Brno bylo ještě v nedávné minulosti
jedním z typických měst, ve kterém
pro většinu českého obyvatelstva a tedy
také pro většinu českých dítek
bylo zcela macešsky postaráno o obecné a měšťanské
školství. Vinu na tom měla nejen nepřátelská
školská správa vídeňská,
ale také dřívější městská
správa. Jest pochopitelno, že po převratu dne
28. října roku 1918 prvním z požadavků
české většiny v Brně bylo, aby
rozdělení školních budov stalo se spravedlivě
tak, aby české děti české většiny
obyvatelstva měly alespoň tolik škol, kolik
jich mají děti německé.
Ministerstvo školství na časopisecké
zprávy o rozhodnutí správní komise
města Brna vyžádalo si o věci správu.
Podle této zprávy jest nyní v Brně
22 českých škol obecných, na nich 153
třídy a 5.595 dětí, vedle toho jest
32 německých obecných škol, na nich
162 třídy a 3.953 dětí.
Mají tedy Češi v Brně na obecných
školách o 1.642 dítky více, avšak
o 10 obecných škol a 9 tříd na nich
méně než Němci.
Na jednu českou školu připadá 254.3
dítka, na jednu německou školu připadá
123.5 dítka, čili na jednu českou obecnou
školu připadá o 130.8 dítka více
nežli na školu německou.
Na jednu třídu české školy obecné
připadá 36.5 dítka, na jednu třídu
německé školy obecné 24.4 dítka,
čili na českou třídu obecných
škol o 12.1 dítka více nežli na třídu
německou. Budiž připomenuto, že až
do převratu dne 28. října 1918 neměly
české dítky v Brně ani jediné
měšťanské školy. Nyní jest
měšťanských škol českých
v Brně 10, na nich 62 tříd a 2.353 dětí.
Měšťanských škol německých
jest 14, na nich 82 třídy a 2.258 žáků.
Mají tedy české měšťanské
školy o 95 žáků více, avšak
o 4 školy nebo 20 tříd méně nežli
Němci.
Na jednu českou měšťanskou školu
připadá 235.3 dítka, na jednu německou
měšťanskou školu připadá 161.3
dítka.
Připadá tedy na jednu měšťanskou
školu českou o 72.59 dítka více nežli
na jednu měšťanskou školu německou.
Na jednu třídu měšťanských
škol českých připadá 37.9 žáků,
na jednu třídu německých měšťanských
škol připadá 27.5 žáků,
čili na jednu třídu českých
měšťanských škol připadá
o 11.1 dítka více nežli na třídu
měšťanských škol německých.
Čítáme-li školy obecné a měšťanské
dohromady, mají Češi 32 veřejných
škol, do kterých chodí 7.948 dětí.
Němci mají 46 veřejných škol
a chodí do nich 6.211 dětí.
Mají tedy Češi na veřejných školách
obecných a měšťanských v Brně
o 1.737 dítek více, avšak o 14 škol méně.
Podle informací zamýšlí správní
komise města Brna sloučením jednotlivých
německých slabě navštěvovaných
škol obecných a měšťanských
dosíci, by počet škol odpovídal počtu
školních dítek českých i německých.
Po této zamýšlené úpravě
má zůstati v Brně německých
obecných škol 21, na nich 1.08 tříd,
takže na jednu německou školu připadne
198 dětí, na jednu třídu obecných
škol německých 36.6 dítka.
Německých měšťanských škol
bylo by 12, na nich 60 tříd, připadlo by
tedy na německou měšťanskou školu
188.1 žáka, na jednu třídu 37 6 žáků.
Celkem měla by i po úpravě menšina německé
mládeže (6.211 žáků) 33 škol
obecných a měšťanských.
Většina českých žáků
(7.948 dítek) měla by 32 obecných a měšťanských
škol, tedy stále ještě německá
menšina měla by o 1 školu více.
Po úpravě připadalo by na českou školu
obecnou 254.3 žáka, na německou školu
obecnou připadalo by jen 188 žáků, na
jednu třídu české školy obecné
36.5 žáků, na jednu třídu německé
školy obecné 36.6 žáků.
Na jednu měšťanskou školu českou
připadá 235.3 žáků, na jednu
měšťanskou školu německou připadá
188.1 žáka.
Na jednu třídu české školy měšťanské
37.9 žáka, na jednu třídu německé
školy měšťanské 37.6 žáků.
Ve skutečnosti zůstanou tedy německé
dítky na obecných a měšťanských
školách v jisté výhodě proti
dítkám českým, i když zamýšlená
úprava stane se skutkem. Tyto číslice dokazují,
že všechny výtky o nespravedlnosti nebo o násilí,
pokud jsou se strany německých občanů
pronášeny, postrádají veškeré
podstaty a jest nutno rozhodně je odmítnouti.
Dovoluji si poznamenati, že nikdo nebyl by tak šťasten
jako školská správa, kdybychom mohli už
dnes veškeré školství obecné a
měšťanské pro dítky všech
národností upraviti tak, aby ve třídě
mohlo býti méně žáků,
než jak ustanovují dosavadní zákony.
Jest každém u známo, že v nejbližší
budoucnosti tento ideál z mnohých příčin
nemůže býti splněn. Prohlásil
jsem opětovně, že v ohledu školském
a kulturním měřeno bude všem národnostem
stejně, a byl bych rád, kdyby mohlo se tak státi
pro dítky všech národností měrou
co největší. V konkrétním případě
neopomene školská správa přihlédnouti
také k poměrům hygienickým.