Zasedání národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2532.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne................................1920,

kterým se doplňuje a mění obecní řád města Olomouce.

Čl. 1.

Obecní řád města Olomouce (zákon ze dne 24. ledna 1866, čís. 6. z. z.) mění se tím způsobem, že ustanovení níže uvedená se v dosavadním znění ruší a mají budoucně zníti takto:

§ 6.

Za dobrovolné přijetí do svazku domovského má se do obecní pokladny zaplatiti přijímací poplatek 200 K, z čehož polovice připadne chudinskému fondu obecnímu a polovice jiným veřejně dobročinným účelům, které určí obecní zastupitelstvo; toto může z příčin zvláštního zřetele hodných prominouti poplatek tento zcela nebo z části.

§ 59.

Městská rada skládá se ze starosty, 2 náměstků starostových a 17 členů městské rady. Jest jí přidán přiměřený počet stálých referentů (magistrátních radů) a potřebné síly pomocné.

§ 68., odst. 2 - 4.

Městské zastupitelstvo jmenuje magistrátní rady a představené obecních úřadů, ústavův a podniků podle terna, navrženého městskou radou, nejsouc návrhem tímto vázáno. Dává úředníky, zmíněné ve větě předcházející, do výslužby dočasné nebo trvalé, propouští je ze služby a povoluje požitky jejích pozůstalým.

Povoluje všeliké odchylky od pravidelného postupu a od pravidelných požitků.

Povoluje remunerace, převyšují-li v jednom kalendářním roce šestinu pravidelných ročních příjmův, a zálohy na služné, převyšují-li polovinu pravidelných ročních příjmů toho kterého úředníka.

§ 72., odst. 1.

(Ve znění upraveném zákonem ze dne 24. ledna 1883, č. 24 z. z.)

Městské zastupitelstvo jest příslušné na bývati nemovitostí a práv jim na roveň postavených, převyšuje-li jejich hodnota 3000 Kč., uzavírati smlouvy, převyšuje-li smluvená úplata 3000 Kč. ročně nebo smluvená doba šest rokův a zcizovati statek a jmění obecní, převyšuje-li hodnota 3000 K.

§ 76., odst. 1.

(Ve znění upraveném zákonem ze dne 24. ledna 1883, č. 24. z. z.)

Městské zastupitelstvo jest příslušné uzavírati půjčky, zastavovat obecní majetek, a zavazovat obec rukojemstvím, převyšuje-li hodnota nebo závazek 3000 Kč. nebo smluvená doba šest roků.

§ 78.

Městské zastupitelstvo rozhoduje o výdajích, neuhražených rozpočtem a finanční komisi doporučených, které převyšují 3000 Kč., a povoluje nové obecní stavby, převyšuje-li náklad 6000 Kč.

§ 80.

Městskému zastupitelstvu vyhrazeno jest dobrovolné přijetí do svazku domovského.

§ 83.

Aby městské zastupitelstvo mohlo se platně usnášeti, jest potřeba, aby přítomno bylo alespoň 30 členů, pokud tento úřad neustanovuje jinak.

Čl. II.

Za § 79. vsune se nový

§ 79. a).

Městské zastupitelstvo vykonává právo patronátní a presentační, příslušející obci a rozhoduje o udílení nadací, není-li podle ustanovení nadačních vzneseno na jiný orgán obecní.

Čl. III.

Zákon tento nabývá účinností dnem vyhlášení. Provede jej ministr vnitra.

Odůvodnění.

Město Olomouc předložilo návrh na změnu celé řady §§ obecního statutu ze dne 24. ledna 1866 č. 6. z. z. Navrhované změny lze rozděliti ve tři kategorie:

A) změna §§, která vyplývá z ustanovení dřívějších zákonů, zejména novely k obecním zřízením ze dne 7. února 1919, č. 76 sb. zák. a nař.; vyslovovati ještě nyní zvláště v obecním řádě Olomouckém zrušení §§ tohoto řádu, které byly zrušeny cit. novelou, pokládá vláda za zbytečné nehledíc k tomu, že předpisy obecních zřízení (venkovských) a ostatních statutů by tímto způsobem doplněny a opraveny nebyly.

Vláda nedoporučuje tudíž, aby navrhované změny byly provedeny.

B) Do druhé kategorie lze zařaditi návrhy na změnu §§. níže jmenovaných, kteroužto změnou by zavedeny byly v Olomoucí některé zásadní dalekosáhlé novoty, neb odchylky, které podle názoru vlády vyžadují jednotného řešení pro všechny obce, nebo snad celé kategorie obcí.

Jsou to § 4. podle kterého by se měly lišiti pouze dvě kategorie občanů, totiž příslušníci a přespolní, kategorie společníků, totiž osob, které nejsouce příslušníky v obci drží nemovitost, anebo platí přímou daň z výdělku, nebo z důchodů, by vůbec odpadla. S tím souvisí změna, navrhovaná k §u 16., podle které by i dosavadní společníci právě zmínění mohli býti vyhoštěni jako dosavadní přespolní.

Dalekosáhlé je zrušení §§ 7., 14., 20. a změna §u 19., jež obsahují zrušení kategorie měšťanů a zrušení všech práv měšťanských. Tato otázka stala se zatím již předmětem jednání ústavního výboru (na základě návrhu posl. Pika, Ulricha, Marka a soudr. - číslo tisku 2118) a má býti vypravena zvláště a jednotně pro celou republiku.

Dále sem spadá návrh na změnu §u 59., podle kterého by městská rada v Olomouci čítala pouze 15 členů, tedy pouze čtvrtinu členů zastupitelstva, kdežto ve všech ostatních obcích republiky čítá městská rada podle §u 9. nového řádu volení v obcích třetinu členů zastupitelstva: zásadě poměrného zastoupení zajisté lépe odpovídá, připadá-li jeden člen městské rady na méně členů zastupitelstva.

Také tyto odchylky vláda nedoporučuje, vyhražujíc změnu citovaných §§ celkové budoucí reformě obecních zřízení.

C) Konečně navrhují se změny, které vláda pokládá zásadně za přijatelné, doporučujíc pouze v podrobnostech některé modifikace.

K §u 6. navrhuje se změna, podle které poplatek 200 K za propůjčení práva domovského může býti městskou radou zcela neb z části prominut a městská rada rozhoduje též o tom, k jakému účelu veřejně dobročinnému má připadnouti polovička poplatku, která již podle zákona samého není vyhrazena chudinskému fondu, dosud o tom rozhodoval sbor obecních starších a prominutí poplatku nebylo možno. V souvislosti s tím jest ustanovení § 80., podle navrhované úpravy, podle něhož o propůjčení práva domovského podle § 6. rozhoduje městské zastupitelstvo.

Tím se patrně chtělo říci, že zastupitelstvo rozhoduje pouze o dobrovolném přijetí do svazku domovského, kdežto o přiznání práva domovského vydrženého podle zákona z r. 1896 rozhoduje městská rada jako na př. v Praze. Potom však dá se nedůsledným dáti v §u. 6. rozhodování o poplatku za dobrovolné přijetí městské radě a děliti takto kompetenci v téže věci mezi zastupitelstvo a radu.

K §u 59. navrhuje se, aby úředníci, přidělení městské radě jako referenti zvali se magistrátními rady, kdežto dosud zvali se městskými rady.

Celá řada změn, navrhovaných k §§ níže vyjmenovaným, na které město Olomouc klade zvláštní váhu, má za účel hledíc ke snížení hodnoty peněz provésti posun kompetence mezi zastupitelstvem a radou městskou ve prospěch rady městské. Proti tomu nemá vláda zásadních námitek, hledíc k tomu, že nyní zavedením obligatorních finančních komisí s rozsáhlou mocí dohledací podle novelly k obecním zřízením není se z tohoto přesunu kompetence obávat oslabení kontroly na hospodářskou správu obecní, z druhé strany pak jest zajisté žádoucí, aby tímto způsobem obecnímu zastupitelstvu bylo uleveno a umožněno věnovati se jiným důležitým úkolům. Jest ovšem pravda, že tímto způsobem bude pro Olomouc utvořeno částečně zvláštní právo, ale dlužno poznamenati, že právě v tomto oboru, pokud jde o důležitější otázky hospodářské, jest kompetence městských zastupitelstev a dohlédacích úřadů v městech statutárních již nyní upravena způsobem nad míru pestrým.

Sem spadají změny navrhované k § 68. Dosud vyhrazeno bylo zastupitelstvu v Olomouci jmenovat úředníky a zřízence s platem přes 600 K a mimo to dávati do výslužby a povolovati požitky pozůstalým při všech úřednických zřízencích - tudíž i těch, kteří mají menší plat - rovněž tak remunerace, dary z milosti a zálohy na služné.

Město Olomouc navrhuje vyhraditi zastupitelstvu jmenování, pensionování a propuštění jen úředníků podle kategorie A, B, C služební pragmatiky a povolování remunerací, darů z milosti, a záloh na služné úředníkům, pensistům a vdovám těchto kategorií, přesahuje-li povolená částka padesát procent požitků žadatelových.

Vláda v zásadě souhlasí s tímto návrhem: nedoporučuje však předem, aby bylo vázáno pravidlo zákonné na ustanovení služební pragmatiky, která mohou být a také zajisté budou měněna; doporučuje dále podle vzoru statutu Pražského, by se vyhradilo zastupitelstvu jmenování, pensionování a propouštění magistrátních radův a představených obecních úřadův, ústavův a podniků: dále doporučuje, by z důvodů řádného hospodaření a žádoucí kontroly veřejnosti vyhrazeno bylo zastupitelstvu povolovati všeliké úchylky od pravidelného postupu a od pravidelných trvalých požitků, zejména všecky trvalé dary z milosti, pokud se týče remunerací pokládá za přiměřené, by se vyhradilo zastupitelstvu povolovati remunerace, které převyšují v jednom kalendářním roce jednu šestinu pravidelného ročního příjmu (dvouměsíční plat), při zálohách na služné.souhlasí s návrhem obce, aby zastupitelstvo povolovalo zálohy, převyšující padesát procent pravidelných ročních příjmů.

K §u 72. navrhuje obec, aby vyhrazeno bylo zastupitelstvu nabývati nemovitostí a práv postavených jím na roveň, v hodnotě vyšší 3000 Kč., uzavírati smlouvy, kde převyšuje smluvená částka ročních 3000 Kč., nebo nájemní doba přes 6 let, a zcizovati statek a jmění obecní o hodnotě větší než 3000 Kč.; dosud podle zákona ze dne 14. ledna 1883, č. 24. z. z. bylo vůbec vyhrazeno zastupitelstvu nabývati nemovitostí a zcizovat obecní jmění a statek, a všecky smlouvy,. kde úplata převyšovala 600 Kč. ročně, nebo smluvená doba 3 léta.

K §u 76. navrhuje se podobně, aby zastupitelstvu bylo vyhrazeno uzavírati půjčky, zastavovat obecní majetek, zavazovati se rukojemstvím, jde-li o závazek větší nežli 3000 Kč a smluvní dobu přes 6 let. Dosud nebylo zde stanoveno žádné omezení v souhlasu s § 72., navrhuje vláda místo konjuktiva »a« i zde disjunktivum »nebo«.

K §u 78. navrhuje se, aby zastupitelstvu vyhrazeno bylo povolovati výdaje neuhrazené rozpočtem, které navrhuje finanční komise a které převyšují 3000 Kč., jakož i povolovati nové stavby obecní, převyšují-li náklad 6000 Kč.; dosud vyhrazena byla zastupitelstvu celá řada drobnějších mimořádných opatření, zejména zrušovati všechny smlouvy pachtovní, nájemní a námezdní, povolovati všechna ročně se opakující vydání, nebo vydání přes 600 Kč., povolovati subvence a jiné.

Vláda doporučuje, aby změna navržená obcí, byla schválena; ze znění navrženého vyplývá, že nová vydání přes opačný návrh finanční komise povolena býti nemohou - samozřejmě, nejde-li o vydání podle určitého zákona povinná, která lze vynutit i proti vůli obce - v čemž jest další velmi účinná záruka řádného hospodaření.

K §u 79. navrhuje se přičleniti § 79. a), který však jest pouze opsáním dosavadního § 78. písm. l, vyhražuje se tu zastupitelstvu právo patronátní a praesentační, a udíleti nadace; doporučuje se však podobně, jak tomu bylo v §u 78. písm. l, stylisovati nový § 79. a) v ten smysl, že se vyhražuje výkon práva patronátního. atd.

O § 80. promluveno při § 6. Ze znění vládou navrhovaného plyne a contrario, že o přiznání práva domovského, vydrženého podle zákona z r. 1896, a o propůjčení práva měšťanského rozhoduje městská rada.

K §u 83. navrhuje se, aby zastupitelstvo mohlo se platně usnášeti, je-li přítomno 30 členů, pokud tento řád neustanovuje nic jiného; navrhovaný počet činí polovičku všech členů zastupitelstva a vláda nemá k tomu co podotknouti.

Osnova budiž přikázána výboru ústavnímu se lhůtou osmi dnní.

V Praze dne 5. března 1920.

Za ministra vnitra:

Vl. Tusar v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP