Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2491.

Návrh

člena Národního shromáždění Rudolfa Malíka a soudruhů

na vybudováni železničního spojení Ždánice-Bučovice (event. Haluzice).

»Když byla postavena dráha Čejč-Ždánice mluvilo se už tehdy, že Ždánice dlouho konečnou stanicí nebudou, a že brzy provede se železniční spojení k dráze vlárské. Od té doby však uplynula už řada let a žádné zlepšení ve spojení mezi okresem ždánským a bučovským se nestalo, ač v zájmu obyvatelstva obou okresů, jakož i v zájmu dráhy Čejč-Ždánice a dopravnictví vůbec jest, aby v době co nejkratší vybudována bylo spojovací dráha Ždánice-Bučovice, event. Haluzice.«

Tak začíná můj návrh a soudr., podaný dne 14. února 1914, na zemském sněmu moravském v 1. zasedání XII. období sněmovního pod čís. 924, z. h. r. 1914. (Dodatek 263.)

Vybudování této spojky Ždánice-Bučovice event. Haluzice, spojky asi 10 km dlouhé a připojující trať Čejč-Ždánice (jízdní řád č. 229) na trať Brno-Teplá-Trenč. Teplice (v jízdním řádě č. 23) stalo se dnes akutní nutností.

Jak dnes věci stojí, občané okresu ždánského, chtějí-li se dostati do Brna, anebo na okresní politický úřad do Kyjova, dráhy Čejč-Ždánice vlastně zřídka používají, poněvadž spíše dostanou se do Brna anebo do Kyjova pěšky, nežli po dráze.

Občané ze Ždánic při cestě do Brna musí jeti nejprve na Čejč 28 km,
pak z Čejče do Zaječí 19 km,
a konečně ze Zaječí do Brna 42 km,
tedy celkem89 km.

To znamená dnes značné výlohy a velikou ztrátu času. Není tudíž divu, že dávají přednost stanici Bučovice na trati vlárské před vlastní stanicí ve Ždánicích i když musí v nepohodě 2-3 hodiny jíti do Bučovic pěšky.

Vídeňská vláda ze známých důvodů centralisačních a germanisačních dbala vždy dobrého spojení k Vídni a připoutání tím k Vídni, každé však spojení směrem k Brnu, k Praze všemožně znesnadňovala.

Dnes lze doufati, že zdravá železniční politika naší vláda československé všechny tyto hříchy Vídně v dohledné době napraví a respektovati bude potřeby jednotlivých okresů a tudíž i okresu ždánského.

Podle dosavadních proposic vlády a ústavního výboru má okres Ždánice připadnouti k župě uh. hradišťské. Ta okolnost teprve volá po tom, aby byla ona spojka Ždánice-Bučovice (Haluzice) co nejdříve provedena, by tím usnaděno bylo spojení se sídlem župním po trati vlárské.

Pouhý pohled na mapku železničních tratí nejlépe dokazuje, že jest samozřejmé prodloužení trati č. 229 s konečnou a slepou stanicí Ždánice na trať vlárskou do Bučovic anebo do Haluzic.

Navrhují proto podepsaní:

Budiž zřízena železniční spojka Ždánice-Bučovice ev. Haluzice prodloužením trati Čejč-Ždáníce na trať vlárskou.

Po stránce formální budiž návrh přikázán výboru dopravnímu.

V Praze 24. února 1920.

Rud. Malík,

Vahala, Chaloupka, Otm. Hrejsa, Měchura, Dr. Velich, J. Klega, Hübner, Vraný, Marcha, Ad. Prokůpek, Hyrš, Chlebounová, Dr. Viškovský, Sáblík, Slavík, Ant. Beran, Donát, Frant. Kroiher, Dr. Jos. Černý, Jos. Sechtr, Jos. Vojta, Zíka, Babánek, Dubický, Dr. Hnídek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP