Citelný nedostatek uhlí, jakož i lokomotiv
způsobuje časté obtíže v železničním
provozu, jež v dobách zvýšené dopravy
jeví se mezi jiným také v tom, že ve
stanicích dopravně důležitých
nahromadí se mnoho nákladu, jenž pak nejen
v takovýchto stanicích ztěžuje dopravu,
nýbrž ohrožuje i pravidelnost služby vlakové.
V takovýchto případech jest vždy největší
starostí železniční správy, aby
byly stanice, jež jsou nákladem zatarasený,
s užitím všech prostředků bez průtahu
uvolněny, a náklady na místo určení
dopraveny.
Podobná situace nastala krátce před posledními
vánočními svátky, kdy bylo mnoho stanic
následkem zvýšené předvánoční
dopravy bruttem do té míry přeplněno,
že železniční správa byla, chtěla-li
odpomoci, postavena před rozhodnutí, buď ihned
zastaviti na krátký čas osobní dopravu
a využíti strojův a sporých zásob
uhlí výhradně jen ke zdolání
nákladní dopravy a tím i k uvolnění
stanic, aneb udržovati provoz až do úplného
vyčerpání zásob uhlí a pak
zastaviti nadobro, ježto ve dnech vánočních
těžba uhlí a tudíž i dodávky
uhlí pro dráhy byly buď zcela, nebo z největší
části zastaveny.
Železniční správa rozhodla se po zralé
úvaze pro prvý způsob odpomoci, ježto
jí šlo hlavně o to, aby byla co nejrychleji
uvolněna nákladní doprava, a by se mohly
důsledkem toho zejména uhelné vozy včas
přistaviti k dolům.
Z toho vyplynul nedocenitelný prospěch pro celou
veřejnost, že železniční správa
mohla uvolněním nákladní dopravy v
době ztenčeného vánočního
provozu jednak doplniti své zásoby uhlí a
hned po svátcích, kdy byl opět všechen
hospodářský život uveden do chodu, zahájiti
zase dopravu osobní i nákladní, jednak že
včasným přistavěním vagonů
k dolům zajistila dovoz uhlí i důležitým
průmyslovým závodům.