Z usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Jednotlivcům a družstvům, jenž nabudou
půdy prováděním zákona ze dne
16. dubna 1919, č. 215 sb. z. a n. o zabrání
velkého majetku pozemkového (zákona záborového)
a zákonů i nařízení k jeho
provedení vydaných, pak osobám, které
nabudou půdy nezabrané sprostředkováním
Pozemkového úřadu, jakož i zemědělcům,
kteří se podrobí ustanovením zákona
přídělového o rolnických nedílech,
může býti poskytnut úvěr podle
tohoto zákona, jestliže odborná a mravní
kvalifikace uchazečů ručí za to, že
poskytnutého úvěru nebude použito.
Úvěr může býti poskytnut:
a) k získání půdy do vlastnictví
až devíti desetin ceny půdy, za kterou pozemkový
úřad ji přidělil, nebo za kterou v
tom kterém kraji půdu stejné jakosti přiděluje;
b) k získání budov hospodářských
a obytných až do poloviny jejich ceny, určené
podle zásad uvedených pod a);
c) ke stavbě budov hospodářských a
obytných až do devíti desetin ceny půdy
a do poloviny nákladů stavebních, schválených
pozemkovým úřadem. Úvěr na
novostavby, přestavby a přístavby se zajistí
na nemovitosti najednou, vyplácí se však podle
postupu stavby.
Legionářům, invalidům, jejich vdovám
a sirotkům, jakož i vdovám a sirotkům
po vojínech, kteří zemřeli následkem
služby vojenské, neb i jiným válečným
poškozencům, může býti poskytnuta
další úvěrová pomoc z fondů
zřízených k jejich podpoře, jestliže
osobní vlastnosti a poměry uchazečovy budou
poskytovati záruku, že se i na usedlosti takto zadlužené
udrží.
Veřejné ústavy peněžní,
jež nařízením vlády k tomu budou
zmocněny, mohou poskytovat úvěr podle §
2. v dílčích dlužních úpisech,
jejichž úroková míra a plán umořovací
bude stanoven dohodou pozemkového úřadu s
ministerstvem financí. Vláda se zmocňuje,
aby nařízením určila druhy (typy)
těchto dílčích dlužních
úpisů.
Tyto dílčí dlužní úpisy
požívají sirotčí jistoty.
Bude-li náhrada za převzatou půdu dřívějšímu
vlastníkovi zapsána jako jeho pohledávka
do rentové knihy určité rentové banky,
může tato banka úvěr podle § 2.
poskytnout otevřením účtův
osobám, jimž z oné půdy byly pozemky
přiděleny.
Rentové banky a peněžní ústavy,
uvedené v § 4., smějí poskytnouti zápůjčky
podle předcházejících ustanovení
jen za souhlasu pozemkového úřadu.
Za zúročení a umoření pohledávek
takto vzniklých ručí stát podpůrně.
Úvěr, poskytnutý podle předcházejících
ustanovení, jest úvěr dlouhodobý s
nezvýšitelným úrokem, umořovaný
podle smlouvy, a se strany věřitelovy nevypověditelný,
dokud dlužník plní převzaté povinnosti.
Pozemkový úřad může jménem
státu převzíti podpůrné ručení
až do devíti desetin prokázané ztráty
za pohledávky peněžních ústavův
a z fondů, jež poskytnou zápůjčky
podle zásad tohoto zákona a případných
nařízení vládních za podmínek
posuzují-li se v celku - nikoli těžších,
nežli jaké kladou peněžní ústavy
v § 4. uvedené.
Dlužníkovi však nesmí být úmluvou
vzata volnost splatiti celý dluh anebo jeho část
po výpovědi nejdéle půlletní
tímže způsobem, jakým úvěr
přijal, nebo v hotovosti. Úmluvy, které by
se tomuto ustanovení příčily, jsou
neplatné. Jestliže byl úvěr poskytnut
vydáním dílčích dlužních
úpisů nebo jejich kursovní hodnoty, má
dlužník právo splatiti svůj dluh zcela
nebo z části dlužními úpisy téhož
druhu (typu), počítanými v hodnotě
jmenovité.
Pokud úvěr takto poskytnutý není plně
splacen, nejméně však do desíti let
ode dne jeho poskytnutí, může nemovitost, jím
zatížená, býti zcizena mezi živými
jen se souhlasem pozemkového úřadu. Jestliže
pozemkový úřad nesouhlasí, může
zcizovanou nemovitost převzíti do vlastnictví
stát za cenu slušnou, kterou - nedojde-li k dohodě
- určí soud.
Souhlasu pozemkového úřadu není třeba,
jde-li o převod mezi manželi nebo s rodičů
na děti.
Vlastnické právo nástupců je stejně
omezeno jako právo jejich předchůdců.
Omezení vlastnictví podle § 8. působí
proti třetím osobám, když je poznamenáno
v knihách pozemkových. Návrh na tuto poznámku
může učiniti jak věřitel, tak
i pozemkový úřad.
Jestliže dlužník nedbale hospodaří
s nemovitostí, na níž je zajištěna
pohledávka vzniklá podle předcházejících
ustanovení a převyšující dvě
třetiny ceny půdy a polovinu ceny budov, bude postupováno
podle zásad zákona ze dne 12. února 1920,
č. 118 o hospodaření na zabraném majetku
pozemkovém.
Jestliže dlužník, ač upomenut, neplní
platebních závazků, vzniklých z úvěrů
podle předcházejících ustanovení,
má dotčený zástavní věřitel
právo podati u příslušného soudu
žalobu s návrhem, aby proti dlužníkovi
byl vydán příkaz platební, připojí-li
k žalobě dlužní úpis v prvopise
neb ověřeném opise. Je-li dlužní
úpis založen v prvopise neb ověřeném
opise ve spisech téhož soudu, stačí,
když se žalobce naň odvolá. Soud vydá
bez jednání a neslyšev dlužníka
platební příkaz, může-li návrhu
jeho vyhověti; v něm uloží dlužníkovi,
aby zaplatil zažalovanou pohledávku a útraty,
soudem stanovené, do čtrnácti dnův
od doručení pod následky exekuce, neb aby
v téže lhůtě podal námitky. Lhůta
nemůže býti prodloužena. Proti vydání
platebního příkazu není opravného
prostředku; jen proti výši přisouzených
útrat lze podati námitku do čtrnácti
dnů od doručení stížnosti, o
které rozhodne rekursní soud s konečnou platností.
Opis platebního příkazu zašle soud pozemkovému
úřadu, který v dalším jednání
může přistoupiti jako vedlejší
účastník.
Opožděné námitky odmítne soud
bez jednání. Jestliže byly v čas podány,
nařídí soud bez nového návrhu
o žalobě ústní jednání
na dobu co nejkratší. V rozsudku vyřkne, zda
a pokud zachovává platební příkaz
v platnosti, a rozhodne o útratách.
Nelze-li vyhověti návrhu na vydání
platebního příkazu, zahájí
soud o žalobě řízení podle platných
ustanovení.
K dobytí dlužných částek podle
vydaného platebního příkazu nebo rozsudku
bude zpravidla zahájena exekuce vnucenou správou.
Nelze-li se však podle okolností (zejména z
nepatrných výtěžků, většího
zadlužení, nepatrné výměry a
pod.) očekávati, že bude věřitel
nejpozději do dvou roků uspokojen z výtěžků
vnucené správy, může i při nedílech
(§ 36. zákona přídělového)
k dobytí pohledávky z úvěru podle
§ 2. a 3., jakož i vůbec úvěrů
naznačených v § 35. přídělového
zákona, zahájeno býti na návrh pozemkového
úřadu nebo věřitele s jeho souhlasem
dražební řízení o nemovitosti.
Ustanovení toto neplatí při nedílech,
prohlásí-li pozemkový úřad,
že podle § 51. zákona přídělového
vykoupí nedíl a převezme závazek uhraditi
vykonatelnou pohledávku s příslušenstvím.
Dražební řízení provede se podle
ustanovení exekučního řádu
s těmito odchylkami:
Dražiti může sám anebo plnomocníkem,
kdo vykáže exekučnímu soudu před
počátkem dražby, že je státním
občanem československé republiky a že
nevlastní on se svou manželkou přes 10 ha půdy.
Tyto skutečnosti prokáže domovským listem
a vysvědčením obecního úřadu
svého stálého bydliště. V dražební
vyhlášce jest upozorniti na tyto podmínky.
Kdyby nikdo oprávněný k dražbě
nepřišel, anebo nepodal nejmenšího podání
ustanoví soud k návrhu vymáhajícího
věřitele hned nový dražební rok
i když jde o venkovský statek anebo pozemek. Nebylo-li
by ani při tomto dražebním roku učiněno
některou osobou k dražení oprávněnou
nejmenší podání, má pozemkový
úřad právo převzíti draženou
nemovitost za vyvolací cenu. V tomto případě
udělí soud příklep státu.
Neprohlásil-li dříve písemně
nebo při dražebním roku svým zástupcem,
že nemovitost přejímá, jest pozemkový
úřad povinen do čtrnácti dnů
po tom, kdy byl vyrozuměn o výsledku dražby,
podati písemně toto prohlášení.
Nedojde-li prohlášení v této lhůtě,
zruší exekuční soud dražební
řízení.
V dražebních podmínkách se ustanoví,
že vydražená nemovitost nemůže býti
zcizena mezi živými beze svolení pozemkového
úřadu do deseti let ode dne dražby, pokud by
nešlo o převod mezi manželi nebo s rodičů
na děti. Vlastnické právo nástupců
jest obmezeno stejně jako právo předchůdců.
Když se vkládá vlastnické právo
vydražiteli - kromě státu - do knih pozemkových,
poznamená soud zároveň z úřední
povinnosti obmezení to.
Veškerá usnesení, vydaná za řízení,
doručí se také pozemkovému úřadu,
i když není sám vymáhajícím
věřitelem.
K opatření živého i mrtvého zařízení
jakož i ostatních prostředků provozovacích
může pozemkový úřad družstvům
osob, jmenovaných v § 1. čís. 1. a sdružením
podle § 1. č. 2. přídělového
zákona poskytnout úvěr,
a) prokáží-li, že stanovy jejich vyhovují
podmínkám pozemkového úřadu,
a
b) podrobí-li se případným zvláštním
podmínkám pozemkového úřadu
a jeho dozoru.
Pozemkový úřad může poskytnout
úvěr k účelu, uvedenému v odst.
1., též jiným družstvům a úvěrním
ústavům, jejichž stanovy vyhovují podmínkám
pozemkového úřadu, pro členy, kteří
nabyli půdy podle zákona přídělového.
Pozemkový úřad poskytuje úvěr
podle § 13. buď v hotovosti ze svých fondů,
jež za tím účelem utvoří,
nebo tím, že jménem státu převezme
podpůrné ručení až do polovice
prokázané ztráty za příslušný
závazek družstva nebo dlužného úvěrního
ústavu (§ 13. odst. 2.).
Závazky rukojemské, jež státu vzniknou
při provádění tohoto zákona,
stanoví se nejvýše dvěma sty milionů
korun československých.
Ústavy, jež poskytují úvěr podle
tohoto zákona za záruky státní, jsou
v této příčině podrobeny státnímu
dozoru, o němž bližší ustanovení
budou vydány nařízením vládním.
Vláda se zmocňuje, aby v rámci tohoto zákona
vydala řád pro uchazeče o úvěr
a po případě určila nejvyšší
číselnou částku pro úvěr
jednotlivého uchazeče.
Pro podporu vnitřní kolonisace založí
se při pozemkovém úřadě všeobecný
fond čtyřmi ročními splátkami
po pěti milionech korun československých,
jež budou zařazovány do státního
rozpočtu počínajíc rokem 1920. Vláda
se zmocňuje, by z fondů pro podporu legionářů,
invalidů, válečných vdov a sirotků
po příslušnících československého
vojska, jakož i jiných válečných
poškozenců, převedla přiměřené
částky do zvláštních fondů,
zřízených za tím účelem
při pozemkovém úřadě, z nichž
obmyšlení oněmi fondy byli by zvláště
podporováni při provádění pozemkové
reformy (§ 3.).
Pozemkový úřad za souhlasu svého správního
výboru se schválením vlády, vydá
pro své fondy zvláštní stanovy.
Veškerá podání stran k úřadům
ve věcech, upravených tímto zákonem,
jsou mimo soudní řízení prosta poplatku.
Zákon tento nabývá účinnosti
vyhlášením.
Provésti tento zákon náleží všem
ministrům.
Jedním z hlavních cílů pozemkové
reformy je, aby umožnila nejen drobným zemědělcům,
ale i bezzemkům nabýti tolik zemědělské
půdy, kolik jí je třeba k zabezpečení
samostatné hospodářské existence,
ať již se o ni ucházejí jako jednotlivci
nebo spojení ve družstva.
Dosíci tohoto cíle je v zájmu státu,
jemuž záleží na tom, aby půda živila
co nejvíce zdravých, zdatných rodin zemědělských.
Aby se tohoto cíle dosáhlo co možná
nejdříve, jakož i aby pozemková reforma
působila k postupnému a organickému uskutečňování
sociální spravedlnosti, je nezbytno usnadniti nabývání
půdy především také těm,
kdož sami nemají dostatečného kapitálu,
aby si ji opatřili. Je potřeba jim pomoci, aby z
výtežků své samostatné práce
postupně uhrazovali cenu hospodářství
jim přiděleného podobně, jako se umožňovalo
již dříve nabývati rodinných
domků. Nejde o žádný dar, nýbrž
o usnadnění přístupu k hospodářské
samostatnosti a tudíž také o vzbuzení
většího zájmu na práci a větší
chuti do práce, jde o znárodnění půdy
a zvýšení národní hospodářské
produktivnosti.
Je tudíž patrno, že pozemková reforma
by nemohla býti provedena bez řádné
a pronikavé úvěrové pomoci, jíž
bude dvojnásobně třeba, jmenovitě
v prvních letech po válce. Jeť zajisté
velmi pravděpodobno, že v dobách obnovy průmyslového
podnikání a práce bude poměrně
těžko dosahovati dlouhodobého, vázaného
úvěru, bez něhož je zemědělské
podnikání nemožno. Bude tedy potřeba
usnadniti tento úvěr nad míru dosud
běžnou, přece však zase tak, aby státu
nevzniklo žádné zvláštní
citelné zatížení. To bude možno
ovšem jen tehdy, když náhrada za zabranou půdu
bude mírná a když tedy bude možno hraditi
veškerý náklad na pozemkovou reformu z rozdílu
mezi náhradou (cenou přejímací a cenou
přídělovou). Mírnost náhrady
je nezbytnou podmínkou, aby reformou byla vytvořena
hospodářství života schopná sama
ze sebe bez jakýchkoli dalších pomocí.
Předložený zákon úvěrový
vychází tudíž právě z
těchto předpokladů. Jelikož pak při
polním hospodářství nutno rozlišovati
úvěr na pozemky od úvěru na budovy
a obojí zase od úvěru provozovacího
(na živý i mrtvý fundus, na meliorace a pod.),
je zákon rozdělen v podstatě podle těchto
tří druhův úvěru.
Úvěr držebnostní, jak na pozemky,
tak na stavbu a budovy, tedy úvěr hypotekární,
bude poskytován hlavně emisními ústavy
peněžními, které vláda pověří
tímto úkolem. Bude poskytován dlužními
úpisy jednotného typu se sirotčí jistotou,
pod zárukou státní. Vedle toho může
býti poskytován ve formě také otevřeného
účtu v případech, kdy půjde
o půdu, za níž bude náhrada jejímu
dřívějšímu majiteli zapsána
do rentové knihy příslušné rentové
banky, ku kterémuž opatření bylo sáhnuto
jednak, aby emisní trh nebyl přetěžován,
jednak aby bylo zabráněno přílišnému
prodeji dlužních úpisů do ciziny (§
2., 4. - 6.).
Zákon však nechce vylučovati z úvěru
ani jiné ústavy (pojišťovny, spořitelny
atd.) a proto stanoví v § 7., že stát
ručí stejně za zápůjčky,
které by tyto ústavy poskytly nabyvatelům
půdy podle zákona přídělového,
pokud ovšem tyto zápůjčky nejsou poskytnuty
za těžších podmínek, než za
jakých je poskytují ústavy emisní.
Všechny ústavy, které chtějí
požívati této záruky státní,
musí se ovšem podrobiti podmínkám stanoveným
jak pozemkovým úřadem tak vládou (§.§
4., 5., 7., 15., 16. a 17.).
Úvěr držebnostní na pozemky. povoluje
se do devíti desetin ceny přídělové,
na budovy a stavby do poloviny ceny nebo stavebního nákladu.
Vyšší úvěr povoluje se výjimečně
jen ze zvláštních fondů a to kolonisačního,
jenž se má zříditi čtyřmi
ročními splátkami státními
po 5 milionech Kč, pak z fondů pro legionáře
a válečné poškozence (§ 3. a 18.).
Úvěr provozovací (§ 13.) poskytuje
se na rozdíl od úvěru držebnostního
jen prostřednictvím družstev a peněžních
ústavů za podmínek stanovených pozemkovým
úřadem se schválením vládním.
Eventuelní risiko tohoto provozovacího úvěru
nese z polovice družstvo nebo ústav, jehož
prostřednictvím tento úvěr byl poskytnut,
a z polovice pak stát. Tímto ustanovením
se má čeliti tomu, aby úvěry tyto
se neposkytovaly lehkomyslně. Jedině při
fondech zvláštních (§ 3. a 18.) nese celé
risiko příslušný fond.
Výše úvěru nestanoví se
žádnou absolutní cifrou, poněvadž
to není dobře možno v poměrech dosud
neustálených a neujasněných. Zákon
však dává vládě možnost,
aby určila i přesnou číslicí
maximální úvěr, jaký smí
býti jednotlivci povolen. Ale to by bylo možno ovšem
teprve v ustálených poměrech cenových,
neměla-li by se tato výměra úvěru
každou chvíli měnit. Ustanovení toto
pamatuje tedy spíše na jinou věc, a to na tu,
aby celkový úvěr nepůsobil
předlužení, které by bylo možno,
kdyby uchazeč o úvěr vyčerpal všecky
druhy úvěru tímto zákonem proponované.
Právě proto je nutno upozorniti, že nelze zákon
vykládati tak, jakoby nabyvatel půdy měl
právní nárok na všecky tyto úvěry
v plné maximální výši. Úvěr
však bude nutno vyměřovati podle okolností
a ovšem i podle osobní zdatnosti uchazečovy.
Proto je jmenovitě úvěr provozovací
decentralisován úplně a ponechán místním
ústavům ať družstevním ať
jiným. Stanoviti maximální výši
všech tří druhův úvěru
pro jednotlivce ať již procentem ceny jeho movitého
i nemovitého majetku nebo pevnou sumou není možno,
poněvadž by to znemožňovalo právě
úvěr provozovací nejčastěji
rychle nutný, když na př. by malozemědělci
padl nějaký kus tažného dobytka nebo
byla požárem či jinak zničena část
mrtvého fundu, při níž pojišťovna
nehradí z pravidla nikdy plnou cenu nákupní.
Bylo tudíž nutno ponechati výměr úvěru
jednak úvěrovým řádům
cestou nařizovací stanoveným, jednak úvaze
peněžních ústavů, poskytováním
úvěru pověřeným a ovšem
i samému pozemkovému úřadu a jeho
orgánům.
Zákon limituje výši úvěrových
záruk 200 miliony korun čsl., což je přiměřeno
rozsahu, jakého nabude provádění pozemkové
reformy pravděpodobně v letech 1920 až 1921.
Pak také teprve bude možno posouditi, pokud by vůbec
bylo třeba vyššího limitu této
záruky, resp. pokud pozemkový úřad
sám bude stačiti svými fondy na úkoly
jemu uložené, což se bude říditi
přejímáním zabrané půdy
a platy za ni a zároveň ovšem také přidělováním
půdy a splátkami za půdu přidělenou.
§§ 8. - 12. určují jednak dozor na
řádné hospodaření, jednak
také krytí a zabezpečení pohledávek
v krajních případech, kdyby dlužníkovi
bylo nutno odňati hospodářství podle
přídělového zákona nabyté
nebo podle úvěrového zákona zadlužené.
Pro jednoduchost užito opatření podle zákona
o zabezpečení řádného hospodaření
na půdě zabrané jakož i běžného
dražebního řízení s výjimkami,
které mají znemožniti hromadění
půdy proti intencím zákonů o pozemkové
reformě. Opatření tato pojata do zákona
po dohodě s ministerstvem spravedlnosti a ve stylisaci
jim navržené stejně jako ustanovení
o poplatcích i zárukách státních
bylo formulováno po dohodě s ministerstvem financí.
Na konec dlužno ještě podotknouti, že osnova
zákona úvěrového ve znění
shora uvedeném převzata byla dohodou všech
stran.