Obecní řád města Olomouce (zákon
ze dne 24. ledna 1866, čís. 6. z. z.) mění
se tím způsobem, že ustanovení níže
uvedená se v dosavadním znění ruší
a mají budoucně zníti takto:
Za dobrovolné přijetí do svazku domovského
má se do obecní pokladny zaplatiti přijímací
poplatek 200 K, z čehož polovice připadne chudinskému
fondu obecnímu a polovice jiným veřejně
dobročinným účelům, které
určí obecní zastupitelstvo; toto může
z příčin zvláštního zřetele
hodných prominouti poplatek tento zcela nebo z části.
Městská rada skládá se ze starosty,
2 náměstků starostových a 17 členů
městské rady. Jest jí přidán
přiměřený počet stálých
referentů (magistrátních radů) a potřebné
síly pomocné.
Městské zastupitelstvo jmenuje magistrátní
rady a představené obecních úřadů,
ústavův a podniků podle terna, navrženého
městskou radou, nejsouc návrhem tímto vázáno.
Dává úředníky, zmíněné
ve větě předcházející,
do výslužby dočasné nebo trvalé,
propouští je ze služby a povoluje požitky
jejích pozůstalým.
Povoluje všeliké odchylky od pravidelného postupu
a od pravidelných požitků.
Povoluje remunerace, převyšují-li v jednom
kalendářním roce šestinu pravidelných
ročních příjmův, a zálohy
na služné, převyšují-li polovinu
pravidelných ročních příjmů
toho kterého úředníka.
Městské zastupitelstvo jest příslušné
na bývati nemovitostí a práv jim na roveň
postavených, převyšuje-li jejich hodnota 3000
Kč., uzavírati smlouvy, převyšuje-li
smluvená úplata 3000 Kč. ročně
nebo smluvená doba šest rokův a zcizovati statek
a jmění obecní, převyšuje-li
hodnota 3000 K.
Městské zastupitelstvo jest příslušné
uzavírati půjčky, zastavovat obecní
majetek, a zavazovat obec rukojemstvím, převyšuje-li
hodnota nebo závazek 3000 Kč. nebo smluvená
doba šest roků.
Městské zastupitelstvo rozhoduje o výdajích,
neuhražených rozpočtem a finanční
komisi doporučených, které převyšují
3000 Kč., a povoluje nové obecní stavby,
převyšuje-li náklad 6000 Kč.
Městskému zastupitelstvu vyhrazeno jest dobrovolné
přijetí do svazku domovského.
Aby městské zastupitelstvo mohlo se platně
usnášeti, jest potřeba, aby přítomno
bylo alespoň 30 členů, pokud tento úřad
neustanovuje jinak.
Městské zastupitelstvo vykonává právo
patronátní a presentační, příslušející
obci a rozhoduje o udílení nadací, není-li
podle ustanovení nadačních vzneseno na jiný
orgán obecní.
Zákon tento nabývá účinností
dnem vyhlášení. Provede jej ministr vnitra.
Město Olomouc předložilo návrh na změnu
celé řady §§ obecního statutu ze
dne 24. ledna 1866 č. 6. z. z. Navrhované změny
lze rozděliti ve tři kategorie:
A) změna §§, která vyplývá
z ustanovení dřívějších
zákonů, zejména novely k obecním zřízením
ze dne 7. února 1919, č. 76 sb. zák. a nař.;
vyslovovati ještě nyní zvláště
v obecním řádě Olomouckém zrušení
§§ tohoto řádu, které byly zrušeny
cit. novelou, pokládá vláda za zbytečné
nehledíc k tomu, že předpisy obecních
zřízení (venkovských) a ostatních
statutů by tímto způsobem doplněny
a opraveny nebyly.
Vláda nedoporučuje tudíž, aby navrhované
změny byly provedeny.
B) Do druhé kategorie lze zařaditi návrhy
na změnu §§. níže jmenovaných,
kteroužto změnou by zavedeny byly v Olomoucí
některé zásadní dalekosáhlé
novoty, neb odchylky, které podle názoru
vlády vyžadují jednotného řešení
pro všechny obce, nebo snad celé kategorie obcí.
Jsou to § 4. podle kterého by se měly lišiti
pouze dvě kategorie občanů, totiž příslušníci
a přespolní, kategorie společníků,
totiž osob, které nejsouce příslušníky
v obci drží nemovitost, anebo platí přímou
daň z výdělku, nebo z důchodů,
by vůbec odpadla. S tím souvisí změna,
navrhovaná k §u 16., podle které by i dosavadní
společníci právě zmínění
mohli býti vyhoštěni jako dosavadní
přespolní.
Dalekosáhlé je zrušení §§
7., 14., 20. a změna §u 19., jež obsahují
zrušení kategorie měšťanů
a zrušení všech práv měšťanských.
Tato otázka stala se zatím již předmětem
jednání ústavního výboru (na
základě návrhu posl. Pika, Ulricha, Marka
a soudr. - číslo tisku 2118) a má býti
vypravena zvláště a jednotně pro celou
republiku.
Dále sem spadá návrh na změnu §u
59., podle kterého by městská rada v Olomouci
čítala pouze 15 členů, tedy pouze
čtvrtinu členů zastupitelstva, kdežto
ve všech ostatních obcích republiky čítá
městská rada podle §u 9. nového řádu
volení v obcích třetinu členů
zastupitelstva: zásadě poměrného zastoupení
zajisté lépe odpovídá, připadá-li
jeden člen městské rady na méně
členů zastupitelstva.
Také tyto odchylky vláda nedoporučuje, vyhražujíc
změnu citovaných §§ celkové budoucí
reformě obecních zřízení.
C) Konečně navrhují se změny, které
vláda pokládá zásadně za přijatelné,
doporučujíc pouze v podrobnostech některé
modifikace.
K §u 6. navrhuje se změna, podle které poplatek
200 K za propůjčení práva domovského
může býti městskou radou zcela neb z
části prominut a městská rada rozhoduje
též o tom, k jakému účelu veřejně
dobročinnému má připadnouti polovička
poplatku, která již podle zákona samého
není vyhrazena chudinskému fondu, dosud o tom rozhodoval
sbor obecních starších a prominutí poplatku
nebylo možno. V souvislosti s tím jest ustanovení
§ 80., podle navrhované úpravy, podle něhož
o propůjčení práva domovského
podle § 6. rozhoduje městské zastupitelstvo.
Tím se patrně chtělo říci,
že zastupitelstvo rozhoduje pouze o dobrovolném
přijetí do svazku domovského, kdežto
o přiznání práva domovského
vydrženého podle zákona z r. 1896 rozhoduje
městská rada jako na př. v Praze. Potom však
dá se nedůsledným dáti v §u.
6. rozhodování o poplatku za dobrovolné přijetí
městské radě a děliti takto kompetenci
v téže věci mezi zastupitelstvo a radu.
K §u 59. navrhuje se, aby úředníci,
přidělení městské radě
jako referenti zvali se magistrátními rady, kdežto
dosud zvali se městskými rady.
Celá řada změn, navrhovaných k §§
níže vyjmenovaným, na které město
Olomouc klade zvláštní váhu, má
za účel hledíc ke snížení
hodnoty peněz provésti posun kompetence mezi zastupitelstvem
a radou městskou ve prospěch rady městské.
Proti tomu nemá vláda zásadních námitek,
hledíc k tomu, že nyní zavedením obligatorních
finančních komisí s rozsáhlou mocí
dohledací podle novelly k obecním zřízením
není se z tohoto přesunu kompetence obávat
oslabení kontroly na hospodářskou správu
obecní, z druhé strany pak jest zajisté žádoucí,
aby tímto způsobem obecnímu zastupitelstvu
bylo uleveno a umožněno věnovati se jiným
důležitým úkolům. Jest ovšem
pravda, že tímto způsobem bude pro Olomouc
utvořeno částečně zvláštní
právo, ale dlužno poznamenati, že právě
v tomto oboru, pokud jde o důležitější
otázky hospodářské, jest kompetence
městských zastupitelstev a dohlédacích
úřadů v městech statutárních
již nyní upravena způsobem nad míru
pestrým.
Sem spadají změny navrhované k § 68.
Dosud vyhrazeno bylo zastupitelstvu v Olomouci jmenovat úředníky
a zřízence s platem přes 600 K a mimo to
dávati do výslužby a povolovati požitky
pozůstalým při všech úřednických
zřízencích - tudíž i těch,
kteří mají menší plat - rovněž
tak remunerace, dary z milosti a zálohy na služné.
Město Olomouc navrhuje vyhraditi zastupitelstvu jmenování,
pensionování a propuštění jen
úředníků podle kategorie A, B, C služební
pragmatiky a povolování remunerací, darů
z milosti, a záloh na služné úředníkům,
pensistům a vdovám těchto kategorií,
přesahuje-li povolená částka padesát
procent požitků žadatelových.
Vláda v zásadě souhlasí s tímto
návrhem: nedoporučuje však předem, aby
bylo vázáno pravidlo zákonné na ustanovení
služební pragmatiky, která mohou být
a také zajisté budou měněna; doporučuje
dále podle vzoru statutu Pražského, by se vyhradilo
zastupitelstvu jmenování, pensionování
a propouštění magistrátních radův
a představených obecních úřadův,
ústavův a podniků: dále doporučuje,
by z důvodů řádného hospodaření
a žádoucí kontroly veřejnosti vyhrazeno
bylo zastupitelstvu povolovati všeliké úchylky
od pravidelného postupu a od pravidelných trvalých
požitků, zejména všecky trvalé
dary z milosti, pokud se týče remunerací
pokládá za přiměřené,
by se vyhradilo zastupitelstvu povolovati remunerace, které
převyšují v jednom kalendářním
roce jednu šestinu pravidelného ročního
příjmu (dvouměsíční
plat), při zálohách na služné.souhlasí
s návrhem obce, aby zastupitelstvo povolovalo zálohy,
převyšující padesát procent pravidelných
ročních příjmů.
K §u 72. navrhuje obec, aby vyhrazeno bylo zastupitelstvu
nabývati nemovitostí a práv postavených
jím na roveň, v hodnotě vyšší
3000 Kč., uzavírati smlouvy, kde převyšuje
smluvená částka ročních 3000
Kč., nebo nájemní doba přes 6 let,
a zcizovati statek a jmění obecní o hodnotě
větší než 3000 Kč.; dosud podle
zákona ze dne 14. ledna 1883, č. 24. z. z. bylo
vůbec vyhrazeno zastupitelstvu nabývati nemovitostí
a zcizovat obecní jmění a statek, a všecky
smlouvy,. kde úplata převyšovala 600 Kč.
ročně, nebo smluvená doba 3 léta.
K §u 76. navrhuje se podobně, aby zastupitelstvu bylo
vyhrazeno uzavírati půjčky, zastavovat obecní
majetek, zavazovati se rukojemstvím, jde-li o závazek
větší nežli 3000 Kč a smluvní
dobu přes 6 let. Dosud nebylo zde stanoveno žádné
omezení v souhlasu s § 72., navrhuje vláda
místo konjuktiva »a« i zde disjunktivum »nebo«.
K §u 78. navrhuje se, aby zastupitelstvu vyhrazeno bylo povolovati
výdaje neuhrazené rozpočtem, které
navrhuje finanční komise a které převyšují
3000 Kč., jakož i povolovati nové stavby obecní,
převyšují-li náklad 6000 Kč.;
dosud vyhrazena byla zastupitelstvu celá řada drobnějších
mimořádných opatření, zejména
zrušovati všechny smlouvy pachtovní, nájemní
a námezdní, povolovati všechna ročně
se opakující vydání, nebo vydání
přes 600 Kč., povolovati subvence a jiné.
Vláda doporučuje, aby změna navržená
obcí, byla schválena; ze znění navrženého
vyplývá, že nová vydání
přes opačný návrh finanční
komise povolena býti nemohou - samozřejmě,
nejde-li o vydání podle určitého zákona
povinná, která lze vynutit i proti vůli obce
- v čemž jest další velmi účinná
záruka řádného hospodaření.
K §u 79. navrhuje se přičleniti § 79.
a), který však jest pouze opsáním dosavadního
§ 78. písm. l, vyhražuje se tu zastupitelstvu
právo patronátní a praesentační,
a udíleti nadace; doporučuje se však podobně,
jak tomu bylo v §u 78. písm. l, stylisovati nový
§ 79. a) v ten smysl, že se vyhražuje výkon
práva patronátního. atd.
O § 80. promluveno při § 6. Ze znění
vládou navrhovaného plyne a contrario, že o
přiznání práva domovského,
vydrženého podle zákona z r. 1896, a o propůjčení
práva měšťanského rozhoduje městská
rada.
K §u 83. navrhuje se, aby zastupitelstvo mohlo se platně
usnášeti, je-li přítomno 30 členů,
pokud tento řád neustanovuje nic jiného;
navrhovaný počet činí polovičku
všech členů zastupitelstva a vláda nemá
k tomu co podotknouti.
Osnova budiž přikázána výboru
ústavnímu se lhůtou osmi dnní.