Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2511.

Odpověď

ministra železnic

na dotaz člena Národního shromáždění Václava Johanise a soudruhů (tisk 2197)

o závadách při dopravě na trati Praha-Zdice-Protivín.

Na zmíněný dotaz dovoluji si odpověděti takto:

Doprava osobních vlaků na trati Praha-Zdice-Protivín trpí stejně jako na všech ostatních tratích nedostatkem jak služby schopných strojů, tak i uhlí, zvláště pak uhlí dobré jakosti. Pro tento nedostatek strojů zůstávají stroje téměř nepřetržitě v činnosti, což má za následek, že se záhy opotřebují a poškodí. K tomu nemálo přispívá také ještě špatná jakost uhlí. V důsledku toho je potřebí častých oprav porouchaných strojův, a poněvadž opravy vyžadují pro nedostatek hmotin a sníženou pracovní dobu více času nežli dříve, působí také to velmi nepříznivě na provoz železniční. K vylíčeným potížím druží se na jmenované trati ještě další nesnáz, že v Protivíně dosud nebylo dostatečně dlouhé točny na níž by se mohly otáčeti silnější (delší) stroje. Z důvodu toho nutno jest užívati na oné trati strojů menších, které by bylo lze v Protivíně otáčeti, ježto menší stroje nemohou vzíti sebou uhlí pro celou cestu z Prahy do Protivína, a jest nutno v důsledku toho měniti ve Zdicích stroje, čímž se situace, beztoho těžká, ještě zhoršuje.

Závadě této bude však už v krátké době odpomoženo, neboť v Protivíně dokončuje se stavba nové, dlouhé točny, čímž bude umožněno, aby způsobilé stroje větších typů mohly vézti osobní vlaky přímo z Prahy až do Protivína.

Počet osobních vozův u vlakův osobních řídí se dovoleným zatížením (tažnou silou) strojů, a je přirozeno, že k slabším strojům lze připojiti méně vozů než ke strojům silnějším.

Nedostačitelnost souprav pociťuje se ovšem nejcitelněji o nedělích a svátcích, kdy obecenstvo zvýšenou měrou užívá železnic. Závadám těmto dalo by se předejíti hlavně dělením anebo rozmnožením vlaků, což však je zatím za dnešních poměrů nemožno pro nedostatek strojův a uhlí.

Pro Příbram potřebné posilné vozy odvěšují se pravidelně od vlaku při jízdě z Prahy do Protivína a je nyní kromě toho i stálá záloha několika vozů v této stanici vždy pohotově.

K jednotlivým případům v dotaze uvedeným jest ještě připomenouti toto:

Vlak č. 617 dne 6. června dojel podle konaného šetření do Příbrami bez závady; přihodila se tudíž podle všeho zmíněná nehoda asi jiného dne.

U vlaku čís. 615 dne 28. června m. r. nastala během jízdy porucha napájecích přístrojů na stroji a bylo proto třeba z Řevnic stroje přípřežního.

Dne 28. listopadu uvázl pro nedostatek vody vlak čís. 621 ve stanici Vráži (nikoliv vlak čís. 611 v Čížové); nehoda tato byla zaviněna tím, že současně nefungovaly správně vodárny v Příbrami, v Březnici a Čimelicích. V této věci bylo zavedeno šetření.

Příhoda v Milíně u vlaku čís. 618 stala se dne 21. prosince m. r. a měla původ v nedbalosti jednoho zřízence který byl už potrestán.

V Praze 16. února 1920.

Ministr železnic:

Dr. Franke v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP