Cís. nař. ze dne 4. července 1914,. č.
141 ř. z., jakož i nařízení ministerstev
zeměbrany a vnitra v dohodě s ostatními zúčastněnými
ministerstvy ze dne 31. července 1914, č. 180 ř.
z., se zrušují.
Válečnické spolky, jakož i svazy teritoriální
zřízené na základě tohoto císařského
nařízení (§ 1.), mají právo
do šesti měsíců ode dne, kdy tento zákon
nabude účinnosti, přeměniti se na
podpůrné spolky podle zákona ze dne 15. listopadu
1867, č. 134 ř. z.; neužijí-li ve stanovené
lhůtě tohoto práva, budou zemskými
správami politickými rozpuštěny.
Se jměním takto rozpuštěných
spolků budiž naloženo podle pravidel jejich stanov.
Nemají-li stanovy o tom dostatečných pravidel
anebo mají-li ustanovení, jichž provedení
by se nesrovnávalo se zájmy státu, zařídí
čeho třeba zemská správa politická
vyslechnouc poslední představené (velitele)
válečnických spolků.
Pokud se jednotlivé válečnické spolky
zabývaly činností pojišťovací,
přechází při přeměně
na spolek podpůrný pojišťovací
fond se všemi právy i závazky na spolek nový.
Při zrušení buďtež z pojišťovacího
fondu především zapraveny dluhy váznoucí
na něm; nároky na podpory, které vznikly
před rozpuštěním spolku, buďte
zajištěny na dobu určenou stanovami.
Zajištění toto platí u nemocenských
podpor pro ty, kdož byli až do dne rozpuštění
vedeni ve stavu nemocných; pohřebné budiž
vyplaceno za osoby, které zemřely až do dne
rozpuštění.
Ustanovení § 4. nevztahuje se na válečnické
spolky potud, pokud jejich členové nemají
právního nároku na podporu nebo na určitou
výši její.
Přemění-li se válečnický
spolek na spolek podpůrný, je dosavadní představenstvo
povinno vésti správu spolku až do té
doby, kdy provedena bude volba nového představenstva.
Veškerá podání, jimiž válečnické
spolky ve stanovené lhůtě (§ 2.) budou
předkládati nové stanovy nebo změny
stanov, týkající se přeměny
na spolky podpůrné i jejich přílohy,
jsou osvobozeny od kolkův a poplatkův.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provedení jeho ukládá
se ministru vnitra v dohodě s ministry Národní
obrany a financí.
Válečnické spolky jsou jedním z pozůstatků
»válečnické« doby bývalé
monarchie. Spolky tyto, jakož i jejich svazy, které
odvozují svou právní existenci od. cís.
nař. ze dne 4. července 1914, č. 141 ř.
z., nemohou ve své dosavadní formě trvat
i nadále v Československé republice, poněvadž
svým účelem (§ 1. cit. nař.)
nejen ze nevyhovují více změněným
poměrům, ba dokonce sledují i myšlenky
protistátní (na př. posílení
rakouské státní myšlenky, láska
k císaři atd.).
Jediný pohled na §§ 1., 2., 4., 9., 16. přesvědčí,
že poměry ty jsou v zájmu celostátním
nadále neudržitelny.
I vojenská správa nemá naprosto žádného
zájmu na tom, aby spolky ty podržely svůj vojenský
ráz, ba naopak přimlouvá se za jejich odstranění
(srov. na př. ustanovení stanov, »že každý
člen má si opatřiti pušku ke střelbě
do terče«). Tak na př. v Čechách
je spolků těch 307. Z tohoto počtu jest pouze
5 spolků českých, a to v Karlíně,
Praze, Žižkově, Táboře a v Č.
Budějovicích. (2 české spolky, a to
1 vinohradský a 1 pražský byly již rozpuštěny
na základě dobrovolného usnesení.)
Válečnický spolek ve Dvoře Králové
jest jediným spolkem dvojjazyčným. Všechny
ostatní jsou spolky německé, které
mají svá sídla po výtce v německých
pohraničních okresech.
Nutno tudíž odejmouti spolkům těmto
jejich právní podklad.
Ministerstvo vnitra vypracovalo tudíž osnovu zákona,
jímž se cís. nař. o válečnických
sborech zrušuje. K jednotlivostem osnovy bylo by pak podotknouti:
Není příčiny, aby válečnickým
spolkům nebylo umožněno přeměniti
se na spolky humanitní, z nichž by ovšem všeliký
ráz vojenský byl vymýcen. Spolky tyto sledovaly
mimo jiné též účely humanitní,
a. poněvadž zejména v nynější
době otázky humanitní jsou velice aktuelní,
bude zajisté od většiny spolků práva
toho užito.
Pokud se týká způsobu, jak naložiti
se jměním, dlužno uvážiti, že
stanovy těchto spolků většinou obsahují
přesná pravidla v tom směru. Avšak i
tu jest nutno vyhraditi státu dohled event. ingerenci v
této věci, aby zabránil event. věnováním
za hranice nebo jiným účelům, které
by se nesrovnávaly se zájmy státními.
Bližší ustanovení o tom nutno vydati cestou
nařizovací neb interní.
Poněvadž spolkům nutno vymezit.určitou
lhůtu, do které musí se přeměniti
ve spolky humanitní, nutno v mezidobí zajistiti
správu spolku tím, že dosavadnímu představenstvu
se uloží povinnost vésti správu až
do doby, kdy zvoleno (event. potvrzeno) bude nové představenstvo.
Z důvodů opportunity bylo by veškerým
podáním, jimiž bude ve stanovené lhůtě
zažádáno za přeměnu na spolky
podpůrné přiznat osvobození od kolků,
vzhledem k ustanovení § 30. shora cit. cís.
nař., podle něhož obdobné osvobození
mělo býti poskytováno válečnickým
spolkům až do roku 1924. Osvobození to nebude
znamenati veliký úbytek pro pokladnu státní
a doporučuje se je ponechati již z toho důvodu,
že spolky ty jsou k příslušným
podáním státem nuceny a že jde o přeměnu
jejich v zájmu veřejném.
Pokud provozují spolky činnost pojišťovací
(což je ovšem pouze nepatrná část
jejich) nutno i zde příslušnými ustanoveními
zajistiti nároky již vzniklé.
Po stránce formální navrhuje se, by osnova
přikázána byla výboru ústavnímu
s povinností, aby o ní podal do osmi dnů
zprávu plenu Národního shromáždění.