Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2440.

Dotaz

členů Národního shromáždění J. Svozila, Špatného, Freimana a druhů na pana ministra zahraničních věcí o činnosti přednosty obchodního oddělení ministerstva zahraničních věcí plukovníka Fierlingera.

K působnosti ministerstva zahraničí náleží též obchodní zastoupení republiky proti cizině. K vykonávání funkcí spadajících do tohoto oboru bylo zřízeno v tomto ministerstvu obchodní oddělení.

Je samozřejmé, že všechny akce tohoto oddělení jsou významu vysoce důležitého. V něm sbíhají se směrnice nejen naší obchodní politiky, ale politiky hospodářské vůbec.

Hospodářská práce, mající za cíl snadné a systematické převedení a rozdělení výrobků na spotřebitele, vyvíjí se v rozvětvenou organisaci tržby, úvěru, mezinárodních směn bursovních, vede k velikým operacím finančním a stává se nejvýznačnější složkou ze všech sil, působících na vývoj směrnic zahraniční politiky.

Hospodářská politika státu tvoří základnu, na kterou nutno promítati všechny otázky politiky zahraniční a množství otázek politiky vnitřní.

Hospodářská politika státu jest úzce organicky sloučena s politikou finanční a sociální.

Z těchto základních názorů vychází nutnost, že obchodní oddělení ministerstva zahraničí musí býti vedeno úředníkem nevšedních znalostí teoretických i praktických; on musí vynikati povšechnou znalostí podmínek a poměrů geografických, geologických, národopisných, mravních, právních, historických, politických, kulturních, technických, dopravních, komerčních, finančních, organisačních a sociálních; jinými slovy on musí býti národním hospodářem velkého slohu.

Ministr zahraničí pověřil funkcí přednosty obchodního oddělení mladého plukovníka francouzské legie Fierlingra, který ještě v květnu 1919 byl majorem a vojenským přidělencem naší pařížské legace.

Nechceme rozebírati, jakou měrou odpovídá plukovník Fierlinger požadavku teoretických znalostí, jichž potřebu pro řízení oddělení tak svrchovaně důležitého jsme předem označili; tvrdíme však, že on naprosto postrádá potřebných zkušeností praktických a potřebných znalostí životních a sociálních.

Na důkaz toho uvedeme několik ukázek z jeho dosavadní úřední činnosti:

Náš obchod a průmysl zápasí ve svém styku s cizinou s nesčetnými překážkami; jest úlohou obchodní služby ministerstva zahraničí, aby, majíc na zřeteli všechny potřeby našeho průmyslu a obchodu snažilo se odstraniti tyto překážky a pomáhat intensivně všemu našemu obchodnímu snažení v dovozu i vývozu zboží.

Major Fierlinger ještě za svého pobytu v Paříži kladl na první místo své činnosti svoji osobní ješitnost, jak dokazuje tento případ:

Firma Laurin a Klement, akc. spol. továrna automobilů v Mladé Boleslavi, s vědomím ministerstva národní obrany objednala ve Francii v roce 1919 různé zboží, které potřebuje nezbytně k udržení svojí výroby, která podle potřeby má býti vyhrazena vojenské správě.

Jde v prvé řadě o pneumatiky, mimo to o menší množství plných gum zvláštního provedení, se kterými mají býti konány u nás zkoušky pro lehké nákladní vozy, dále kůže pro polštářování karoserií, laky a různé jiné předměty výpravy automobilů.

Poněvadž nejen ministerstvo národní obrany, nýbrž i ostatní ministerstva, jako ministerstvo pošt a telegrafů, veřejných prací a t. d. mají zájem na pravidelných dodávkách jmenované továrny a označeného zboží, požádalo ministerstvo národní obrany po uvážení těchto důležitých okolností, jak z opisu čís. 1. patrno, československé legaci v Paříži přípisem ze dne 14. srpna 1919, aby umožnila přepravu tohoto zboží do Čech.

Přípis ministerstva národní obrany má toto znění: Československé legaci v Paříží. Ministerstvo národní obrany, automobilní oddělení, žádá tímto, aby firmě Laurin a Klement, akciová spol. továrna automobilů v Mladé Boleslavi, byla umožněna přeprava jmenovanou firmou ve Francii nakoupeného zboží a materiálií a to: (Následuje specifikace zboží).

Tento přípis byl odevzdán v originálu syndikátem československého kovodělného průmyslu v Paříži průvodním dopisem tohoto znění:

"Pan velitel Fierlinger, vyslanectví čs., 18. ulice Bonaparte - Paříž -. Připojeně dovoluji si zaslati Vám originál dopisu ministerstva národní obrany. V tomto dopise se žádá, byste usnadnil vojenský transport firmě Laurin a Klement v Mladé Boleslavi, která má zakoupiti různé zboží a materiálie ve Francii na účet státu. Následkem toho uvádím Vám adresy všech dodavatelů, byste transport zboží mohl zajistiti. Dnes dal jsem rozkaz firmě Herrensmied a syn, by Vám dodala ze zásilky 36 kožené kraviny pro polštářování automobilů. Oznámím Vám postupně veškeré nutné zásilky. Děkuji Vám předem, prosím, abyste přijal mé uctivé pozdravy. - Syndikát čs. kovodělného průmyslu - Paříž."

Majoru Fierlingeru zdál se býti tento dopis ne dosti zdvořilým vzhledem k jeho osobě, následkem čehož on vrátil přípis ministerstva národní obrany zástupci syndikátu československého kovodělného průmyslu v Paříži - s průvodním přípisem ze dne 30. srpnu 1919, v němž mimo jiné uvádí:

"Žádosti každého našeho podniku bylo vždy ochotně vyhověno, byla-li tato žádost učiněna v přístojné formě. Upozorňuji však, že vojenská misse nepřijímá nikdy žádostí, učiněných ve formě rozkazu. Vracím v příloze přípis ministerstva národní obrany zdejší čs. legaci, který mi byl pravděpodobně omylem adresován. Podotýkám, že za výše uvedené okolnosti nesvolím k dopravě žádného zboží, předaného nám Vaším prostřednictvím. Své stanovisko vysvětlil jsem již panu Františku Malému za jeho pobytu zde v Paříži. - Vojenské poselstvo ve Francii - Fierlinger."

Tento dopis dokazuje, že panu Fierlingrovi není znám ani běžný obchodní styl, neboť by jinak nemohl nazvati formu dopisu syndikátu psaného běžným obchodním stylem - nepřístojným.

Věta "nesvolím k dopravě" dokazuje, že pan Fierlinger staví svojí naivní ješitnost na nejpřednější místo, za nímž stojí skutečná naléhavá potřeba nejen československého průmyslu, ale i vojenské obrany státu na místě podřadném.

Takováto dětinská nadutost nebyla by trpěna ani v absolutistické státní formě, je však naprosto nemyslitelnou v jednání zástupců demokratické republiky vůbec a zvláště v jednání obchodního zástupce republiky.

Naivní přípis pana Fierlingra, který nemá formu ani úřední ani komerční, dokazuje, že jsou mu běžné usance obchodní a zdvořilost úředních zástupců státních neznámou pevninou; nemluvíme vůbec o citu k potřebám státu.

Uvedeme další případ:

Naše pařížská legace posílá do republiky značné množství zásilek vojenských i soukromých, při čemž provádí takovou praksi, že posílá téměř všechny zásilky soukromé ve vagonech vojenských transportů pod adresou ministerstva národní obrany.

V roce 1919 bylo dovozné všech zásilek jdoucích na adresu ministerstva národní obrany kreditováno. Jaké to mělo následky? Soukromé zásilky došly do Čech pod titulem zásilky vojenské, byly v Budějovicích zapsány na rejstřík vojenský. Až do září 1919 nebyly zásilky vojenské vyclívány. Majitelé zaslaného zboží přihlásili se zpravidla u železničních orgánův o svoje zásilky, prokázavše se potvrzením vydaným naší legací v Paříži.

Tím vznikala fisku škoda několikanásobná: 1. Ztráta na clu, 2. ztráta na dovozném na území naší republiky, 3. dovozné na území mimo republiku, placené za soukromé firmy.

Rozvrat ve službě železniční a celní v roce 1919 byl tomuto nepořádku nápomocen.

Centrální úřad válečného průmyslu objevil v srpnu 1919 tyto nepořádky, dal obsaditi svými orgány pohraniční stanice, a společně s ústředním železničním velitelstvím svolal anketu všech zúčastněných ministerstev a úřadů.

Na této anketě usnesena byla pravidla, kterými byla regulována doprava všech zásilek z ciziny; přijata byla zejména taková ustanovení, aby umožněna byla přesná evidence dopravovaného zboží, a ustanovení, určující postup při refundaci dovozného.

V listopadu 1919 sešla se druhá anketa, na které bylo konstatováno odbornou účtárnou ministerstva národní obrany, že škody na dovozném, jež vznikly ministerstvu národní obrany dopravováním zásilek soukromých pod jeho adresou, do 1. září 1919 činí přes 4 miliony korun.

Odbornou účtárnou bylo dále konstatováno, že po 1. září jest vše pod správnou evidencí na základě přesných výkazů, podávaných Centrálním úřadem válečného průmyslu.

Na návrh ministerstva národní obrany a ministerstva financí usneseno, že se zakazuje zasílání soukromých zásilek pod adresou ministerstva národní obrany. Zástupce obchodního oddělení ministerstva zahraničí, přítomný při anketě, byl požádán, aby toto oddělení informovalo své zahraniční orgány o tomto zákazu, což bylo přislíbeno.

Než, přes tento slib, zástupcové patrně informováni nebyli, jak vysvítá z tohoto:

Začátkem roku 1920 požádala legace francouzská ministerstvo národní obrany, aby zaslalo na vypravení zásilek 250.000 franků, poněvadž prý železniční úřady francouzské odmítají vyslati zásilky bez zaplacení dovozného.

Vzhledem k tomu, že dovozné vojenských zásilek, zakoupených naší vojenskou správou u vlády francouzské, jsou kreditovány, pošle ministerstvo národní obrany potřebnou sumu na hrazení dovozného takových zásilek, které zakoupeny jsou pro naši vojenskou správu u dodavatelů, stojících mimo vládu francouzskou. O soukromé dodávky ministerstvo národní obrany starati se nebude, neboť tyto náležejí do kompetence obchodního oddělení ministerstva zahraničí. V důsledcích toho stojí dnes v Ambronay přes 200 vagonův, určených pro československou republiku, které nemohou býti odpraveny, poněvadž nikdo nesložil peněz potřebných k výplatě dovozného.

Toto přerušení dopravy a vzrůst transitních nákladů, vzniklý prostojem vagonů, jest dokladem organisační neschopnosti obchodního oddělení ministerstva zahraničí, resp. jeho přednosty Fierlingra.

Naprostý nedostatek praktické zkušenosti disposiční přednosty obchodního oddělení ministerstva zahraničí ukazuje tento případ:

Obchodní oddělení poslalo do Vladivostoku k tak zvané centrokomisi našich legií disposice, na základě kterých bylo vysláno lodí Capetown Maru 34 vagonů mědi na adresu ministerstva zahraničí. Ministerstvu národní obrany předložili důstojníci ruské legie, kteří s touto lodí přijeli, podrobný seznam této mědi, na základě kterého žádalo ministerstvo národní obrany, aby jemu byla měď pro jeho potřeby dělostřelecké přidělena. Ministerstvo národní obrany předpokládalo, že postoupí část mědi ministerstvu pošt a ministerstvu železnic.

Než, na žádost ministerstva národní obrany nebyl vzat zřetel, nýbrž byla svolána interesující se ministerstva k rozdělení celé zásilky. Proti tomuto postupu nemůže býti námitek. Kdyby bylo obchodní oddělení měď z Terstu přijalo, naložilo a dalo převézti do republiky na adresu dotyčných ministerstev, pak byla věc správná. Než, to se nestalo.

Přednosta Fierlinger postoupil měď ministerstvu financí, ministerstvo financí postoupilo měď soukromé akciové společnosti pro obchod s východem. Generální konsul v Terstu dal naložiti měď z lodě do vagonů a dirigoval ji do Čech. Po odchodu vlaku došel disposiční telegram společnosti pro obchod s východem. Vlak s mědí přibyl do Horního Dvořiště, kde stál 4 dni ze dvou příčin:

1. Nikdo nevěděl, kam se má zaslati,

2. celní úřad prohlásil, že nepustí měď do republiky, dokud nebude předloženo dovozní povolení, ačkoli bylo celnímu úřadu hlášeno, že tuto měď posílá část československé armády, že tato měď jest určena pro potřebu ministerstev a že mědi jest v republice citelný nedostatek.

Akciová společnost pro obchod s východem postoupila všech 34 vagonů s mědí do Škodových závodů v Plzni, kde dozorčí orgán ministerstva národní obrany prováděti bude distribuci kovů jednotlivým ministerstvům. Jak z uvedeného vidno, práce uvedené akciové společnosti pro obchod s východem rovná se téměř nule; přes to však společnost započítala si jedno a půl procenta provise, což při celé zásilce obnášeti bude nejméně 160.000 K.

Tedy výsledek komerční práce pana Fierlingra jest tento:

Část armády poslala měď; příjemcem a spotřebitelem jsou některá ministerstva, a tato musí zaplatiti měď dráže o provisi titulárního sprostředkovatele.

V závěrku dovolíme si k tomu ještě sděliti podrobnost, která nebude asi panu Fierlingrovi známa.

V zásilce této mědi nalézá se 95 beden s polotovarem pro měděné kroužky dělostřelecká munice. Tato měď v bednách nebyla centrokomisi vůbec účtována a byla poslána jako dar armádě.

Poněvadž celý postup mědi dál se pouze na papíře, měď nebyla nikde vážena, dostala se tato darovaná měď až do rukou posledního držitele právního a tím jest akciová společnost pro daleký východ, která na tuto měď nedostane účet.

Dovolujeme si činiti dotaz na pana ministra zahraničí:

1. Hodlá obchodní oddělení ministerstva zahraničí postupovati touto bezpříkladnou methodou i v příštích zásilkách mědi armády sibiřské?

2. Co hodlá obchodní oddělení ministerstva zahraničí učinit, aby 95 beden, které v zásilce přidány byly zdarma, dostalo ministerstvo národní obrany, aniž muselo za ně platiti soukromé výdělečné společnosti?

3. Co hodlá pan ministr zahraničních věcí po přísném vyšetření všech těchto případů, učiniti, aby takové věci nemohly se opakovati?

V Praze dne 13. února 1920.

J. Svozil, Špatný, Freiman,

Zeminová, Dr. Klouda, Dr. Krejčí, Prof. Fišer Boh., Prof. K. Moudrý, J. Kopeček, Vl. Drobný, Srnec, Laube Rudolf, Konečný, St. K. Neumann, Prof. Sladký, Dr. Rambousek.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP