Okres tišnovský na Moravě patřil mezi
okresy, v nichž persekuce za doby válečné
řádila způsobem bezohledným.
Mezi strůjci tohoto řádění
byli bývalý okresní strážmistr
Kašpárek a okresní školní inspektor
Nápravník.
Je pochopitelno, že po převratu stali se oba v Tišnově
a okolí nemožnými. Ještě v den
převratu pod tlakem veřejnosti zakročil okresní
národní výbor u okresního hejtmana
v Tišnově a tento dal oběma pokyn, aby služby
dále nekonali a zažádali do pense.
V Tišnově visel v den převratu na radnici na
lucerně panák, představující
okres. strážmistra Kašpárka, který
po různých projevech zasloužené přízně
veřejnosti ukončil své bytí ve vlnách
mlýnské strouhy. Inspektoru Nápravníkovi
projevilo shromážděné obecenstvo před
jeho bytem veřejně své opovržení.
Tak posoudila veřejnost zásluhy obou jmenovaných.
Jakým způsobem vyráběli důvody
k persekvování nepohodlných lidí,
o tom obrázek podává dopis Kašpárkův,
psaný podřízenému staničnímu
veliteli ve věci bývalého ředitele
měšťanské školy ve Vev. Bytyšce,
Rost. Krkošky. (Opis dopisu přikládáme,
originál máme v rukou.)
Přes to však zdá se, že odsouzení,
kterého se dostalo oběma veřejností,
nedochází ohlasu u úřadů nikoli
rakouských, nýbrž naší československé
republiky.
Kašpárek zmizel z Tišnova někam do Olomouce.
Veřejnost tišnovská upozornila veřejnost
olomouckou, jakého hosta se jí dostalo, po krátkém
čase však s ustrnutím se dověděla,
že Kašpárek stal se inspektorem četnictva
v československé republice.
Persekvovaní z okresu tišnovského společně
s radou města Tišnova žádali ministerstvo
národní obrany, četnické zemské
velitelství, aby zrušeno bylo jmenování
Kašpárka inspektorem.
Od zemského velitelství dostalo se jim odpovědi,
že povýšení Kašpárka stalo
se automaticky následkem reorganisace četnictva.
Ministerstvo národní obrany v Praze vůbec
neodpovědělo.
Inspektor Nápravník vzdal se u vědomí
své viny svého úřadu a odešel
na dovolenou. K vyšetření jeho činnosti
za války nemůže se zemská školní
rada nijak odhodlati, naopak, čas od času dějí
se s této strany pokusy, aby Nápravník znovu
byl uveden na učitelský ústav jako vzorný
učitel a vychovatel učitelského dorostu.
To vše se stalo, ač činnost jmenovaných
snadno se dá zjistiti výslechem persekvovaných,
jich obhájců, prohlédnutím spisů,
nalézajících se u příslušných
úřadů. Naše úřady však
neučinily ani krůčku aby s nimi naložily
po jejich zásluze. Předkládajíce dopis
Kašpárkův ze ne 31. července 1915, uvádíme
tím jen jediný příklad této
činnosti, avšak již i ten stačí,
abychom se ministra vnitra a ministra školství a nár.
osvěty tázali:
1. Jsou tyto okolnosti pp. ministrům známy?
2. Jest správno, aby našimi úřady byli
odměňováni lidé rázu Kašpárkova
a Nápravníkova?
3. Jsou pp. ministři ochotni zjednati ve věci nápravu?
Lieber Kubišta!
Danke für die Mitteilungen. Ich habe es in den Gliedern gefühlt,
drang somit auf's Wegfahren.
Kukuruz ist hier für Ihre Person vorbereitet und zwar »Vierzig
Kilo (40) a 46 Heller«.
Habe Ihnen hiemit auszurichten:
Der Herr Diensteschef lässt Ihnen sagen, dass Sie am 3/8
bei ihm vorm erscheinen sollen. Es bleibt Ihnen anheimgestellt,
eine Patrouille oder einen Spaziergang nach T. zu machen.
Es handelt sich um Nachstehendes!
Der Bericht. den Sie an den H. Bezhtm. sandten, enthält nicht
alle Einzelnheiten, so wie dieselben gebraucht werden.
Hiemit will ich Ihnen andeuten, dass es sich hier in erster Linie
um den Hals des Krkoška handelt, dass darf aber ausser Ihnen
niem. erfahren; doch der Bericht von Ihnen ist zu mild.
Ich mache Ihnen hier einige Andeutungen, Sie können den Bericht
unter demselben N. ausfertigen und vielleicht auch am 3/8 schon
mitbringen.
Aufpassen! Sie müssen sagen!
1. Krkoška ist ein Mitglied des E. Bytt. Sokolvereines, er
dient dem Ortsvereine für seine Person nicht nur als ein
Mitglied, sondern er ist der eigentliche I n s p i r at o r der
radikalen Propaganda in Eich. Bittischka, zu diesem Gedanken hat
er die sämtlichen ihm unterstellten Lehrer gewonnen, nicht
nur die Unterstellten, sondern auch an der Volksschule wirkenden
Lehrer.
Sie müssen von jedem Einzelnen etwas erzählen z. B.
der L. Kopřiva war frühere Jahre ein der gemässigsten
Partei angehörender Lehrer, ist aber dermalen das und jenes.
Der L. X. H. hängt an Kr. mit Leib und Seele, ist stets in
seiner Gesellschaft, wo das und jenes erzählt werden soll.
Der Lehrer oder die Lehrerin lässt sich durch die irrigen
Anschauungen des Schuldirektors Kr. in der Weise leiten, dass
er das oder jenes bei Seite setzt oder ignoriert z. B. Aufsicht
in der Kirche (Folge dessen ist das unanständige Verhalten
der Schuljugend in der Schulmesse) u. z. schon in die Augen schlagend,
so dass der Priester vom Altar zur Ruhe auffordern muss.
Schuld. Krk. hat sogar einmal, als er vom Gef. ersucht wurde,
die Bürgerschulschüler zu tadeln, weil sie auf der Gasse
und am Bahnhofe den Passanten zur Last fallen, gesagt, daass ihrn
die Kinder ausser der Schule nichts angehen, und dass schon in
Bitt, die Verhältnisse derart vorgeschritten sind, wo es
zu befürchten ist, dass aus den Kindern männl. Geschlechtes,
die der Krkoš. zu ordentl. Staatsbürgern heranziehen
soll, Gassenlumpen heranwachsen werden, welche weder das Alter
der Bürger noch ein Amt respektieren werden.
(Vom Meister Kejda werden Sie vieles erfahren.)
2. Der Schuld. K. sitzt anstatt in der Schule die ganzen Nachmittäge
in der Gemeindekanzlei, mischt sich in die Gemeindeangelegenheiten
ein, er nützt die Energielosigkeit des Gemdev. Koričan
für die eigene Passion aus, z. B. nichts anderes, nur damit
der Sokolverein recht stark werde (und noch anderes und anderes).
3. Den wegen Hochver. internierten Schuldiener Sm. hat er in der
Zeut von X. bis X. schon zeitlich früh mit M. U. D. Laun
besucht und mit ihm in einer derartigen Weise fraternisiert, dass
es für die Person eines Schuldirektors beschämend sein
muss, weil das Vorgehen von den friedliebenden Bürgern kritisiert
wird.
Hier alles niederschreiben, was Sie wissen!
4. Es besteht der dringende Verdacht, dass K. schon bei Ausbruch
der allgem. Mobilisierung einen S u f gedungen habe, der mit einer
schwarzen Fahne mitten im Städtchen gestanden ist; obzwar
dem K. die Tat nicht nachgewiesen werden konnte, wird er von der
friedliebenden Bevölkerung als dieser Handlung fähig
beschuldigt, kurz schildern wie lange der Täter in Untersuchung
gestanden ist.
Ihnen sage ich es blos, fest über jenen Lehrer losziehen,
der es verdient, versetzt zu werden, denn anders geht es nicht,
es muss Belastungsmaterial zur Hand stehen.