Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2472.

Zpráva

menšiny ústavního výboru

o § 64. ústavní listiny Československé republiky.

Do § 64. ústavní listiny, ve kterém určují se jednotlivá práva presidenta republiky, usnesl se ústavní výbor k návrhu svého člena Dra Karla Kramáře pod čís. 8 pojati ustanovení, že president republiky "jmenuje vysokoškolské profesory vůbec, dále soudce a státní úředníky počínajíc VI. hodnostní třídou a všecky důstojníky".

Proti tomuto usnesení většiny ústavního výboru ohlásili jsme my podepsaní minoritní votum a navrhujeme, aby Národní shromáždění se usneslo, že § 64. čís. 8 má zníti takto:

"jmenuje vysokoškolské profesory vůbec, dále soudce, státní úředníky a důstojníky, počínajíc Vl. hodnostní třídou."

Důvody:

Text námi navrhovaný souhlasí s jednomyslným usnesením subkomitétu ústavního výboru.

Není důvodu, aby mezi důstojníky a ostatními státními funkcionáři činěn byl tak pronikavý rozdíl, a aby v republice právě důstojníkům dáváno bylo zcela mimořádné a výjimečné postavení, kterým by se nutně ostatní skupiny úředníků a funkcionářů republiky cítily ve svém významu sníženy, a právě jen důstojníkům dostávalo se výjimečného nadpráví, které věcně není nijak odůvodněno. Takový rozdíl mezi důstojníky a ostatními státními funkcionáři je ovšem obvyklý v monarchiích a je důsledkem monarchického principu, nehodí se však státu s vládní soustavou republikánskou. Rozdíl tento zejména činěn byl v Rakousku, kde armáda byla osobní doménou císařovou a kde právě proto disposice panovníkovy nad ní nepodléhaly ústavním obmezením.

Aby také v republice činěn byl takový principielní rozdíl mezi důstojnictvem a ostatním občanstvem, není účelno. Republika naše staví na rozdíl od monarchie také vojíny všem ostatním státním občanům na roveň, také vojín jest u nás plnoprávným občanem s jest i voličem a nemá podléhati žádným obmezením, pokud nutně nevyplývají z pojmu vojenské služby.

Jednotné úpravy a pevného pořádku jest ovšem třeba v armádě, ale jest jich stejně třeba ve všech jiných oborech státní správy. Řádná správa politická, řádné soudnictví, řádná a jednotná péče o školství a vzdělání lidové, o finance státní atd., jest jistě neméně důležitou nežli řádná správa armády. Řádnost správy se však v žádném z těchto oborů nezabezpečí jen úpravou ustanovovacího práva, nýbrž odvisí od celé řadě jiných a důležitějších okolností. Ostatně i president republiky, i když mu jmenování těch kterých funkcionářů jest formálně vyhrazeno, jest přes to odkázán na informace a návrhy příslušných referentů a zejména zodpovědných ministrů, takže úprava většinou ústavního výboru usnesená nezabezpečuje věcně žádné větší jednotností ve správě armády, nýbrž právě jen formální výsadu určitého stavu, který má takto na úkor stavů ostatních býti privilegován i v republice stejně, jako byl privilegován v monarchii.

Bylo by také anomalií ničím nezdůvodněnou, aby odpovědný ministr národní obrany měl na věci vojenské správy vliv menší nežli má na svůj obor kterýkoliv jiný resortní ministr, ač jinak za správu svého resortu nese plnou ústavní zodpovědnost. Vyhraditi jmenování všech důstojníků presidentu republiky, znamenalo by sice vzíti vliv na jmenování toto zodpovědnému za ně resortnímu ministrovi, ale neznamenalo by že o jmenování tom rozhodovati bude opravdu vždy president republiky, protože při velké početnosti případů jest to fysicky nemožno. Rozhodování mohlo by se tudíž přesunouti na činitele ústavně nezodpovědné, což by právě řádné správě armády mohlo býti na úkor.

Všecky tyto důvody přimlouvají se tudíž za to, aby jmenování důstojníků upraveno bylo konformně s jmenováním ostatních státních úředníků a funkcionářů a aby tudíž přijat byl návrh, který podepsaná minorita Národnímu shromáždění doporučuje.

V Praze, dne 24. února 1920.

Dr. Theodor Bartošek, Dr. Ivan Dérer, Edm. Burian, K. Dědic.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP