I. Zákona o účasti zaměstnanců
při hornictví na správě dolův
a jejich podílů na čistém zisku.
II. Zákona o závodních a revírních
radách při hornictví a
III.zákona, jímž se ustanovují hornické
rozhodčí soudy.
Zaměstnancům v hornictví mimo vysoké
pece (§ 131. ob. hor. zák.), na něž se
vztahuje zákon o závodních a revírních
radách při hornictví, přísluší
právo zúčastniti se při správě
podniku a míti podíl na čistém zisku.
Spolusráva podniků hornických zavádí
se pro podniky, pokud zaměstnávají trvale
více než 100 osob.
Zaměstnanci zúčastní se správy
podniků svými zástupci v podnikové
radě, která zřídí se u každého
podniku (§ 1. odst. 2.), ať jest jeho právní
forma jakákoliv.
Zástupci zaměstnanců v podnikové radě
u podnikův utvořených jako společnosti
akciové, komanditní na akcie, společnosti
s r. o., u nichž zřízena jest správní
neb dozorčí rada, buďtež zváni
do schůzí těchto orgánů správních,
jedná-li se o věcech důlních, s hlasem
poradním. Totéž platí pro schůze
těžařských ředitelských
rad.
Na tyto zástupce se vztahuje ustanovení §u
11.
1. Podniková rada stanoví číselně
podíl zaměstnanců na zisku podle § 12.
tohoto zákona.
2. Podnikatel jest povinen předkládati podnikové
radě.
a) čtvrtletně zprávy o obchodním provozu podniku,
b) výroční zprávu za předešlý obchodní rok,
c) účet rozvážný, účet zisku a ztráty,
d) návrh na rozdělení čistého
zisku.
Podniková rada čítá 7 členů,
z nichž připadají dva dělnictvu a jeden
zřízencům. Ostatní členy jmenuje
podnikatel. Na každého člena připadá
1 náhradník.
Zástupce zaměstnanců v podnikové radě
a náhradníky (§ 4.) volí ze sebe všechny
závodní rady jednoho podniku přímou
a tajnou volbou. Volba dělnických a zřízeneckých
zástupců koná se odděleně.
Volitelní do podnikové rady jsou pouze zaměstnanci
téhož podniku, pokud byli zaměstnáni
aspoň dvě leta na závodech podniku a 4 roky
při hornictví v dotčeném revíru,
dokončili 30. rok věku svého a nejsou vyloučeni
z volebního práva do obcí, nebo z volebního
práva do podnikové rady pro porušení
povinné mlčenlivosti (§ 11).
Při cizozemcích rozhoduje zásada reciprocity.
Jest volno volbu do podnikové rady odmítnouti.
Náhradník zastupuje voleného člena
(§ 4.), zašlo-li jej něco.
Podniková rada volí ze sebe předsedu. Místopředsedu
volí zástupci zaměstnanců sami.
Schůze konají se pravidelně čtvrtletně
a svolává je předseda.
Podniková rada jest schopna se usnášeti, byli-li
všichni členové řádně
pozváni a jsou-li aspoň čtyři přítomni.
Usnáší se prostou většinou, při
čemž předseda hlasuje s sebou.
Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy.
O každé schůzi podnikové rady učiní
se zápis, který podepíší všichni
přítomní. Prvopis tohoto zápisu odevzdá
se majiteli podniku.
Funkční doba členů podnikové
rady, volených podle § 5., trvá 2 leta. Počíná
se začátkem správního období
dotčeného podniku a končí se:
1. vzdáním se,
2. úmrtím,
3. vystoupením ze zaměstnání u podniku,
4. ztrátou volitelnosti (§ 6.),
5. vyloučením podle § 11.
Členství v podnikové radě jest funkcí
čestnou. Všichni členové podnikové
rady jsou povinni, zachovávat úplnou mlčenlivost
stran sdělení o poměrech závodu, která
byla označena za důvěrná. Kdo poruší
tuto povinnost, ručí za to soukromoprávně,
mimo to bude vyloučen z podnikové rady a ztratí
volitelnost do ní pro příští
dvě funkční období.
Členům podnikové rady přísluší
jenom náhrada hotových výloh a nevyhnutelně
ušlého výdělku. Výši těchto
výloh určí podniková rada a hradí
je podnikatel.
Každý hornický podnik na vyhrazené nerosty
(§ 3. ob. hor. zák.) jest povinen vésti řádně
knihy (čl. 8. obch. zák.) a každoročně
sestaviti řádnou bilanci, jakož i účet
zisku a ztráty (IV. tit. obch. zák.).
Podíl na zisku náležející zaměstnancům
(§ 3.) vyměřuje se deseti procenty čistého
výtěžku, který se má rozděliti
majitelům podniku.
Podíl tento věnuje se na všeobecně užitečné
účely zaměstnanců (§ 13.).
Při smíšených podnicích, t. j.
zahrnujících vedle hornictví (§§
3. a 131. obec. hor. zák.) ještě jiná
odvětví výrobní, stanoví se
podíl na zisku pro dělníky a zřízence
pouze podle bilančně prokázaného výtěžku
z hornictví.
U podniků hornických, pro něž nejsou
zřízeny podnikové rady, jest majitel povinen
věnovati z čistého zisku částku
podle předcházejících ustanovení
na všeobecně užitečné účely
zaměstnanců podle dohody se závodní
radou.
Stanovený podíl zaměstnanců na čistém
zisku přikáže se do 14 dnů po usnesení
revírní radě nebo revírním
radám revírů, v nichž jsou závody
hornické dotčeného podniku, podle poměru
jejich výtěžku na celkovém výsledku
hospodářském (§ 19. zák. o závodních
a revírních radách).
Ministr veřejných prací vydá v dohodě
s ministry sociální péče, financí,
vnitra, obchodu, průmyslu a živností i spravedlnosti
prováděcí nařízení k
tomuto zákonu.
Zákon tento nabývá účinnosti
v jednotlivých hornických okrscích uvedených
v § 16. zák. o závodních a revírních
radách a na Slovensku dnem, který stanoví
ministr veřejných prací nařízením
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Ustanovení zákona ze dne 14. srpna 1896, č.
156 ř. z. o II. skupině báňských
společenstev se zrušují a nahrazují
se těmito pravidly:
Pro každý samostatný hornický závod
mimo vysoké pece (§ 131. všeob. hor. zák.),
který zaměstnává aspoň 20 dělníkův
a trvá aspoň půl roku, ustaví se závodní
rada.
Úkoly závodní rady jsou:
1. Spolupůsobiti při dozoru na udržování
a provádění hornicko-policejních ustanovení
zákonných neb úředních nařízení
o ochraně dělnictva, hygieně provozu a na
provádění pracovního řádu,
jakož i účastniti se dotčených
komisionelních řízení.
2. Podávati návrhy na zlepšení provozu.
3. Dohlédati na provádění a dodržování
mzdových a platových smluv (§ 19. odst. 4.).
4. Spolupůsobiti při udržování
kázně.
5. Sprostředkovati při stížnostech.
6. Spolupůsobiti při propouštění
dělníků.
7. Spravovati nebo spolu spravovati dobročinná zařízení
pro zaměstnance.
8. Nahlížeti do roční bilance, respekt.
účetní uzávěrky podniku.
Závodní rada nesmí zasahovati do administrace
a provozu závodu samostatnými nařízeními.
Závodní rada má na závodech s 20 až
100 zaměstnanými 3 členy, za každých
dalších 150 zaměstnaných až 1000
připadá další člen, při
1250 zaměstnaných má závodní
rada 11, při 1500 - 12, při 2000 - 13, při
2500 - 14, při 3000 - 15, při 3500 - 16, při
4000 - 17 členů. Za každého člena
zvolí se jeden náhradník. Zlomky nad polovinu
rozpětí pro rozšíření
závodní rady o 1 člena se čítají
za plné číslo. Zřízenci závodů
vysílají do 5tičlenné závodní
rady jednoho zástupce a pak dále po zástupci
na každých dalších plných 5 členů.
Závodní rada volí ze sebe většinou
hlasů předsedu a jeho zástupce.
Členové závodní rady a jejich zástupci
volí se přímou, tajnou volbou, a to na závodech
s více než 100 zaměstnanců podle zásady
poměrného zastoupení. Kde náleží
zřízencům zastoupení v závodní
radě podle § 4., děje se volba odděleně.
Aktivní volební právo mají všechny
osoby, zaměstnané na závodě, bez rozdílu
pohlaví, pokud v době vypsání volby
byly zaměstnány 3 měsíce na závodě,
dosáhly zúplna 18. roku a mají práva
občanská.
Volitelni do závodní rady jsou, kdo byli zaměstnáni
aspoň 6 měsíců na závodě
a 3 roky při hornictví v revíru, dokončili
24. rok svého věku a nejsou.vyloučeni z volebního
práva do obcí. Při cizozemcích rozhoduje
zásada reciprocity.
Odmítnouti volbu smí:
1. Kdo dosáhl 60. roku,
2. byl v předešlém období členem závodní rady,
3. nemá tělesné schopnosti, aby vykonával
tento úřad.
Příslušný revírní báňský
úřad jmenuje k návrhu hornických organisací
3 až 5tičlennou volební komisi, která
vypíše volbu závodní rady aspoň
týden napřed vyhláškami v podniku a
řídí volbu.
Volební komise učiní zápis o postupu
volby; zvolení členové buďte do 8 dnův
oznámeni podnikateli nebo závodní správě,
revírnímu báňskému úřadu,
odborovým organisacím dělníkův
a úředníkův a revírní
radě (§ 16.).
Do způsobu voleb a jejich výsledků možno
si stěžovati během 3 dnů revírnímu
báňskému úřadu, jenž rozhodne
nejdéle v 8 dnech konečně o stížnosti.
Závodní rada se volí na dobu dvou let, žádají-li
vsak dvě třetiny k volbě oprávněných
písemně za její odstoupení, budiž
revírním báňským úřadem
ve 14 dnech od podání návrhu rozpuštěna
a nová volba budiž současně vypsána.
Jinak se končí funkce člena závodní
rady:
a) vystoupením ze zaměstnání na závodě;
b) ztrátou volitelnosti (§ 6.).
Členství v závodní radě je
funkcí čestnou. Členům přísluší
pouze náhrada za nevyhnutelně ušlý výdělek.
Držitel závodu nebo jeho zmocněnec nesmí
dělníky a zřízence omezovat ani poškozovati
při vykonávání volebního práva
a v činnosti jejich jako členy závodní
a revírní rady. Členové závodní
a revírní rady mohou za svého úřadování
býti propuštěni ze služby jen za souhlasu
rozhodčího soudu; avšak tohoto souhlasu není
třeba v těchto případech: Jestliže
člen závodní nebo revírní rady
byl pravoplatně odsouzen pro zločin, přečin
nebo přestupek ze ziskuchtivosti nebo proti veřejné
mravopočestnosti, dále jest-li zle nakládal
se svým zaměstnavatelem, jeho zástupcem anebo
členem jeho rodiny, nebo se svým spoluzaměstnancem,
zejména ohrožoval-li svobodu jeho přesvědčení,
konečně urazil-li hrubě osoby posléz
uvedené.
Závodní rada řídí se stanovami,
na kterých se usnese revírní rada podle vzoru,
vydaného ministerstvem veřejných prací.
Usnesení závodní rady děje se většinou
hlasův a při rovnosti rozhoduje předseda.
Závodní správa vykonává tato
usnesení. Při sporech platí ustanovení
§ 19., odst. 1., bod 2.
Do závodní rady vysílá správa
závodu jednoho technického a jednoho obchodního
úředníka jako poradce. Kde nemají
zřízenci voleného zástupce, vysílají
ze sebe aspoň jednoho z těchto poradců. Při
společných poradách závodní
rady a závodní správy předsedá
závodní správce.
Závodní rada má právo, pozvati k poradám
zástupce odborových organisací a znalce.
O všech jednáních učiní se v
zasedání zápis, podepsaný zapisovatelem
a předsedou. Opis zápisu dodá se závodní
správě.
Závodní správa dá závodní
radě k disposici vhodnou kancelářskou místnost.
Závodní rady uzavřeného hornického
okrsku zvolí si revírní radu a to pro okres
revírních horních úřadů:
1. V Praze-Slaném se sídlem v Praze,
2. Plzni se sídlem v Plzni,
3. Kutné Hoře se sídlem v Trutnově,
4. Mostě-Teplicích, Chomutově se sídlem v Mostě,
5. Karlových Varech se sídlem v Karlových Varech,
6. Českých Budějovicích se sídlem v Českých Budějovicích,
7. Mor. Ostravě se sídlem v Mor. Ostravě,
8. Brně se sídlem v Brně.
Revírní rada má do 10.000 zaměstnanců
10 členů, do 15.000 zaměstnanců 15
členů, do 20.000 zaměstnanců 20 členů,
do 30.000 - 25. členů, do 40.000 - 30 členů,
do 50.000 - 35 členů. Z tohoto počtu náleží
jedna pětina zřízencům.
Okrsky a sídla revírních rad na Slovensku
ustanoví ministr veřejných prací nařízením.
Revírní rada volí se na dobu dvou let podle
zásad poměrného zastoupen. První volba
vykoná se písemným hlasováním
všech závodních rad revíru. Vykonati
volbu náleží revírním u báňskému
úřadu jako u závodních rad (§
7.). O tom, jak vykonati další volbu revírní
rady (písmene, nebo v plenární schůzi
všech závodních rad), rozhodne revírní
rada sama. Revírní rada zvolí ze sebe předsedu
a jeho zástupce.
Pasivní právo volební do revírních
rad je stejné jako do závodních rad, avšak
čtvrtina členů může náležeti
nevoličům, a to zástupcům odborových
organisací dělnických a zřízeneckých.
Úkolem revírní rady jest:
1. dávati směrnice pro celý okres při
provádění § 2.;
2. rozhodovati spory mezi závodní správou
a závodní radou (§ 13.);
3. spolupůsobiti při vydání jednotného
pracovního řádu pro celý revír;
vydávati nebo měniti služební nebo pracovní
řády, je dovoleno jenom po souhlase revírní
rady;
4. spolupůsobiti při uzavírání
kolektivních mzdových a pracovních smluv,
projednaných odborovými organisacemi, a bdíti
nad jejich dodržováním;
5. spolupůsobiti při sprostředkování
práce;
6. spolupůsobiti při určení cen a
rozdělování uhlí;
7. rozhodovati o použití podílu na čistém
zisku, přikázaného revírní
radě na všeobecně užitečné
účely zaměstnanců (§ 12 zák.
o účasti zaměstnanců při hornictví
na správě dolův a jejich podílu na
čistém zisku).
8. Aspoň jednou ročně podati zprávu
o svém působení a finančním
výsledku svého hospodaření.
Při revírní radě zřídí
se jako zvláštní odbor rada zřízenců,
jež má při počtu do 15.000 zaměstnanců
3 členy, při větším počtů
6 členů.
Tato rada vysílá do revírní rady členy,
příslušející zřízencům
podle § 16., a má tyto úkoly:
1. zprostředkovati při stížnostech zřízenců;
2. spolupůsobiti při propouštění
zřízenců;
3. spravovati nebo spoluspravovati dobročinná zařízení
pro zřízence;
4. spolu působiti při uzavírání
kolektivních smluv zřízeneckých a
bdíti nad jejich dodržováním.
K úhradě výloh revírních a
závodních rad a jiných zařízení,
založených jimi, ustanoví revírní
rady přirážky při hornickém provozu,
jejichž výši stvrdí příslušné
báňské hejtmanství. Přirážky
vybírají se srážkou ze mzdy nebo platu.
Držitel dolu ručí za správné
odvedení vybraných přirážek.
Revírní rada řídí se stanovami,
na kterých se usnese podle vzoru, vydaného ministerstvem
veřejných prací.
Revírní rady buďtež slyšeny jako
poradní sbor při všech návrzích
zákonů, týkajících se hornictví.
Movité a nemovité jmění a jiné
právní požadavky, náležející
zrušeným II. skupinám báňských
společenstev, přecházejí po provedené
likvidaci ve vlastnictví revírních rad.
Závodní rada se zruší:
1. klesne-li počet zaměstnanců závodu
trvale pod 20;
2. přestane-li se závod provozovati.
Zruší-li se závodní rada zastavením
závodu, přechází její jmění
na revírní radu. Sloučí-li se závod
s jiným v jeden celek, sloučí se jmění
obou závodních rad.
Dozor na závodní a revírní rady mají
revírní báňské úřady;
závodní rada sdílí příslušenství
svého závodu, kdežto revírní
rada podléhá revírnímu báňskému
úřadu, v jehož okresu má své
sídlo. Revírní báňský
úřad má právo zúčastniti
se veškerého jednání svým zástupcem,
vésti dozor na provádění zákonných
ustanovení a na správné nakládání
se jměním závodních a revírních
rad. Usnesení, příčící
se zákonu, musí revírní báňský
úřad zastaviti. Proti rozhodnutí revírních
úřadů je možný rekurs k hornímu
hejtmanství.
Ministr veřejných prací v dorozumění
s ministrem sociální pece, vnitra a obchodu vydá
prováděcí nařízení k
tomuto zákonu.
Zákon tento nabývá účinnosti
v jednotlivých hornických okrscích, uvedených
v § 16., a pro Slovensko dnem, který ustanoví
nařízením ministr veřejných
prací v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Ustanovení zákona ze dne 14. srpna 1896, č.
156 ř. z. o hornických společenstvech ve
věcech rozhodčích soudů (§§
29. až 31.), se nahrazují těmito pravidly:
V sídlech revírních rad a to: v Praze, v
Plzni, Trutnově, Mostě, Karlových Varech,
Českých Budějovicích, Mor. Ostravě
a Brně zřizují se hornické rozhodčí
soudy.
Výlohy za potřebné místnosti a kancelářské
potřeby těchto soudů hradí stejným
dílem revírní rady a majitelé dolů
dotčeného okresu.
Do působnosti hornických rozhodčích
soudů náleží rozhodovati s konečnou
platností o odvolání z výroků:
a) závodních rad ve mzdových a platových
věcech, v disciplinárních stížnostních
věcech, o propuštění (§ 2. zák.
o závodních radách);
b) revírních rad ve sporech mezi závodní
správou a závodní radou (§ 19. cit.
zák.).
Hornický rozhodčí soud je složen ze
3 zástupců podnikatelů, 3 zástupců
zřízenců, 3 zástupců dělníkův
a předsedy. Jako stálý odborný poradce
působí zástupce revírního báňského
úřadu. Jednotlivé případy rozhodují
paritní senáty, složené po třech
přísedících z každého
súčastneného odboru. Sestaviti senát
náleží předsedovi.
Přísedící navrhují příslušné
organisace a potvrzuje ministr veřejných prací,
který jmenuje zástupce revírního báňského
úřadu. Předsedu volí přísedící.
Předsedou může býti jen soudce z obvodu,
pro který jest rozhodčí soud zřízen.
Nebyla-li jeho volba jednomyslná, ustanoví se ministerstvem
veřejných prací po dohodě s ministrem
spravedlnosti, jemuž náleží v každém
případě potvrditi volbu.
Pro členy rozhodčího soudu stanoví
se potřebný počet náhradníků
podle § 3.; za člena zaneprázdněného,
neb odpadlého z jiného důvodu, nastupuje
náhradník z jeho skupiny.
Veškeří členové rozhodčího
soudu mimo státní úředníky
slíbí do rukou předsedy, že budou vykonávati
svůj úřad podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí a že zachovají
úřední tajemství.
Odvolání podá se u rozhodčího
soudu písemně a to nejdéle do 14 dnů
od doručení rozhodnutí, vzatého v
odpor.
Jako členové rozhodčího soudu nesmějí
působit osoby, proti nimž jsou důvody vylučující
nebo zamítací podle ustanovení zákona
o soudní příslušnosti. O námitkách
proti členům rozhoduje soud za nepřítomnosti
toho, jehož se námitka týče.
Líčení před rozhodčím
soudem jest veřejné. Rozhodování děje
se naprostou většinou hlasů všech členů
soudu, kteří se celého líčení
súčastnili. Předseda hlasuje na konec. Zástupce
revírního báňského úřadu
nesmí býti při hlasování.
Strany mohou se před rozhodčím soudem dáti
zastupovat soudruhy z povolání, neb odbornými
sdruženími, jednateli, nebo zřízenci
jejich. Advokáti z povolání nesmí
stran zastupovati.
Rozhodnutí vyhlásí předseda hned po
tajné poradě veřejně. Rozhodnutí
budiž písemně vyhotoveno, podepsáno
předsedou a dodáno stranám nejdéle
do 8 dnů. Soud může také vyřknouti,
má-li býti rozhodnutí veřejně
vyhlášeno na závodě nebo v novinách.
Jednání před rozhodčím soudem
je prosto kolkův a poplatkův.
Úřad člena rozhodčího soudu
je čestný. Přísedící
má právo pouze na náhradu skutečných
výloh. Útraty přísedícím
zaměstnancům hradí revírní
rada, zaměstnavatelům jejich organisace a státním
úředníkům stát, pokud o těchto
výlohách soud jinak nerozhodl.
Svévolné vedení sporů trestá
se pořádkovými peněžitými
pokutami, které připadají revírní
radě ve prospěch dobročinných zařízení,
a k návrhu strany také přisouzením
útrat sporu. Předseda má právo ukládati
pořádkové tresty.
Jednání před hornickým rozhodčím
soudem řídí se v podstatě v disciplinárních
stížnostních věcech pravidly trestního
soudního řádu, jinak pravidly civilního
řádu soudního.
Narovnání a rozsudky rozhodčího soudu
hornického vykonávají se buď soudní
exekucí, nebo podle potřeby správními
úřady.
Zákon tento nabývá účinnosti
v jednotlivých okresech, uvedených v § 1.,
a na Slovensku dnem, který určí nařízením
ministr veřejných prací v dohodě se
súčastněnými ministry.
Provésti zákon ukládá se ministru
veřejných prací v dohodě s ministry
spravedlnosti, obchodu a sociální péče.
Předložené tři zákony a to "zákon
o účasti zaměstnanců při hornictví
na správě dolův a jejich podílu na
čistém zisku", "zákon o závodních
a revírních radách při hornictví"
a "zákon, jímž se ustanovují hornické
rozhodčí soudy" tvoří organický
celek a jsou první etapou na soustavném postupu
socialisace báňské těžby. Zásady,
na nichž zákony tyto byly sdělány, vyšly
z kompromisu, jehoz bylo docíleno na poradách zástupců
majitelů dolů, odborových organisací
hornických a zřízeneckých.
Zákon o závodních a revírních
radách při hornictví a zákon, jímž
se ustanovují hornické rozhodčí soudy,
byly již Národním shromážděním
projednány a vyřízeny. Zákony těmito
nebyla zatím podrobněji řešena otázka
spoluúčasti zaměstnanců na správě
podniků a na čistém zisku, ač tvoří
jejich nezbytnou, podstatnou součástku a v uvedených
poradách zástupců majitelů dolů,
dělníků a zřízenců bylo
v zásadě docíleno shody potud, že zaměstnancům
při hornictví přiznáno právo
spoluúčasti na správě podniku a podíl
na čistém zisku. Bývalo by bylo nejúčelnějším,
aby již při zákonu o závodních
a revírních radách otázka spoluúčasti
zaměstnanců na správě podniků
a podílu na čistém zisku byla podrobněji
vyřešena a tak první etapa socialisačního
postupu byla zákonně dodělána, leč
při podrobném řešení jejím
vyskytly se určité obtíže, které
teprve dalším jednáním mohly být
překonány. Obtíže tyto jevily se v tom,
že majitelé dolů žádali, aby spoluúčast
zaměstnanců v hornictví na správě
podniku a podílu na čistém zisku byla řešena
zároveň pro všechna průmyslová
odvětví, dále v tom, že majetková
forma podniků báňských jest různá
a podle toho se vykonává správa různými
orgány správními (správní a
ředitelské rady), nebo provádí se
individuelně přímo majitelem podniku. Zástupci
horníků zase trvali na tom, aby spoluúčast
jejich na správě podniků a podíl na
čistém zisku, byly již při zákonu
o závodních a revírních radách
vyřízeny a aby dodržen byl obsah zásadního
kompromisu, docíleného s majiteli dolů, jinak
že zákon o závodních a revírních
radách nemůže míti té účinnosti
a výsledků, které se od něho očekávají.
Kromě toho poměry na dolech naléhavě
vyžadovaly - události nastalé mezitím
v jednotlivých revírech jsou toho nejlepším
potvrzením, aby rychlým zasáhnutím
zákonným pro vedena byla nezbytná konsolidace.
Sociálně-politický i technický výbor
za těchto okolností rozhodly se, aby zatím
vyřízen byl zákon o závodních
a revírních radách a rozhodčích
soudech. Aby vyhověno bylo požadavkům horníků
a dodržen byl obsah kompromisu stran spoluúčasti
zaměstnanců na správě podnikův
a podílu na čistém zisku, usnesly se oba
jmenované výbory, aby do zákona o závodních
a revírních radách bylo pojato jen zásadní
přiznání práva zaměstnancům
v hornictví na spoluúčast na správě
podnikův a podílu na čistém zisku.
Definitivní rozřešení této otázky
pro překonání obtíží shora
uvedených mělo býti provedeno zvláštním
zákonem a po dobu do jeho vydání měla
pro hornictvo býti otázka tato upravena prováděcím
nařízením, které by ovšem bylo
zase dílem dohody mezi zúčastněnými
stranami a vládou. Pro tento dodatek k § 2. zákona
o závodních a revírních radách
byly oba zákony p. presidentem Národnímu
shromáždění vráceny. Důvody
uvedeny jsou v připomínce p. presidenta.
Aby vyhověno bylo zásadám smluveným
mezi majiteli dolův a zástupci zaměstnanců,
jakož i usnesení Národního shromáždění
stran účasti zaměstnanců na správě
a podílu na čistém zisku, byl ministrem veřejných
prací zpracován a předložen vládní
návrh zvláštního zákona o účasti
zaměstnanců při hornictví na správě
dolův a jejich podílu na čistém zisku.
Zákon tento jest tedy organickým doplňkem
zákona o závodních a revírních
radách a zákona o rozhodčích soudech.
Zákon překonává shora uvedené
obtíže, jeví se v různosti správních
forem báňských podniků tím,
že při každém větším
podniku zřizuje zvláštní podnikovou
radu, jíž majitel podniku povinen je předkládati
zprávy, z nichž je možno učiniti si přehled
o stavu podniku a jeho hospodářství. Složení
a kompetence této podnikové rady je zase toho rázu,
že zaručeno jest jednotné obchodní vedení
podniku a zachování obchodního tajemství.
Periodickým informováním zaměstnanců
v podnikových radách o stavu podniku, o jeho hospodářských
a finančních výsledcích ozdraví
se vzájemné vztahy mezi správou podniku a
zaměstnanci, odstraní se nedůvěra,
která povstává z neznalosti skutečného
stavu a zvýší se chuť zaměstnanců
k práci, o jejíž výsledcích budou
zpravováni. Je tudíž důležitost
a účelnost tohoto opatření očividna.
Důležitým a v zákonodárství
našem novým je ustanovení o podílu zaměstnanců
na zisku. Až dosud čistým ziskem, který
je převážně výsledkem činnosti
a práce všech v podniku zaměstnaných,
disponoval majitel úplně neobmezeně. I když
z docílených čistých zisků
byla jistá část věnována na
dobročinné nebo všeobecně prospěšné
účely, odpovídá jistě požadavkům
doby, aby zaměstnanci při rozdílení
čistého zisku nebyli opomíjeni a aby určitý
podíl také jim připadl. Jde tu více
o otázku zásadní, než o finanční
prospěch, jehož by zaměstnanci mohli snad očekávati.
Podle toho je také nutno, aby podíl zaměstnanců
na zisku byl vymezen. Předložený zákon
také tuto otázku řeší velice
opatrně. Majitelé dolů podíl zaměstnanců
na čistém zisku připustili do nejvyšší
míry 10% zisku. Oproti tomu žádali dělníci,
aby podíl tento byl vyjádřen nejméně
deseti procenty. Oba výbory, aby zamezily sporům,
jež by v obou případech následkem neurčité
hranice podílu se dostavily, našly východisko
v tom, že podíl zaměstnanců na zisku
vyjadřuje se číslicí určitou
a to deseti procenty z celkového čistého
zisku, který se rozděluje majitelům. Opatřením,
které zákon činí ustanovením,
že tento podíl zaměstnancům připadající
má býti odváděn revírním
radám, jež ho mají použíti ku všeobecně
užitečným účelům ve prospěch
zaměstnanců, zajisté se zaručuje,
ze výhod, jichž se zaměstnancům tímto
dostane, bude použito způsobem nejúčelnějším.
Na vládním návrhu o účasti
zaměstnanců při hornictví na správě
dolův a jejich podílu na čistém zisku,
provedl sociálně-politický a technický
výbor tyto změny:
V § 1, v první řádce připojena
byla vložka "mimo vysoké pece", na něž
se sice vztahuje § 131. ob. hor. zák. ale ne zákon
o závodních a revírních radách.
Je tedy vložka tato nutnou, poněvadž zákon
vztahuje se jen na podniky hornické, na něž
vztahuje se zákon o závodních a revírních
radách.
V druhém odstavci § 1., jímž spoluspráva
zaměstnanců zavádí se podle vládní
předlohy pro podniky zaměstnávající
trvale více než 200 osob, byl počet tento snížen
na 100 osob z toho důvodu, že by určitá
část menších dolů, na př.
v hnědouhelném revíru severozápadních
Čech i v jiných revírech, byla ze spolusprávy
vyloučena a že by tento rozdíl, činěný
u horníků v témže odboru a revíru
zaměstnaných, způsobil zbytečné
roztrpčení. Oproti tomu již z důvodů
cistě technických nelze pro malé podniky,
zaměstnávající méně
než 100 osob podnikové rady zřizovati. Ovšem
že i na tyto malé podniky vztahuje se ustanovení
§ 12., jímž podíl na zisku je ve stejné
výši i zaměstnancům těchto malých
podniků zaručen.
Oběma výbory bylo schváleno připojení
druhého odstavce k § 2. v tomto znění:
"Zástupci zaměstnanců v podnikové
radě u podniků zřízených jako
společnosti akciové, komanditní na akcie,
společnosti s ručením obmezeným, u
nichž je zřízena správní nebo
dozorčí rada, buďtež zváni do schůzí
těchto orgánů správních, jedná-li
se o věcech důlních, s hlasem poradním.
Totéž platí pro schůze těžařských
ředitelských rad. Na tyto zástupce vztahuje
se ustanovení § 11.
Odstavec tento byl přijat z toho důvodu, aby spoluúčast
zaměstnanců ve všech správních
složkách podniku byla umožněna. Požadavku
dělníků, aby členové podnikové
rady, zaměstnanci volení, byli plnoprávnými
členy správních a dozorčích
rad, nemohlo býti vyhověno z důvodů,
že volba a kompetence těchto orgánů
správních stanovena je jinými ustanoveními
zákonnými, jejichž změna musela by býti
dříve provedena. Navrženým dodatkem
je umožněno, aby názory zaměstnanců
mohly ve všech správních složkách
býti uplatněny a současně se přihlíží
k těm podnikům, které vedle bánské
těžby provozují ještě výrobu
jiných prostředků a kde činnost správních
orgánův i na tyto podniky se vztahuje.
U § 3. provedena změna stylistická.
U § 4. provedena změna v tom směru, že
počet členů podnikové rady, podle
vládní předlohy skládající
se ze 6, z nichž by jeden připadal dělníkům
a jeden zřízencům, zvyšuje se na 7,
z nichž dělníkům připadají
dva a zřízencům jeden. Změna tato
jevila se nutnou proto, že jeden zástupce na dělníky
ze 6 připadající, je nedostatečným
a že, stanoví-li se dělničtí
zástupci aspoň dva, zvýší se
tím důvěra v podnikovou radu. Jmenuje-li
podnikatel do podnikové rady, oproti dvěma voleným
zástupcům dělníkův a jednoho
zřízenců, další 4 členy,
jsou tím jeho zájmy jistě dostatečnou
měrou hájeny.
Menší změny provedené u § 5., 6.,
7. a 8. jsou nejvíce rázu formálního
a stylistické. Při § 8. byla vyslovena obava,
že by schůze podnikové rady mohly býti
úmyslně opomíjeny a tím činnost
podnikové rady znemožněna. Sociálně-politický
výbor přijal k tomuto § dodatek, že účast
na schůzích podnikové rady je povinnou, avšak
přizpůsobil se pak usnesení technického
výboru, který přijal škrtnutí
této věty, v předpokladu, že každá
ze zúčastněných stran ve vlastním
zájmu bude hledět, aby činnost podnikové
rady nebyla rušena.
Dodatek přijatý k § 11. ve znění:
"Výši těchto výloh určí
podniková rada a hradí je podnikatel" je nutným
z důvodů účelnosti.
U § 12. byl druhy a třetí odstavec vládního
návrhu nahrazen tímto zněním:
"Podíl na zisku náležející
zaměstnancům (§ 3.) vyměřuje
se deseti procenty čistého výtěžku,
který se má rozděliti majitelům podniku.
Podíl tento věnuje se na všeobecně užitečné
účele zaměstnanců." (§ 13.)
Důvody této změny uvedeny jsou shora při
rozboru o podílu zaměstnanců na zisku. Oba
výbory, při jednání o tomto §
vyslovily se souhlasně v tom smyslu, že podílu
připadajícího na zisku zaměstnancům,
může a má být použito také
ku podporování účelů kulturních
a ku povznesení duševní úrovně
zaměstnanců.
Následkem změny, provedené v § 12, jeví
se § 13. vládní osnovy, podle něhož
o námitkách volených členů
podnikových rad do stanovení výše podílu
zaměstnanců na čistém zisku, rozhodují
konečně rozhodčí soudy hornické,
zbytečným, neboť výše podílu
zaměstnanců na čistém zisku se nyní
stanoví částkou určitou. Proto se
§ tento vypouští a z téhož důvodu
odpadá dodatek, který za tímtéž
účelem k zákonu o rozhodčích
soudech byl navrhován.
Další změny jsou rázu podřadného,
ponejvíce stylistické. Všechny uvedené
změny a celý zákon, byly ve výborech
sociálně politickém i technickém přijaty
jednomyslně.
Zákony o závodních a revírních
radách při hornictví a zákon, jímž
se ustanovují hornické rozhodčí soudy
byly odůvodněny před projednáváním
v Národním shromáždění.
Důvody tyto byly událostmi, které v poslední
době staly se v uhelných revírech jen znovu
potvrzeny a sesíleny. Oba uvedené zákony,
předkládají se ve znění, Národnímu
shromážděním ke schválení
až na tyto výjimky:
V § 1. bylo třeba k vůli konformitě
se zákonem o účasti zaměstnanců
na spolusprávě závodů hornických
vložiti ustanovení, že vyňaty jsou z jeho
účinnosti vysoké pece.
Tři poslední odstavce § 2. o spoluúčasti
zaměstnanců na správě podnikův
a na čistém zisku se vypouštějí,
neboť se řeší zákonem zvláštním.
Při § 18. doporučuje vláda i podepsané
výbory, aby schváleno bylo původní
znění vládou navrhované, podle něhož
čtvrtina členů revírních rad
může náležeti zástupcům
odborových organisací dělnických a
zřízeneckých.
Při § 19. bylo nutno následkem zákona
o účasti zaměstnanců při hornictví
na správě dolů a jejich podílu na
čistém zisku, schváliti zařaděni
nového odstavce 7, tohoto znění:
Rozhodovati o použití podílu na čistém
zisku revírní radě na všeobecně
užitečné účele zaměstnanců
přikázaného. (§ 12. zákona o
účasti zaměstnanců při hornictví
na správě dolů a jejich podílu na
čistém zisku.).
Dřívější odstavec označený
číslicí 7., označuje se nyní
číslicí 8.
Zákon, jímž se ustanovují hornické
rozhodčí soudy, navrhuje se beze změny ve
znění Národním shromážděním
již schváleném.
Podepsané výbory doporučují uvedené
tři hornické zákony ku přijetí.
Rozpočtový výbor připojuje se souhlasně
k usnesení sociálně-politického a
technického výboru.