Svaz organisací československého zahradnictva,
jenž soustřeďuje v sobě 47 korporací,
domáhá se po zralé úvaze ve svém
školském odboru a ústředním výboru
(při sjezdu delegátů a spol. absolventů
Trojských) sestátnění a sestřednění
pomologického ústavu Trojského.
Požadavek tento zůstával za starého
režimu mnoho let pouze nedostižným ideálem,
až nyní, kdy všechny stavy hlásí
se o své právo za dosažení nejvyššího
možného vzdělání, reklamuje Svaz
organisací čs. zahradnictva tím více
tento požadavek, neboť stav zahradnický se svými
obory, zejména ovocnictví, zelinářství,
semenářství, květinářství,
školkářství atd. má pro naší
mladou republiku nesporně vysoký význam národohospodářský,
a proto plného práva žádati střední
zahradnickou školu. Požadavek náš za sestřednění
pomologického ústavu trojského opíráme
následujícími důvody:
Dorostu zahradnickému musí býti umožněno
osvojiti si nejvyšší možnou míru
vzdělání, aby se zahradnictví československé
mohlo na světovém trhu uplatniti a s cizinou konkurovati,
k tomu může značně při spěti
středoškolské vzdělání
na vlastní půdě a to bez oddalování
a odkazování na novou střední školu,
jež by se v nejlepším případě
nemohla před pěti lety uskutečniti, neboť
kdo zná nezbytné učebné pomůcky
zahradnických škol; jako: školky, zahrady a pod.,
musí přiznati, že na př. hospod. akademii,
vysokou zvěrolékařskou školu neb i universitu
lze snadno během roku zaříditi a otevříti,
nikoliv však školu zahradnickou, pro kterou jest třeba
víceletých příprav. Ústav trojský
v celé republice československé jest jediným
vhodným nižším ústavem k okamžité
přeměně na střední školu
zahradnickou pro přechodní dobu 5 let, než
by se jinde nová a moderní střední
škola mohla zříditi, poněvadž má
dostatek potřebných místností učebných
a jest vyzbrojen potřebnými pomůckami učebnými,
rovněž vykazuje potřebný počet
kvalifikovaných učitelských sil. (Odborných
učitelů 6, a l asistent vesměs se středoškolským
vzděláním, 3 výpomocní učitelé
ze středních škol pražských, dále
4 demonstrátoři, celkem 18 sil.)
Dále má ústav trojský tu nespornou
výhodu, že nalézá se pro tuto dobu v
blízkosti Prahy, následkem toho lze snadno získati
případně potřebné pomocné
síly učitelské z vysokých škol
pražských a posluchačům jest možno
získati odborné vědomosti návštěvou
velkolepých sadů, botanické zahrady, museí
a přednášek, případně
na vysokých školách.
Ústav trojský nelze dlouho ponechati na dosavadním
stanovisku: budovy jsou staré, dále půda
sama jest stálými kulturami, jež nemohly býti
střídány, úplně vyžilá
atd., proto v kuratoriu trojského ústavu dne 13.
listopadu 1919 byl přijat návrh na přemístění
tohoto ústavu, jež naši zástupci v samotném
kuratoriu podporovali, přes to jest sestátnění
a sestřednění této zahradnické
školy nyní výhodně, neboť mohlo
by se v době provisoria v Troji pracovati na řádném
doplnění stávajících pomůcek
pro novou representační školu střední
a přenášeti tytéž postupně
na nové stanovisko.
Hlavní výhoda spočívala by v tom,
že ústav trojský dal by se s nejmenším
nákladem a nejrychleji přeměniti na střední
školu zahradnickou. Není tudíž s finančního
stanoviska velkých obtíží. Závažným
momentem pro zřízení provisorní střední
školy v Troji jest i okolnost, že ústavem trojským
pravděpodobně bude v nejbližší
době zabráno 10 korců panské půdy
od velkostatku trojského a to v největší
blízkosti ústavu, čímž by se
mnohým dosavadním nedostatkům značně
odpomohlo, takže by ústav ten pro dobu přechodnou
plně vyhověti mohl požadavkům naň
kladeným.
Podepsaný Svaz sdílí názor, že
příští místo, na něž
by se ústav trojský přemístiti měl,
bude asi tam, kde zřízeno bude hlavní ovocnické
arboretum, takže by posluchačům bylo umožněno
zejména v ovocnictví a pomologii nabýti řádných
odborných vědomostí. Podle dosavadních
disposic bude toto ovocnické arboretum zřízeno
v blízkosti Prahy (Zvoleněves, Hostivice, Jenč),
čímž by bylo vyhověno požadavkům
shora uvedeným.
Podotýkáme, že zemský správní
výbor zamýšlel trojský ústav
sestředniti, povolil k účelu tomu v r. 1919
600.000 K a pro rok 1920 chtěl rovněž 600.000
K do rozpočtu zařaditi, ale tato proposice t. j.
trvalé zřízení representační
české střední školy zahradnické,
nebyla v kuratoriu trojském dne 13. listopadu 1919 schválena
a doporučeno zemskému správnímu výboru,
aby tento obnos nebyl investován do novostaveb při
sestárlém ústavu trojském, nýbrž
vložen do základů nového ústavu.
Z uvedených důvodů žádáme,
aby II. roč. stávajícího vyššího
oddělení českého zem. pomolog. ústavu
v Troji, jenž byl sestaven z 30 posluchačů
s předběžným vzděláním
postačujícím pro každou střední
školu, doplněn byl od příštího
školního roku t. j. od 1. září
1920 dalším III. ročníkem, jehož
učebná osnova doplněna by byla tak, aby absolvování
tohoto třetího ročníku rovnalo se
absolutoriu střední školy hospodářské
a aby současně byl otevřen 1. ročník
tří, případně čtyřleté
střední zahradnické školy v Troji.
Podle posledních zpráv podán byl návrh
posl. p. Babánkem v kulturním výboru Národního
shromáždění na sestátnění
a počeštění německé soukromé
liechtensteinské, zahradnické školy v Lednici
na Moravě.
Svaz organisací českosl. zahradnictva nemůže
se stanoviska národního, kulturního, paedagogického
i finančního souhlasiti, neboť němečtí
obyvatelé naší republiky budou žádat
pro sebe též školu střední, jestliže
by se jim vzala nynější exentricky a na samých
hranicích ležící střední
škola v Lednici, tu by si pak Němci vynutili 5 milionů
nebo i více na zřízení nové
moderní střední zahradnické školy
německé a národ československý
naproti tomu získal by v této rovněž
už velmi staré, nemoderní škole lednické
za drahé odstupné na Liechtensteinovi objekt, který
by vyžádal velkých investic a přes to
by novodobým požadavkům na školu kladeným
nevyhovoval tak, že by za krátký čas
muselo se přikročiti ke zřízení
nové střední české školy
zahradnické jinde. Výsledkem akce posl. Babánka
k počeštění německé školy
v Lednici může být jedině velká
národní ostuda, neboť Němci plným
právem vysmáli by se nám, že jsme i
v tomto směru nuceni přejímati kulturu od
nich a pak to fiasko, až by se za rok ukázalo, že
Lednice pro zahradnickou školu se vůbec nehodí.
Návrh budiž přikázán výboru
kulturnímu, zemědělskému a
rozpočtovému.