Až do konce roku 1921 mohou býti do soudcovské
služby přijaty a jmenovány soudci pomocnými
osoby, které v době před vyhlášením
tohoto zákona vykonaly zkoušku notářskou.
Samostatnými soudci (§ 2. zákona o org. soudní)
mohou však býti osoby takové ustanoveny teprve,
když vykonají doplňovací zkoušku
soudcovskou; podrobná ustanovení o této zkoušce
budou vydána nařízením.
Doplňovací zkoušku soudcovskou vykonati jest
do dvou let od nastoupení služby u soudu.
K návrhu presidenta vrchního zemského soudu
může ministr spravedlnosti vykonání
doplňovací zkoušky soudcovské (§
1.) prominouti, lze-li podle výsledků dosavadní
činnosti kandidáta notářství,
převzatého do soudní služby, souditi,
že má potřebné vědomosti a praxi
k vykonávání samostatného úřadu
soudcovského.
Nevykoná-li převzatý kandidát zkoušku
doplňovací do dvou let anebo ve lhůtě,
presidentem vrchního zemského soudu z důležitých
důvodů prodloužené, a nebyla-li mu dodatečná
zkouška prominuta (§ 2), jest vyloučen z časového
postupu platového dotud, pokud zkoušku s úspěchem
nevykoná.
Do přípravné služby soudcovské
(§ 4. a 5. zák. o organisaci soudní) započítává
se nejvýše jeden rok z doby, po kterou soudcovští
čekatelé byli zaměstnáni v kanceláři
advokáta anebo notáře jako kandidáti
advokacie nebo notářství.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provésti jej náleží ministru spravedlnosti.
Nedostatek českých soudců v obvodu vrchního
zemského soudu v Praze i v Brně stává
se vždy citelnějším a jest důvodná
obava, že činnost soudů bude tu ochromena,
nebude-li včas zjednána náprava.
Mladí čeští právníci docházejí
zaopatření v četných jiných
oborech, které jim byly dosud uzavřeny, většinou
za podmínek materielně daleko příznivějších,
nežli ve službě státní, státní
službu a zejména službu soudcovskou pomíjejí
a tak se stalo, že dorostu soudcovského přibývá
měrou tak nepatrnou, že není nově nastupujícími
silami vyvážen ani úbytek úmrtími.
Četné české soudce z obvodu pražského
i brněnského bylo nutno přiděliti
na Slovensko, kde potřeba českých soudců
daleko ještě není hrazena, jiní čeští
soudcové odešli od soudů k úřadům
ústředním anebo do jiných oborů
služby státní neb i do služby soukromé;
zbývající síly stačily by sotva
na zdolání prací dosavadních, ale
nemohou nikterak dostačiti na nové úkoly,
které se soudcům ukládají četnými
zákony, v Národním shromáždění
již přijatými anebo ještě projednávanými.
Zákon o změně ustanovení o příslušnosti
soudní a soudním řízení civilním,
jehož osnova byla Národnímu shromáždění
předložena, i novela k trestnímu řádu
ze dne 18. prosince 1919, č. 11 sb. z. a nař. z
roku 1920, která vstoupila již v život, zjednají
tu nápravu pouze částečnou. Nepomohly
ani úlevy, poskytnuté pro přechodnou dobu
při vstupu do přípravné služby
soudcovské, ani její zkrácení ze tří
roků na dva, i nezbývá, nežli ohlížeti
se po jiném způsobu, jak nedostatku soudců
odpomoci.
Ministerstvu spravedlnosti dostalo se určitých zpráv,
že přešel by do soudních služeb větší
počet zkoušených kandidátů notářských;
okamžitému přestoupení těchto
praktických právníků však vadí
dosavadní ustanovení, podle kterých notářská
zkouška není postavena na roveň zkoušce
soudcovské, jež jest podle § 4. zákona
o organisaci soudů ze dne 27. listopadu 1896, č.
217 ř. z. podmínkou ustanovení soudcem.
Nedostatek dorostu soudcovského je tak tísnivý,
že nelze čekati, až by notářští
kandidáti, kteří do služeb soudních
chtějí přestoupiti, vykonali doplňovací
zkoušku a nezbývá proto, nežli na krátkou
přechodnou dobu od požadavku tohoto upustiti, tak
že by notářští kandidáti
byli hned do soudní služby přijati, doplňovací
zkoušku však by vykonati mohli do dvou let, a justiční
správě bylo by vyhrazeno právo, aby kandidátům,
kteří se ve službě soudní během
té doby osvědčí, vykonání
zkoušky dodatečné prominula.
Dosavadní praxe kandidátů notářských
neobsahuje ovšem všecky obory agendy soudní,
tak že nebude lze převzatých notářských
kandidátů ve všech oborech ihned užíti;
odpomoci tu však lze zjednati tím, že vnitřními
nařízeními bude učiněno opatření,
aby sil z kruhů notářských získaných
užito bylo z počátku toliko v odděleních
nesporných a trestních, čímž
uvolní se zase síly pro agendu ostatní.
Aby pak usnadněno bylo přestupování
i notářských kandidátů, kteří
zkoušku notářskou ještě nevykonali,
doporučuje se změnit § 5. org. zák.
v tom, že do přípravné služby soudcovské
započítati lze i praxi notářskou,
která se dosud vůbec nezapočítávala,
a to do jednoho roku; z téhož důvodu pak navrhuje
se dále změna § 5. org. zák., pokud
jde o praxi v kanceláři advokátní,
tak že do přípravné služby soudcovské
započítati jest z praxe advokátní
celý rok na místě dosavadních toliko
šesti měsíců.
Formální návrh: Osnova budiž
přikázána výboru právnímu
a státně zřízeneckému Národního
shromáždění ku podání
zprávy do osmi dnů.