Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2411.

Dotaz

člena Národního shromáždění Dra B. Zahradníka a soudruhů na pány ministry veřejných prací a financí o stavbě povltavské silnice "Zbraslav-Štěchovice" a elektrárny ve Vraném na Vltavě.

Je skorem neuvěřitelno, že na periferii Velké Prahy existuje velmi malebná a hojně navštěvovaná krajina, ocitající se každoročně v době jarních velkých vod »mimo svět«, nemajíc silničního spojení ku Praze.

Snad není člověka v hlavním našem městě, který by nebyl nejméně jednou ve Štěchovicích!

Ze Štěchovic přes Davli vede na Zbraslav bídná cesta, ležící každoročně pod zátopou, ano i pod ledy, vlastně to místy ani cesta není!

Kraj tento chudý domáhá se již asi od roku 1880 zřízení silnice podél řeky Vltavy - ale marně - místní zájemníci nemohou opatřiti 2/5 potřebného nákladu, aby na stavbu tuto dostalo se zbývajících 3/5 od státu jako na stavbu nouzovou!

Veškeré kroky, podnikané okresními výbory zbraslavským, dobříšským i neveklovským ve jménu všech povltavských obcí a okresů, vedly jen potud k positivnímu výsledku, že dalo vodocestné ředitelství vypracovati podrobný projekt na rekonstrukci jmenované silnice po levém břehu vltavském mezi Štěchovicemi a Záběhlicemi u Zbraslavi, avšak další snahy po uskutečnění tohoto projektu skončily úplným nezdarem.

Hotový projekt leží už od začátku roku 1919 v silničním odboru ministerstva veřejných prací. Mezitím vypracovalo vodocestné ředitelství projekty na splavnění Vltavy a využitkování její vodní síly na dvou zdýmadlech a to u Štěchovic a u Vraného, kteréžto projekty spolu těsně souvisí, ba lze říci, že tvoří jeden celek, jak se podepsaný o tom přesvědčil při řízeních informačních, o obou projektech v roce 1919 provedených, při nichž byl přítomen a kde požadavky a přání dotčených povltavských okresů přednášel a zastupoval.

Při těchto řízeních bylo zjištěno, že třetím nerozlučným společníkem těchto projektů je zároveň povltavská silnice, a to zejména v trati mezi Vraným a Měchenicemi, kde dnešní »také cesta« bude projektovaným zdýmadlern u Vraného zatopena a musí býti ještě před stavbou tohoto zdýmadla nad vzdutí, jím způsobené, vyvýšena a rekonstruována.

Stadium všech těchto projektů - jak se podepsaný osobně přesvědčil - jest toto:

1. Projekt na rekonstrukci povltavské silnice jest do podrobností vypracován a může se s jeho provedením letošního roku započíti alespoň v trati nejhorší, nejníže položené, každoročně zaplavované a tudíž po delší dobu nesjízdné, t. j. mezi Vraným a Měchenicemi; na výstavbu její není v rozpočtu na rok 1920 ničeho.

2. Projekt na zdýmadlo u Vraného byl informačně projednán a může během roku 1920 býti tak podrobně vypracován, že bylo by lze se stavbou jeho v roce 1921 započíti. - Dílem tímto splavnila by se trať Vltavy, sáhající až nad Štěchovice, a získala by se pro Velkou Prahu elektrická energie průměrně 5000 koň. sil. Pro výstavbu jeho bylo by nutno zařaditi do rozpočtu na rok 1921 přiměřenou částku.

3. Projekt na zdýmadlo u Štěchovic byl rovněž informačně projednán a je v rozpočtu zařaděn pro započetí stavby 1 mil. korun pro rok 1920.

Jak podepsaní již zdůraznili, souvisí veškeré tři zde jmenované projekty těsně pospolu a jsou podepsaní toho názoru, že celé jmenované krajině mezi Prahou a Štěchovicemi nejlépe vyhoví ten postup, aby jednoho milionu korun, určeného pro zdýmadlo u Štěchovic, užito bylo pro neodkladnou již a s úpravou Vltavy těsně souvisící silnicí povltavskou alespoň v trati Vrané-Měchenice, a v roce 1921 aby se přikročilo ke stavbě zdýmadla u Vraného, kterým se rovněž získá značná elektrická energie. Ve třetí řadě - avšak pokud možno sou časně, bylo by nutno přikročiti ke stavbě zdýmadla u Štěchovic.

Podepsaní znovu zdůrazňují, že ku povznesení chudého povltavského území bude v první řadě sloužiti jmenovaná povltavské silnice, zabezpečená rekonstrukcí proti zaplavování, neboť tím umožněno bude bezpečné osídlení krajin povltavských obyvatelstvem velkoměsta, které nenajde krajiny tak zdravě položené a v takové blízkosti. Ani dnešní paroplavba, která dopravuje ročně přes 1 milion osob, nijak dopravě nehoví.

Vzhledem k tomu, že jest podepsaným z výroku pana ministra veřejných prací známo, že nebyly v roce 1919 ani vyčerpány preliminované sumy na nouzové stavby silniční, mezi které byla také plným právem počítána silnice povltavská, a že nebyly vyčerpány ani veškeré fondy pro stavby vodocestné, a vzhledem k tomu, že jedině stavby, které zaručují plnou produktivitu a rentabilitu jako bude výstavba vranského zdýmadla a jím získaná elektrická energie, a konečně vzhledem k tomu, že nezámožné obce povltavské nemohou opatřiti příspěvek požadovaný státem na výstavbu silnice jejich v sumě 2/5 nákladu, táží se podepsaní:

1. Co hodlají učiniti pan ministr veřejných prací a pan ministr financí, aby bylo ještě tohoto roku a co nejdříve započato s výstavbou povltavské silnice a to alespoň v trati Vrané-Měchenice?

2. Zdali jsou ochotni působiti k tomu, aby z důvodů naznačené těsné souvislosti bylo 1 milionu korun, preliminovaného pro stavbu zdýmadla u Štěchovic, užito v roce 1920 pro rekonstrukci povltavské silnice v uvedené trati?

3. Co hodlají učinit, aby urychleny byly veškeré potřebné přípravy technické tak, aby bylo možno započíti v roce 1921 se stavbou zdýmadla u Vraného?

V Praze dne 13. února 1920.

Dr. B. Zahradník,

Jonáš, Dr. Viškovský, Dr. Hnídek, Hybš, Dr. Černý Josef, Chaloupka, Dr. Kubíček, Hyrš, Okleštěk, Fr. Masata, Donát, Udržal Fr., Malypetr, Prokůpek, Sáblík, Bradáč, Beran, Jar. Rychtera, Slavík Ant., Dr. Velich, Josef Sechtr, Dr. Horáček, Vahala, Chlebounová, Babánek.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP