakési spoluzavinění. Též
nelze přehlédnouti, že spory, které
z toho by se v konkretních případech vyvinovaly,
byly by podle dosavadních zkušeností vleklé,
takže by tu skorem pravidelně uplynulo drahně
doby mezi tím, kdy škoda vznikla, a tím, kdy
případná náhrada by byla vyplacena,
kdežto právě z důvodů hospodářských
jest třeba, by výpomoci se dostalo poškozeným
pokud možno rychle. Dále budiž upozorněno
na to, že případy, kdy je třeba škodu
v tržnostmi způsobenou hraditi, jsou tak různorodé,
že bylo by nesprávno náhradu škody učiniti
závislou na právním pojmu zavinění;
lze plným právem tvrditi, že ve většině
těchto případů nejde vůbec
o nějaký závazek státu ve smyslu právním,
nýbrž daleko spíše pouze o jakýsi
závazek etický, mající hlavní
důvod svůj ve snaze podchytiti hospodářsky
slabší subjekty; k tomu ovšem v konkretních
případech mohou přistoupiti i úvahy
jiné (na př. vliv na vztahy mezinárodní).
Z těchto všech příčin navrhuje
ministerstvo vnitra, by jakožto vůdčí
myšlenka řešeni problému tohoto nebyl
položen nárok poškozeného na náhradu
škody zaviněné, nýbrž by
základní myšlenkou touto bylo, že nutno
poskytnouti správě státní vybudováním
vhodného zákonného rámce možnosti,
aby přispěla k náhradě škody
výtržnostmi způsobené ve všech
těch případech, kde z důvodů
zvláštního zřetele hodných nutnost
toho se objeví.
Touto zásadní myšlenkou se řídíc,
vypracovalo ministerstvo vnitra připojený návrh
zákona, k jehož jednotlivým paragrafům
podotýká ještě toto:
K §u 1. K vyznačení skutečností,
při kterých se musí škoda státi,
volen pojem výtržnosti, jakožto nejširší
a nejvhodnější a v praxi též obvyklý;
dalším předpokladem jest, že poškození
utrpěli buď skutečnou škodu na majetku,
čímž se vylučuje náhrada pouhého
ušlého zisku, buď škodu na životě
nebo na zdraví. Případy poškození
na životě nebo na zdraví jsou zajisté
poměrně řídké a nelze se obávati
z příčiny té nějakého
zvláštního zatížení státních
financí. Jak z dalšího textu patrno, může
býti nahrazena nejenom škoda způsobená
výtržníky, nýbrž i škoda,
způsobená zakročením orgánů
veřejné moci proti výtržníkům,
což bude zajisté ustanovení velmi účelné.
Ze stylisace § 1. je dostatečně patrno, že
nejde vůbec o nějaké subjektivní právo
poškozeného k náhradě škody vůči
státu.
K §u 2. Stanovení pokud možno krátké
praeklusivní lhůty doporučuje se proto, aby
úřady nebyly obtěžovány žádostmi
o náhradu v době, kdy škodu již nelze
dostatečně vyšetřiti.
K §u 3. Vyšetřovací komise má se
skládati ze tří členů, kdežto
znalci by měli pouze funkci poradní; podrobnosti,
jak dlužno škodu vyšetřovati, bylo by ponechati
příslušné instrukci, vypracované
na základě dosavadních zkušeností.
V druhém odstavci paragrafu tohoto je položen důraz
na to, že jest povinností poškozeného
předložiti na požádání veškeré
potřebné průkazy.
K §u 4. Z navrženého znění paragrafu
tohoto je vidno, že příslušná ministerstvo
mohou určiti výši příspěvku
zcela volně, přihlížejíce ke
všem konkretním okolnostem, vzhledem k naprosté
rozličnosti jednotlivých případů
je zcela vyloučeno stanoviti tu nějakou bližší
závaznou normu. Rozhodovati příslušelo
by ministerstvu vnitra v dohodě s ministerstvem financí
a s ostatními případně zúčastněnými
ministerstvy (na příklad ministerstvo obchodu při
škodách způsobených živnostníkům,
nebo ministerstvo zemědělství při
škodách způsobených rolníkům).
Dále jsou v paragrafu tomto obsaženy hlavní
směrnice, k nimž třeba přihlížeti
při vyšetřování poměrů
poškozeného; jsou to povahou svojí sice spíše
pouze interní pokyny pro úřady, avšak
do textu byly pojaty proto, aby bylo zřejmo, jakým
duchem celý zákon se nese, a kdy by bylo tudíž
zcela bezúčelno o příspěvek
tento žádati.
K §u 5. Počátek paragrafu tohoto obsahuje opět
jen všeobecnou směrnici pro rozhodování
povahy spíše interní, o níž platí
to, co bylo řečeno v §u 4.; dále je
tu položen důraz na to, že tento příspěvek
státní má povahu ryze subsidiární.
Poněvadž však bude tu vždy záležeti
na tom, aby příspěvek tento byl poškozenému
pokud možno nejdříve vyplacen, nebude lze zajisté
rozhodnutí o něm vždy odkládati až
do doby, kdy bude definitivně zjištěno, zda
a jakou náhradu poškozený snad odjinud obdrží.
Jelikož mohly by však nastati případy,
že by poškozenému od pachatele (nebo odjinud,
na př. v Čechách od obce) byla hrazena případně
celá škoda, ačkoliv již dříve
státní příspěvek obdržel,
bude třeba příspěvek tento vypláceti
pouze ve formě zálohy na vrub této event.
náhrady.
Poněvadž se vyskytly případy, že
v Čechách obec byla odsouzena hraditi škodu
podle § 37. ob. zříz., avšak náhrada
tato přesahovala finanční schopnost obce,
pomýšlí se ve znění druhého
odstavce § 6. na to, aby vláda v případech
takových mohla obci ke hrazení škody přispěti.
K §u 6. Vzhledem na dosaváde odchylnou organisaci
veřejné správy na Slovensku bylo nutno zvlášť
vytknouti, který orgán veřejné správy
bude tam pověřen vedením vyšetřovací
komise.
K §u 7. Paragraf tento obsahuje jednak přechodná
ustanovení nutná vzhledem k tomu, že je úmyslem
vlády moci přispěti k náhradě
všech škod, které výtržnostmi nastaly
od doby vzniku.Československé republiky, jednak
výslovné vytčení, že zákonem
tímto nejsou nikterak tangovány dosavadní
závazky státu k náhradě škody.
Živnostenský výbor pojednal zevrubně
o navržené vládní osnově zákona
a přiklonil se zcela k názorům, jež
pro podání této osnovy byly rozhodujícími.
Avšak vyslovil se pro to, by při vyšetření
výše škody a stanovení příspěvku
mohli býti vyslyšeni také zástupci poškozených
obchodníkův a živnostníků, a
proto přijal a doporučuje Národnímu
shromáždění připojenou resoluci.
Živnostenský výbor proto navrhuje, aby slavné
Nár. shromáždění usneslo se na
tomto zákoně:
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Stát může tomu, kdo utrpěl škodu
na majetku, životě nebo na zdraví při
výtržnostech buď od výtržníků
nebo zakročením veřejné moci proti
nim, poskytnouti příspěvku k úhradě
této škody.
O poskytnutí příspěvku musí
poškozený žádati do 4 týdnů
od té doby, kdy se dověděl o škodě
jemu způsobené, u politického okresního
úřadu (státního policejního
úřadu), v jehož obvodě se škoda
stala,
Výši škody vyšetří, je-li
potřebí, pomocí znalců komise, složená
ze zástupce okresního úřadu politického
(státního policejního úřadu),
jenž jest též jejím předsedou,
zástupce správy finanční a zástupce
obce, v níž škoda se stala.
Poškozený jest povinen předložiti na vyzváni
potřebné průkazy komisi.
O tom, zda a v jaké výši má býti
poškozenému příspěvku poskytnuto,
rozhoduje podle svého volného uvážení
ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí
a s ostatními případně zúčastněnými
ministerstvy, přihlížejíc k majetkovým
poměrům poškozeného, jakož i k
tomu, kdy a jak jmění svého nabyl.
Příspěvek smí ministerstvo vnitra
povoliti pouze tehdy, je-li žadatel způsobenou škodou
na své hospodářské existenci ohrožen,
a pokud nelze náhrady škody dosíci od pachatele,
nebo z jiného právního důvodu. I v
těchto případech může však
býti poskytnuto příspěvku ve formě
zálohy na vrub náhrady, již poškozený
od pachatele nebo z jiného právního důvodu
snad obdrží.
Bude-li v Čechách obec uznána úředním
výrokem povinnou k náhradě této škody
podle § 37. ob. zříz., může jí
stát poskytnouti příspěvku ke krytí
těchto nákladů, pokud tyto náklady
přesahují zřejmě finanční
síly obce.
Pokud se v zákoně tomto mluví o okresním
politickém úřadě, vyrozumívá
se tím na Slovensku úřad slúžnovský
(městský policejní hejtman).
Zákon tento vztahuje se i na škody způsobené
po 28. říjnu 1918, avšak před vyhlášením
tohoto zákona; o náhradu škod těchto
musí však býti žádáno, nebyla-li
již taková žádost podána, nejdéle
do 4 týdnů po tom, kdy zákon tento bude vyhlášen.
Zákonem tímto nejsou dotčeny právní
závazky státu k náhradě škody
z jiných důvodů.
Zákon tento stává se účinným
dnem vyhlášení; provésti jej ukládá
se ministru vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministry.
V prováděcím nařízení,
vydaném k tomuto zákonu, budiž při §
3., 4. a 5. výslovné ustanovení, že
do komisí, jež mají zjistiti výši
škody, jakož i posouditi majetkové poměry
poškozených, jakož i otázku, kdy a jak
poškození jmění svého nabyli,
a doporučiti výši náhrady, mají
býti vzati též zástupci postižených
(jde-li o hromadný počet jejich) a odborníci,
jmenovaní na návrh odborných organisací
toho stavu, k němuž patří postižení
(tedy na př. okresních jednot, živnost. společenstev,
svazu gremií, zemědělských a průmyslových
svazů atd.).
Návrhy této komise buďtež pro úřední
orgány, jež pověřeny jsou provedením
tohoto zákona, rozhodny.
V rakouském právu, pokud státem naším
bylo přejato, není obecně platného
ustanovení, podle kterého by stát byl práv
za škody, způsobené nesprávným
úřadováním (buďsi bezprávnými
činy, buďsi opomenutím) orgánů
jeho.
Povinnost státu - jakož i jiných veřejnoprávních
korporací - k náhradě škody, způsobené
orgány jejich, omezena jest na případy zvláštními
zákony výslovně vytčené.
K nečetným výjimečným zákonům,
kterými vyslovena byla závaznost státu k
náhradě škody třetím osobám
způsobené, přistoupiti má výjimečný
zákon nový, kterým zjednává
se státu možnost, aby přispěl
k úhradě škody těm, kdož při
výtržnostech buď od výtržníků
nebo zakročením veřejné moci proti
výtržníkům vzali škodu na majetku,
životě nebo zdraví.
Princip závaznosti veřejnoprávních
korporací k náhradě škody, vzešlé
při výtržnostech, není platnému
právu našemu cizí; stanovíť §
37. obecního zřízení českého,
že obec, vykonávající policii místní,
povinna jest dáti náhradu, když někomu
v okrsku obce učiněna byla škoda veřejným
násilím při srocení spáchaným
a nebyl postižen pachatel, a když na obec vina padá,
že opomenula učiniti, čím by se bylo
zamezilo násilí.
Byť i ustanovení § 37. ob. zř. českého
obsahovalo podstatná obmezení a výhrady,
následkem nichž výklad tohoto ustanovení
zákonného zavdává v praxi příčiny
ke mnohým pochybnostem a sporům, přece jím
na jedné straně vysloven zřetelně
právní nárok poškozeného na náhradu
škody a na druhé straně zásadní
povinnost obce k náhradě škody, jsou-li splněny
podmínky zákonem, vyslovené pro náhradu
škody.
Naproti tomu vládní návrh zákona o
příspěvku k náhradě škod,
způsobených výtržnostmi, vyslovuje toliko
možnost - nikoli však zásadní a
všeobecnou povinnost - státu, aby v případnostech
vytčených v zákoně poskytl tomu, kdo
při výtržnostech škodu utrpěl,
příspěvek k úhradě této
škody, takže poškozený nemá právního,
ze zákona vyplývajícího náhradního
nároku vůči státu.
Jest tedy zákon navrhovaný vybudován na základech
velmi vratkých; podání jeho vyvolaly výtržnosti,
jichž dějištěm na jaře roku 1919
byla větší, zejména průmyslová
města v republice naší a při nichž
množství bezvinných jednotlivců hlavně
ze řad živnostenských a obchodnických
utrpělo značné majetkové škody,
jež z důvodů slušnosti měly postiženým
býti nahrazeny, jejichž náhradu by však
postižení jen v nejřidších případech
mohli dosíci od obci v Čechách, pokud ovšem
dány jsou podmínky zákonného ručení
obce za škody, spáchané při srocení
v obvodu jejím.
S druhé strany nutný zřetel na finance státní
nedovoloval, aby zákonem stanovena byla zásadní
povinnost státu k náhradě každé
škody, při výtržnostech způsobené.
Zákon, diktovaný těmito dočasnými
finančně-politickými zřeteli,
nemůže míti ovšem trvalé ceny ani
pro právní theorii, ani pro právní
praxi, a zejména nemůže činiti nároku,
aby jím vytvořena byla směrnice nebo praejudic
pro příští zákonnou úpravu
povinnosti státu k náhradě - škody,
způsobené jednotlivým státním
občanům bez jejich viny zaviněním
či opomenutím státu a jeho orgánů.
Právní výbor, jsa si plně vědom
nedostatků zákona a neváhaje zdůrazniti
závažné pochybnosti své o theoretické
i praktické ceně základních jeho ustanovení,
přes to veden jsa důvodem právní
slušnosti, jednomyslně se usnesl, aby v souhlase
s usnesením výboru živnostenského navrženo
bylo Národnímu shromáždění,
aby ústavně schválilo jak zákon sám
ve znění vládou předloženém
a živnostenským výborem opraveném,
tak i resolucí živnostenským výborem
za účelem provádění zákona
usnesenou.
III. Zpráva rozpočtového výboru.
Návrh zákona, jehož přechodnost a dočasnost
jest na první pohled patrna, a jenž jistě neuspokojí
v plné míře postižené obchodníky
a živnostníky, prošel již výborem
živnostenským a výborem právním,
kde přijat byl beze změny.
Stalo se tak hlavně s ohledem na naše státní
finance. Rozpočtovému výboru nezbývá
proto nic jiného, než následovati výbor
živnostenský a právní a doporučiti
návrh zákona tak, jak byl schválen ve výboru
živnostenském a právním i s resolucí,
navrženou živnostenským výborem N. S.
ke schválení.