Produktivní, hospodářský, bohatý
a lidnatý okres čáslavský má
velice špatné spojení železniční
a to jak s okolními okresy tak i s různými
částmi samého okresu čáslavského.
Poněvadž pak stavba železnic pro drahotu stavebních
hmot a sil pracovních jest na ten čas vyloučena,
navrhují podepsaní vybudování autobusového
spojení těchto naprosto nevyhnutelných tratí,
kde stavba silnic i lidnatost a hospodářská
síla obcí předem zaručují prosperitu
podniku.
I. Čáslav-Zbraslavice (délka 20 km).
Silnice spojující tato místa jest státní,
důkladně stavěná a ve velice krásném
stavu udržovaná. Mostů dřevěných
ani železných nemá, jen samé klenuté
propůstky a mostky malé světlosti, také
stoupání jest mírné. Trať probíhá
přímo několika obcemi totiž:
Čáslav 10.000 obyv., Krchleby 750 obyv., Chedlbí
- Třebonín 580 obyv., Červ. Janovice 820
obyv., Štipoklasy 254 obyv., Zbraslavice 1700 obyv.
Vedle těchto obcí, které přímo
leží při silnici nalézá se poblíže
mnoho obcí jiných, které všechny až
dosud neměly nutného spojení s mostem Čáslavou,
kde celé toto okolí veškeré nákupy
svoje činí, neboť jest pro ně zmíněná
silnice nejsjízdnější terrén.
Na trati jest mimo jiné veliký dvůr hospodářský
v Krchlebech a četné dvory hospodářské
v nejbližším okolí, dále rozsáhlé
hospodářství lesní jehož sídlo
jest v blízském Hraběšíně
a na trati samé v Červ. Janovicích.
II. Čáslav-Ledeč (délka 30 km).
Spojení autobusové tímto směrem jest
rovněž nanejvýš potřebné,
neboť prochází celou řadu obcí
totiž:
Čáslav 10.000 obyv, Dobrovice 570 obyv., Tupadly
830 obyv., Zbudovice 160 obyv., Šebestejnice 303 obyv., Zbýšov
160 obyv., Dobrovítov 448 obyv., Hostkovice 300 obyv.,
Vrbka 98 obyv., Habrk 180 obyv., Ledeč 2.400 obyv.
Okresní silnice vedoucí do Ledče jest pohodlně
sjízdná a v řádném stavu udržována,
bez zvláštních mostů a s pohodlným
stoupáním. V koruně jest široká
7 m 50 cm.
Silnice tato jest jediným přímým spojením
mezi městy Čáslavou a Ledčí,
které jsou obě sídly okresních politických
správ, a žádného přímého
spojení železničního nemají.
Rovněž jest na této trati celá rada
hospodářských dvorů, lesních
úřadů rozsáhlý pivovar a lihovar
v Tupadlech, parní pila ve Zbyšově a četné
jiné podniky v nejbližším okolí.
III. Čáslav-Záboř, (délka
19 km.)
Na trati této jsou obce: Čáslav 10.000 obyv.,
Chotusico 1.460 obyv., Žehušice 1.060 obyv., Rohožec
640 obyv., Sv. Mikuláš 550 obyv., Sv. Kateřina
730 obyv., Záboř 790 obyv.
Silnice jest ve velmi dobrém stavu, jest stavěna
jako silnice státní; nemá vůbec žádného
stoupání; terrén jest horizontální.
Obce tyto neméně naléhavě potřebují
spojení autobusového, neboť v kraji tomto pěstuje
se zelinářství ve velkém slohu; zejména
vyváží se k nádražím v Čáslavi
a Záboři ohromné množství okurek,
zelí, malinského křenu; neboť oblast
tato jest jedním z nejbohatších krajů
na pěstování plodin zelinářských,
což již samo sebou jest důkazem naléhavé
potřeby řádného spojení autobusového
v těchto obcích.
Také na trati této leží velká
řada hospodářských dvorů a
i tu jest rozsáhlé hospodářství
lesní, což stejně platí o následujících
tratích:
IV. Čáslav-Přelouč (délka
22 km).
Města tato mají velmi nedostatečné
spojení drahou, ač jsou velmi v těsném
styku obchodním, neboť z Čáslavi se
musí jeti do Přelouče, přes Kolín
tedy velkou zatáčkou, takže jest obchodníkovi
těžko, vyjede-li z Čáslavi ráno
do Přelouče, vrátiti se ještě
týž den do Čáslavi.
Na trati této leží obce: Čáslav
10.000 obyv., Chotusice 1460 obyv., Žehušice 1060 obyv.,
Josefov-Horka 820 obyv., Litošice 230 obyv., Jankovice 250
obyv.
Silnice obě města spojující vyrovná
se úplně silnici státní a byla by
již bývala státem převzata (inkamemerována);
celý elaborát byl totiž již proveden všem
podmínkám bylo vyhověno; když tu nastala
válka a k inkameraci nedošlo.
Z Čáslavi přes Chotusice jezdí mnoho
lidí do Čáslavi jednokoňskou poštou,
která by pak mohla odpadnouti.
V. Čáslav Pardubice (délka 38 km). (Již
projektovaná linka č. 3. ministerstvem pošt.)
Spojení obou těchto měst drahou jest nanejvýš
nepříznivé a jest spojeno s velikou ztrátou
času, poněvadž se musí jeti přes
Kolín, takže by spojení autobusové po
této trati bylo velice výnosné, neboť
tato dvě města jsou velice na sebe odkázána
svými výrobky průmyslovými, které
se v obou městech vyrábějí: obě
města žádala již vícekráte
o toto spojení, kterého nelze již déle
postrádati.
Silnice obě města spojující jest státní
ve znamenitém stavu, probíhá těmito
obcemi: Čáslav 10.000 obyv., Vrdy-Dol. Bučice
2200 obyv., Podbořany 630 obyv., Bukovina 230 obyv. Heřm.
Městec 4.000 obyv., Bylany 550 obyv., Pardubice 16.000
obyv.
Na trati této jest v obci Vrdech veliký cukrovar
jeden z největších v Čechách,
v téže obci parní pila, cihelna, velké
sušárny, v obci Podbořanech jest velký
hospodářský dvůr a lihovar a stejně
jsou umístěny velké hospodářské
dvory v jiných obcích na trati té ležících
v jejich blízkosti.
Připomíná se, že město Čáslav
jest ochotno ke každé oběti pro tento účel
a že chce do krajnosti vstříc vyjíti
pokud se týče stavby garáží a
pod. Totéž platí i o okresní správní
komisi v Čáslavi.
Není pochybnosti, že jízda po uvedených
tratích znamenala by značný zisk pro správu
státní a mohla by býti zavedena ihned, neboť
stav silnic jest k tomu příznivý.
Navrhují proto podepsaní, aby ministerstvo pošt
uváživší náležitě naléhavost
navrhovaných projektů autobusových spojení
v době co možná nejkratší ke zřízení
jich přistoupilo.
Po stránce formální budiž návrh
přikázán výboru dopravnímu
a rozpočtovému.