Zákonem o zřízení okresních
a župních úřadův má býti
provedena pronikavá reforma vnitřní správy
jednak aby nastala - po dávných a opětovných
snahách - konečně unifikace správy
státní a správy obstarávané
dosud vyššími korporacemi samosprávnými,
jednak aby dosaženo bylo rozsáhlé demokratisace
vnitřní správy vůbec. Má
pominouti dvojí kolej a prvek občanský (laický)
má se osvědčiti jako důležitý
činitel ve veřejné správě.
Požadavku demokratisace bylo vyhověno
1. tím, že byly u úřadův okresních
a župních zřízeny okresní výbory
a župní zastupitelstva, kterým byly přiznány
rozsáhlé úkoly v oboru péče
o hospodářský a kulturní rozvoj obyvatelstva
okresu a župy, a
2. tím, ze těmto okresním výborům
a župním zastupitelstvům byl přiznán
rozsáhlý vliv na rozhodování sporných
záležitostí veřejného práva,
jež do působnosti okresních a župních
úřadů náležejí.
Otázka přibrání elementu laického
k rozhodování veřejnoprávních
sporů, t. j. sporných věcí podle předpisů
práva veřejného posuzovaných, jest
v teorii velmi sporna. Kdežto jedni vyhrazují řešení
takovýchto sporů výlučně soudům
v pravém slova smyslu, t. j. tribunálům
složeným z odborníků právnických
a nezávislosti soudcovské se těšícím,
jsou jiní, kteří se přimlouvají
za rozsáhlé účastenství laiků
ve veřejnoprávním soudnictví vycházejíce
z názoru, že jen tímto způsobem bude
uskutečněna zásada, že lid má
účastenství nejen v moci zákonodárné,
nýbrž i v moci výkonné, že lid
si tedy nejen sám dává normy právní,
nýbrž i sám se podle nich spravuje.
Stížnosti a stesky proti úpravě správy
státní, jak u nás do dnes trvá, byly
činěny ihned po její zavedení právě
v zemích těch, které byly součástí
státu rakouského.
Byly činěny právem po stránce ryze
správní, nehledíc ke stránce
politické a národnostní.
Vedle dualismu správy, byl to nedostatek moci výkonné
a nedostatečnost prostředků v samosprávě,
rozsáhlost politických obvodů, snaha po kooperaci
živlu laického ve vrchnostenské správě,
které - na rozdíl od součástí
dřívějšího státu uherského
stesky ty opravňovaly.
Již v roce 1874 domáhal se na vídeňské
říšské radě poslanec Göllerich
svými návrhy poprvé oprav veřejné
správy. Tak dělo se také za Hohewarta a později
v roce 1881 (Plener, Ullbrich), a opětně za vlády
Körbrovy (1904). Předmětem opětných
a zevrubných jednání a dohadování
staly se otázky tyto při všech vyrovnávacích
konferencích v Čechách v letech pozdějších.
Jest samozřejmo, že jen teoreticky in abstracto
tuto otázku řešiti nelze, nýbrž
že při řešení jejím třeba
přihlédnouti k danému vývoji státního
organismu, ke zralosti lidu, stupni hospodářského
a kulturního rozvoje státu a p.
V tom směru nelze si zatajiti, že v zemích
našich spolupůsobení elementu laického
v řešení veřejnoprávních
sporův již ode dávna existuje: okresní
a zemské výbory z neúředníků,
tedy laiků, složené vskutku již vyřizovaly
četné spory veřejnoprávní,
zejména byly druhou resp. třetí instancí
v právních věcech náležejících
do samostatné působnosti obecní. Ovšem
komplikovanost otázek veřejných vedla k tomu,
že ani okresní ani zemský výbor nemohli
v oněch věcech sami celé řízení
prováděti, nýbrž, že tu úředníci
právničtí věc připravili, načež
teprve okresní resp. zemský výbor rozhodoval,
opíraje se o materiál úředníky
připravený. Není sice o tom pochyby, že
okresní nebo zemský výbor nebyl nijak vázán
tím, co úředníci navrhli, ale svědčí
o zralosti a vysokém stupni vědomí o zodpovědnosti
členů těchto kollegií, že fakticky
v nejčetnějších případech
rozhodnutí jich se krylo s odůvodněním
jak podle práva obsaženo bylo v návrzích
úředníkův okresních a zemských.
Okolnost, že se v zemích českých element
laický celkem dobře uplatňoval v řešení
veřejnoprávních sporů, byla pohnutkou,
pro podržení principu tohoto a to nejen v dosavadním,
celkem úzkém okruhu samostatné působnosti
autonomních korporací, nýbrž i v přerozsáhlém
oboru správy státní, jež byla dosud
výlučnou doménou rozhodování
čistě úřednického. Jestliže
však dalekosáhlou měrou rozšiřuje
se okruh působnosti elementu laického, tedy s druhé
strany zase bylo nutno učiniti opatření,
aby bylo zabezpečeno správné i nestranné
posuzování všech pro řešení
sporu rozhodných skutečností.
Zákon navazuje na spolupůsobení úřednického
živlu jak se danými poměry samo sebou v
autonomní judikatuře vyvinulo a jak buď v jiných
státech jest uskutečněno, aneb již aspoň
navrhováno bylo.
Zásadou tam všude jest, že v celém oboru
veřejné správy element úřednický
i laický má býti při řešení
veřejnoprávních sporných otázek
stejnoměrně zastoupen. Jen v harmonickém
spolupůsobení elementu úřednického
i laického jest dána záruka správného
i nestranného rozhodnutí. Ovšem další
podmínkou jest, aby i celé řízení
bylo upraveno tak, aby bylo zevrubné a spolehlivé
vyšetření a dolíčení rozhodných
okolností zabezpečeno aspoň stejnými
garanciemi jako se to stalo v moderním civilním
řízení soudním. Zákon opírá
se jednak o dosavadní vývoj správního
soudnictví, jednak i o studia teoretická a četnou
literaturu o té věci, a také o podrobnou
osnovu, kterou vláda předložila, v níž
nejen upravovala organisaci a příslušnost správních
soudův, nýbrž i celé řízení
před těmito soudy prováděné.
Při tom se osnova vládní obmezila pouze na
veřejnoprávní spory, jež příslušejí
do kompetencí úřadů kdysi politických
a samosprávných pokládajíc za
to, že další roz- šíření
správní justice, na příklad na obor
práva finančního bude lze vzíti v
úvahu, až jak se prvý zákonodárný
pokus osvědčí. Pro krátkost doby nebylo
naděje, že by cely operát o správním
soudnictví ve správě politické mohl
podroben býti v zákonodárném sboru
tak zevrubné úvaze, jak by toho nutně vyžadoval,
a proto vláda předložila ku projednání
Národnímu shromáždění
jen onu část, jež se týká organisace
a kompetence nových soudů správních.
Řízení samo dojde úpravy zvláštním
zákonem osobě.
Osnova sama zakládá se na těchto principech:
Správní soudnictví, to jest řešení
veřejnoprávních sporů obstarávají
u okresních úřadů okresní
senáty, u župních úřadů
župní senáty. Tím jest řečeno,
že správní soudnictví, jak jest upraveno
v osnově, jest sice nalézáním práva,
jest zápasem o právo a rozhodováním
o tom, co jest právem, ale že zůstává
stále ještě funkcí správy jako
takové. Úkolem jejím jest nejen udržování
právního řádu, nýbrž i
hájení veřejných zájmův,
jako u správy veřejné vůbec. Proto
také jurisdikční senáty nejsou nezávislými
soudy, nemohou tedy zkoumati na při platnost nařízení,
nemohou přijíti do kompetenčních konfliktů
se správními úřady a p.
Je to celkem týž systém, který na příklad
již po 100 let platí ve Francii (Contentieux administratif)
a výborně se osvědčil. Příslušnost
jednotlivých ministerstev není nijak dotčena.
Úprava složení senátu vzbuzovala značné
nesnáze. Princip jednoho úředníka
a jednoho laika po vzoru anglickém nezdál se býti
pro naše poměry výhodným. Osnova rozhodla
se po zevrubné úvaze proto, aby okresní senáty
skládaly se z 1 úředníka a 2 laikův,
župní senáty pak z 2 úředníkův
a 3 laikův. Pětičlenný senát
župní zabezpečuje také silnou ochranu
menšin. Úředníci budou bráni
ze zkoušeného úřednictva ustanoveného
na okresních a župních úřadech.
Pokud pak jde o vybírání elementu laického,
byla přijata zásada, aby přísedící
a náhradníci byli voleni v okresních
výborech a župních zastupitelstvech. Poměrným
zastoupením zabezpečuje se účastenství
všem vrstvám i třídám obyvatelstva.
Mnohem větší obtíže působilo
vytčení kompetence těchto senátův.
V praksi se tu objevuje dvojí princip; jednak t. zv. zásada
enumerační to jest taxativní vypočtení
věcí spadajících do kompetence senátů,
jednak zásada t. zv. clausulae generalis, to jest
vyznačení kompetence podle všeobecných
hledisek. Zákonodárství cizí jsou
zbudována převážně ač
ne výlučně na principu enumeračním;
princip sám má však značné nevýhody,
ježto způsobuje komplikaci v předpisech kompetenčních,
a nikdy nemůže pamatovati na všechny případy,
jež by se snad vyskytly. Osnova naše rozhodla se pro
princip všeobecné klausule (obdobně jako u
nejvyššího správního soudu) a formulovala
otázku tak, že do působnosti okresních
a župních senátů náležejí
všecky právní věci. Právní
věci jsou všecky takové, při nichž
vystupuje před úřadem jako představitelem
imperia, aspoň jedna strana. Stranou v technicko-právním
slova smyslu, jest každý subjekt právní,
který podle platného práva může
hájiti svých práv a právních
zájmů tak, že úřad musí
o tom jednati a vydati vyřízení. Straně
přísluší buď veřejné
právo subjektivní nebo jiný zvláštní
zájem právem uznaný a právně
chráněný. Zájem ten se projevuje zejména
v tom, že interessent má býti přibrán
k řízení a že může uchopiti
se opravných prostředkův; tím liší
se právní zájem od zájmu faktického,
který může býti interessentem ku platnosti
přiváděn jen různými peticemi
u úřadu, a pod. aniž však úřad
jest povinen o nich jednati a rozhodovati. Kdy interessentu přísluší
subjektivní právo a kdy má právní
zájem ve věci (a contrario zájmu faktického),
nelze všeobecně říci, nýbrž
nutno usuzovati z jednotlivých zákonův. Že
výklad ten působí někdy obtíže
zřetelem k nepřesné mluvě našich
zákonů, jest samozřejmo a judikatura správního
soudu poskytuje tu dosti dokladův o tom. Vadu tu však
nelze odstraniti v této osnově.
Podle toho správní senáty budou činny
v právních věcech, jež náležejí
do kompetence úřadů okresních nebo
župních, u nichž jsou senáty ty zřízeny.
Platné předpisy stanoví, které věci
patří nyní do působnosti okresních
hejtmanství, které do působnosti okresních
výborů, které do působnosti místodržitelství
nebo zemských výborův. Podle předpisů
současně v platnost uváděných
nastupují na místo hejtmanství a okresních
výborův okresní úřady,
na místo místodržitelství a zemských
výborův župní úřady.
Pokud podle platných předpisů jde o právní
věci stran, tedy místo okresních a župních
úřadů nastupují okresní a župní
senáty. Touto formulací dána jest
přesná i předmětná i místní
příslušnost senátů jurisdikčních.
Na rozdíl od této všeobecně stanovené
působnosti jsou však v osnově vytčeny
jisté působnosti zvláštní.
1. Trestní věci policejní byly z působnosti
senátů vyňaty zřetelem na potřebu,
aby byly upraveny přesným zákonem i materielním
i formálním. Vedle toho jest umožněno
nařízením vyloučiti jisté
právní věci z působnosti senátů
trvale neb dočasně; myslí se tu na př.
na disciplinární věci státních
zaměstnancův, po př. na jisté policejní
věci.
2. V těch případech, kde rozhodnutí
úřadu správního podle zvláštních
předpisů je přezkoumatelno řádnými
soudy, nemá správní soudnictví
místa, ježto účel jeho jest dosažen
právě kontrolou řádných soudův.
Případů těch není ostatně
mnoho; na př. při sporech patronátních
§ 34. zákona ze dne 7. května 1874, čís.
50 ř. z., při expropriacích při stavení
bystřin podle zákona z 30. dubna l884, čís.
l 17 ř. z. a nař.)
3. Pokud jde o obce není navrženo správní
soudnictví u nich zřetelem k tomu, že obecní
záležitosti, jež se objevují jako právní
věc stran, dojdou patrně po rozumu § 21. novely
k obec. zř. v dohledné době novými
zákony vhodné úpravy.
Třetí díl osnovy jedná o zahájení
správního soudnictví.
Správní soudnictví se zahajuje k návrhu
stran nebo z moci úřední, kde jde o zájmy
veřejné. Tyto zájmy však vyžadují
namnoze rychlé ochrany a proto jest připuštěno,
aby úřady vydaly samy potřebné opatření
nebo rozhodnutí, při čemž jest ponecháno
stranám, aby nejsou-li spokojeny, odporem domáhaly
se zahájení správního soudnictví.
Otázky tyto jsou však již více rázu
processního a v těsném souvisu s úpravou
řízení správního před
senáty jurisdikčními.
Úprava ta jest vyhrazena zvláštnímu
zákonu, kterým uskutečnění
dojdou principy moderního řízení,
provedené, již v civilním řádu
soudním, zejména zásada bezprostřednosti
a volného uvážení důkazů.
Zprávu tu předeslav, navrhuje ústavní
výbor: Národní shromáždění
račiž
l. připojené tuto osnově zákona uděliti
ústavní schválení.
II. usnésti tuto resoluci: Vládě se
ukládá, aby při další úpravě
správního soudnictví přihlížela
k těmto zásadám tak, aby
1. byl upraven postup instanční ve správních
věcech jednotně a aby, nejde-li o věci povahy
důležité, které vyžadují
jednotného posuzování, byly pravidlem stolice
dvě,
2. zásada ta byla vhodnou měrou zavedena i ve správním
soudnictví a aby za tou příčinou vzato
bylo v úvahu zřízení zemských
jurisdikčních senátů,
3. v souvislosti s těmito úpravami byl zákon
o nejvyšším správním soudě
podroben revisi, zejména v tom směru, že by
nebyl jen soudem kasačním.
Správní soudnictví (správní
jurisdikce) vykonávají u okresních úřadů
okresní senáty, u župních úřadů
župní senáty.
Okresní senát skládá se z okresního
náčelníka a 2 přísedících.
Okresní náčelník může
pověřiti svým zastupováním
některého z úředníků
okresního úřadu, který složil
praktickou zkoušku politickou, a dekretem županovým
byl k tomu zmocněn.
V tomto případě má zástupce
provésti mimo nutné případy celé
řízení od začátku až do
konce.
Okresní náčelník nebo jeho zástupce
řídí jako předseda senátu celé
řízení, přísedící
mají toliko právo účastniti se ústního
líčení a právo hlasovati při
usneseních a rozhodnutích, ať jsou činěna
v ústním líčení, po ústním
líčení či bez něho.
Pro každé místo přísedícího
buď současně ustanoven i jeden náhradník.
Náhradník mějž pokud lze bydliště
v sídle okresního úřadu.
Župan stanoví v září každého
roku, kolik třeba zříditi senátů
a kolik míst přísedících pro
správní soudnictví u okresního úřadu
na příští rok a oznámí
to okresnímu výboru.
Okresnímu výboru přísluší,
aby v listopadu každého roku zvolil pro příští
rok tolik přísedících a náhradníků,
kolik jich župan určil. Volby se konají podle
zásady poměrného zastoupení a podle
pravidel stanovených jednacím řádem
okresního výboru.
Voleni býti nemohou úředníci okresních
a župních úřadů v činné
službě, dále osoby, jež nemohou býti
voleny do okresního výboru, členové
zákonodárných sborů a příslušného
okresního výboru i župního zastupitelstva.
Zároveň nemohou býti členy osoby,
jež jsou ve svazku manželském nebo příbuzni
nebo sešvakřeni do druhého stupně.
Nebylo-li zvoleno tolik přísedících
a náhradníků, kolik jich zvoleno býti
mělo, přísluší župnímu
výboru, aby na neobsazená místa přísedících
a náhradníků sám do jednoho měsíce
volbu provedl podle předpisů platných pro
volby v župních výborech. Neučiní-li
tak, přísluší županovi, aby přísedící
a náhradníky sám jmenoval.
Přísedící a náhradníci
buďtež okresním náčelníkem
vyzváni, aby se do 14 dnů vyjádřili,
zda úřad přijímají. Neprohlásí-li
se do této lhůty rozumí se tomu tak, že
úřad odmítají, a buďtež
vykonány volby nové. Ve vyzvání buďtež
upozorněni na tyto následky.
Přísedící a náhradníci
mohou další vykonávání úřadu
odmítnouti ze závažných důvodů.
O tom, zda jsou závažné důvody, rozhoduje
s konečnou platností okresní výbor.
Byla-li by činnost okresního senátu úmyslnou
neúčastí přísedících
neb náhradníků trvale znemožňována,
může župan vysloviti, že správní
soudnictví okresnímu senátu příslušející
přechází na rok na předsedu senátu.
Přísedící a náhradníci
vykonávají svůj úřad jako úřad
čestný, mají však nárok na cestovné
a diety, jež určí župní úřad
vyslechnuv okresní výbor. Náklad se hradí
z prostředků státních.
Přísedící a náhradníci
budou okresním náčelníkem vzati do
přísahy. Přísežní formule
bude určena nařízením.
Náhradník nastupuje, nemůže-li přísedící
dočasně vykonávati svůj úřad.
Je-li nemožnost ta trvalá, nebo zemře-li přísedící,
nastupuje za něj trvale náhradník, za nějž
budiž provedena nová volba.
Totéž platí, nemůže-lí náhradník
vykonávati trvale úřad svůj nebo zemře.
Byl-li zřízen jediný stálý
senát, buďtež přísedící
povoláváni k vykonávání svých
funkcí podle pořadu, který určí
na celý rok napřed okresní náčelník.
Pořad ten smí býti změněn,
nelze-li ho zachovati. Změna vyžaduje schválení
županova.
Nemůže-li přísedící, nebo
jeho náhradník, který podle pořadu
byl na řadě, k líčení se dostaviti,
přísluší předsedovi okresního
senátu, aby povolal kteréhokoli jiného přísedícího.
Je-li třeba zříditi několik senátů
okresních, jest okresnímu náčelníku
na vůli necháno, senáty ty utvořiti
podle obvodů místních, nebo podle povahy
agendy anebo podle okolností jiných. Přísedící
buďtež jednotlivým senátům přikázáni
k vykonávání svých funkcí v
pořadu, který určí okresní
náčelník (§ 16).
V složitějších věcech může
předseda senátu učiniti opatření,
aby byl k líčení přibrán i
třetí přísedící, který
nastupuje tehdy, když by některý přísedící
průběhem líčení ubyl.
V městech s vlastním statutem a ve městech
municipálních jest povolán k výkonu
správního soudnictví starosta města
spolu se dvěma přísedícími.
Nesložil-li starosta sám některé z praktických
zkoušek právních, musí, v ostatních
případech může, k řízení
přelíčení zříditi zástupce
z řady úředníků městských,
kteří složili některou praktickou zkoušku
právní a byli k tomu pověřeni županem,
v Praze ministrem vnitra.
Starosta obce určí v září každého
roku kolik třeba zříditi míst přísedících
pro příští rok a oznámí
to městskému zastupitelstvu, aby zvolilo potřebný
počet přísedících a náhradníků.
Voleni býti nemohou, kdož jsou aktivními úředníky
nebo zřízenci obce nebo nadřízeného
župního úřadu, dále členové
nadřízeného župního zastupitelstva
nebo senátu, členové zákonodárných
sborů a ti, kdož nemohou býti voleni do obecního
zastupitelstva nebo do obecní rady.
Volba se provádí v listopadu každého
roku podle zásady poměrného zastoupení
a podle předpisů platných pro volby, jež
přísluší konati městskému
zastupitelstvu.
Přísedící a náhradníci
senátu, kteří by ztrátou času
při výkonu této funkce utrpěli hmotnou
újmu, mají nárok na náhradu dietami,
jež určí městské zastupitelstvo.
Jinak platí obdobně předpisy o okresních
senátech.
Župní senát skládá se ze dvou
úředníkův a tří přísedících.
Jako úředníci náležejí
k župnímu senátu župan a jeden úředník
konceptní nebo odborný župního úřadu.
Župan jest předsedou senátu; může
však se souhlasem ministra vnitra pověřiti
svým zastupováním i některého
vyššího konceptního úředníka
župního úřadu.
V říjnu každého roku určí
župan na příští rok, kolik míst
přísedících třeba zříditi
a učiní o tom sdělení župnímu
zastupitelstvu.
Župní zastupitelstvo vykoná volby přísedících
a náhradníkův podle zásady poměrného
zastoupení a podle pravidel platných pro volby župního
výboru.
Nebylo-li zvoleno tolik přísedících
a náhradníkův, kolik míst třeba
obsaditi, přísluší županovi, aby
jmenoval sám nedostávající se přísedící
a náhradníky.
Přísedící a náhradníci
buďtež dotázáni županem, zda úřad
přijímají. Neodpovědí-li do
14 dní, má se za to, že úřadu
nepřijímají. V tomto případě
buďtež provedeny nové volby. Ve vyzvání
buďtež upozorněni na tyto následky.
Přísedící i náhradníci
vykonávají svůj úřad jako čestný;
mají však nárok na cestovné a diety
ze státní pokladny, jež určí
ministerstvo vnitra.
Župan má na vůli stanoviti senáty správního
soudnictví, buďto podle obvodů místních
nebo podle povahy agendy nebo podle okolností jiných.
Jinak platí pro župní senáty obdobně
předpisy o senátech okresních.
Bližší předpisy o ustanovení senátu
a povolávání přísedících
a náhradníků u okresních a župních
senátův a měst se zvláštním
statutem (municipálních) vydá ministr vnitra
nařízením.
Okresní senáty jsou povolány rozhodovati
právní věci, jež podle platných
předpisů náležejí do působnosti
oněch úřadův okresních, u nichž
jsou okresní senáty zřízeny.
Župní senáty jsou povolány rozhodovati
právní věci, jež podle platných
předpisů náležejí do působnosti
oněch úřadů župních, u
nichž jsou župní senáty zřízeny.
Právní věcí rozumí se v tomto
zákoně každá záležitost,
v níž vystupuje před úřadem aspoň
jedna strana.
Stranou ve smyslu tohoto zákona rozumí se každá
fysická nebo právnická osoba, která
podle platných předpisů jest oprávněna
takovým způsobem hájiti u okresních
nebo župních úřadů svého
práva nebo právního zájmu, že
úřady ty jsou povinny o tom jednati a vydati vyřízení.
Také veřejné korporace a úřady
pokládají se za strany, pokud jsou povolány
hájiti veřejných zájmů jim
svěřených před úřady,
jež vykonávají správní soudnictví.
Trestní věci policejní jsou z působnosti
okresních a župních senátů vyloučeny.
V prvních 5ti letech ode dne účinnosti tohoto
zákona mohou býti vládním nařízením
některé právní věci z působnosti
okresních a župních senátů vyňaty.
Vláda jest povinna nařízení ta předložiti
Národnímu shromáždění
do 4 neděl po nejbližší jeho schůzi
ke schválení.
Odepře-li některá sněmovna schválení,
pozbývají nařízení ta platnosti
dnem odepření.
Zvláštní předpisy, které dovolují
proti nějakému rozhodnutí nebo opatření
politických úřadů nastoupiti pořadem
soukromého práva, zůstávají
v platnosti a nemá v těchto případech
správní soudnictví místa.
Působnost vyhrazená jednotlivým ministerstvům
v právních věcech není tímto
zákonem dotčena.
Okresní a župní úřady zakročují
jednak k žádosti strany, jednak z úřední
povinnosti.
Každá fysická nebo právnická
osoba, veřejná korporace nebo úřad,
jež jest pokládati v nějaké záležitosti
za strany, mohou se dovolávati správního
soudnictví.
Jestliže podle platných předpisů jsou
úřady, u nichž jsou zřízeny okresní
nebo župní senáty, povolány v právních
věcech stran zakročovati z moci úřední,
mohou, vyžaduje-li toho veřejný zájem
a je-li nebezpečí v prodlení, samy v právní
věci učiniti rozhodnutí nebo opatření
a o tom strany vyrozuměti. K vyrozumění buď
připojena doložka, že proti opatření
nebo rozhodnutí tomu může strana podati do
14 dnů odpor u úřadu, který opatření
nebo rozhodnutí vydal.
Byl-li odpor podán, rozhoduje o něm v správním
soudnictví příslušný senát.
Předpisy, podle nichž úřady okresní
a župní mohou činiti mocí donucovací
opatření nebo rozhodnutí, nejsou dotčeny
tímto zákonem.
Okresní a župní senáty vyřizují
věci do jejich působnosti náležející
ve zvláštním řízení správním,
jež upravuje zákon.
Zákon tento nabývá účinnosti
společně se zákonem o okresních a
župních úřadech.
Okresní a župní senáty budou zřízeny
teprv, až zákon vzpomenutý v §u 43. nabude
účinnosti.