Odst. 3. čl. XV. zákona ze dne 5. března
1862, čís. 18 z. z., § 86. obecního
zřízení českého ze 16. dubna
1864, čís. 7 z. z., § 77 obecního zřízení
moravského z 15. března 1864, čís.
4 z. z. a § 76. obec. zřízení slezského
z 15. listopadu 1863, čís. 17 z. z. budiž zrušen.
K odůvodnění jeho uvádí
se toto:
Nynější neuspořádané poměry
veřejných hospodářství při
značné tísni samotného státu
ohrožují přímo postavení obcí,
uváží-li se, že jednak rozpočty
nejsou plány hospodářství obecních,
jak jimi bývaly dříve, poněvadž
jakákoliv kalkulace na krátké doby napřed
je nemožná, natož na rok ku předu, jednak
společenský přerod a krise především
průmyslová znemožňují využíti
dříve nejspolehlivější opory
§ 79. č. 1 obec. zříz. dané t.
j. přirážek, takže při poměrně
značně pokleslém předpisu je nezbytně
třeba při kročiti k enormnímu zvyšování
procenta přirážkového.
Dnes 300% sazba dříve nemyslitelná, stala
se sice snad mezí, ale také pravidlem.
Uváží-li se k tomu, že zákon z
26 března 1919, čís. 170 sb. z. a nař.
zabrzdil úplně zvyšování přirážek
k dani činžovní (jež činí
nejméně 1/3 celého
předpisu daní přímých) - se
stanoviska sociálního zajisté zcela spravedlivě,
právě tak jako se to stalo odstraněním
nedůvodné daně z vyššího
služného - je vysvětlitelno, že možnost
pohybu v oboru vlastních financí obcí jest
neobyčejně obmezena, poněvadž dávkový
systém (§ 79 ř. z.) jako pramen subsidiární
jest příliš málo výnosný
a nové dávky skoro nemožny nebo málo
slibny po stránce efektu finančního a poněvadž
veškeré vydatnější prameny veřejných
příjmů jsou již zabrány státem.
Do té doby, nežli dojde ku spracování
finančního plánu zahrnujícího
veškerá veřejná hospodářství,
bylo by lze najít aspoň částečné
úlevy připuštěním přirážky
k daním nepřímým v širším
rozsahu nežli tomu bylo doposud (u daně z masa a vína),
poněvadž překážkou jest stále
ustanovení § 86. (»Přirážka
k dani z potravy vztahuje se jedině k tomu, čeho
se v okrsku obce spotřebuje, a nevztahuje se ani k produkci
ani k obchodu«.)
Toto zákonné obmezení opírá
se patrně na rozeznávání daní
přímých a nepřímých,
kteréžto rozlišování má
ve skutečnosti odůvodnění pouze berně-technické,
je však jinak naprosto bezpodstatné a bezvýznamné,
poněvadž není rozdílu národohospodářského
ani sociálního mezi oběma, uváží-li
se, že obojí daně přesouvá výrobce
na spotřebitele, neboť není-li zmocněn
přímo zákonem daňovým, činí
tak vkalkulováním do ceny výrobku.
Proto není pojmové oprávněnosti obmezovati
přirážku k potravním daním na
pouhou potřebu motivací, aby ani produkce ani obchod
nebyl dotčen, poněvadž přirážky
k daním přímým - nejtíživější
- nejsou nikterak snižovány; vždyť výdělková
daň obojího druhu se svými všemi přirážkami
(fondovními a obecními) postihuje bez námitek
zákonných výrobu i obchod; proto není-li
rozdílu v podstatě daní, není důvodu
pro jich braní za základ přirážkový.
Naopak dnešní situace jest přímo opodstatněním
pro zavádění přirážek
k daním nepřímým, poněvadž
jen tímto způsobem bylo by lze při dnešní
vysoké sazbě obecních přirážek
(normálně 300%!) dosíci jisté relativní
rovnoměrnosti a spravedlnosti v zatížení
poplatníků jen tím, že by obory skutečně
výnosově vynikající, jež za dnešního
stavu věci nelze zvláštní diferenciací
přirážky k dani výdělkové
jinak zatěžovati nežli ostatní podniky
výdělkové dani podrobené bylo lze
touto přirážkou - jaksi vyrovnávací
- poplatnějšími učiniti pro účely
obecní (pivovarství a cukrovarství a pod.),
při čemž by bylo břemeno současně
přesunuto též na konsumenty zahraniční,
již za dnešního kursu naší koruny
dostávají tak jak tak příliš
levné zboží.
Uváží-li se, že stát zamýšlí
dokonce značný podíl na zisku exportním,
je zajisté spravedlivo, aby obce formou přirážky
k daním nepřímým také se podílely
při tomto přechodu zboží z tuzemska.
Zatížení zdejšího konsumenstva
ani stížení konkurence výrobní
netřeba se nikterak obávati, poněvadž
jest schvalovacím orgánům § 87. vyhrazeno
uvážiti, zda-li celkovým zatížením
(přirážkami k přímým i
nepřímým daním) není situace
toho či onoho odvětví znesnadňována.
Poněvadž jde o věc dotýkající
se závažně zásad ústavy obecní,
budiž návrh tento odevzdán ústavnímu
výboru, aby s urychlením o něm
pojednal a do 3 dnů správu o něm podal.