Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2488.

Dotaz

členů Národního shromáždění Josefa Hyrše, Josefa Tomáška a soudr.

na ministra veřejných prací

ohledně nesprávného dodávání omlatného uhlí a zavedení přísné a přesné kontroly při dodávání uhlí i benzinu.

Zásobování lidu v republice československé jest velmi nedostatečné a mnoho lidí svaluje vinu na rolnictvo, které bývá bez důvodů snižováno. Občanstvo všech jednotlivých tříd volá po nápravě, avšak ministerstva málo starají se o to, aby lid byl uspokojen. Rolnictvo dbalo vždy svých povinností k občanstvu, avšak bez prostředků potřebných k výmlatu obilí nemůže vyhovovati. Obilí ve stodolách velkostatků, dvorů i malostatkářů jest velké množství, avšak majitelé těchto velikých i malých hospodářství mlátiti nemohou proto, poněvadž nedostávají benzín a uhlí. Trestuhodná nedbalost přivodí velikých škod, nebudou-li záhy učiněna náležitá opatření. Inspektoráty uhlí slibují, ale rolníkům uhlí nedodávají. Pod rukou seženou sobě lidé uhlí, avšak legální cestou uhlí dosáhnouti nelze. Těžba uhlí jest dostatečná, naopak podle vyjádření pp. důlních inženýrů musí se regulovati event. omezovati podle toho, jak přistavovány jsou prázdné vagony, poněvadž zásoby uhlí by se hromadily a zabíraly mnoho místa. Při dodávání uhlí jest takový nepořádek, že se každý pozorovatel musí nad povrchností při zasílání uhlí zastaviti. Na příklad zjištěno bylo, že uhlí určené do tuzemska zasíláno jest na obyčejné nákladní listy bez jakýchkoliv úředních dokladů. Nákladní listy nejsou opatřeny ani dopravním osvědčením, ani razítkem uhelného inspektorátu, že zásilka jest podle úředního rozkazu vypravena. Podle sdělení inspektorátu jest téměř prý nemožno na každý vagon dávati zvláštní osvědčení. Expedice uhlí pro tuzemsko z obvodu uhelného inspektorátu provádějí na obyčejné nákladní listy pouze doly v rámci poukazu uhelného inspektorátu. Tím, že nákladní listy nejsou opatřeny úředním stvrzením, jest ovšem jakákoliv kontrola správnosti nemožna a záleží tudíž jedině na poctivosti úředníků a zřízenců na dolech, zda expedují skutečně v mezích zmocnění uhelného inspektorátu, neb zda expedují uhlí více nad dovolené množství, aneb dokonce na adresy jiné, uhelným inspektorátem nepovolené. Vše za dosavadního nedostatečného zařízení jest možno a proto jest ve všech směrech při dodávání uhlí nespokojenost. Na doklad našeho tvrzení uvádíme: uhelné vlaky, jež dopravují uhlí do Německa, vypravovány jsou ponejvíce z Teplic a na trati Teplice-Podmoklí nestaví na žádné stanici až teprve v Podmoklí. Inspektor Generálního komisionářství dal sobě s orgánem úřadu pro potírání lichvy staničním úřadem jeden takový vlak zastaviti ve stanici Krásné Březno a to dne 6. února as o 4. hod. odpol., při čemž pro všechny pány nastalo veliké překvapení. Ze 36 vagonů naložených uhlím, bylo 27 určených do Německa. Nákladní listy těchto 27 vagonů byly správně opatřeny úředními doklady, avšak 9 vagonů bylo úplně bez úředních dokladů a byly určeny do Podmoklí pro níže uvedené firmy a sice:

čís.
vag.
3131 Chadoirwerke Bodenbach-Bergdirektion Brüx,
»
»
8014 Nordböhm, Elektrizitätswerke Petschek Brüx,
»
»
2909 Robert Alt, Bodenbach, Arnoldgrube Ratsch,
»
»
67572 Artur Hecker, Bodenbach-Bergdirektion Brüx,
»
»
303/813 Elektrizitätswerke Bodenbach Petschek Brüx,
»
»
9390 Kolumbiaschacht Chadoirwerke Bodenbach-Bergdirektion Brüx,
»
»
5413 Chadoirwerke Bodenbach-Bergdirektion Brüx,
»
»
2529 Elektrizitätswerke Bodenbach-Elektrizitätswerke,
»
»
9405 Elektrizitätswerke Bodenbach-Elektrizitätswerke Türmitz.

Tyto vagony byly zaslány na obyčejné nákladní listy bez jakéhokoliv úředního dokladu a nedalo se zjistiti, zda uhlí to jde na úřední příděl či nikoli a průvodčí vlaků ani nevěděl, zda jest třeba nějakého úředního povolení. Případ dokazuje, že dostatečná kontrola se neprovádí a že náležitá evidence o vypravování i zásobování uhlím jest za těchto okolností téměř nemožna, neboť záleží pouze na správě dolů, kam a kolik uhlí expeduje a nedbá patrné úředních poukazů.

Občanstvo jest do krajní míry roztrpčeno tímto nepořádkem při vypravování uhlí, žádá v zájmu vlastního uspokojení o rychlou nápravu a proto táží se podepsaní:

1. Jest panu ministru veřejných prací známo, jaké nepořádky se dějí při zasílání uhlí, tak že i mnohé vagony uhlím naplněné, vypraveny bývají na obyčejné nákladní listy bez jakéhokoliv úředního dokladu?

2. Jest pan ministr ochoten tyto neblahé, roztrpčující zjevy odstraniti a jest ochoten přičiniti se, aby uhlí legální cestou s úředními doklady občanstvu bylo zasíláno?

3. Jest pan ministr odhodlán zemědělcům v prvé řadě na staré žádosti uhlí přikázati i benzin povoliti za tím hlavním účelem, aby se mohl provésti výmlat obilí v zájmu všeobecném před jarní setbou?

V Praze 24. února 1920.

Josef Hyrš, Josef Tomášek,

J. Marcha, Fr. Mašata, Donát, Chaloupka, K. Sáblík, J. Klega, Slavík Ant., Dr. Kubíček, J. Sechtr, Dr. Josef Černý, Kypr, Jos. Smrtka, S. Vacula, Vojta, Dr. Rolíček, Malík, Fr. Kroiher, J. Malypetr, Dr. Srdínko, Otm. Hrejsa, Měchura, Špaček Josef.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP