Je skorem neuvěřitelno, že na periferii Velké
Prahy existuje velmi malebná a hojně navštěvovaná
krajina, ocitající se každoročně
v době jarních velkých vod »mimo svět«,
nemajíc silničního spojení ku Praze.
Snad není člověka v hlavním našem
městě, který by nebyl nejméně
jednou ve Štěchovicích!
Ze Štěchovic přes Davli vede na Zbraslav bídná
cesta, ležící každoročně
pod zátopou, ano i pod ledy, vlastně to místy
ani cesta není!
Kraj tento chudý domáhá se již asi od
roku 1880 zřízení silnice podél řeky
Vltavy - ale marně - místní zájemníci
nemohou opatřiti 2/5 potřebného
nákladu, aby na stavbu tuto dostalo se zbývajících
3/5 od státu jako na stavbu nouzovou!
Veškeré kroky, podnikané okresními výbory
zbraslavským, dobříšským i neveklovským
ve jménu všech povltavských obcí a okresů,
vedly jen potud k positivnímu výsledku, že
dalo vodocestné ředitelství vypracovati podrobný
projekt na rekonstrukci jmenované silnice po levém
břehu vltavském mezi Štěchovicemi a
Záběhlicemi u Zbraslavi, avšak další
snahy po uskutečnění tohoto projektu skončily
úplným nezdarem.
Hotový projekt leží už od začátku
roku 1919 v silničním odboru ministerstva veřejných
prací. Mezitím vypracovalo vodocestné ředitelství
projekty na splavnění Vltavy a využitkování
její vodní síly na dvou zdýmadlech
a to u Štěchovic a u Vraného, kteréžto
projekty spolu těsně souvisí, ba lze říci,
že tvoří jeden celek, jak se podepsaný
o tom přesvědčil při řízeních
informačních, o obou projektech v roce 1919 provedených,
při nichž byl přítomen a kde požadavky
a přání dotčených povltavských
okresů přednášel a zastupoval.
Při těchto řízeních bylo zjištěno,
že třetím nerozlučným společníkem
těchto projektů je zároveň povltavská
silnice, a to zejména v trati mezi Vraným a Měchenicemi,
kde dnešní »také cesta« bude projektovaným
zdýmadlern u Vraného zatopena a musí býti
ještě před stavbou tohoto zdýmadla nad
vzdutí, jím způsobené, vyvýšena
a rekonstruována.
Stadium všech těchto projektů - jak se podepsaný
osobně přesvědčil - jest toto:
1. Projekt na rekonstrukci povltavské silnice jest do podrobností
vypracován a může se s jeho provedením
letošního roku započíti alespoň
v trati nejhorší, nejníže položené,
každoročně zaplavované a tudíž
po delší dobu nesjízdné, t. j. mezi
Vraným a Měchenicemi; na výstavbu její
není v rozpočtu na rok 1920 ničeho.
2. Projekt na zdýmadlo u Vraného byl informačně
projednán a může během roku 1920 býti
tak podrobně vypracován, že bylo by lze se
stavbou jeho v roce 1921 započíti. - Dílem
tímto splavnila by se trať Vltavy, sáhající
až nad Štěchovice, a získala by se pro
Velkou Prahu elektrická energie průměrně
5000 koň. sil. Pro výstavbu jeho bylo by nutno zařaditi
do rozpočtu na rok 1921 přiměřenou
částku.
3. Projekt na zdýmadlo u Štěchovic byl rovněž
informačně projednán a je v rozpočtu
zařaděn pro započetí stavby 1 mil.
korun pro rok 1920.
Jak podepsaní již zdůraznili, souvisí
veškeré tři zde jmenované projekty těsně
pospolu a jsou podepsaní toho názoru, že celé
jmenované krajině mezi Prahou a Štěchovicemi
nejlépe vyhoví ten postup, aby jednoho milionu korun,
určeného pro zdýmadlo u Štěchovic,
užito bylo pro neodkladnou již a s úpravou Vltavy
těsně souvisící silnicí povltavskou
alespoň v trati Vrané-Měchenice, a v roce
1921 aby se přikročilo ke stavbě zdýmadla
u Vraného, kterým se rovněž získá
značná elektrická energie. Ve třetí
řadě - avšak pokud možno sou časně,
bylo by nutno přikročiti ke stavbě zdýmadla
u Štěchovic.
Podepsaní znovu zdůrazňují, že
ku povznesení chudého povltavského území
bude v první řadě sloužiti jmenovaná
povltavské silnice, zabezpečená rekonstrukcí
proti zaplavování, neboť tím umožněno
bude bezpečné osídlení krajin povltavských
obyvatelstvem velkoměsta, které nenajde krajiny
tak zdravě položené a v takové blízkosti.
Ani dnešní paroplavba, která dopravuje ročně
přes 1 milion osob, nijak dopravě nehoví.
Vzhledem k tomu, že jest podepsaným z výroku
pana ministra veřejných prací známo,
že nebyly v roce 1919 ani vyčerpány preliminované
sumy na nouzové stavby silniční, mezi které
byla také plným právem počítána
silnice povltavská, a že nebyly vyčerpány
ani veškeré fondy pro stavby vodocestné, a
vzhledem k tomu, že jedině stavby, které zaručují
plnou produktivitu a rentabilitu jako bude výstavba vranského
zdýmadla a jím získaná elektrická
energie, a konečně vzhledem k tomu, že nezámožné
obce povltavské nemohou opatřiti příspěvek
požadovaný státem na výstavbu silnice
jejich v sumě 2/5 nákladu,
táží se podepsaní:
1. Co hodlají učiniti pan ministr veřejných
prací a pan ministr financí, aby bylo
ještě tohoto roku a co nejdříve započato
s výstavbou povltavské silnice a to alespoň
v trati Vrané-Měchenice?
2. Zdali jsou ochotni působiti k tomu, aby z důvodů
naznačené těsné souvislosti bylo 1
milionu korun, preliminovaného pro stavbu zdýmadla
u Štěchovic, užito v roce 1920 pro rekonstrukci
povltavské silnice v uvedené trati?
3. Co hodlají učinit, aby urychleny byly veškeré
potřebné přípravy technické
tak, aby bylo možno započíti v roce 1921 se
stavbou zdýmadla u Vraného?