Dosavade platný zákon a příslušná
min. nařízení o cejchování
měř a vah ustanovuje stále cejchovní
úřady pravidelně v sídlech pol. úřadů,
u nichž musí strany jmenovitě obchodníci
a živnostníci nové váhy nechat kolkovat
(cejchovat) aneb v jistém období (periodicky) váhy,
závaží a míry již užívané
nechat přezkoušet resp. nově cejchovat.
Toto zákonné opatření jest nejen pro
venkovské živnostnictvo nepraktické a stav
obchodní zatěžující, nýbrž
v jistém ohledu nespravedlivé a to potud, že
obchodnictvu a živnostnictvu bydlícímu mimo
sídlo cejchovního úřadu způsobuje
mimořádná břemena tím, že
živnostníci a obchodníci ti musí občas
t. j. v jistých periodách, váhy, závaží
a míry do sídel cejchovních úřadů
k přecejchování dovážeti. Při
manipulaci té se stává, že takto dovezené
váhy neuzná cejchovní úřad
za způsobilé pro okolkování a tu strana
musí teprve vyhledávat řemeslníka,
kterému by přivezené předměty
odevzdala k opravě. Tím se stává,
že strana musí mnohdy podniknout cestu dvakráte
i třikráte do sídla cejchovního úřadu,
s čímž jsou spojeny na straně jedné
značné výlohy, na straně druhé
pak jest dotčen zájem veřejnosti, neboť
mnohdy venkovský obchodník a živnostník
nemaje náhradních měr a vah aneb maje jen
chybné jest nucen buďto prodej přerušit
aneb používat oněch vah chybných. Vedle
toho se stává, že váha nově okolkovaná
při dopravě se poškodí a tím
buď veřejnost neb obchodník sám jest
poškozován.
Z uvedených příčin setkáváme
se s případy, že venkovský živnostník
a obchodník riskují raději pokutování
než by se řídili zákonným opatřením
a konáním obtížných cest do sídla
cejchovních úřadů.
A přec by se tomuto zastaralému stavu dalo lehce
odpomoci tím způsobem, že by se místo
stabilních cejchovních úřadů
organisovala s ohledem na venkovské obce, službu cejchovní
tak, že by cejchovní úředník
s příslušnými pomůckami jezdil
od obce k obci a předměty na místě
cejchoval. Toto pohyblivé cejchování by bylo
nejen značnou zárukou pro veřejný
zájem, poněvadž by úřad sám
občas do obce přijížděl a potřebná
přecejchování provedl, nýbrž
i ulehčením pro venkovského obchodníka
a živnostníka. Jest sice učiněno v zákoně
opatření, že na žádost buď
jednotlivce neb obce cejchovní úředník
dostavuje se na místo samé, ale děje se tak
na účet žadatelův a jest zajímavo,
že přes to, že jest výkon spojen s velkými
výlohami pro tu kterou stranu, přece se ho ve značné
míře používá, což svědčí
též pro změnu zákona.
Z důvodů tuto uvedených navrhujeme:
Vláda se vyzývá, aby podala návrh
zákona na reorganisaci cejchovní služby podle
systému mobilního pro obce venkovské mimo
sídlo cejchovního úřadu.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
přikázán byl výboru živnostenskému.