Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Úřad obecního nebo obvodního notáře
na Slovensku budou ode dne, který bude určen nařízením,
obstarávati pouze státní úředníci
ustanovení podle tohoto zákona.
Obecním neb obvodním notářem může
býti ustanoven, kdo vyhovuje všeobecným podmínkám
pro ustanovení státním úředníkem
a má alespoň způsobilost předepsanou
uherským zákonem čl. XX. 1900.
Obecní a obvodní notáři ustanovení
podle tohoto zákona podrobeni jsou zákonu ze dne
25. ledna 1914, č. 15 ř. z. o služebním
poměru státních úředníků
(služební pragmatice) a nařízením
k němu vydaným, jakož i všem zákonům
a ustanovením, kterými jsou v ostatních částech
republiky Československé upraveny služební
a zaopatřovací požitky státních
úředníků. Úřední
tituly notářů v jednotlivých hodnostních
třídách stanoveny budou nařízením.
Obecní a obvodní notáře jmenuje ministr
vnitra. Ministr vnitra určí počet systemisovaných
notářských míst v každé
obci, pokud se týče v každém obvodu
a stanoví úřední sídlo obvodního
notáře.
Ministr vnitra má právo přesaditi notáře
na kterékoliv místo notářské
na území Slovenska.
Obecní a obvodní notáři, kteří
v době, kdy zákon nabude účinnosti,
vykonávají skutečně svůj úřad,
a to i ti, kdož byli na své dosavadní místo
prozatímně ustanoveni, neb v dosavadním svém
úřadě prozatímně potvrzeni
ministrem s plnou mocí pro správu Slovenska, župany
neb hlavními slúžnými, jsou povinni
podati do 60 dnů ode dne, kdy zákon nabude účinnosti,
u ministra s plnou mocí pro správu Slovenska, žádost
za ustanovení obecním neb obvodním notářem
podle tohoto zákona. Ministr vnitra může pro
mimořádné poměry tuto lhůtu
i různě ustanoviti pro jednotlivé župy
nebo jejich části.
Jestliže notáři nepodají do ustanovené
lhůty žádosti za ustanovení notářem
podle tohoto zákona, má se za to, že se uplynutím
lhůty dobrovolně bez jakýchkoli nároků
vzdávají místa dosud zastávaného.
Obecní a obvodní notáři, kteří
byli ustanoveni podle uherských zákonů před
28. říjnem 1918 a podali sice včas žádost
za ustanovení notářem podle tohoto zákona
avšak nebyli jmenováni, budou dáni na odpočinek,
a bude jim poskytnuto zaopatřovacích požitků,
pokud by na ně měli nárok podle platných
zákonů uherských. Bylo-li však prokázáno,
že tito notáři, když již byli na
svých místech úřady republiky Československé
třebas prozatímně ustanoveni nebo potvrzeni,
dopustili se jednání namířených
proti státu československému, budou bez jakýchkoli
nároků propuštěni, při čemž
jest vyhrazeno trestně je stíhati.
Pensijní fondy obecních a obvodních notářů,
zřízené podle § 66. uherského
zákona čl. XXII. 1886, přecházejí
v den, kdy tento zákon nabude účinnosti,
do správy ministerstva vnitra.
Obecní a obvodní notáři ustanovení
podle tohoto zákona obstarávají, pokud tento
zákon neustanovuje jinak, úřední působnost,
která podle platných uherských zákonů
přísluší dosavadním obecním
a obvodním notářům.
Obecní a obvodní notáři jsou služebně
podřízeni hlavnímu slúžnému,
v jehož úředním obvodě mají
své úřední sídlo.
Ve věcech obecních má notář
právo i povinnost žádati, aby opatření
neb usnesení obecního rychtáře, obecního
představenstva neb obecního zastupitelstva, nebylo
vykonáváno, pokud by tímto opatřením
neb usnesením byl porušen zákon, překročena
působnost neb ohroženo blaho obce.
Žádost tu sluší podati nejpozději
ve lhůtě tří dnů u příslušného
hlavního slúžného: o podané žádosti
uvědomí notář zároveň
obecního rychtáře dotčené obce.
Hlavní slúžný rozhodne, má-li
se opatření neb usnesení, jež notář
pozastavil, vykonati čili nic.
Pokud obecní neb obvodní notář obstarává
úkoly správy státní, jest nezávislým
na orgánech obecních.
Nařízením bude stanoveno, pokud notáři
mají obstarávati k žádosti jednotlivých
občanů určité výkony právních
porad.
Osobní náklad na obecní a obvodní
notáře nese stát. Obec jest povinna přispívati
k částečné úhradě tohoto
nákladu v ten způsob, že podle dosavadních
uherských předpisů poskytuje notáři
naturální byt, pokud se týče odvádí
pokladně státní příbytečné.
Nařízením bude stanoveno, v jaké výši
se hodnota naturálního bytu, pokud se týče
příbytečné, vpočítá
notáři do jeho služebních požitků.
Obecní a obvodní notáři ustanovení
podle tohoto zákona nemají nároků
na naturální požitky, jež jim podle předpisů
uherských obce byly povinny poskytovati na započtení
do jich požitků služebních.
Obec jest povinna poskytnouti notáři bezplatně
potřebné úřední místnosti
a nésti náklad na udržování otopu,
osvětlení a čistění těchto
místností.
Započtení dosavadní služební
doby notářům podle osnovy jmenovaným
upraveno bude nařízením.
Po dobu pěti let účinnosti tohoto zákona
může ministr vnitra svoliti k tomu, aby obecním
neb obvodním notářem byl ustanoven i ten,
kdo nemá způsobilosti předepsané uherským
zákonem čl. XX.: 1900.
Po tutéž dobu může ministr vnitra jmenovati
notáře podle tohoto zákona prozatímně
na jeden rok. V téže době může
táž osoba býti jmenována notářem
prozatímně i vícekráte po sobě,
vždy však jen na jeden rok.
Ministr vnitra může výkon některých
práv, jež mu příslušejí
podle tohoto zákona, svěřiti ministru s plnou
mocí pro správu Slovenska, pokud se týče
županům.
Zákon tento nabude účinnosti zároveň
se zákonem o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku. Provede jej ministr
vnitra, ministr pro sjednocení zákonodárství
a organisace správy a ministr s plnou mocí pro správu
Slovenska.
Vláda jest zmocněna působnost tohoto zákona
rozšířiti nařízením zcela
neb z části i na území Podkarpatské
Rusi.
Na Slovensku má dalekosáhlý význam
v oboru správy veřejné právní
institut obecních a obvodních notářů.
Tento institut uherského práva se v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku vůbec nevyskytuje.
Základy právní úpravy institutu
obecních a obvodních notářů
jsou v podstatě obsaženy v uherském obecním
zákoně (čl. XXII. 1886), jehož předpisy,
zejména pokud jde o kvalifikaci a hmotné postavení
notářů, byly pozměněny a doplněny
zák. čl. XX. 1900 a zák. čl. LX. 1913.
Kromě toho jest působnost notářů,
zejména v oboru správy státní, upravena
specielními zákony.
K informaci a dosavadní právní úpravě
institutu obecních a obvodních notářů
budiž v stručnosti vedeno:
Každá velká obec má svého notáře
(obecní notář) malé obce mají
společného notáře (obvodní
notář) srov. §§ 1., 63., 67., 68.,
69. zák. čl. XXII. 1886.
Notáři jsou voleni doživotně.
Obecního notáře volí obecní
zastupitelstvo dotčené velké obce. Obvodního
notáře volí společně obecní
zastupitelstva sdružených obcí (§§
68., 69., 77. až 85. zák. XXII. 1886).
Pro úřad obecního a obvodního notáře
vyhledává se odborná kvalifikace,
totiž: absolvování kursu pro obecní
správní úředníky (podmínkou
přijetí do tohoto kursu je absolvování
střední školy) a složení zvláštní
správní zkoušky (§§ 1. a 3. zák.
čl. XX. 1900).
Služební požitky obecních a obvodních
notářů jsou upraveny nyní zák.
čl. LX. 1913, jímž zrušen byl dřívější
zák. čl. XI. 1904. Podle této úpravy
náleží notáři určité
zákonné minimum platu 2000 K ročně,
resp. pomocnému notáři (podnotáři)
1400 K ročně. Stát jest povinnen doplatiti
plat notářův na toto zákonné
minimum, pokud by tak neučinila obec rozepsáním
obecní přirážky nepřesahující
20 procent státních daní. Do zákonného
minima platu započítají se případné
naturální požitky. Kromě platu
jest obec povinna poskytnouti notáři naturální
byt, resp. příbytečné; ani naturální
byt, ani příbytečné nezapočítávají
se však do minima služebních požitků
notářových. Stát poskytuje notářům
časové přídavky (u notářů
vždy po pěti letech) po 200 K, úhrnem nejvýše
1200 K (u pomocných notářů vždy
po pěti letech po 100 K. úhrnem nejvýše
600 K).
Kromě toho poskytuje stát notářům
po dobu mimořádných poměrů
válkou způsobených různé peněžité
výpomoci (srov. zák. čl. IX. 1917 a XV. 1917).
O zabezpečení pensí obecních
a obvodních notářů mají pečovati
municipia (komitáty) zřízením zvláštních
pensijních fondů (§ 66. zák. čl.
XXII. 1886 a § 9. zák. čl. LX. 1913).
O působnosti obecních a obvodních
notářů sluší uvésti:
Notáři mají právo hlasovací
ve schůzích obecního zastupitelstva (§
58. zák. čL XXII. 1886), a jsou dále členy
obecního představenstva (§ 63. téhož
zákona).
Kromě toho náleží notářům
obstarávání agend správy státní
- zejména ve věcech politické správy
(na př. vedení matrik podle zák. čl.
XXXIII. 1894 a XXVI. 1904), ve věcech správy finanční
(účastenství na přípravách
při vyměřování daní,
vyměřování některých
daní, a vybírání a vymáhání
daní a dávek veřejných).
Zvláštní poměry na Slovensku odchylné
od poměrů v ostatních částech
republiky nezbytně toho vyžadují, aby instituce
obecních a obvodních notářů,
která na Slovensku jest vžita, byla prozatím
ponechána. Ovšem jest požadavkem naprosté
nutnosti, aby tato instituce doznala pronikavé reformy
a to v té míře, aby stala se spolehlivou
součástkou v organisaci správy veřejné.
Stát má velmi značný zájem
na tom, aby správa veřejná také na
Slovensku byla postavena na spolehlivý základ. Tento
zájem státu projeven jest již ve vládním
návrhu zákona o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku, jenž byl již
předložen Národnímu shromáždění
(tisk 1826). Podle posléz zmíněného
návrhu má býti veškerá politická
správa župní na Slovensku postátněna.
Dalším krokem v postátnění správy
vnitřní na Slovensku jest postátnění
instituce obecních a obvodních notářů,
jež zamýšlí uskutečniti předmětná
osnova.
Postátnění instituce obecních a obvodních
notářů nebylo pojato do vládního
návrhu o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku z důvodů
legislativní techniky. Tento návrh týká
se jen správy župní, kdežto předmětná
osnova zasahuje do správy obcí.
Všeobecnou tendencí předmětné
osnovy jest: vybudovati instituci obec- a obvodních
notářů tak, aby úřad
obecních a obvodních notářů
byl obstaráván orgány, jež má
stát ve své moci; tím získá
stát dostatečné záruky pro to, aby
řada agend správy státní byla opatřována
spolehlivými orgány, bude však také
ve prospěchu obcí, jestliže agendy správy
obecní budou obstarávati orgánové,
jež stát uzná za spolehlivé činitele
v obvodu vlastní své správy.
Tato všeobecná tendence osnovy jest provedena takto:
1. Úřad obecních a obvodních notářů
může býti na dále obstaráván
výhradně státními úředníky.
(§ 1. osnovy).
Tito státní úředníci budou
co do svého služebního postavení podrobeni
pravidlům platným v ostatních částech
republiky, zejména i ustanovením platovým
(§ 3. osnovy). Tím bude umožněno úředníky
tyto připoutati pevně k republice a disponovati
jimi volně v zájmu republiky (srov. § 4.).
2. Zastávání úřadů obecních
a obvodních notářů svěřuje
se silám odborně kvalifikovaným; v
zásadě vyžaduje návrh kvalifikaci požadovanou
uherskými zákony (§ 2.). Ovšem vzhledem
k citelnému nedostatku uchazečů o místa
notářů pamatuje návrh v § 15.
na možnost dispense od uvedeného minima kvalifikace
pro přechodnou dobu. V této souvislosti budiž
uvedeno, že brzy po převratu učinil ministr
s plnou mocí pro správu Slovenska opatření
(viz Úradné Noviny 1919 č. 7., str. 2., č.
28. a 29., str. 2. a 3.) směřující
k tomu, aby získán byl dorost pro úřad
notářů; zřizují se nyní
totiž periodicky zvláštní notářské
kursy (šestiměsíční), jichž
mohou se za určitých podmínek zúčastniti
i osoby, které nemají školské průpravy
vyžadované pro posluchače kursů pro
obecní správní úředníky
ve smyslu zákona čl. XX. 1900. Absolventy těchto
kursů má osnova v prvé řadě
na mysli připouštějíc v § 15. možnost
dispense od podmínek kvalifikace.
3. Jako s jedné strany jest nutno získati pro úřad
notářský osoby obeznámené
s uherskými zákony, jich prováděním
v praxi, jakož i s potřebami obyvatelstva, tak s druhé
strany dlužno učiniti opatření, aby
dosavadní obecní a obvodní notáři,
z velké části národnosti maďarské,
byli přejímáni do služeb státních
jen ke své žádosti a jen jsou-li spolehliví.
Tato hlediska mají na mysli ustanovení §§
5. až 7. návrhu. Ustanovení tato jsou obdobná
ustanovením §§ 6. až 8. vládního
návrhu, tisk 1826.
Pro přechodnou dobu navrhuje osnova v § 15. možnost
jmenovati notáře prozatímně.
4. Na dosavadní úřední působnosti
obecních a obvodních notářů
nemá býti v zásadě ničeho
měněno (§ 9. návrhu).
Ovšem z povahy věcí plyne, že dlužno
postavení notářů, kteří
budou nyní úředníky státními,
vůči obci resp. obecním orgánům
upraviti tak, aby notáři byli na orgánech
obecních nezávislými. Proto ustanovuje
§ 10. návrhu, že notáři jsou služebně
podřízeni hlavnímu slúžnému,
jenž podle vládního návrhu tisk 1826.
bude úředníkem státním. Hlavní
slúžný bude totiž úředním
představeným notářů.
Posílení úředního postavení
notářů vůči orgánům
obecním dochází výrazu v §u 11.,
jenž ve věcech obecních poskytuje notáři
právo a ukládá mu dokonce povinnost v případech
blíže vyznačených - vždy s účinkem
odkladným - pozastaviti opatření neb usnesení
obecních orgánů a žádati hlavního
slúžného, jakožto orgán, jenž
jest podle §u 31. zák. čl. XXII. 1886 povolán
vykonávati dozor nad obcemi, za rozhodnutí.
Výslovně jest nezávislost notářů
na orgánech obecních vyjádřena v §u
12. osnovy, pokud jde o obstarávání agend
správy státní.
5. Dosavadní notáři obecní a obvodní
obstarávali také poradnou činnost pro obyvatelstvo
(sepisovali různá podání, žádosti,
byli mu nápomocni při sdělávání
smluv atd.). Tato soukromá praxe notářů
byla namnoze zdrojem bohatých jich příjmů.
Vzhledem k tomu, že nyní notáři budou
státními úředníky, nelze připustiti,
aby notáři podobnou činnost vykonávali,
jako státní úředníci, za honorář
placený stranami jako tomu bylo dosud. S druhé strany
nelze přehlížeti, že bylo by v prospěchu
obyvatelstva, jež jest namnoze velmi vzdáleno od sídel
úřadů a soudů, kdyby notáři
poskytovali obyvatelstvu porady v určitých záležitostech,
ovšem nikoli za odměnu od stran. Řešení
této otázky ponechává osnova v §u
13. cestě nařizovací.
6. Osobní náklad na notáře
nese stát (§ 14. návrhu). Ježto však
notář obstarává také agendy
obecní správy, jest zajisté spravedlivo,
aby obce přispívaly státu na částečnou
úhradu těchto nákladů; to se má
díti poskytováním naturálního
bytu notáři, resp. odváděním
příbytečného státní
pokladně. Z téhož důvodu jest obec povinna
poskytnouti notáři bezplatně úřední
místnosti a ze svého je udržovati.
7. Úzká spojitost předmětné
osnovy s vládním návrhem tisk 1826. jest
důvodem proto, aby zákony vstoupily současně
v život (§ 17.). V § 18. osnovy umožňuje
se vládě, aby v cestě nařizovací
rozšířila působnost zákona také
na území Podkarpatské Rusi.
Neurovnané poměry na Slovensku a v území
Podkarpatské Rusi způsobily, že ne bylo lze
vypočísti podrobně finanční
dosah osnovy spojený se sestátněním
notářů.
Náklad spojený se sestátněním
notářů bude ovšem značně
snížen tím, že obce jako dosud - budou
notářům poskytovati naturální
byt, resp. příbytečné.
Z důvodu úplnosti sluší ještě
uvésti, že návrh předmětný
neupravuje postavení notářů
v městech s regulovaným magistrátem, postavení
těchto notářů jest odlišné
od postavení notářů obecních
a obvodních. Právní poměry notářů
v uvedených městech budou upraveny v souvislosti
s otázkou postátnění některých
administrativních orgánů uvedených
měst; návrh příslušného
zákona bude v nejbližší době předložen.
Podotýká se, že předmětná
osnova vypracována byla v úplné shodě
s ministerstvem pro sjednocení zákonodárství
a organisace správy.
Po stránce formální navrhuje se, aby
návrh byl přikázán výboru
ústavnímu, a aby byl projednán současně
vládním návrhem zákona o prozatímní
úpravě správy politické na Slovensku
(tisk 1826.).
Ministr pro sjednocení zákonodárství
a organisace správy: