Zásobování lidu v republice československé
jest velmi nedostatečné a mnoho lidí svaluje
vinu na rolnictvo, které bývá bez důvodů
snižováno. Občanstvo všech jednotlivých
tříd volá po nápravě, avšak
ministerstva málo starají se o to, aby lid byl uspokojen.
Rolnictvo dbalo vždy svých povinností k občanstvu,
avšak bez prostředků potřebných
k výmlatu obilí nemůže vyhovovati. Obilí
ve stodolách velkostatků, dvorů i malostatkářů
jest velké množství, avšak majitelé
těchto velikých i malých hospodářství
mlátiti nemohou proto, poněvadž nedostávají
benzín a uhlí. Trestuhodná nedbalost přivodí
velikých škod, nebudou-li záhy učiněna
náležitá opatření. Inspektoráty
uhlí slibují, ale rolníkům uhlí
nedodávají. Pod rukou seženou sobě lidé
uhlí, avšak legální cestou uhlí
dosáhnouti nelze. Těžba uhlí jest dostatečná,
naopak podle vyjádření pp. důlních
inženýrů musí se regulovati event. omezovati
podle toho, jak přistavovány jsou prázdné
vagony, poněvadž zásoby uhlí by se hromadily
a zabíraly mnoho místa. Při dodávání
uhlí jest takový nepořádek, že
se každý pozorovatel musí nad povrchností
při zasílání uhlí zastaviti.
Na příklad zjištěno bylo, že uhlí
určené do tuzemska zasíláno jest na
obyčejné nákladní listy bez jakýchkoliv
úředních dokladů. Nákladní
listy nejsou opatřeny ani dopravním osvědčením,
ani razítkem uhelného inspektorátu, že
zásilka jest podle úředního rozkazu
vypravena. Podle sdělení inspektorátu jest
téměř prý nemožno na každý
vagon dávati zvláštní osvědčení.
Expedice uhlí pro tuzemsko z obvodu uhelného inspektorátu
provádějí na obyčejné nákladní
listy pouze doly v rámci poukazu uhelného inspektorátu.
Tím, že nákladní listy nejsou opatřeny
úředním stvrzením, jest ovšem
jakákoliv kontrola správnosti nemožna a záleží
tudíž jedině na poctivosti úředníků
a zřízenců na dolech, zda expedují
skutečně v mezích zmocnění
uhelného inspektorátu, neb zda expedují uhlí
více nad dovolené množství, aneb dokonce
na adresy jiné, uhelným inspektorátem nepovolené.
Vše za dosavadního nedostatečného zařízení
jest možno a proto jest ve všech směrech při
dodávání uhlí nespokojenost. Na doklad
našeho tvrzení uvádíme: uhelné
vlaky, jež dopravují uhlí do Německa,
vypravovány jsou ponejvíce z Teplic a na trati Teplice-Podmoklí
nestaví na žádné stanici až teprve
v Podmoklí. Inspektor Generálního komisionářství
dal sobě s orgánem úřadu pro potírání
lichvy staničním úřadem jeden takový
vlak zastaviti ve stanici Krásné Březno a
to dne 6. února as o 4. hod. odpol., při čemž
pro všechny pány nastalo veliké překvapení.
Ze 36 vagonů naložených uhlím, bylo
27 určených do Německa. Nákladní
listy těchto 27 vagonů byly správně
opatřeny úředními doklady, avšak
9 vagonů bylo úplně bez úředních
dokladů a byly určeny do Podmoklí pro níže
uvedené firmy a sice:
3131 Chadoirwerke Bodenbach-Bergdirektion Brüx, | ||
8014 Nordböhm, Elektrizitätswerke Petschek Brüx, | ||
2909 Robert Alt, Bodenbach, Arnoldgrube Ratsch, | ||
67572 Artur Hecker, Bodenbach-Bergdirektion Brüx, | ||
303/813 Elektrizitätswerke Bodenbach Petschek Brüx, | ||
9390 Kolumbiaschacht Chadoirwerke Bodenbach-Bergdirektion Brüx, | ||
5413 Chadoirwerke Bodenbach-Bergdirektion Brüx, | ||
2529 Elektrizitätswerke Bodenbach-Elektrizitätswerke, | ||
9405 Elektrizitätswerke Bodenbach-Elektrizitätswerke Türmitz. |
Tyto vagony byly zaslány na obyčejné nákladní
listy bez jakéhokoliv úředního dokladu
a nedalo se zjistiti, zda uhlí to jde na úřední
příděl či nikoli a průvodčí
vlaků ani nevěděl, zda jest třeba
nějakého úředního povolení.
Případ dokazuje, že dostatečná
kontrola se neprovádí a že náležitá
evidence o vypravování i zásobování
uhlím jest za těchto okolností téměř
nemožna, neboť záleží pouze na správě
dolů, kam a kolik uhlí expeduje a nedbá patrné
úředních poukazů.
Občanstvo jest do krajní míry roztrpčeno
tímto nepořádkem při vypravování
uhlí, žádá v zájmu vlastního
uspokojení o rychlou nápravu a proto táží
se podepsaní:
1. Jest panu ministru veřejných prací známo,
jaké nepořádky se dějí při
zasílání uhlí, tak že i mnohé
vagony uhlím naplněné, vypraveny bývají
na obyčejné nákladní listy bez jakéhokoliv
úředního dokladu?
2. Jest pan ministr ochoten tyto neblahé, roztrpčující
zjevy odstraniti a jest ochoten přičiniti se, aby
uhlí legální cestou s úředními
doklady občanstvu bylo zasíláno?
3. Jest pan ministr odhodlán zemědělcům
v prvé řadě na staré žádosti
uhlí přikázati i benzin povoliti za tím
hlavním účelem, aby se mohl provésti
výmlat obilí v zájmu všeobecném
před jarní setbou?